wie heeft verstand van voeren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

wie heeft verstand van voeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 14:02

Hoi,het volgende probleem,wij hebben een merrie van 4 gekocht,en die was heel erg braaf,maar sind ze bij ons op stal staat krijgt ze steeds meer energie.
Nu zegt diegene waar ik ze van heb gekocht dat we haar minder brok moeten geven,want een bloedrijk en jong paard heeft al energie genoeg vanhaarzelf.
Ze krijgt nu 3 kilo brok per dag,de vorige eigenaar zegt dat we haar maar een halve kilo per dag moeten geven,en wel veel hooi.
de manege waar we haar in pension stalling hebben staan zegt dat dat niks uitmaakt,maar wij zien haar echt veranderen,ook zou dat die bultjes op haar rug kunnen verklaren(teveel eiwit).
wie heeft nu gelijk????????
zullen we haar op die halve kilo per dag zetten en het nog een tijd proberen,
zie door de bomen het bos niet meer..
help karin. Verward

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......


clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:09

Ik zou wel minderen met voer, 1/2 kilo is gelijk wat weinig...

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 14:11

dat vind ik ook,maar eerst was ze veel braver,en nu wordt ze wel iedere dag gereden,maar is volgens de vorige eigenaar teveel ,hij voerde haar maar een halve kilo,ze is ongeveer 1.61,
wat zou ze dan eigenlijk moeten hebben???

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:13

als jij elke dag rijd is 3 kilo een minimum !
zeker voor zo'n jong paard wat nog een beetje groeit !
als je niet elke dag rijd kun je op de dagen dat je niet rijd, een keer brok overslaan , dus dan krijgt ze 2 kilo op een dag ongeveer
krijgt ze muesli bij oid? daar kan een paard ook flink bulten van krijgen
de dierenartsen en natuurgenezers die ik ken raden muesli ook af om te voeren!!

en weet je zeker dat je toen je m kocht , ze niet verdoofd was oid??
heb je m laten keuren ?
en op proef gehad?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:16

De basis is áltijd ruwvoer..Wat ze dan nog aan energie te kort komen vul je aan met brok..
3 Kilo brok is dus duidelijk veel te veel,dus dat moet je gaan minderen.Probeer het eerst eens met een halve,of 1 kilo...Het lijkt weining,maar als je de hele dag ruwvoer ter beschikking steld,is dat écht genoeg..

Mijn paard is vier, krijgt de hele dag beschikking tot kuil en maar een half schepje basisbrok per dag..Ik rijd haar zo'n 4 keer in de week en 's ochtends staat ze op de wei.

Die bultjes kunnen inderdaad komen door teveel eiwit.Paarden zoals wij ze voeren krijgen standaard teveel eiwit binnen,maar kunnen dit over het algemeen goed verwerken.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 14:21

was niet verdoofd!,heb er een zeer goede dierenarts laten keuren,ze is in de omgang nog wel heel braaf,maar onrustiger,als je de box opendoet wil ze er meteen uit,kortom ik denk dat ze barst van de enrgie....
ik mag haar inruilen,heb haar ook te koop staan,maar wil het mischien toch nog proberen door minder te voeren,dat zie je wel pas over een paar weken resultaat.
het is wel moeilijk allemaal,ze is zo mooi.

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:25

ja idd zorgen dat ie genoeg hooi krijgt en dan langzaam minderen....
ik zou het advies van de vorige eigenaar opvolgen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:43

maar karin, hoe is je rijpatroon ??

en voer je verder niets bij??
een 4-jarige heeft veel beweging nodig, zowel gedwongen als ongedwongen
elke dag ee n paar uurtjes weidegang is geen overbodige luxe
longeer evt op de dagen dat je niet rijdt
en als je rijd, rijd je dan wel voldoende, laat je m niet een half uur alleen maar sukkelen, laat je m wel voldoende werken?
dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden

als ze alleen maar mooi is, dan zou ik haar ruilen, komt ze van een handelsstal af??
belangrijker is iig dat JIJ er fijn mee kan rijden
een paard dat mooi is, maar waar je niet mee overweg kan, daar heb je geen ene bal aan ! en verkopen dat gaat dan ook niet 123. vertel eens wat meer over wat je precies met haar doet
en of ze aan jouw wensen voldoet
maar heb je haar niet eerst op proef gehad dan >?
normaliter neem je eerst een paard op proef en als ie dan bevalt laat je hem keuren ...
maar goed kben benieuwd naar je antwoord!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:01

Rij je echt elke dag een uur? En dan fanatiek of beetje recratief?
Ik vind 3 kilo wel veel, mijn paard is ook 1.60, loopt elke dag een uur, ene keer iets langer, andere keer longeren ofzo, en die krijgt 2,5 kilo. Dat vind ik eigenlijk al veel maar als ie minder krijgt wordt ie wat duffer dus hij heeft t wel nodig. Als jou paard te druk is dan is toch t eerste wat je probeert minder voer geven? Weinig bix en veel hooi kan echt al helpen! Met kuil zou ik een beetje uitkijken omdat je zegt dat ie al eiwitbultjes heeft..
Je merkt wel eerder verschil hoor dan over een paar weken als je minder gaat voeren.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:08

ja want veel paarden krijgen zo'n 1 tot 1 1/2 kilo per dag.
Ik zou dan 1 1/2 geven omdat ze nog wat jonger is maar 3 kilo vind ik echt te veel.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 15:08

ze komt inderdaad van een handelsstal af,en mijn dochter en ik hebben haar vantevoren gereden,de afspraak is gemaakt dat ik haar eventueel in kan ruilen.
het volgende programma volgen we
maandag,mijn instucteur rijd haar ongeveer een half uur intensief.
dinsdag rustdag
woensdag onze dochter heeft half uur priveles
donderdag onze instructeur rijd haar half uur
vrijdag ik rijd met haar sávonds in de les mee (geen galop)
zaterdag mijn dochter rijd half uur priveles
zondag ik rijd met haar of longeer haar.

verder komt ze iedere dag op wei,of in de buitenbak.

ik durf met haar niet meer te galopperen,omdat ik er al 2 keer ben afgekukelt,ze begint te bokken,en komt dan achter en voor omhoog,bij mijn instructeur vertoont ze dit gedrag minder,maar die heeft mischien een betere zit als ik,bij mijn dochter ging de galop eigenlijk wel redelijk goed,maar inde lessen kan ze haar niet houden,want dan is ze wat frisser,en daar heb ik weer geen probleem mee.
het punt is dat we haar natuurlijk pas sinds 28 januari hebben,en dat cheyenne natuurlijk ook nog moet wennen.....
ze is echt heel lief in de omgang etc ze kan zeer mooi lopen,ze is ook erg apart,maar omdat wij mischien toch nog te onervaren zijn begin ik te twijfelen,wil het nu toch nog even wat langer proberen,en haar gewoon op marltplaats laten staan,want ze was eerst met het rijden toch iets braver.
moeilijk.....

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:14

Karin_B schreef:
want ze was eerst met het rijden toch iets braver.



Als ze een half kilo kilo gewend was en nu 3 kilo krijgt kan ik me heel goed voorstellen dat ze nu wat minder braaf is.. Je kan altijd proberen minder te voeren toch? Dan weet je of het daar aan ligt!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:17

het is erg jammer dat jullie er nu pas achterkomen dat ze eigenlijk misschien wel te sterk voor jullie is
persoonlijk vind ik het ook niet slim om zo'n jong paard te kopen als onervaren ruiter
zou het probleem hem niet in de rug zitten? de galop vraagt meer van de rug als de draf of de stap
misschien een slecht passend zadel?
pijn kan dit gedrag nl ook heel goed veroorzaken

wat geeft je instructeur als reden dat ze het doet?
anders misschien een keer een second opinion vragen aan een andere instructeur?

als ik zie hoevaak je rijd, dan is 3 kilo IMO echt niet zoveel teveel
ik denk dan eerder aan iets van pijn ofzo.....
de dierenarts die er naar keek, was dat een goede? en is ze alleen klinisch of ook rontchenologisch gekeurd?
was je er zelf bij en was de prijs van het paard bekend bij de da
een goedkoop paard word nou eenmaal minder streng gekeurd als een duur paard...

khoop voor jullie dat het allemaal goed komt!!
maar niet galoperen is NIET de oplossing, door niet te galoperen maak je het probleem alleen maar groter en word de drempel naar de galop alleen maar hoger...
succes!!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:26

Ik vind drie kilo ook wel veel. Rustig afbouwen naar een half of 1 kilo zou ik zeggen. Daarnaast natuurlijk wel voldoende ruwvoer.
Wat crossmonster zegt over het galopperen is wel waar, zo wordt het alleen maar moeilijker... Maar ik denk wel dat het beter wordt als je minder bix voert.
Succes!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:31

3 Kilo vind ik best wel veel. Zeker als ze eerst een halve kilo was gewend. Minder eens naar bijvoorbeel deen kilo per dag. ALs ze daar echt te sloom van wordt kinje altijd nog gaan meerderen. En de ergste energie gaat er snel af als je minder gaat voeren. binnen een week zou je verschil moeten merken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:47

3 kg is voor een jong paard een heel klein beetje. Als ik dit verhaal zo lees met de antwoorden erbij kom ik tot de conclusie dat het paard niet geschikt is voor jullie maar gewoon veelste heet is. Want een jong paard gebruikt de meeste energie uit het voer om te groeien en niet om fris te worden en als ze elke dag er al uit komt dan is het denk ik meer het karakter van het paard. Misschien is dit niet het antwoord waar je op zit te wachten maar ik geef je mijn eerlijke mening. Je kunt het proberen met minder voer maar ik ben bang dat ze dan op haar eigen lijf gaat teren en dan schraal wordt en dat het gedraag zo blijft.

Ik wens jullie in ieder geval heel erg veel succes!

...Dreaming with my eye's wide open...

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 21:14

bedankt allemaal voor de tips,aan het zadel ligt het niet,zadelmaker in het begin erbij gehad,en een kiefferdresuurzadel ligt ernu op,bij mijn dochter deed ze de galop wel goed,bij mij instucteur ook.
Hij zegt dat ze gewoon aan het uitproberen is.
mijn dochter heeft net priveles gehad,heb haar eerst gelongeerd,en het ging harstikke goed.
ook als ik met mijn vingers over haar rug ga zie ik geen gekke dingen.
Inderdaad hadden we beter een ouder paard kunnen kopen,maar ik haal de advertenties weg,we gaan het toch nog even proberen,en zodra ik denk dat het weer gaat,ga ik de galop toch weer doen,val ik eraf,pech gehad.

mischien als we toch even door die zure appel heen bijten het toch goed komt.
het vervelende is namelijk dat we er echt helemaal gek op zijn. Lovers
en chronos eerst was ze echt wat rustiger,en zodra het beter gaat,kan het voer ook weer geleidelijk aan omhoog.
het houd me dag en nacht bezig,
Verward
maar wil het toch nog een kans geven. Knipoog
we kunnen dit toch nog proberen,je weet maar nooit,later hebben we mischien spijt dat we er niet alles aan gedaan hebben.
groetjes karin

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:28

Maar wat voer je nu eigenlijk aan ruwvoer en krachtvoer, wat voor soort ruw en krachtvoer? Laten we daar eens mee beginnen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 21:33

ooh en crossmonster,ik ben bij de keuring geweest ,heb de dierenarts zelf uitgezocht,en ze is alleen klinisch gekeurd,omdat ik vind dat als er echt iets geks zou zijn er dat met klinisch ook wel uit zou komen,en omdat ik denk dat rontgoloisch er bijna altijd wel iets wordt gevonden,
en ik vind het voor dure sportpaarden prima ,maar niet voor ons.
klinisch was alles perfect,geen stap kreupel,kortom alles is goed.
en ik had die da van een kennis van mij,en die zei dat hij heel kieskeurig is.
en ik ga echt wel weer galopperen,maar nu nog even niet,lijkt mij ook niet goed als ze daar iedere keer met mij weer een slechte ervaring mee opdoet(ik ook).
mijn instructeur gallopeert wel,en ik doe het ook wel weer.
maar eerst weer lekker rijden,en als het moment zich voordoet dan probeer ik het weer,onder begleing gaat het hopelijk lukken.
en ik weet dat iedereen gelijk heeft dat we niet zo'n jong paard hadden moeten kopen.
karin

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 21:36

XoNo schreef:
Maar wat voer je nu eigenlijk aan ruwvoer en krachtvoer, wat voor soort ruw en krachtvoer? Laten we daar eens mee beginnen.


sportbrokken,ik weet niet wat erin zit,maar ze krijgt s'morgens 1 1/2 en sávonds 1 1/2 en dan nog 3 keer hooi per dag,de hoeveelheid,volgens mij gooien ze maar wat erin,niet dat ze het afwegen of zo.
en natuurlijk krijgt ze van ons ieder dag een wortel,maar daar zit geen voedingswaarde in toch?

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:09

Ik moet zeggen dat ik drie kilo per dag ook erg veel vind, vooral als het sportbrok is... Probeer eens te minderen naar anderhalf kilo per dag, als ze het er slecht op doet kan je altijd nog weer meerderen lijkt mij... Gewoon even een beetje uittesten wat voor jouw paard de juiste hoeveelheid is, wat voor de een veel te veel is, is voor de ander veel te weinig...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:28

Mijn paard krijgt 1 kilo per dag.
En dan onploft ze soms nog.
Maar ik denk niet datr ik nog minder moet geven.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:48

kijk, drie kilo brok kan op zich best , maar sportbrok daar zit toch wel even net wat meer energie in dan basisbrok
daar kunnen ze ook best heet van worden zeker als ze niet zwaar in training staan
misschien dat overstappen op basisbrok een goed idee is
zitten genoeg vitaminen, mineralen etc in , maar minder energie

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:07

Weet je wel zeker dat ze sportbrok voeren bij ons? Ik dacht dat ze het een tijdje geleden veranderd hadden...

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:18

Een merrie van 4, in de handen van redelijke beginners, weliswaar (gelukkig!) onder leiding van 'profs' als rijdende instructeur en pensionhouder, van 0,5kg naar 3kg binnen een paar weken....

Geen wonder dat die nu ontploft.

1; paard komt in de pubertijd; paarden op die leeftijd gaan altijd fratsen bedenken. Dat gaat pas over als de dieren een jaar of 6 zijn; vandaar ook dat onervaren ruiters niet om jonge paarden moeten gaan zitten; in deze fase leren paarden heel gemakkelijk. goede maar zeker ook foute dingen. Wat je ze de eerste 2 jaar leert, geldt voor de rest van hun leven. Doe het dus goed! Zulke jonge paarden hebben duidelijke consequente behandeling en training nodig; je doet er zeker goed aan je instructeur erop te laten rijden, tenminste, als dat een GOEDE instructuer is. Een 16 jarig miepie dat ooit eens L heeft gereden bij de ponies vind ik geen goed idee.

2. Paard krijgt veel brok. En als dat sportbrok is, zal het veel energie krijgen om eens lekker op te bokken. Het is een beetje afhankelijk wat er verder op het menu staat. Krijgt het paard daarnaast vrijwel onbeperkt eiwitrijk kuil dan zit je op een tijdbom. Maar krijgt het daarnaast wat flauw hooi, dan is 3kg brok wel het minimum.... Je stalhouder zal weten wat hij doet; brok is duur voer; als hij met minder toe zou kunnen, zou hij zeker minder ervan voeren! En stalhouders hebben vaak niet het duurste sportbrok, maar eerder gewoon goede basisbrok. Tenminste; zo werken stalhouders die kunnen rekenen. En daarbij komt; zo ontzettend veel extra energie krijgen ze nou ook weer niet van sportbrok; dat is nl vooral extra anti-oxidanten opdat het paard minder stijf raakt NA de arbeid...

3. Het is ook positief dat jullie paard zo opleeft. Beest voelt zich duidelijk vrolijk als er wat mee gedaan wordt. Aan het zadel lijkt het me niet te liggen; Kieffer moet goed zijn als het paard geen heel aparte bouw heeft. Mocht jullie paard zo uit de band springen vanwege pijn, dan merk je dat direct! Dat gaat nl gepaard met chagerijn en bijbehorende oren in de nek en rare oogopslagen. Zolang je dat niet waarneemt, mag je ervan uitgaan dat jullie paard je 'gewoon' test.

Ik denk dat dit paard gewoon typisch jong is. Je geeft zelf aan dat dat wellicht iets te hoog gegrepen is voor jullie. Dat is eerlijk en als dat de waarheid is, kan ik je maar 1 ding adviseren: verkopen. Doormodderen is duur en zal je paard verpesten, en hoogstwaarschijnlijk ook jullie eigen lol in de hobby. Als je dochter nog veel moet leren over rijden, dan kan ik je van harte een Zdressuurpaard aanraden van een jaar of 12. Dat is dé manier om over een jaar of 3 a 4 wel klaar te zijn voor een talent in de dop. Maar zijn jullie al verliefd; met voorlopig veel goede begeleiding zal er over een tijdje zeker verbetering komen. Het is een merrie; maw als ze 6 is zal het gedonder heus afgelopen zijn...
Succes ermee!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, amandananana, Annefleur200, Athelas, Blijgeestig, Change3x, Flew, gerbilGizmo, Groetje, Marcato, Prins85, purny, Rainer, ryukapple, woel en 75 bezoekers