gevraagd: tips voor lesgeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

gevraagd: tips voor lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 21:43

op stage moet ik zo nu en dan wat les geven, groepslessen heb ik niet zoveel probelemen mee, maar met privelessen weet ik soms niet meer wat ik moet doen, ik geef nu een meisje les van ik denk onegveer 5 jaar, ze heeft nog maar 5 x ofzo gereden maar kan zelf sturen al redelijk goed lichtrijden, ze kent de letters nog niet zo goed, maar ik laat haar altijd wel wat figuren rijden en dan zeg ik waar de letter zit. ik heb ook al een paar keer met haar geslaloomt door pionnen heen dat gaat heel goed. galoperen heeft ze 2 x gedaan en dan rende ik steeds mee, dat gaat ook wel goed.
maar nu vraag ik me af wat ik haar nog meer kan laten doen, dan figuren en overgangen laten rijden, wat voor oefeningen kan ik haar laten doen?waar moet ik op letten(ik let op de houding en teugelvoering enzo daar zeg ik ook wel eens wat over)
zelf ben ik ook nog niet zo ervaren met lesgeven.
maar wie heeft er tips....en niet alleen voor dit meisje maar ook over het algemeen geven van lessen en dan voornamelijk aan manegeruiters/recreatie
want sportruiters zou ik denk ik wel makkelijker les kunnen geven want dan heb ik mee te zeggen(ik weet wat ik zelf doe met rijden en hoe ik les krijg)


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:53

Misschien kan je een zitles geven, of een licht dressuurproefje (F?) oefenen dan leert ze ook gelijk de letters.

Met de groep carrosselrijden dit kan je vrij simpel houden en wanneer de ruiters niet meer plukken en rukken tikkertje laten spelen, ook kan je de hele groep eens laten vrijrijden nadat je de bakregels hebt uitgelegd. Kan je alle leerlingen in de les apart begeleiden. Let je wel op je eigen veiligheid!!

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:58

Wat je ook kan doen is spelen met balkjes! twee naast elkaar leggen en daar tussendoor laten rijden, in het midden halthouden, een keertje eroverheen stappen, halthouden als ze er precies overheen zijn, dus 2 benen erover en 2 erachter etc. je kunt haar ook nog gymnastiekoefeningen laten doen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 22:23

thx!nog meer tips??(en dan voornamelijk de priveles!)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:34

Eerst lekker de pony poetsen en samen opzadelen en idd een longe les waar ze allerlij rare dingen met armen en benen moet doen en dan ook evt gewoon aan de longe galoperen heb je toch al wat meer afstand en toch heb je de controle

...Dreaming with my eye's wide open...

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:48

Gymnastiekoefeningen vinden ze vaak idd ook erg leuk. Wat ik ze vaak laat doen is:
-Met bv de linkerhand de rechterteen aanraken en omgekeerd,
-De ''molen'' draaien (of reis om de wereld of hoe je het ook noemt),
-Met losse handen laten rijden en zo een gevoel voor evenwicht laten ontwikkelen. Doe dit ook eerst rustig in stap en laat haar zien dat ze dus ook met haar zit kan sturen. Zij leunt/draait naar links, gaat de pony ook naar links.
-Zonder zadel/beugels rijden.

En met 'gewoon' rijden:
-Voltes laten sluiten/openen
-slangenvolte
-veel overgangen oefenen, en vooral op de zit laten doen!!
-Schijnovergangen laten rijden (dwz als je bijvoorbeeld in de draf zit BIJNA gaan stappen, en valk voordat je paard/pony in stap is weer wegdraven)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:52

naar letters toe laten sturen en dan het kind een dier laten noemen die met die letter begint.

Je moet heel goed opletten dat het pas een kind van 5!!!! is. Stappen is eigenlijk alles wat ze nog zou moeten doen!

Tikkertje, over balkjes heenstappen, tussen balkjes door stappen.. slalommen om pionnen heen. op en afstappen....... zo veel dingen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 00:25

ik krijg al steeds meer ideeen!!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:24

Het is veel belangrijker dat ze leert het volle vertrouwen in het paard te hebben.
Eens achterstevoren zitten vinden ze ook heel leuk.
Wat ik vaak ook mis is val-les,vroeger heb ik dat zelf wel gekregen.
Je moest dan zelf van je pony springen en wegrollen,dus benen aan een kant en dan eraf.Het geeft ze het gevoel dat het toch niet zo hoog is als ze denken,en ze leren goed vallen.Zo klein mogelijk maken en opletten waar het paard blijft.

And then she realized nothing would change...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, MyrtheJ, YandexBot en 85 bezoekers