Low budget Gate Timer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 14:42

Mijn pony moet ivm revalidatie en aangepaste voeding voor een aantal maanden apart staan van de kudde. Nu was het nogal veel gedoe en stress om ervoor te zorgen dat hij zijn afgewogen hooi beter verdeeld over de dag kreeg en nog lukte het niet dus ik wilde een voertimer zodat hij 's nachts nog een portie hooi zou krijgen.

Het makkelijkst zou een gate timer zijn waarbij ik zijn hooi achter een afgezet stukje vast klaar kan zetten. Helaas zijn die dingen best prijzig voor maar een paar maanden gebruik, plus het is een vrij simpel systeem, dat moet toch goedkoper kunnen? En idd na wat zoek- en denkwerk kwam bij een (veel) goedkopere oplossing: Een hangslot met timer.

Ik heb dit nu een week met storm en regen in gebruik en het werkt beter dan ik had verwacht. Ben er erg blij mee dus ik wilde het delen want er is vast wel ergens iemand die hier ook wat aan heeft, of een nog betere uitvoering van kan maken.

__________


De basis voor mijn idee was dus een hangslot met timer, ik heb deze aangeschaft: https://www.hangslotje.nl/timer-hangslot.html . Inclusief verzendkosten nog geen 30 euro (ter vergelijking; de gate timer die ik op het oog had was 165 excl. verzendkosten.)
Alle andere materialen die ik heb gebruikt waren "afval" en dus gratis, of had ik al zoals de schroefjes en tierapjes, behalve het slot heb ik er verder iig geen geld aan uitgegeven. Mooi is het niet maar kan natuurlijk wel als je betere materialen gebruikt en aangezien het voor mij maar een tijdelijke oplossing is en ik niet zeker wist of het wel zou werken heb ik enkel aandacht aan de functie besteed.

Het idee:
Hangslot met timer -> draadje aan het beugeltje -> timer gaat af -> slot springt open -> Draadje valt omlaag -> contragewicht trekt draadje uit de weg -> pony kan doorlopen naar een stukje waar zijn hooi op hem staat te wachten.

Stap 1:
De bevestiging van het slot was voor mij lastigste. Ik wilde in eerste instantie een houten kastje maken, maar ik had thuis geen hout, en geen geduld. Dus ik heb 2 plastic bakjes gebruikt (waar wattenstaafjes in gezeten hebben :') ) en die op elkaar gelijmd. Daar het slot met een tierapje in vast gemaakt. Dit bleek niet stevig genoeg dus ik heb er nog een schroefje boven gezet zodat het slot er niet uit kan wippen maar ik kan het schroefje er wel uit draaien om het slot eruit te halen om op te laden. Dit punt kan uiteraard veel beter, mooier en handiger gemaakt worden maar het werkt voor nu iig prima. Bij een permanentere oplossing zou ik denk ik het slot beter vastgemaakt hebben en met een verlengsnoer ter plekke opladen, of makkelijker verwisselbaar en desnoods een tweede slot om thuis op te laten maar hij zou 500 uur mee moeten gaan dus eens in de 2 weken opladen zou ook voldoende moeten zijn.

Uiteindelijk heb ik op stal alsnog wat houten plankjes van de brandstapel gered om een extra kastje hier omheen te maken, iets meer bescherming tegen de elementen en paarden.


Stap 2:
Om ervoor te zorgen dat het slot ook daadwerkelijk open zwaait als de timer af gaat heb ik gekozen voor een touwtje met gewichtjes eraan welke door een gaatje in het plastic kastje loopt. Het touwtje heb ik met een klein tierapje vastgemaakt en dient tevens als begrenzing voor de bevestiging van de afzetdraadje zodat die onderaan de beugel blijft om los te kunnen schieten.
Andere opties die ik hiervoor had bedacht waren het slot ondersteboven, op z'n kant of schuin in een hoek plaatsen zodat het makkelijker open zou vallen maar dat vond ik weer lastig met de tijd in stellen en of het draadje wel goed los zou laten.

Dan krijgen we dus dit:
Afbeelding

Stap 3:
Voor het afzetdraadje heb ik 2 ringen gebruikt met daar tussen klittenband zodat dat open springt in het geval de pony erdoorheen zou duwen. Of het daadwerkelijk het klittenband is wat als eerste kapot zal gaan heb ik zo mijn twijfels bij maar het idee was leuk. Vervolgens heb ik tussen de tweede ring en het afzetdraadje een karabijnhaak gezet zodat mensen er doorheen kunnen lopen zonder aan het slot te zitten. Een poortgreep kan natuurlijk ook maar durfde ik niet aan om op het slot te zetten, bang dat het blijft hangen of juist makkelijk eraf valt. Poortgreep op de ring had ook gekund maar dan laat de ring helemaal los en moet ik die iedere dag gaan zoeken dus dat vond ik ook niet handig.

Bevestiging als het slot dicht is:
Afbeelding

Stap 4:
Contragewicht om ervoor te zorgen dat het draadje veilig weggetrokken wordt. Ik kan/mag nergens boren dus ik heb alles met strotouwtjes vastgemaakt :') . Ik heb een ring op de muur/de dunne paal, bevestigd en schuin daarboven nog een ring aan een prikpaaltje wat aan de dikke paal vast zit. Door de ringen gaat het afzetdraadje met aan het einde een plastic flesje met wat zand of water. Het was even een gepuzzel met de lengte en het juiste gewicht zodat het niet te hard valt en niet teveel gewicht op het slot zet maar het is gelukt.

Afbeelding

Het geheel in werking:


Na dit filmpje heb ik het gewicht en de lengte van het draadje wat aangepast zodat de draadjes beide netjes langs de muur hangen en niet half op het pad blijven liggen en ook zodat hij minder hard open schiet (in eerste instantie het hele flesje gevuld met nat zand maar uiteindelijk bleek halfvol beter te werken).

Het was even een gepuzzel maar toch gelukt en het werkt dus, zelfs als het stormt *\o/*

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:59

Wat super vindingrijk!!! Dit is absoluut een goede tip, ik denk dat hier heel wat mensen goed gebruik van kunnen maken! Dank voor het delen!

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:32

Ik vind het geniaal +:)+ :D
Dat maakt hier ook dingen makkelijker!

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:53

complimenten voor deze vindingrijke oplossing en de uitvoering! ga ik onthouden

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 13:59

Bedankt! Ik heb in weken ook niet zo goed geslapen, zonder zorgen of hij wel genoeg hooi heeft en zich niet alleen maar vol propt met stro. Inmiddels lijkt hij ook iets minder te eten, met 2 voerbeurten was ieder sprietje op, nu met zelfs nog iets minder hooi verspreid over 3x heeft hij steeds nog wel iets over. Erg blij mee!

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:01

Ik klikte hier eigenlijk per ongeluk op, maar ik vind het een heel handig systeem!
Wat goed bedacht. Staat er ook stroom op het draadje?

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:08

Oh wat een goeie! +:)+

Dankjewel, dit gaat vast nog gebruikt worden denk ik!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 13:07

Kaplaars schreef:
Staat er ook stroom op het draadje?

Nee dat niet, ik was wel bang dat hij erdoorheen of onderdoor zou gaan omdat hij het hooi wel kan zien. Hij heeft in principe geen stroom nodig om achter een draadje te blijven, mits hij voldoende voer heeft, is dat niet zo dan zoekt hij dat zelf wel, stroom of geen stroom :') . Tussen hem en de andere paarden zitten inmiddels 3 draden omdat hij er steeds in ging hangen om bij hun hooi te komen, en ook dat houdt hem niet tegen. Maar die nachtelijke voerbeurt blijkt echt dé oplossing. Dit weekend heeft hij zelfs van alle 3 zijn porties niet alles op ondanks dat dat minder is dan wat hij over 2 voerbeurten verdeeld kreeg.

Maar als je er wel stroom op wilt hebben is dat vast niet heel lastig te realiseren denk ik.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:15

Wat ontzettend creatief en slim bedacht dit. Ik moest voor het wegtrekken van je lijn nog denken aan een flexigate (al dan niet bevestigd met strotouwtjes dan). Die zijn niet heel kostbaar en dan rolt je draad zichzelf in. Die zijn er al vanaf 25,- dus aardig budgetproof.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:31

Wow wat slim verzonnen!

Ik was ook bezig om te bedenken hoe ik een hooinet kan laten vallen in de avond voor extra hooi en kwam uit op een electromagneet maar was in dubio hoe ik die precies zou aansluiten op het lichtnet.

Als ik jou systeem zo zie zou het ook met een hooinet alleen kunnen.
Ik kende ze niet hangsloten met timer.
Gaat de batterij niet snel leeg denk je als je hem elke dag aan zet?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 13:56

Flexigate had ik idd ook aan gedacht! Vriendin opperde ook nog een zo'n hondenlijn als nog goedkopere oplossing haha. Maar ik was bang dat mijn pony daar tegenaan duwt en dan dat die hele lijn dan gewoon meerekt, of gaat dat niet zo makkelijk bij die flexigate?

Er zit geen aan/uit knopje op dus hij is gewoon altijd aan en de batterij zou in principe 500 uur mee moeten gaan, dus ongeveer 20 dagen. Voor de zekerheid probeer ik hem nu iedere week op de dag dat ik het langst bezig ben bij de paarden een paar uur aan de oplader te leggen, al ben ik dat afgelopen zondag al vergeten haha, dus ik ben benieuwd of hij het tot volgende zondag redt maar in principe zou dat moeten lukken. Ben benieuwd iig!

Met alleen een hooinet laten vallen zou ook vast wel iets moeten kunnen! Wellicht met katrollen ertussen zodat er wat minder spanning op het slot komt door het gewicht, en dat het net niet te hard omlaag valt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:02

Optie is ook nog, als je er stroom op wil en een flexigate wil gebruiken, een chickenguard.
Ook wat betaalbaarder en flink sterk.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:48

Ik plaats even een stipje.
Want volgen lukt niet

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:32

Ik kwam via de zoekfunctie op dit topic terecht en ben benieuwd hoe je ervaring na een jaar gebruiken is? Werkt het nog steeds? Welke verbeteringen heb je eventueel nog doorgevoerd? Tips?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:54

Ik had een tmerslotje gekocht met zo'n ijzerdraade aan de bovenkant. Dat werkt dus niet, want daar moet je ook op een knopje duwen om te openen.

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:03

Ik had zon gate timer in mijn gedachten. Die feedX maar de nieuwe versies daarvan schijnen dus niet altijd goed open te gaan. Maar die van gallengher zijn zooo duur!

kascar

Berichten: 62
Geregistreerd: 18-05-03

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:00

Ohhh ik had precies hetzelfde in gedachten! Alleen dan net zoals @pluisbeer met zo’n ijzerdraadje erboven, leek me handiger als dat los schiet. Maar lees nu, te laat helaas, dat dat dus niet werkt, ik had net twee slotjes besteld.. Zo leuk om te lezen dat jij hetzelfde in gedachten had en het al tot uitvoering hebt gebracht! Ik ga je idee van het losschieten van het slotje zeker overnemen! Alleen nog even een nieuw slotje bestellen dus Bedankt! Ik wil het trouwens met de flexi gate gaan proberen, zal een update plaatsen voor wie benieuwd is.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:02

kascar schreef:
Ohhh ik had precies hetzelfde in gedachten! Alleen dan net zoals @pluisbeer met zo’n ijzerdraadje erboven, leek me handiger als dat los schiet. Maar lees nu, te laat helaas, dat dat dus niet werkt, ik had net twee slotjes besteld.. Zo leuk om te lezen dat jij hetzelfde in gedachten had en het al tot uitvoering hebt gebracht! Ik ga je idee van het losschieten van het slotje zeker overnemen! Alleen nog even een nieuw slotje bestellen dus Bedankt! Ik wil het trouwens met de flexi gate gaan proberen, zal een update plaatsen voor wie benieuwd is.


Graag! Ben benieuwd :) ik wil ook een constructie met de flexigate gaan maken over een paar weken.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:37

Zou je met een elektrisch kippenluik iets kunnen maken, die zijn niet zo heel duur?
Iemand daar al mee aan de slag geweest?

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:16

pluisbeer schreef:
Zou je met een elektrisch kippenluik iets kunnen maken, die zijn niet zo heel duur?
Iemand daar al mee aan de slag geweest?

Ik denk dat dat duurder is als zo'n hangslotje

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:05

Die zijn juist heel duur toch? Ik heb daar naar gekeken nadat ik een tiktok video had gezien voor een automatische weidegang timer... Maar de prijs van een kippen timer schrok mij toen best af.

https://vm.tiktok.com/ZIJnqeNUu/
Deze video was dat.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Low budget Gate Timer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:14

Zoiets bedoel ik Muiz. Een soort motortje op een timer en batterij.
Kippenluik zag ik voor 79 euro.
Ik ga op zo'n motortje zoeken

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:39

80 euro vind ik een absurd bedrag voor een printplaat met scherm, een timer en een klosje wat oprolt O:)
Snap best dat er mensen wat aan moeten verdienen maar om daar nou zo'n schep geld aan uit te geven vind ik eigenlijk onzin. Dat moet veel goedkoper kunnen. Maar die oplossing heb ik zelf ook nog niet gevonden :')