aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 12:33

N.a.v. het topic op het nieuws forum over het paard dat op de snelweg is beland, vroeg ik me af wie er in zo'n soort gevalnu aansprakelijk is,wanneer de berijder meerderjarig is.

STel dat er iets gebeurt terwijl ik met mijn vz paardje een buitenrit maak en ik veroorzaak een ongeluk, ben ik dan aansprakelijk of blijft de eigenaresse dat? Ik ben wel in het bezit van een ruiterbewijs en ben meerderjarig.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:35

de eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk, ook al is de berijder (gebruiker) meerderjarig

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 12:51

En het feit dat ik een RB bezit maakt in dat geval dan niets uit? Want dan heeft het dus eigelijk geen zin dat ik verzekerd ben tegen ongelukken omdat t mijn paard niet is?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:57

Zolang het ongeluk niet gebeurt is door jouw nalatigheid, is er niets aan de hand. Als aantoonbaar kan worden gemaakt dat het ongeluk wel door jouw nalatigheid is ontstaan, dan ben jij wel aansprakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:13

Eigenaar is zowiezo altijd aansprakelijk volgens mij.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:14

Idd het paard valt onder de WA verzekering van de eigenaar

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:25

Tessebes heeft inderdaad gelijk, als aangetoont kan worden dat jij duidelijk nalatig bent geweest kan jij zelf aansprakelijk worden gesteld.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:30

ik heb mijn RB niet. Dus als er iets gebeurd tijdens het buitenrijden met mijn vz paardje, en het komt niet door nalatigheid van mij kunnen ze niets op mij verhalen als ik het goed begrijp?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:31

Ruiterbewijs of niet heeft er niets mee te maken. De meeste mensen zijn gewoon WA verzekerd en die dekt het ook. De eigenaar van een paard is iig normaal gesproken zelf aansprakelijk.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 13:33

hmmz.. het is maar een vaag verhaal..
Maar mijn vz paardje is nogal een druktemaker en kan ineens omdraaien en schrikken of zo.. Er is nog nooit iets gebeurt (snel afkloppen) maar stel nou dat hij schrikt en hij rent de weg op en veroorzaakt zo een ongeluk?

En het schijnt dat de wa heel vaak niet uitkeert, daarom heb ik mijn RB gehaald, maar als de eigenaresse altijd verantwoordelijk is, heb ik in feite mijn RB dus voor niets gehaald en mocht er iets gebeuren keert er dus geen enkele verzekering uit?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:34

Een bezitter van een paard is voor diens schadeveroorzakende gedragingen in beginsel altijd aansprakelijk. Hierop worden twee uitzonderingen gemaakt namelijk indien het paard in de uitoefening van een bedrijf wordt gebruikt of de gedraging van het paard niet onrechtmatig zou zijn geweest indien de bezitter het paard in zijn macht zou hebben gehad.

Ik heb even de conlusie van een site afgehaald waar wat stond over aansprakelijkheid van de eigenaar van het paard...

(bron: http://www.manegehopland.nl/aansprakelijkheid.php)

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:36

schade veroorzaakt door een paard wordt door de particuliere aansprakelijkheidsverzekering uitgekeerd. Mocht het zo zijn dat jouw nalatigheid te verwijten valt, dan heb je zelf ook nog een aansprakelijkheidsverzekering die dit dekt.

Tenzij er sprake is van grove schuld van jouw kant, dan zul je er zelf voor op moeten draaien....

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 13:42

uhm nathalie.. dat laatste deel snap ik niet zo goed.. Als de bezitter van het paard (eigenaresse) het paard dus op dat moment zelf zou berijden en het paard geen schuld zou hebben, is de eigenaresse dus niet verantwoordelijk? of staat er iets anders.. (ongetwijfeld:D)

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:57

dat gaat over nalatigheid van de eigenaar of de berijder.... dan doet het paard in principe niets onrechtmatigs.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:57

Nou, ik vind dat laatste stuk ook nogal vaag. Natuurlijk heb je je paard over het algemeen even niet in de hand als er wat fout gaat, dat lijkt me toch logisch?!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:04

Dit staat als aanvulling op wat Nathalie zegt op de site van de SRR.
"Maar stel u heeft uw paard uitgeleend en het paard veroorzaakt schade omdat het verkeerd wordt bestuurd. Dan brengt het paard niet zelfstandig schade toe. In deze situatie bent u niet aansprakelijk maar kan de schadelijdende partij de ruiter aanspreken omdat deze een stuurfout heeft gemaakt."

Het wordt er niet echt duidelijker op zo. Ik denk dat het sowieso een verzekeringskwestie is, al hoewel een verzekering altijd onder de uitbetaling zal proberen uit te komen. Daarvoor heb ik echter ook nog een rechtbijstandsverzekering, dus kom maar op!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 14:29

nou het is idd nogal een vaag verhaal en geloof niet dat er echt duidelijke afspraken zijn.. Want in het geval van een ongeluk heb je, zoals tessebes al zei, je paard op dat moment niet in de hand. Lijkt me niet dat je bewust een drukke weg op galoppeert niet waar?