hoe vevoeren jullie je paard met veewagen/trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:35

Het hangt natuurlijk nogal van de situatie af. Als je een 2-jarige hengst bij de fokker op gaat halen waar je hem zo uit de wei plukt zou ik er maar liever geen beschermers opgooien in de trailer Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:44

Zep schreef:
Het hangt natuurlijk nogal van de situatie af. Als je een 2-jarige hengst bij de fokker op gaat halen waar je hem zo uit de wei plukt zou ik er maar liever geen beschermers opgooien in de trailer Haha!


dan ben je zelf al bont en blauw voordat je ze om hebt..

Ik doe altijd rondom transportbeschermers om. Tuig gaat niet om, vind ik veel te zonde van mijn dure zadel als hij even lekker tegen het schot staat te schuren.
Ik vervang ook altijd mijn deken door een zweetdeken. In de winter is dat een zware wollen deken met hals en in de zomer een dun fleecedekentje.
De reis is eigenlijk nooit langer dan een halfuur, dus koud krijgt hij het niet snel. En als we terug zijn istie hij weer droog door de zweetdeken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:49

Op de korte stukken gaat het zadel er thuis al op, ook naar wedstrijden wanneer het heel hard regent en ik alleen op pad moet.
Verder altijd bescherming, soms peesbeschermers met springschoenen of 3 in 1 beschermers en anders hoge transportbeschermers. Verder gebruik ik nooit staldekens op de trailer, alleen wol of een dun coolertje.

Bij erg onrustige paarden evt. nog bandages, springschoenen, hakbeschermers, kniebeschermers en daarover nog transportbeschermers. Better safe than sorry

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:59

Helemaal niks, geen tuigage op en geen bescherming.
Als je een goede wagen hebt en een goede chauffeur bent, dan heb je dat niet nodig. Waarom mensen hun paard getuigd op de trailer zetten weet ik niet, begrijpen doe ik het in ieder geval niet.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:01

ikke schreef:
Helemaal niks, geen tuigage op en geen bescherming.
Als je een goede wagen hebt en een goede chauffeur bent, dan heb je dat niet nodig.



Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, er bestaat namelijk nog zoiets als andere weggebruikers.
Jij kan nog zo goed opletten, maar er kan er altijd eentje van achteren naar binnen rijden of in je zijkant ketsen.... kan je toch maar beter wat bescherming aan je paard bieden

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:03

Ikke,
als je alleen op pad bent en je hebt een jonge springveer mee, dan is het heel fijn als je hem gewoon in alle rust thuis vast kan opzadelen.
Is voor het paard ook veel prettiger als dat je op locatie naast de trailer staat te hannesen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:07

Ga bijna nooit met de trailer
Maar als lady op de trailer gaat krijgt ze transportbeschermers om

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:07

ikke schreef:
Helemaal niks, geen tuigage op en geen bescherming.
Als je een goede wagen hebt en een goede chauffeur bent, dan heb je dat niet nodig. Waarom mensen hun paard getuigd op de trailer zetten weet ik niet, begrijpen doe ik het in ieder geval niet.


Ik geloof dat mijn vriend een toch wel behoorlijk goede chauffeur is (int chauffeur en heeft int sportpaarden vervoerd)

Maar ik heb gewoon een paard met een linkerbochtenprobleem

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:12

Sjuimpje schreef:
Ikke,
als je alleen op pad bent en je hebt een jonge springveer mee, dan is het heel fijn als je hem gewoon in alle rust thuis vast kan opzadelen.
Is voor het paard ook veel prettiger als dat je op locatie naast de trailer staat te hannesen.


Die vorige van mij vond het ook nodig om in zijn eentje het wedstrijdterrein vast te gaan verkennen Scheve mond
Dus toen ben ik maar overgestapt op opzadelen in de trailer, gaat ook prima. Moest hij verplicht stilstaan en kon hij zijn kop niet zo hoog houden Haha!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:22

Normaal gesproken heb ik transportbeschermers om, maar wanneer we langer dan een uur moeten reizen doe ik bandages met dikke lappen eronder op *LOL*

Ik heb echter wel altijd bescherming om, je weet immers maar nooit Knipoog

Opzadelen heb ik echt nog nooit thuis gedaan, alleen vond m'n vorige pony proppen draaien errug eng, dus die deed ik wel altijd thuis al in, bij mijn paardje is dit niet nodig, dus dat doe ik altijd op concours zelf Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:28

ikke schreef:
Helemaal niks, geen tuigage op en geen bescherming.
Als je een goede wagen hebt en een goede chauffeur bent, dan heb je dat niet nodig. .


wat een rare gedachte...... Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:46

Stiften draaien zou ik nooit snel thuis doen,
de kans dat ze zich op de trailer ermee aan gort trappen is groot, verder vind ik het ook niet zo'n prettig idee dat een paard een tijd lang op 'hakken' moet staan. Lijkt me bijzonder vermoeiend voor een dier en niet zo best voor de pezen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:52

In de winter met een wollen en een fleece deken op. In de zomer met een vliegendeken op. Verder met transportbeschermers. Opgetuigd in de treiler vind ik gevaarlijk en zonde van het spul. Als je daarmee tijd wil besparen, moet je maar wat eerder weggaan imo. En als je op wedstrijd wel alleen kunt stiften draaien, dan moet opzadelen ook lukken lijkt mij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:58

Wie zegt dat ik naar wedstrijden op gras ga? Als ik wil kan ik in deze regio elke week gewoon op zand starten.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:43

ik heb altijd transportbeschermers op bij de mijne, wat veel mensen vergeten is dat er niet perse iets onderweg hoeft te gebeuren, ik liep een keer met mijn paard de trailer uit en ze gleedt uit, viel vol op haar vooknieen op de klep, wat was ik blij dat ik die dingen om haar benen had, want nu had ze niks, maar denk dat ze anders best pijn had.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:35

Ik heb mijn paard altijd hoge transportbeschermers en springschoenen om. Zomers altijd een vliegendeken of dun dekentje. ''s winters staldekens of wollen dekens.

Hij wil nog wel eens struikelen of klungelig de klep oplopen dus zekerheid voor alles.

De stelling als je goed kan rijden heb je geen bescherming nodig vindt ik totaal niet relevant. Er kan altijd wat gebeuren hoe voorzichtig je ook rijdt en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:11

Weten jullie trouwens dat heel veel transportbeschermers in noodsituaties alleen maar lastig en soms ronduit gevaarlijk blijken te zijn? Moet je eens horen wat de praktijk-hulpverleners (die dus bv EHBO voor paarden geven) over die dingen te zeggen hebben.
Dan weet je meteen waarom ik me volledig bij Ikke aansluit en m'n paarden "kaal" op de wagen zet. Hooguit 3-in-1-beschermers om bij een onrustiger dier, verder doe ik echt niet van die bontgevallen om.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:16

Ik zadel mn paard nooit van te voren op. het is niet gemakkelijk voor je paard, en alles kan beschadigen.
Ik zadel mn paard wel op wedstrijd op in de trailer, dan hoef ik niet buiten te klooien, en staat mn paard gewoon stil, en kan ik er als ie uit de trailer is gewoon meteen opstappen..

Mijn paard reist altijd met een 1.5 paards trailer. (als hij er überhaupt op gaat, Beetje laad problemen) En als ik samen met iris (Gigelo) op wedstrijd ga, reizen we met een 2 paards trailer.

Ik zet hem altijd 4-kant in de bandages/peesbeschermers en strijklappen, met daaroverheen transport beschermers.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:44

Op lange reizen in de vrachtwagen gaan de paarden ook kaal! De bandages of transportbeschermers gaan dan alleen maar jeuken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:45

Ik had mijn paardje altijd gebandageerd rondom met van die dikke (viltachtige) onderlappen, zodat de kroonranden ook beschermd zijn. Nooit zadel op, vind ik zonde. Ik zadel ter plekke wel in de trailer als dat nodig is. En trouwens, die opmerking over goede chauffeur, daar heb je nix aan als je paard half naast de klep stapt met uitladen en zijn hele been openhaald.. hoe korte afstand ook, ik had altijd bescherming om..

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:01

Ik doe mijn paarden als we naar wedstrijden gaan transportbeschermers om. En bij een klein stukje gewone peesbeschermers en strijklappen. Die moeten voor de training toch aan, dus of ik dat nu voor of na de reis doe maakt niet uit in tijd ofzo..... Maar ik voel me gewoon veel fijner als ze toch beschermers om hebben!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:28

mijn motivatie voor WEL bescherming is dat toen ik m'n eerste paardje op ging halen me ook werd geadviseerd zonder erop te zetten (vrachtwagentje) en toen kregen we pech en werd ze heel onrustig en kwam ze ergens vast te zitten met haar been, leuke wond was dat en heeft ze lang last van gehad.............dus voor mij nooit meer zonder !

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:37

dubbel post Haha!
Laatst bijgewerkt door zobras op 04-03-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:38

Op korte afstanden, dus binnen 10 min alleen normale beenbescherming op die hij ook om heeft met rijden. Dus ook voor een buitenrit in de buurt. Wel gaat dan het zadel erop. Ik heb een brede 1,5 prds trailer dus hij staat niet klem met zijn zadel tegen een schot aan (wat je wel hebt in een 2prds trailer). Op langere afstanden gaan hoge transportbeschermers om en geen zadel. Pablo, en ook mijn vorige paard, is makkelijk op de trailer op te zadelen. Zelfs stiften draai ik in vlak voor ik ga uitladen op de trailer. Maar transporteren, zelfs voor 10 min doe ik NOOIT met stiften in (heb genoeg kroonrand beschadigingen van gezien).

En, al kan ik nog zo'n super bestuurder zijn met een trailer, je moet altijd rekening houden met de stunten van andere weggebruikers....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:38

Die van mij gaan ook altijd zonder op de kar.

Ik doe alleen wat om als ik een keuring heb en die achterbenen schoon moeten blijven en een staart beschermer.

Mocht ik voor bescherming gaan dan zal ik die 3-1 beschermers kopen en voor de hoeven springschoenen om.

Dit alles sluit veel mooier aan en het pard kan zich ook beter bewegen dan met die domme 'laarzen'