Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:42

Wij hebben sinds een paar weken de Patura in een stal gehangen om uit te proberen, Ze staan hier op vlas en ik was ook dat geknoei en het geloop van het hooi hooi door de stal zat.
Wordt heel prettig uit gegeten, ik merk niet dat mijn paard met zijn tanden tegen het ijzer gaat, hij trekt gewoon steeds een plukje eruit, er steekt altijd wel wat uit.
Wellicht handig om te weten, het is een kwpn ruin van 176 die er nu uit eet.

We voeren goed droog hooi eerste snede.
Toevallig pas gewogen hoeveel hooi erin gaat, ca 5 tot 6 kilo echt droog hooi.
Alleen, mijn hoop dat ze daar een nacht mee kunnen doen, helaas. Ik vul de ruif voordat ze naar binnen komen, goed strak af (gaan nu tussen 4 en 5 naar binnen) tegen 10 uur savonds zit er soms nog wat in, vaak ook niets meer. Dan vul ik weer af, maar meestal met ca 4 kilo, ook dan is ie smorgens leeg.
Kan niet zeggen dat het extreme honger is, want ze staan momenteel de hele dag op het weiland met grote bakken hooi (meestal een grote kruiwagen vol per twee paarden). Ik heb ingeschat dat ik ze (wellicht wat riant) ca 15 tot 18 kilo eerste snee hooi voer. Dus ik verwacht geen honger.
(ze krijgen nog ander eten, maar hooi is hier de basis, de rest wordt aangepast op arbeid, temperatuur en de aanwezigheid van gras, welke we nu niet hebben, gras groeit nog niet).

De stal is trouwens erg netjes, wordt niet meer geknoeid en alleen het hele kleine spul komt door de onderste gaatjes.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:05

Zou iemand voor mij een foto kunnen maken van het plastic beugeltje waarin het rek hangt? Ik krijg het nog niet voor elkaar met het filmpje erbij. Mijn gevoel zegt dat ik iets mis, of dat er nog iets vastgemaakt moet worden. Het zit zo los??


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Friesfanaat

Berichten: 1347
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:24


suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:25

Dat filmpje heb ik gezien, ik zal wel blond zijn...

SunnyHorse
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 21:34

Metalen rek moet hangen in de uitsparingen bovenin de plastic wand.
De laatste levering bleek bij mij er 1 bak te breed te zijn (of rek te smal) waardoor het rek toch eruit vloepte.

Het advies was de bak aan beide zijdes flink naar binnen te drukken dan de bak vast te schroeven zodat het metalen rek erin hangt.

Ben nog niet aan toegekomen om dat te proberen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:55

SunnyHorse schreef:
Metalen rek moet hangen in de uitsparingen bovenin de plastic wand.
De laatste levering bleek bij mij er 1 bak te breed te zijn (of rek te smal) waardoor het rek toch eruit vloepte.

Het advies was de bak aan beide zijdes flink naar binnen te drukken dan de bak vast te schroeven zodat het metalen rek erin hangt.

Ben nog niet aan toegekomen om dat te proberen.


Dat lijkt hier dus ook het probleem! De zijpoten van het rooster floepen er idd uit. Super bedankt voor je reactie. Ga het proberen met flink aanduwen, kijken of dat gaat lukken.

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:41

Door de buitenkant iets naar binnen te duwen voordat je de ruif helemaal definitief vast zet zal het rek ook beter passen. Bij de eerste hadden we het rek gewoon zo aan de wand bevestigd en viel het rek er ook steeds tussen uit. Bij de 2e stal hebben we de ruif eerst aan 1 kant vast gezet en toen de andere zijkant iets naar binnen aangedrukt en vast gezet en geen rek meer wat er uit kwam zetten.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:20

meggiemeg schreef:
Door de buitenkant iets naar binnen te duwen voordat je de ruif helemaal definitief vast zet zal het rek ook beter passen. Bij de eerste hadden we het rek gewoon zo aan de wand bevestigd en viel het rek er ook steeds tussen uit. Bij de 2e stal hebben we de ruif eerst aan 1 kant vast gezet en toen de andere zijkant iets naar binnen aangedrukt en vast gezet en geen rek meer wat er uit kwam zetten.


Vandaag ook zo gedaan en hij hangt *\o/*


Afbeelding

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:43

Wat zijn jullie ervaringen hoe snel ze de ruif leeg hebben?

Friesfanaat

Berichten: 1347
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:49

Bo_San schreef:
Wat zijn jullie ervaringen hoe snel ze de ruif leeg hebben?


Ligt eraan hoe vol je hem propt natuurlijk, maar hier doen ze er, goed volgestampt, zeker 10/12 uur over.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:51

Dat is best lang, ik prop dat ding echt tjok vol. Ze komen om 5 uur op stal, maar om 22:00 is de ruif toch echt leeg (hij is al eerder leeg, als ik tussendoor kijk), doe die dan weer tjok vol en smorgens weer leeg.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:17

Die van mij hangt nu een paar dagen. Er eet een klein paard uit (1.63m) en normaal krijgt zij 3x hooinet per dag of weidegang en 's avonds hooinet. Nu kan ik toe met 's morgens vullen en in de namiddag nog een keer. Beide keren niet leeg. Heel blij mee. Volgende week paarden van stal ruilen, zodat de Haflinger hem ook een week kan uitproberen. Gaat dit ook goed, zij eet veel ruiger, dan komen er een aantal bij.

Balko

Berichten: 1140
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:49

Hier van 5 tot 9 en dan is hij zelden leeg.
Buiten ook ruwvoer dus dat kan schelen.
En ik stop de plakken er niet uit elkaar getrokken in maar gewoon zo. Dan gaat er meer in.

SunnyHorse
Berichten: 1261
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 08:50

Bo_San schreef:
Wat zijn jullie ervaringen hoe snel ze de ruif leeg hebben?

Rond 21:30 vul ik ze voor de nacht. En dan druk ik ze goed vol aan.
Dan hebben ze genoeg tot de volgende ochtend 7:00/7:30. Soms is het net op, (kan ik zien op camera) soms zit er nog wat in.
Durf ze ook rustig langer mee te laten staan als het nodig.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:06

Jee vraag me toch af waarom het hier zo snel leeg is. Is wel een kwpner van 176, die niet het snelst eet, hij krijgt dus 2 keer ca 6 kilo goed droog hooi in de ruif (voor de avond en nacht) en staat de hele dag op het land met een hooibak waar hij samen met een ander ongeveer 10 tot 15 kilo krijgt (en knoeit, want ze hebben meer dan voldoende). Denk niet dat hij te weinig krijgt, maar dat het wel per paard scheelt hoe lang ze ermee doen. mijn hoop was ook een hele dag of nacht. Het scheelt wel echt knoeien in de stal, vind ik wel een stuk prettiger. We hebben wel echt droog hooi, maar uit grote pakken, dus plakjes krijg ik er niet in, maar aanstampen doe ik echt goed.

Balko

Berichten: 1140
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:22

Die plakken heb ik ook.
Ik scheur ze doormidden en dan zo erin proppen.
Als ik het uit elkaar heb getrokken dan heeft hij het ook op smorgens.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:23

Ik heb geen vierkante pakken maar grote rollen zeg maar van ca 400 kg, die wikkel je af