Bittenvraagje... advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-01 16:08

Ik heb bij de opruiming van de ruitersportzaak een heel erg goedkoop nieuw bitje gekocht. Ik rijd Iwaldo nu met deze:Afbeelding
Een best dikke dus. Op zich is ie niet zo snel nageeflijk en hij kan zich af en toe heel erg vasthouden. Ik wilde graag een aurigaan bit uitproberen, maar omdat ze die niet meer in bustrens uitvoering hadden (én dubbelgebroken, want anders gooit ie zn tong eroverheen) heb ik deze gekocht:
Afbeelding
Hij is dus iets dunner dan mijn bustrens. Nou vraag ik me af of ie veel scherper is, en of dat kwaad kan. Schelen losse ringen veel met vaste ringen? Iwaldo loopt op de jacht met Pelham bit, das natuurlijk nog meer inwerking. Op zich houd ik er niet zo van om maar andere bitten in te hangen, maar ik was erg benieuwd. Het zal avst niet gigantisch veel uitmaken, maar ik wil natuurlijk niet dat het te scherp voor hem is. De ene zegt nl dat dit bit VEEL scherper is, de ander dat het niet vel uitmaakt.

Wat denken jullie??

Verward


parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:19

doordat het middenstukje plat is, kantelt het in de mond wanneer je paard niet nageeflijk is en dan komt de scherpe kant boven! Bij een rond middenstukje (bovenste bit) heb je dit niet.
Maar een bit is natuurlijk zo scherp als je dr mee rijdt...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:46

Ja precies. Het ligt eraan hoe je rijd. Als je met een zachte hand rijd is het niet scherper.
Een watertrens (met losse ringen) is wel iets scherper als een bustrens (met vaste ringen), maar het maakt niet zo heel veel uit. Je kan er dan van die rubberen bitschijven aan doen, zodat je het bit niet snel door de mond trekt en het velletje er niet tussen kan komen (tussen de ringen en het bit)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 17:55

Ik merk geen verschil tussen een water- en bustrens bij mijn pony. Het lijkt me dus niet dat je nieuwe bit echt veel scherper zal zijn, als je er maar gewoon op de zelfde manier mee omgaat als met je oude bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 22:07

Het klopt dat het platte stukje iets scherper is dan die ronde, maar of Waldo daar nou een punt van zal maken is aan hem. Bij een watertrens bewegen de ringen door het mondstuk, hierdoor ligt het stiller. Bij een bustrens beweeg je het hele bit met iedere beweging. Bij een bustrens inderdaad geen problemen met het velletje.
Goed om over bitten na te denken en niet zomaar het gebruikelijke te doen, maar alles heeft zijn voor en tegens. Dit nieuwe bit heeft voor- en nadelen, het is dus aan Iwaldo om te zeggen wat hij ervan vindt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Temeraire en 35 bezoekers