hoeveel voeren jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-01 08:36

veel mensen voeren te veel.
ik ben benieuwd wat jullie voeren
en natuurlijk aan wat voor paard en hoe het dier gebruikt word.
ben benieuwd........


Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:42

S'morgens: plak stro, dikke plak hooi er bovenop, elk een portie krachtvoer ([naam verwijderd] 3/4 brok Equiral Stud en 1/2 muesli; [naam verwijderd] 1/2 brok, 1/4 muesli). door het krachtover wat FoeneGriek en een beste scheut zonnebloemolie....

smiddags zodra ik thuiskom uit het werk elk een portie krachtvoer... en dan lekker buiten spelen dames!

savonds weer ruwvoer, plak vreetstro en een dikke, zware plak hooi er bovenop.

_________________
... ze bokt anders nooit hoor...!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [naam verwijderd] op 2001-09-26 09:43 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:43

Milena wordt vrij intensief getraind, en ze krijgt drie keer per dag veel kuilgras (een heel grote ruif propvol) van eigen land. Het is mooi droog, heel lang, en half juni geoogst. Ik geef haar eigenlijk alleen maar wat biks voor het idee, omdat de andere paarden het ook krijgen. Ze krijgt 2 x per dag nog minder dan een kwart per keer.
Verder twee keer per week een soepkom gekookte lijnzaad met 'snot' (hihi, hoe noem je dat?)

Uiteraard krijgt ze extra krachtvoer als ze bv een strandrit van drie uur gemaakt heeft ofzo.
Oh ja, Milena is dus onze fjord.

Onze KWPN'er loopt elke dag een uurtje, niet erg zwaar, en die krijgt ook drie keer per dag heel veel kuil, en twee keer een kilo biks. Ook 2x per week lijnzaad.

In ons kuilgras zit eigenlijk al alles wat een pony onder normale trainingsomstandigheden nodig heeft. Ik voer gewoon op het oog, let op de kwaliteit van de vacht, de slijmvliezen, het vlees op de ribben, en de buikjes.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:43

24 uur weidegang en na het rijden/longeren 0,5 kilo brok voor mijn ijslander.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 08:50

KWPN-er, 4 jaar, 1.68, 5 dagen rijden max 45 min, andere dagen vrij (losgooien) op rustig longeren. Drie maal daags paardenkuil, 2 maal daags 1 kg sport brok Treurniet en 1/2 tot 3/4 meusli zonder haver (hoeveelheid afhankelijk van arbeid). Op rustige dagen of vrij geen meusli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:02

Bij ons wordt 3x per dag hooi gevoerd (uit van die gesealde balen, maar heel droog spul, geen kuil) en 2x biks, Pavo-1 sportbrok.

Nescio is een 6-jarige Trakehner ruin van 1.67m, hij revalideert nu van een peesblessure en krijgt ong. 1 1/2 kilo brok per dag.
Rio is een 7-jarige BWP hengst van 1.72m, hij wordt intensief dressuurmatig getraind en krijgt zo'n 5 tot 6 kilo op een dag.

Je kunt goed het verschil merken tussen die 2, Nescio verbruikt relatief gezien veel minder dan Rio. Als die vol in het werk staat krijgt ie hooguit 3 tot bij hoge uitzondering 4 kilo per dag. Rio staat er nu een week, en we zijn voor zijn doen een beetje "schraal" begonnen. Ik zie het wel gebeuren dat hij straks naar 7 of 8 kilo gaat.

Thuis voerde ik altijd zemelen tussen de middag, en gaf ik er een muesli bij. Dat mis ik wel een beetje hier, maar de paarden zien er goed uit, de eigenaar is heel nauwkeurig met voeren en denkt er ook goed over na.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:28

s´ochtends kuil en s´avonds kuil. ( ongeveer 1 kruiwagen voor 3 paarden)
staan op zand in padock.

na het werken. half kilo biks en drie kwart muesli.

als ze stil staat een dag krijgt ze niets behalve het kuil.

tja....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:41

Mijn god Zep,
hoe krijg je dat in dat paard gepropt! Haha!

Als voorbeeldje Ozep (de rest zal ik je besparen, anders wordt het zo langdradig):
7:00 1 kilo equiral sport + een pluk hooi
8:00 weidegand of hooi in de paddock
12:30 indien geen weidegang hooi in de paddock
19:00 1 kilo equiral sport + een pluk hooi
22:00 1 kilo equiral sport + hooi

Ozep staat nu aardig zwaar in het werk, wanneer het werk een dagje iets minder is krijgt hij geen kilo's maar 3/4 kilo's.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:41

Dit krijgen ze 's middags rond 16.30 uur:

op stal fjordenveulen samen met appaloosa jaarling 4 voerscheppen brok en 3 schep muesli , 3/4 emmer bietenpulp en 2/3 plakken hooi

uitloop met afdak Shet:bietenpulp +- 1/4 emmer 0.5 brok, 0.5 schep muesli en 1/2 / 1 plak hooi.
Ze staan momenteel met z'n tienen buiten en krijgen 1 pak hooi, 2/3 emmers pulp 1 emmer brok en 1 emmer muesli

Op stal welsh:1/4 emmer bietenpulp, 1 schep brok en 1 schep muesli, 1 plak hooi

Overdag loopt alles bij elkaar op een groter stuk (kaal) dan 1 pak hooi, drie emmers bietenpulp en 1 emmer brok.

Andere wei
3 shetveulens: 2/3 scheppen brok op een dag
(weinig gras)

Weer andere wei
4 shet/appaloosajaarlingen en merrie met veulen, redelijk wat gras, worden 2/3 keer per week bijgevoerd met brokken. (halve emmer)

Het ligt niet alleen aan het ras, maar ook aan het paard als individu. Ik had vroeger een haflinger en die kreeg 2x per dag een halve schep brok, en verder 2 x per dag kuilgras (toen ze op de pensionstal stond) Meer moesten ze haar echt niet geven, dan stond ze alleen nog maar op haar achter benen. Zij had niet zoveel voer nodig, maar een ander paard misschien weer wel.....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:52

Mijn jaarling Shire (hengst):

s;morgens : 1kg brok Pavo Stibro
1kg musliemix Pavo Stimix
1 plak hooi en wat wortelen

s'middags : 1 kg Pavo Stimix
als ie in de bak staat nog een plak
hooi, als ie dan op t landje gaat, dan
alleen t gras wat ie zelf eet.

sávonds : 1kg Pavo Stibro
1kg Pavo Stimix
2 plakken hooi

Ik ben overigens wel aan t minderen in brok omdat ie strax fulltime het land in gaat. Ook s winters (en ook s nachts).

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:05

Tja, in de zomer staat hij 24 in de wei en krijgt hij 1/2 kilo brok per dag (een mix van brok en muesli) en 1 plak hooi. Nu hij snachts binnen staat krijgt hij 1 plak hooi voor zn eten(een half per x) nog steeds maar 1/2 kilo per dag, en snachts 2 plakken hooi.

Om het verschil aan te geven even het voer van de bejaarde paardjes. s'Ochtends halve plak hooi voor het eten, en 2 kilo brok(ook mix). s'Avonds een halve plak voor het eten dan 1 kilo brok en 2 scheppen slobber. En snachts natuurlijk nog 2 plakken hooi. Ze zouden wel meer voer mogen hebben(ivm hun gewicht) maar dat eten ze niet op Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:29

Lois ben ik nu aan het oppakken na 6 weken rust hij krijgt nu:
ochtend: 1 kilo sportbrok grote berg kuil
middag: 1 kilo sportbrok
avond: 1 kilo sportbrok grote berg kuil
extra: 1/2 kilo muesli

Als hij volop in het werk staat voer ik de hoeveelheid brok op naar 1,5 kilo per keer en voer ik 1 tot 1,5 kilo muesli bij.

Als hij een dagje rust heeft krijgt hij maar 0,5 kilo brok per keer en geen muesli.

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:32

Ik voer aan mijn paard (kwpn'er, 6 jaar, werkt 6 dagen per week ong. 1 uur vrij intensief, 1 dag vrij per week):

4x per dag hooi/kuil mengsel, een flinke arm vol.

4 kilo krachtvoer per dag: mengsel van pavo 2 en pavo melange (op een werkdag)

2 kilo krachtvoer op een rustdag.

Mijn paard loopt hier prima op, zit glanzend in haar vacht en heeft altijd genoeg energie om het werk aan te kunnen.

Mijn pony voerde ik altijd veel minder. Dat was een arabier en die kon met veel minder toe.

Hij had overdag weidegang en werd eventueel bij gevoerd met hooi (als er niet genoeg gras stond)

's Nachts als hij op stal ging kreeg hij dan nong een plak hooi.

Per dag kreeg hij een kilo pavo stibro, met ong. een kwart schep pavo slobber erdoor, een paar appeltjes en ong. 3 winterpenen (in stukjes)

Mijn pony smulde hier altijd van. Hij werkte ong. 5 dagen per week, meestal maakten we een bosritje van een uur, soms deden we dressuur of springen.

Als we een lange tocht hadden gemaakt, van 3 uur of langer, dan kreeg hij extra biks en slobber.

Mijn pony zag er altijd gezond uit en had een glanzende vacht en bruisde van de energie.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:49

op mn werk:

's Morgens
Gambler: 1,5 kg brok en 0,5 kg muesli. 2 plakken hooi
Marengo: 1,5 brok en 0,5 muesli, 2 plakken hooi
Heide Blute: 1,5 brok en 0,5 muesli, 2 plakken hooi
Goldglanz: 1,5 brok en 0,5 muesli, 2 plakken hooi
Pien: 1,5 brok en 0,5 muesli, 2 plakken hooi.
Nieuwe merrie: 1 brok en 3/4 muesli, 2 plakken hooi

's middags:
Gambler: 4 scheppen pulp en 1 brok erover
Marengo: 4 pulp en 1 brok
Heide: 3 tot 4 pulp en 1 brok
Gold: 3 pulp en 1 brok
Pien: 3 pulp en 1 brok
Merrie: 3 pulp en 1 brok.
ook nu allemaal weer 2 plakken hooi

's avonds:
Gambler: 1,5 brok, 0,5 muesli, met 3 handen lucerne aangevuld
Marengo: 1,5 brok, 0,5 muesli, ook aangevuld met lucerne
Heide: 1,5 brok, 0,5 muesli en ook aangevuld met lucerne
Gold: 1,5 brok, 0,5 muesli en lucerne
Pien: 1,5 brok, 0,5 muesli, met lucerne
Merrie: 1 brok en 3/4 muesli met lucerne aangevuld.


's middags krijgen ze er allemaal brok overheen als ze gereden hebben, als ze alleen gelongeerd zijn krijgen ze alleen pulp.
(Pulp: bietenpulpbrokjes, zemelen en lijnmeel.)

Gambler, Marengo en Heide worden intensief getraind voor wedstrijden, Pien wordt niet zwaar getraind maar heeft wat meer nodig, Gold heeft ook meer nodig, loopt soms wedstrijd dus wordt soms zwaarder getraind en de nieuwe merrie is nog een beetje kijken wat ze nodig heeft

_________________
Na gister denk je aan morgen.
Maar wat is er mis met vandaag?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maaike op 2001-09-26 11:51 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:48

8.00 uur: 1/2 schep zemelen
1/2 schep 6 granenmix
1/3 schep meusli
1/4 schep meusli zonder haver
handje biks voor de lekker
1 schepje foeneknof
dit alles in een emmer aanvullen tot ruim 1/2 emmer lucerne, dit weer aanvullen met gras (door Hartog gedroogd, dus zit nog veel in, wel van eigen land) tot emeer met grote kop erop.

11.00 uur: halve emmer gras en wortels, tevens krijgt hij een grote pluk stro (ik mest zelf 's middags)

13.00 uur: zie 11.00 uur

16.30 uur: zie 8.00 uur, indien gewerkt, gaan beide meusli's wat omhoog, indien erg gezweten nog 1 schepje vit. E met Selenium.

21.30 uur: volle bak met gras en natuurlijk wortels!!

Navragen is beter dan afvragen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:56

Toon, zwaar type warmbloed, 1,66m werkt zes keer per week, niet elke dag even zwaar. Het voer pas ik dus ook per dag aan, net hoe zwaar hij gewerkt heeft.

's Morgens 1 kg bix met enorme berg speciaal paardenkuilgras.
De wei in.
's Avonds 1 kg bix met weer een enorme berg kuilgras.
Dit is de basis voor nu, in het gras zit niet zoveel voeding meer, in de zomer krijgen ze veel minder kuilgras dan nu.
Bij 1 uur flink werken krijgt Toon nog een halve kilo haver en een halve kilo muesli met zonnebloemolie erover.
Als hij rust heeft, krijgt hij 2 handjes muesli met wat olie erover.

Kaminka, iets minder zwaar gebouwde KWPN-er, 1,67m, krijgt als basis hetzelfde als Toon, bij werk iets minder haver, ze reageert er nl. nogal sterk op... Haha!
In de winter krijgen ze ook nog wat wortels.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-09-26 15:57 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:14

Citaat:
Op 2001-09-26 10:41, schreef Sjuimpje:
Mijn god Zep,
hoe krijg je dat in dat paard gepropt! Haha!



per dag, niet per voerbeurt hè? Haha! Wat vaker voeren, of misschien straks maar overstappen op PAVO-1000 of Gold of hoe dat mag heten

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 15:24

zowel arabjes (zogende merrie en hengst die 3 - 4 x per week werkt), als Woody (dravertje met pensioen) als Tender (wpn-er, 1.65m, die ook 3 - 4 x per week werkt) lopen hele dagen buiten (8.00 - 20.00h).

Op dit moment geven we nog geen hooi, maar dat zal ook wel weer snel moeten, maar nu krijgen ze dus allemaal s' morgens (+/- 7 uur) 1,5 kilo en 's avonds (+/- 9 uur) 1,5 kilo basisbrok. that's it!
Straks komt daar 's ochtends in het land hooi bij en 's avonds laat op stal hooi (de brok krijgen ze dan al eerder, zo rond 19.00 uur, als ze binnenomen!)

ik heb wel het idee dat de kwaliteit vd brok bepalend is voor de hoeveelheid die mensen voeren!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 16:24

queen:

s'morgens:
kuilvoer
3/4 brok
1/2 musli
1/4 emmer maïs
s'middags
of weidegang
of beetje kuilvoer met wat musli

zelfde als s'ochtends

soraya:

s'ochtend
1/4 brok
3/4 maïs
kuilvoer

s'middags
zelfde als queen


Queen wordt bijna elke dag gereden en soraya haast nooit ik denk dat soraya eigenlijk nog iets teveel voer krijgt maar goed de baas wilt het zo
Schijnheilig

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-09-26 17:25 ]</font>

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 16:38

Lucky Lady : 13-jarige BWP-er : per dag zo'n 10 kilo kuilgras (verdeeld over ochtend en avond) - 2 kg mengeling en 2 kg wortelen.
Iedereen vraagt me altijd of ze drachtig is dus ...

doei

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:07

17-jarige merrie waarmee 5 dagen op 7 dressuur getraind wordt. Ze krijgt 3 kg mengeling nr. 290 voor paarden met kruiden van AVEVE ( http://www.aveve.be ) met ongeveer een 10-tal sneden brood per dag en 1 keer per week 1 kg wortelen.
Verder staat ze heel de dag op de wei en in de winter wordt ze bijgevoederd met hooi.

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorien op 2001-09-26 19:13 ]</font>

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:14

mijn jaarling krijgt(nu ze op de kliniek staat):
's ochtends: 0.5 kg muesli + een plak hooi (kruidenhooi)
Daarna gaat ze van ongeveer half negen tot 3 uur 's middags op de wei, als ze daarvan terugkomt een half plakje hooi,
en 's avonds krijgt ze nog eens 0.5 kg muesli met een plak hooi.
Verder staat ze op zaagsel, dus krijgt geen stro om op te knabbelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:27

mijn pony's staan op dit moment nog buiten, dus krijgen ze vollop hooi bij, en af en toe (2 a 3x per week) zemelen, met een handje muesli en foenegriek.
Als ze op stal komen zal honey op enkel hooi blijven (of hooguit een handje brokken) en jamaica zal op zo'n 1.5 kilo basisbrok komen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 18:10

Op het moment alleen gras, gras en gras. (en een beetje te verwaarlozen bix) Wel van een arme wei, gelukkig hebben wij niet zo vet gras.
Normaalgesproken (in deze tijd dan el te verstaan) rijd ik 2 tot 3 keer in de week een rit van zo'n 2 tot 3 uur. Isolda zoogt er ook nog een veulen bij.
Mijn paard heeft in deze omstandigheden nogal wat last van overgewicht! (Kun je nagaan hoe weinig ze krijgt!)

In de zomer (normaal gesproken dus zonder veulen) krijgt ze ook alleen gras, gras en gras en daar loopt ze zonder problemen een marathon op. Das dus lange afstandstraject, traject met hindernissen, dressuurproef en vaardigheidsproef. Trainen doe ik dan zo'n 5x in de week, varierend van 3 kwartier tot 2 uur.

Zodra ze over gaan opstal krijgen ze wortelen en/ of suikerbieten erbij, naast goede kwaliteit kuil/hooi.

Isolda is 11 jaar en gelders type paard van 1.63.

Ik vraag me dus altijd af, waar die paarden dat allemaal laten. Vooral hun energie, bij al dat voer. Als ik Isolda dagelijks 1 kilo geef, springt ze door de lucht! Heb dat eens uitgeprobeerd toen ik trainde voor een marathon, geen succes dus!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:06

Dikke en Beer worden gevoerd met Hartog müsli havervrij en Hartog Luzerne

Dikke:
`s morgens : 1/4 voerschep müsli, 3 handen vol luzerne, wortels (ca 1kg), 2 appels, 1 banaan en als ze er weer zijn, bieten,1/2 briket salvana mineraal, 2 plakken hooi.

`s middags: 2 plakken hooi. (het ligt eraan, als ze op de wei staan, krijgen ze ´s middag nix!)

`s avonds: 1/2 voerschep müsli, verder hetzelfde als ´s ochtends, 1/2 briket salvana mineraal,2 teentjes knoflook (klein gemaakt), 3 plakken hooi, 1 plak stro.

Beer:
Krijgt bijna hetzelfde als Dikke, alleen krijgt hij `s ochtends 1 volle schep müsli, ´s avonds 1,5 scheppen müsli en 2x 1/4 mineraal briket (hij krijgt al meer Vit. en Min. doordat hij meer müsli krijgt!)

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-26 20:09 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers