Bruin leer zwart maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Bruin leer zwart maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:15

Heeft iemand tips om bruin leer (betreft zadel) zwart te maken? Ik zag namelijk op EA een zadel die zwart was gemaakt. Ze had er wel foto's van en je zag dan ook dat de onderkant nog bruin was. Maar dat topic kan ik niet meer vinden en kan dus ook niet vragen hoe ze dat deed..
En met normale schoenpoets werkt het dus niet Knipoog Dus heb ik toch echt iets stevigers nodig.

Weet iemand trouwens toevallig van wie dat 'zwart-gemaakte-zadel' was die te koop stond op EA?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:22

Dat was ik.
Ik heb leerverf bij divoza (tiger) gekocht.
het zadel moet nog een likje vet hebben, maar het is wel redelijk leuk gelukt Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:22

Je kunt een zadel laten kleuren bij een zadelmakerij.
Ook vaak invetten kan invloed hebben op de kleur Lachen

Verder kun je geloof ik ook zadelverf kopen om zelf aan de slag te gaan.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:26

ja, jou zocht ik Knipoog
Ja, ik vond het ook redelijk gelukt! En al helemaal omdat hij lichtbruin was. De mijne is donkerbruin, dus dat wordt iets makkelijker denk ik Lachen

Weet je toevallig ook of je het alleen bij Divoza kan kopen? Of dat het overal bij de plaatselijke ruitersport winkel te koop is? En het heet dus Tiger?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:28

Fairie schreef:
Je kunt een zadel laten kleuren bij een zadelmakerij.
Ook vaak invetten kan invloed hebben op de kleur Lachen

Verder kun je geloof ik ook zadelverf kopen om zelf aan de slag te gaan.


gewoon zadelverf werkt ook? Ik dacht dat dat er na een tijdje langzaam afslijt! Dat is dus niet zo?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:44

Je kunt lederverf kopen, ik heb het ook wel eens gebruikt. Het zwart wordt minder intens zwart dan gekocht zwart leer, maar op zich zie je het verschil niet echt. Je moet het al weten. Heb het overigens alleen op een paar bakstukken geprobeerd, niet op een zadel.
Wel een nadeel zijn de oplosmiddelen in de verf, die stinken enorm (en zijn nog ongezond ook, ik weet niet wat erin zit, maar verwacht iets wat ook in thinner zit als ik de geur zo ruik), en het leer wordt er ook erg droog van.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:56

Ik heb vorig jaar een zadel laten verven bij de zadelmaker. Op het eerste gezicht zag het er wel mooi uit, tot ik hem ging gebruiken. Toen sleet de nieuwe verflaag er snel weer af. Ik durf niet te zeggen of het aan de kwaliteit van de verf lag, maar ik was er niet van onder de indruk...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:59

Je kan het ook gewoon bestellen bij divoza. Ik heb het nog nooit eerder ergens anders gezien.
Wel andere middeltjes geprobeerd, maar alleen dit pakte goed.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:07

Yorghos schreef:
Ik heb vorig jaar een zadel laten verven bij de zadelmaker. Op het eerste gezicht zag het er wel mooi uit, tot ik hem ging gebruiken. Toen sleet de nieuwe verflaag er snel weer af. Ik durf niet te zeggen of het aan de kwaliteit van de verf lag, maar ik was er niet van onder de indruk...

En wat kostte dat?
Die lederverf van Divoza is 8.95 euro, en er staat op dat het niet voor zitvlakken van zadels is. Ik heb niet het idee dat het ecth aflaat wat geverfd is met die Tiger lederverf.
Als je een duur en mooi zadel hebt zou ik niet verfen hoor.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:30

ik heb ook lederverf van tiger voor mijn springzadeltje die was al zwart maarwat slijtageplekken. het word wel goe zwart alleeen had ik een paarse gloed erover heen als het licht op een bepaalde manier viel

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:19

Lederverf is inderdaad niet zo geschikt voor de zitvlakken. Het gaat bij gebruik er nogal snel van af.

Misschien dat het van de zadelmaker wel er op blijft zitten, geen ervaring mee.