zomereczeem: wel of niet kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:51

Hmmmm... Ik zou hem niet nemen.
Je bent altijd aan het heen en weren naar de VA en hebt altijd zorgen om je paardje, heeft ie jeuk, krijgt ie jeuk etc.

Maar ja, ik heb geen ervaring (persoonlijk) met exceem, Kvika kan er goed mee omgaan, zij heeft er weinig (geen Verward ) problemen mee....
Hangt er misschien ook wel vanaf in welke mate de pony het heeft.

Als ik kijk naar de pony die hier afgelopen zomer kwam, bij onze paardeburen.... Die pony was afgemaakt als ie niet naar zeegebied kon gaan. Ze was dan ook helemaal kaal en etterig etc. Vreselijk.
Gelukkig kon ze hier bij de buren terecht, anders was ze dus afgemaakt, zij had dus geen leven meer.
Maar goed, ik neem aan dat dat paardje wat jij op het oog hebt, niet ZO extreem last heeft.
En ja... Als het jouw droompaardje is... Nou ja, wie weet had ik hem dan ook wel genomen! Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:42

Het ligt er maar net aan hoe erg ze het heeft. Mijn pony heeft dus ook zomerexzeem(wist ik niet van tevoren) maar heel licht maar zn manen zijn niet afgeschuurt en zn staart een beetje. Maar mijn verzorgpony heeft het dus heel erg. Binnen een maand had ze haar mooie volle staart afgeschuurt en haar 50 cm lange manen zijn ook in het niets verdwenen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 23:36

natuurlijk is het zielig voor een paard om jeuk te hebben.
maar met de juiste verzorging is het een gewoon paard hoor.

en ik redeneer zo stel dat niemand het paard zou kopen en gewoon bij de eigenaar zou blijven heeft het toch ook nog jeuk ??
dus of het nu bij de eene persoon jeuk heeft of bij de ander.
wat ik boven al zei met de juisten verzorging is het een gewoon paard, alleen een paard die wat extra aandacht nodig heeft. (hopelijk begrijpen jullie me ik vind het erg meoilijk om uit te leggen)

dit wou ik nog ff aan iedereen kwijt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:43

Op zich dat zomer ecxeem tja lastig maar als hij het niet erg heeft is het misschien wel goed te behandelen maar daar gaat extra werk en kosten in zitten natuurlijk heb je dat altijd wel voor je paard over maar het is makkelijker als ze het niet heeft.
Daarnaast is exceem erfelijk dus als je wilt fokken en je krijgt een veulentje met exceem moet je of haar zelf houden of(je handeld hier en daar toch?) iemand zoeken die ook bij de kust woont en die ook die zorg voor het paardje wil hebben maar die zullen er niet veel zijn vrees ik.
goed iets voor latere zorg maar wel iets wat mee weegt als je een merrie voor de fok zoekt

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 09:20

Lonneke onze Shetta heeft een hele erge vorm van zomer exzeem ze doet net als Honey haar manen en staart helemaal tot bloedens toe afscheuren en echt het is gewoon zielig, maar we hebben alles al geprobeert maar ik moet het middeltje nog vinden wat helpt Frusty
Ze gaat ook zo maar liggen rollen, zoveel jeuk heeft ze dan en dan gaat ze op haar kont zitten om haar staart te jeuken, echt heel sneu.
Maar als jij inderdaad een stal heb zodat je haar binnen kunt zetten als die vliegjes er zijn dan zou je het kunnen doen.
Ik persoonlijk zou proberen nooit meer een pony te kopen met exzeem, die kunnne beter naar de kust heb ik gehoort omdat er daar minder/of geen vliegjes zijn!!!
Maar wij hebben Shetta in de winter gekocht en helaas is het dan niet te zien, en dan heeft ze bij ons nog de pech dat ze bij het bos staat Verdrietig
Maar ik doe haar NOOIT weg.......want ze is een shetlander die helemaal niks kan, en ik vraag me af waar ze dan terecht komt.......we zijn veels te veel aan haar gehecht!!!
Succes met je beslissing Knipoog

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 09:42

Bij ons worden van merrie met zomereczeem nooit geen hengsten goedgekeurd.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 07:32

inmiddels heb ik toch besloten om het paardje niet te kopen. ik vind het ontzettend jammer maar het lijkt me toch het beste. ik ga nu gewoon verder kijken voor een veulen want normaal is zon 3 jarige toch al gauw 5000/6000,- bij de cobs. en een veulentje kan ik helemaal zelf opvoeden.tja, eigenlijk weet je nooit of die het toevallig ook niet krijgt maar ja ieder paard heeft dat risico.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 08:16

Hele verstandige beslissing, en zoek maar even goed verder, duur zijn ze op dit moment niet, kijk maar in de vorige IDS afdeling Welsh. En als je een veulen koopt bekijk dan ook even gelijk de manen van de moeder. Veel sicces hoor.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 08:50

Iedere pony die slecht verzorgd wordt (= in de felle zon gelaten, te vet gevoerd, etc.) kan een bepaalde vorm van zomerexceem krijgen. Let dus vooral op wat ermee bedoeld wordt. Ik heb ponies gezien die inderdaad helemaal kaalgeschuurd waren, maar het onder betere omstandigheden heel erg best deden.

Op zich is het een heel leuk project om een verwaarloosde pony te kopen. Je kan hem opknappen en hem dan een beter leven geven. Natuurlijk moet je altijd advies geven voor de verzorging. Ik ken ponies die zich ooit helemaal sufgeschuurd hebben en toch later weer kampioen werden (met al hun manen en staart..)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 10:23

joost, deze pony is absoluut niet verwaarloosd, ze heeft alleen maanexeem

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 12:01

Hoi Stef, ik wist ook niet precies wat er bedoeld werd. Sommige mensen noemen iedere schurende pony al eentje met maanexceem.... Ik wist zelfs niet om wat voor pony het ging.. Ik ken wel een paar kampioen merries die er vroeger zeer schandalig hebben uitgezien, maar het later tot aan de top van de Nederlandse fokkerij hebben gebracht.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 19:48

Mijn nieuwe pensionstalhoudster geloofde ook niet dat mijn pony zomereczeem heeft omdat het wel meeviel met dat schuren, toen heb ik haar uitgelegd dat dat dankzij de goede zorgen is. Op tijd naar binnen (bij hun is hij nu heel druk in de wei, terwijl hij dat anders niet was, ik vragen rond welke tijd ivm de vliegjes later op de middag, maar zij weten zeker dat het dat niet is grrr) en iets tegen de jeuk en tegen de vliegjes. Hij scuurt nog wel iets, maar hij schuurt zich niet meer kaal gelukkig... Maar goed, eigenlijk zou ik hem dus zichzelf kaal moeten laten schuren om geloofd te worden. Vreemd zit de wereld in elkaar!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:46

Slimme beslissing, als je dan toch een pony koopt, kun je er beter eentje nemen die zonder problemen is. Je weet natuurlijk nooit wat er later mee gebeurd, kan altijd daarna nog exceem of iets anders krijgen, maar om er nu eentje te kopen die het al heeft?! Nee bedankt....
Ga je nog verder zoeken naar een COB?!

Groetjes Anke

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 17:43

Er is nu een middel met de naam insol wat heel goed helpt. Het wordt in Duitsland al gebruikt en is een soort van enting. Ik ken een aantal paarden waarbij het echt goed werkt. Ze zeggen dat het bij 90 % van de paarden met zomerexeem helpt. Ik zou even bij je dierenarts navragen of hij er wat over weet.