Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm71
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:13

joyce B schreef:
Die compostpplossimg kende ik inderdaad ook uit Duitsland. Ben benieuwd waar je dat in Nederland zou kunnen krijgen en voor welke prijs.
Je wilt er geen troep in hebben natuurlijk.


De enige die ik kan vinden die het verkoopt is Venhorst. Ik ben voor twee stallen van 4 x 3 iets van 660,- kwijt maar als dit er een half jaar in blijft, ben ik toch echt behoorlijk een stuk goedkoper uit dan nu.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:37

Geen stof, geen stank tot op heden.
Ik betaal per pak houtkrul 8.50. In de ene stal liggen 4 pakken en in de 2e stal die iets groter is 5 pakken.
In de basis zou het moeten werken.... heel benieuwd!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:46

Ik heb nu gemalen en gehakseld koolzaadstro in de stallen.
Ik gebruiken het elke dag jaar rond voir mijn paard en pony (nacht op stal, nacht op stal met uitloop) en daarnaast gebruiken we het voor de plasplek in de inloopstal en af en toe bij erg slecht weer wat extra.
Ik zit rond de €500,- per jaar.

Storm71 schreef:
joyce B schreef:
Die compostoplossing kende ik inderdaad ook uit Duitsland. Ben benieuwd waar je dat in Nederland zou kunnen krijgen en voor welke prijs.
Je wilt er geen troep in hebben natuurlijk.


De enige die ik kan vinden die het verkoopt is Venhorst. Ik ben voor twee stallen van 4 x 3 iets van 660,- kwijt maar als dit er een half jaar in blijft, ben ik toch echt behoorlijk een stuk goedkoper uit dan nu.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:06

Bij ons is gehakseld stro en vlas een drama omdat ze extreem veel plassen en poepen in de stal (komen er speciaal vanuit de andere kant van de track naartoe) en de overgebleven schone flinters opeten. Na letterlijk 1 nacht is het een vieze soppende stinkende plak. Een potstal is daarom onmogelijk en er gaat een pak of 8 per week doorheen voor 4 paarden (wat ik naast duur ook extreem veel werk vind, ze lopen alles helemaal uit en heb ineens ook ontzettend veel af te voeren). Ik vraag me nu af of dit bio-waldboden iets zou kunnen zijn, of dat het effect hetzelfde zou zijn?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:50

Storm71 schreef:
Wildgirl schreef:
Ik ben onlangs een experiment gestart met 20 cm houtkrul in de stal, een stuk voordeliger dan bio waldboden. Tot op heden werkt het met urine goed. Mest gaat er uiteraard iedere dag uit. Pony's staan alleen de nachten binnen.
Heel benieuwd hoe het gaat houden!


Stinkt het niet? En stof? Breekt die houtkrul ook de urine af? Wat betaal jij voor Houtkrul?


Wij doen dit al jaren en geen stof, geen stank en met de onderlaag weghalen eens per 6-12 maanden ruikt het merendeel naar bosgrond. Wij bestellen bij venhorst, 1/2 pallet per keer (we hebben niet meer opslag, aangezien we zowel plospan xl als Classic gebruiken, afhankelijk van het paard).

De natte plekken laten we in principe liggen (sorry wildgirl, ik had je vraag niet eerder gezien, leuk dat je het uit bent gaan proberen), maar als hij erg omhoog komt, dan halen we niet alleen gedeelte in de losse toplaag weg, maar ook nog een paar centimeter in de vaste onderlaag. We graven hem absoluut niet helemaal uit, die onderlaag wil je namelijk zo stabiel mogelijk houden. Bij het ene paard gebeurt dat regelmatig, bij het andere paard zelden.

Het eerste paard plast vrijwel altijd op dezelfde plek, de ander is veel minder constant en waar hij ook nog eens de neiging toe heeft, is vlak tegen de kale plek voor de deur te plassen, waar hij in de loop van de nacht iets aan zaagsel op geschoffeld heeft. Zo af en toe maken we de kale plek een halve meter groter om die plasplek wel een stuk terug te dringen, want die rand wordt nooit echt stabiel doordat we dat platje willen behouden (daarmee is er dus een zwakke plek in de onderlaag en dan is het dus iets meer werk). Het scheelt zowel uitloop als dat we daar op voeren.

Als we tweede paard zijn stal volledig doen, hoeft er na afloop vaak echt maar net 2 pakken bij, en dat is nog voornamelijk omdat we de week daarvoor hem niet opstrooien, dus die 2 pakken hoorde hij sowieso wel te krijgen.

Ons verbruik voor de box van de 2 minishetten (2x 110-120kg) is 2-2.5 pakken per maand.
Voor het paard van 550-600kg 5 pakken per maand (eens per week en soms een pak extra) en voor ons grote paard van 750-800kg 8 pakken per maand (deze is ook vrij onrustig op stal, dus met poep verwijderen hebben we ook redelijk wat verlies).

Onze paarden staan dus wel in grote boxen (de shetten samen in een 3x3, de andere 2 ieder in een 5x3 met de ingang in de hoek), maar het verbruik is grofweg 20kg = 1 pak per 100kg paard per maand.

Siets_Merens

Berichten: 2
Geregistreerd: 12-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:30

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe stalbedekking. Mijn oudje plast helaas erg veel waardoor zijn stal altijd erg nat is.
Hij staat nu op houtkrullen. Stro, vlas, hennep en dergelijke is allemaal geen optie omdat hij daar van eet.

Ik heb deze week een proefpakket van de Bio Waldboden binnen gekregen maar als ik het do zie is het gewoon fijne boomschors die al voor een deel gecomposteerd is. Dat riep bij mij de vraag op of ik niet net zo goed een flinke laag boomschors in de stal kan doen. Dat is een stuk goedkoper en voor mij ook praktischer omdat ik dat hier in de buurt zelf kan halen.
Ik heb namelijk bij stal geen plaats waar ik de bio waldboden droog kan opslaan.

Iemand ervaring met boomschors als stalbedekking?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:56

Boomschors gaan ze geheid eten

Siets_Merens

Berichten: 2
Geregistreerd: 12-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:02

Sizzle schreef:
Boomschors gaan ze geheid eten


En kan dat kwaad als hij daar wat van eet? Bij de Bio Waldboden was dat geen probleem begreep ik.
Ik verwacht niet dat hij zijn hele stal leeg zal eten maar hij knoeit met zijn voer en eet dat van de bodem en krijgt zo ook wat van de bodembedekking mee naar binnen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:10

Hangt er vanaf of de schors van veilige of giftige bomen is.

Storm71
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 22:12

Camino_S schreef:
Bij mij ligt het er intussen een half jaar in. Ik heb een beetje gepuzzeld maar intussen zo ingedeeld: ongeveer de helft van de inloopstal ingestrooid (ongeveer 8 bij 4, dus daar zijn wel een paar bigbags in gegaan!) en de andere helft is kaal (rubber matten). In principe kunnen ze met zijn allen liggen in het ingestrooide deel.

Ervaring is positief met een paar “maren”.
-de laag moet echt dik genoeg zijn. Ook tussendoor moet je regelmatig bijstrooien (wat meer dan ik verwacht had, op de Zwitserse site van waldboden staat dat duidelijker beschreven)

-periodes slapen ze er veel in (vooral toen het zoveel regende in het voorjaar), maar bij mooi weer slapen ze liever in de zandpaddock maar komen wel heerlijk plassen en mesten in de stal -O-
Toen ik nog houtkrullen gebruikte liet ik in die periode de stal gewoon leeg. De waldboden dit haal ik er natuurlijk niet uit om dan in het najaar opnieuw te moeten vullen. Tijdens de zomer iets meer werk met mestruimen dus (een kale stal schept lekker snel).
-ze lopen het inderdaad uit, en bij de open kant van de stal krijg je dus een dunne laag die daardoor wel te nat wordt. Ik heb een “dammetje” gemaakt van stevig hout, dat werkt goed om alles op zijn plek te houden.

-een belangrijke: je moet het goed schoonhouden van bvb hooiresten, anders zou het wel een ammoniak geur kunnen krijgen. Dit vertelden ze me bij venhorst. Ik zou het dus zeker niet gebruiken om een hooiruif of zo, heb expres mijn voerplaatsen verder weg gemaakt.

De onderlaag is na een tijdje vochtig en stevig aangestampt, maar als je de laag 20cm dik houdt volgens de instructies en regelmatig wat bijstrooit, houd je bovenaan een los en mooi droog laagje van een cm of 5. Urine zakt erdoorheen en wordt dan opgenomen in de onderlaag. Ik heb nog maar een 2-3 keer een natte plek moeten “uitgraven” waar ze het meest plassen en eigenlijk was mijn totale laag toen te dun.
Wat me ook erg meeviel, ik heb dus de stal na een paar maand anders ingedeeld en kon de waldboden gewoon verplaatsen en blijven gebruiken zonder dat het een vieze boel werd! Inderdaad geen stank zelfs bij omspitten.

Samengevat: niet goedkoop (denk elke 2m een bigbag erbij, dus denk vergelijkbaar met houtkrullen) en je moet een beetje wennen hoe het te gebruiken.?Maar wel een heel mooi fijn bed voor de paarden, ze liggen er graag in en slapen zeker meer in de stal dan hiervoor. En veel minder mest dan met krullen of stro.
Heel verhaal geworden :o hopelijk hebben jullie er wat aan!



Klinkt goed! Heb je misschien een foto voor mij? Mag via pb

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:05

zie hier nu zoveel reclame over, is dit echt wat? Hebben veel bokkers dit?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:17

joyce B schreef:
Hangt er vanaf of de schors van veilige of giftige bomen is.

Dat is met de compost/snipperbron van Venhorst natuurlijk niet anders.

Geen idee, geven ze daar garanties over?

Ik wacht nog met smart tot ze uitspraken gaan doen over gehalten PFAS :D

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:34

Ben sowieso wel benieuwd wat er eigenlijk allemaal inzit.

Ik kan zien dat er hout snippers in zitten
Compost snap ik ook nog
En bast snap ik ook want dat neemt vocht op
Maar wat zit er verder in?
En die schimmels die de compost verteren? (Die voor de paddenstoelen zorgen) waar zijn die dan van?
Zitten er ook compostwormen of eitjes daarvan in?
Heb wel duizend vragen zo eigenlijk…

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:25

EM verwacht ik. Effectieve micro organismen. "Goede" bacteriën. die breken o.a. de ammoniak af.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:59

Ja dat denk ik ook. En wat houtsnippers/zaagsel of boomschors vooral en misschien wat vlas? Zag dat je voor een stal van 3x3 minimaal een laag van 25cm moet hebben, vind het prijskaartje echt enorm..
denk overigens wel dat het werkt
Dus als je de machines hebt om dit aan het einde van de winter er weer uit te halen (mooie compost voor je weiland in het voorjaar) dan is het vanaf einde weideseizoen/najaar tm voorjaar waarschijnlijk wel betaalbaarder dan welk strooisel dan ook.
Maar ik denk ook dat het wachten is tot iemand het “geheime recept” heeft ontdekt en ermee aan de haal gaat…

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:29

Wildgirl schreef:
Geen stof, geen stank tot op heden.
Ik betaal per pak houtkrul 8.50. In de ene stal liggen 4 pakken en in de 2e stal die iets groter is 5 pakken.
In de basis zou het moeten werken.... heel benieuwd!

Even een update, we hebben het anderhalve maand geprobeerd en afgelopen weekend beide stallen leeggeschept. Het werkt dus niet helaas. De clou zit hem in de urine, die droogt niet voldoende waardoor je dus toch geur en plakkaten krijgt ondanks goed los houden.
Mijn trainer heeft de bio bodem en ook bij hem houdt de bodem zich in de winter veel minder goed mbt de natte plekken.
Ook zij strooien flink bij omdat het anders te nat wordt(ze halen dus de natte plekken weg inmiddels).
Wij zitten gewoon weer op 15 cm houtkrul en mesten iedere dag uit. Moet wel zeggen dat we een stuk beter uit zijn dan op stro(pony heeft longproblemen dus dat kan niet meer).
2 pakken in een lege stal en per week een half pak erbij.
Daarmee red ik het heel de winter op ongeveer 200 euro aan houtkrul voor 2 boxen, stuk voordeliger dan de bio bodem dus!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:21

Haal jij de stallen dan helemaal leeg met de houtkrul @wildgirl? En is houtkrul hetzelfde als houtsnippers of is dat iets anders?

Ik zou het toch willen proberen die biowapdboden maar ik kan maar Max 20cm in de stal ophogen helaas.
Zou het zo zonde (en vooral duur) vinden als het niet werkt… iemand ervaring met een dunnere bodem?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:16

Zaagsel

bruin10
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:18

Het klinkt allemaal prima met wisselende ervaringen, wij hebben voor onze grootste viespeuk een stal gedaan met granuflex matten en zijn gaan experimenteren, eerst gebruikte we 2 balen vlas per week bij hem zonder deze matten naar 1 baal houtmot op 6 dagen ong dus voor on is dit een verbetering kwa kosten op langetermijn. vla werkt bij ons niet lekker op deze matten ivm dichtslippen van de porien, is eigenlijk ook bedoeld om een dunne laag stro op te leggen meer niet maar daar hebben we de opslag niet voor.
dit was ook weer heel offtopic

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:53

Wij hebben nu een maandje ook 1 stal als experiment gedaan. Bij ons voor nu juist bij mijn schone merrie. Wij zijn nog niet overtuigd. Wij hebben stallen van 3x4,5 waarbij de voorste meter rubberen matten heeft liggen waar wij geen bodembedekking opleggen maar op doen voeren.

De merrie was het er gelijk niet mee eens dat ze niet door heel de stal kon scharrelen dus trok het voer door heel de stal heen wat heel veel uitzoek werk was. Daarna hooinetten gebruikt dat verliep hetzelfde. Nu werken we met een natural feeding bak en dat werkt goed. We hebben er ook wat stro in gedaan. Merk nog steeds dat ze het scharrelen mist.

Daarnaast ligt ze ook beduidend minder. De eerste nachten ging ze zowat op de rubberen matten liggen ipv de bosbodem. Inmiddels ligt ze er wel meer op maar nog steeds minderen als voorheen.

Ook vind ik ze viezer lijken. Elke drol blijft nu bovenop liggen en wordt sneller kapot gelopen. Dit kost weer meer tijd met mesten want die kleine drolletjes liggen overal. Ook vind ik de bovenlaag snel te hard worden ipv los.

Er ligt nu inmiddels 1,5 bigbag in en heb nog een halve over waar ik nu mee doe bijvullen maar het gaat harder van verwacht.

Mijn merrie verplaatst volgende maand naar de kraamstal en dan gaat mijn "vieze" ruin de stal in.. ben heel benieuwd hoe dat gaat.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:30

Ik had de rekensom gemaakt dat ik voir 2 stallen vullen, dus de 1e basislaag, al meer kwijt was aan strooisel dan voor de inloopstal en eigen stallen in 1 heel jaar.

Dus ik ben er niet aan begonnen.

Ik overweeg wel groencompost omdat dat veel goedkoper is dan bij wdbodem en als ik mijn land wil composteren ik toch ook compost aan moet schaffen. Als ik dan eerst compost in de stallen heb die ik dan op de mesthoop kan gooien en vervolgens weer over het land kan verspreiden, ik geen extra kosten heb voor de compost.