Hoe krijg ik mijn pony dikker??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 12:25

hallo allemaal
Ik heb een vraag mijn pony krijgt genoeg krachtvoer en hooi.
Maar ze word maar niet dikker en dat moet wel!!
Weten jullie iets?? Verward

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 12:52

Hai,

je moet je natuurlijk wel afvragen wat genoeg hooi is, ik voer als ze op stal staan 7x hooi, net zoals dat ze in de wei de hele dag staan te eten.
Je moet natuurlijk niet zoveel voeren dat ze het vertrappen, dat is ook zonde.
Verder voer ik een heel klein beetje granenmix, vermengd met klein beetje zemelen en naar gelang ze mager zijn vrij veel maismeel.
Heb een oude pony die snel mager is die krijgt 2 goed volle scheppen maismeel per dag.
Daarnaast in de winter ook nog veel winterwortelen. Ook is het verstandig eens te laten controleren op een worminfectie door de da.

Veel succes en groetjes,

Geral
(Amanda)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:20

Ik voer mijn pony's bietenpulp. Dit zijn brokken die je aanmaakt met water en min. 6 uur laat weken, hier doen de meeste pony's het goed op, het geeft wat vulling en kan gewoon de brok erbij hebben.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:29

Ja je moet wel ff nagaan of je wel genoeg geeft.

Ik geef mijn jaarling (let wel, t is een Shire!) 3 x per dag een plak hooi, een emmer wortelen, 4 kg krachtvoer en verder loopt hij nog een paar uurtjes op t weilandje.
Strax wordt hij ingeschaard, dus krijgt ie alleen gras, en eventueel nog s avond wat brok.

Maar vertel er anders ff bij wat voor pony je hebt, hoe groot en hoe oud ie is en wat voor arbeid hij verricht, daaruit kunnen de mensen hier een beetje oordelen wat de jouwe moet hebben.

Ik voer al 6 jaar lang zelf mn paarden, dus ik kan wel zo ongeveer een schatiing maken. Schijnheilig

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:40

Als je je pony snel dikker wilt hebben, dan moet je em mais geven!! werkt echt super!! gewoon te gelijk met de bix geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:22

Paarden krijg je alleen vetter door er mee rvoer in te stoppen. Ik denk dat je dus gewoon meer hooi en brok moet gaan voeren. Als je voldoende zou voeren zou je pony niet dun zijn, lijkt me heel simpel toch Verward

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:59

Nou Jippie, mijn hengst krijgt goed te eten op stal, maar hij is ook niet dik te krijgen.
Je moet ook goed naar het stalgedrag kijken, als ie erg druk is op stal verbrand ie al zijn eten al op stal, zeg maar.
Wij voeren mais bij (gebroken, het meel moet ie niet? Verward ) en nog komt hij maar heel moeilijk bij.
Hij krijgt 1x pd kuil en 1x pd hooi. Nog 3 weken dan staan mijn paarden bij huis, dan ga ik meer hooi voeren...hopelijk helpt dat? Verward

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:00

en je kunt beter mais geven dan maismeel. van maismeel word het bloed ook veel vetter. ik voerde mijn jaarling eerst ook maismeel maar ga deze winter over op mais.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:01

Je hebt toch ook mensen die mogen eten wat en hoeveel ze willen en niet dik worden?
Maar ik heb ook altijd gehoord dat paarden van maïs bijkwamen. Ik heb het nog nooit zelf geprobeerd, maar mijn grootvader wel. Hij had hetzelfde probleem als Suzanne, zijn paard werd er ook niet dikker van.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:02

Hallo,
Ik ben het met de meeste eens!!
Voor het dikker krijgen van je paard is mais en suikerbiet pulp inderdaad erg goed.
Ik ben het niet helemaal eens met Jippie,
je kunt een paard voldoende voeren en niet dikker krijgen.
Dat kan met van alles te maken hebben!!
Welk soort ras je pony is en hoeveel arbeid die moet verrichten en of de darm flora wel goed werkt.
Als eerst je pony goed ontwormen en daarna bijvoeren met mais,dat werkt heel erg goed!!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 20:01

Wij voeren onze paarden als ze een beetje aan de dunne kant zijn altijd mais uit de kuil. Dat werkt heel erg goed.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:12

Citaat:
Op 2001-09-25 15:22, schreef Jippie:
Paarden krijg je alleen vetter door er mee rvoer in te stoppen. Ik denk dat je dus gewoon meer hooi en brok moet gaan voeren. Als je voldoende zou voeren zou je pony niet dun zijn, lijkt me heel simpel toch Verward



Ben ik niet met je eens Jip.
Ik voer nu een stuk inder dan in het begin, en ze zijn allemaal DIK. Ik heb andere brokken geprobeer, en ander hooi. Hoe meer je moet voeren des te minder zit er in het voer.

Gr Lara

jillypup
Berichten: 19
Geregistreerd: 13-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:22

hoi hoi kan iemand me hier uitleggen hoe ik met jullie kan praten want ik ben hier nieuw en ik snap er nog niet echt!!! Wie wil mijn HELPEN???????

jillypup

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:35

bij mn werk op stal krijgen de paarden elke dag 3 tot 4 scheppen pulp. daar zit in: bietenpulpbrokjes, zemelen en lijnmeel. Mij werd t voor de eerste keer uitgelegd als een soort van dikmakertje, en paarden vinden het ook heel lekker! (ok behalve de hengst maar hij eet het wel). dus misschien kan je dat eens proberen om je pony wat dikker te krijgen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:53

sommige ponys krijg je niet dikker mijn pony staat 24 uur per dag op het land en een halve brok endeze dage ook nog es 2 handjes mais erbij. bij helen kreeg hij ook altijd maismeel maar met weinig resultaat dus ik ben het niet er niet mee dat als je genoeg veort je pony niet dik is. dat is onzin. anders zou mais erg goed werken normaal maar niet te veel dan krijgen ze koliek

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 18:26

luzerne en maismeel worden ze erg dik van, is je pony zo angstaanjagend dun dan?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 19:44

maismeel worden ze niet heel dik van hoor mijn paard zag je geen verschil in zowat dus dat geld niet voor alles

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 21:26

Ik ben in het gelukkige bezit van een quarter Mandy en die horen toch aardig stevig te zijn. Tot vorig jaar kreeg ik alleen maar opmerkingen dat ze aan de dunne kant was, zeker een arabiertje (zo tenger)
Ik heb van alles geprobeerd maar moest ook voorzichtig zijn want ze is eiwitgevoelig. Op dit moment krijgt ze al een jaar maisbrok voor mestkalveren (via een veehouder Cool, en afgelopen winter heeft ze voor het eerst dag en nacht een deken opgehad (minder verbruik). Gedoseerd krachtvoer (alleen als ze gewerkt heeft) en de hele zomer dag en nacht buiten op de wei. In het voorjaar haar gebit laten doen (1e keer) en ja..... daar komt ie dan.... Zweetdeken was vorige week te klein!!!!!!!! Een idiote reden om te juichen maar ik was wel heel blij. Het was natuurlijk ook al goed te zien maar dit was het bewijs. Ik ben pas op kuilgras overgegaan vanwegen allergieproblemen van onze andere schatje Carys en daar werden ze goed drukker van dus krachtvoer laten vervallen. Je blijft aan het puzzelen en soms heb je geluk.
Je kunt ook sla olie of maisolie door het voer mengen, dat schijnt ook weer te helpen, wel langzaam laten wennen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 22:21

Hier krijgen de paarden "Zuckerrüben Schnitzeln" om dikker te worden. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen : dit zijn een soort suikerbieten die gesnippert en gedroogd zijn. Je moet ze met warm water over gieten en 8 uur laten staan, zodat ze goed wellen (anders koliek gevaar!!). Het kan zijn dat jullie dit bietenpulp noemen; als dat zo is, moeten jullie het me maar niet kwalijk nemen Lachen ! Het smaakt een beetje zoetig, zodat de paarden het graag eten. Mais is inderdaad ook goed en een scheutje (zonnebloem-/distel)olie wil ook nog wel eens helpen (ze gaan er in ieder geval mooi van glanzen Lachen ).
Verder nog een Tip : een vriendin van mij heeft ook een paard (1.75 , Radiator zoon!) dat niet "dikker" te krijgen was. De rij-instructrice vroeg haar toen hoeveel en hoevaak per dag hij gevoert werd. Mijn vriendin vertelde toen dat hij 2x per dag zo-en-zo veel voer kreeg. Zij zei toen dat de hoeveelheid voor hem in principe genoeg was, alleen te veel om het in 2x te geven. De hoeveelheid per maaltijd was zo veel, dat zijn spijsvertering dat per maaltijd niet kon verwerken en dat het lichaam dat uitscheide voordat de voedingsstoffen opgenomen waren. Zij raade mijn vriendin toen aan, de hoeveelheid voer over 3, liever 4 of 5, maaltijden te verdelen. Sinds hij 4 maaltijden per dag krijgt (zelfde hoeveelheid als voorheen) ziet ´ie er top uit!
Het is in ieder geval iets wat je uit kan proberen!
Veel succes, Sterre