Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:16

Rizette schreef:
Kan hij het ook niet open knagen?


Lijkt me onwaarschijnlijk gezien de dikte en stijfheid van het gaas. Het is geen kippengaas, het is echt bedoeld voor wildafrastering.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:22

Desi_2409 schreef:
Wauw die paddock fort, ziet er goed uit... maar ja... hoe zit het met de stress van je dieren als de wolven erom heen sluipen? Ik laat ze never nooit meer buiten 's nachts.. ik weet zeker dat ik dan geen oog dicht doe..


Nou ja, die stress, ik weet het niet. Alleen aan de tuinzijde kunnen de wolven direct langs de paddock sluipen. Aan de andere 3 zijden van de paddock wordt die omringd door de weide. Dan zou de wolf eerst al de weide ingekomen moeten zijn. Hoop dat het nooit zo ver komt. Ga er maar van uit dat de paarden dan naar de andere kant van de paddock lopen of zelfs de inloop in, zo ver mogelijk van de wolf weg.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:24

Loretta schreef:
Heb je ook rekening met het graven gehouden? Wolven graven graag. Misscbien vlak boven de grond nog een stroomdraad spannen en zorgen dat die altijd vrij blijft


Ja, gaas is ingegraven en onderste draad zit op 17 cm van de grond. Die houden we uiteraard goed begroeiing-vrij. Net als de andere draden trouwens om geen stroomdip te krijgen.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:33

Super mooie omheining geplaatst crioloo_yess.
En je kunt echt ook gewoon niet meer anders als ze zo dichtbij zitten.

Maar ik vind het tegelijk een vreselijk gezicht. En hoop nog steeds dat we beleid ooit gaan veranderen voordat ons halve buitengebied er zo uit komt te zien.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:10

Je hebt het goed aangepakt.
Meer kun je niet doen.
Maar te erg dat je een half concentratiekamp moet maken qua uitstraling om een paar pro wolvers blij te houden.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:55

Inderdaad, het heeft alles wat je kunt doen en tegelijkertijd vind ik het vreselijk dat je zoiets moet neerzetten. Maar het ziet er netjes en solide uit.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 10:52

Criollo_yess heb je aan de buitenkant onderaan ook stroom of alleen bovenkant? En krijgen ze ook een klap mochten ze klimmen?

Ik denk dat je trouwens meer niet kan doen, al fijn dat je tot die hoogte bent gegaan. Hier mag het helaas niet eens....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:19

Hier heeft 1,5 jaar geleden een wolf op het land gelopen, helaas zelf niet gezien maar het werd wel gemeld en ondanks dat de wolf direct langs het hek van 1 van mijn hengsten liep, reageerde hij er helemaal niet op.
Ter info, ik heb minipaardjes.
Nadat hij langs een van de hengstenweides liep, is hij via het niet omheinde hooiland weer verder gelopen.
Sindsdien hangt er dus een wildcamera maar tot nu toe geen wolf op de beelden.
Wel vossen, reeën met jongen, hazen en veel vogels.

Afgelopen winter is hier in de omgeving (straal 500m van het land) meerdere keren een wolf gezien, langs de weg maar ook bij mensen op de wei en zelfs op het erf.
2 km verderop lag een 2 jarige aangevreten shetlander in de wei, dus ja?
Afgelopen winter heb ik ze in de nacht wel op stal gehad toen er meerdere zichtmeldingen per week waren en de omheining nog niet klaar was.

Daarna hebben we hier ook de omheining aangepast.
Er stond al een hoge houten omheining en we hadden al een draad onder de onderste plank omdat we in het verleden 2x een aanval van honden op de wei hebben gehad, waarvan 1x met schade.
Hond van de buren was ontsnapt, buurman nam zijn verantwoordelijkheid en hond was de volgende dag herplaatst.
2e keer geen eigenaar te bekennen...

Zo staat het er nu bij.
Is het 100% wolf proof? Nee natuurlijk niet.
Ik ga er maar vanuit dat een wolf kiest voor de makkelijkste manier en zolang het hier dus lastiger is om bij de paardjes te komen dan een huppeltje over 2 draadjes voor de schapen even verderop...
En wat hier loopt zijn eenlingen, zit je in een gebied met een roedel dan zou ik hier niet op vertrouwen.
Maar voor nu, ik gok het erop.

Langs de weg:
Afbeelding

Omdat ik nog maar een paar mini's heb ipv 35/40 hebben we gekozen om 1 deel af te zetten, de 3 lagen band zaten er al, de draden zijn allemaal vernieuwd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben een 6m brede track om de middelste weitjes heen.
Afbeelding

In de nacht gaan ze op een paddockje bij de schuilstal (zonder korf, hier stonden ze klaar om de wei op te mogen). Hier gewoon 2 lagen draad, de buitenomheining is wel met hout en 4/5 lagen draad.
We hebben er voor gekozen om juist de buitenkant van de weide zo goed mogelijk af te zetten, dan hoeven ze in de winter met korter daglicht niet extra lang op de paddock te blijven.
Afbeelding

Voor de kippen hebben we ook een fort knox moeten bouwen jaren geleden.
Vossen en marters lopen hier gewoon in de tuin.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:49

joyce83 schreef:
Criollo_yess heb je aan de buitenkant onderaan ook stroom of alleen bovenkant? En krijgen ze ook een klap mochten ze klimmen?

Ik denk dat je trouwens meer niet kan doen, al fijn dat je tot die hoogte bent gegaan. Hier mag het helaas niet eens....


Bij de gaasomheining hebben we (nog) geen lage stroomdraad aan de buitenkant. Dit omdat het gaas ingegraven is. Bovendien liggen 2 zijdes van de paddock binnen de weideomheining die wél een lage draad heeft. Een 3e zijde grenst aan de tuin, die de wolf dan ook eerst in zou moeten raken. De rest van de paddock wordt besloten door stal/schuur/mestsilo. Dat is allemaal minstens 2 meter hoog, daar verwachten we ook niet zo gauw een wolf langs.

En ja, als de wolf over het gaas zou klimmen, krijgt ie wel degelijk een klap van het blauwe draad. Het gaas geleidt stroom en is geaard.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 13:51

Nu ik jouw antwoord zie denk ik.... zucht eerst wakker worden :D. Idd voor ingraven is het afgeschermd tegen onderdoor gaan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:13

criollo_yess schreef:
joyce83 schreef:
Criollo_yess heb je aan de buitenkant onderaan ook stroom of alleen bovenkant? En krijgen ze ook een klap mochten ze klimmen?

Ik denk dat je trouwens meer niet kan doen, al fijn dat je tot die hoogte bent gegaan. Hier mag het helaas niet eens....


Bij de gaasomheining hebben we (nog) geen lage stroomdraad aan de buitenkant. Dit omdat het gaas ingegraven is. Bovendien liggen 2 zijdes van de paddock binnen de weideomheining die wél een lage draad heeft. Een 3e zijde grenst aan de tuin, die de wolf dan ook eerst in zou moeten raken. De rest van de paddock wordt besloten door stal/schuur/mestsilo. Dat is allemaal minstens 2 meter hoog, daar verwachten we ook niet zo gauw een wolf langs.

En ja, als de wolf over het gaas zou klimmen, krijgt ie wel degelijk een klap van het blauwe draad. Het gaas geleidt stroom en is geaard.


Heb je nu de rest van de stroomdraden aan de binnenkant van het gaas of zie ik het niet goed? En dan natuurlijk wel die draden erboven. Heb je het laten doen trouwens of zelf gedaan? En hoeveel procent heb je nu ongeveer terug gekregen door de subsidie? (Sorry veel vragen :) )

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:31

Jessix schreef:
Heb je nu de rest van de stroomdraden aan de binnenkant van het gaas of zie ik het niet goed? En dan natuurlijk wel die draden erboven. Heb je het laten doen trouwens of zelf gedaan? En hoeveel procent heb je nu ongeveer terug gekregen door de subsidie? (Sorry veel vragen :) )


Vragen mag hoor :D . We hebben aan de zijdes waar de paarden lopen, dus zowel binnen- als weidekant ook wat stroom langs het gaas gespannen. Vooral tegen het (eventueel) schuren. We willen het gaas graag wel heel en recht houden.....

De weide en alles van stroom op de paddock heeft mijn man zelf gedaan. De paddock (palen, poorten en gaas) is geplaatst door de firma Arfman. Die doen ook veel hekwerk langs bijv. snelwegen/natuurgebied.

Percentage subsidie tov totaalbedrag zegt niks. Dat is namelijk geheel afhankelijk van hoe "luxe" je de afrastering maakt en hoeveel strekkende meters daarvan. Wij hebben flink bij moeten leggen vanwege de hoge kosten voor het paddock-hek. Met alleen rondom wei en paddock de draad ophogen en nieuwe palen hadden we grofweg quitte kunnen spelen, maar dat vonden wij niet veilig genoeg.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:41

Dank voor je antwoord. Ik zou zelf ook voor gaas kiezen, net zoals jij het hebt. Maar snap dat die kosten dan waarschijnlijk voor jezelf zijn. Een stroomdraadje aan de binnenkant is inderdaad wel nodig om schuren te voorkomen.

Ik ga de naam van firma Arfman onthouden! Het ziet er mooi strak en solide uit.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:26

Hier even een schopje, ik neem aan dat er meer bokkers zijn, die hun dieren zo goed mogelijk willen beschermen tegen de wolf. Daarom zou ik graag dit topic weer actueel maken om met elkaar mee te denken.

Mijn eerste vraag, ik ben op zoek naar een toegangshek die wolfwerend zou kunnen zijn, maar toch nog wel fraai. Het liefst van hout. Iemand ideeën? Zou een hek met bijvoorbeeld frans schapenhek voldoende werend zijn?

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:35

Kijk dan ook even goed naar de ondergrond, kan daar in gegraven worden of is dat beton/tegels/oid?
En wat hier en daar langs komt is niet kunnen zien = niet willen springen. Zet dus achter je franse schapenhek iets van winddoek.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:37

Met winddoek is het fraaie wel weg. Misschien hout met stroomdraden er overheen gespannen. Voorlangs , onderlangs en er overheen.

josien_m_
Berichten: 2421
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:50

Ja, dat winddoek is geen gezicht, maar toch heb ik dat gedaan. Ik hoop dat het flink ontmoedigt. En door minder zicht op de pony''s ook minder aantrekkingskracht heeft voor de roofdieren!
Ik weet ook nog niet hoe het zich houdt bij flinke wind of dat het juist met gaas en paal zal omwaaien.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:52

Ik heb mijn houten hekwerk aan de binnenkant met geplastificeerd gaas en dan een stroomdraad op 20 cm van de grond en eentje bovenaan op 120 cm. Bij de poort heb ik alleen een bovendraad, want onder de poort is het bestraat.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:53

Rizette schreef:
Met winddoek is het fraaie wel weg. Misschien hout met stroomdraden er overheen gespannen. Voorlangs , onderlangs en er overheen.

Toegangshek is al bedoeld als ingang, die minder aantrekkelijk maken is altijd al de uitdaging geweest. Alleen nu komt bij die lijst ook nog eens wolf.
Zat hekken met flinke metalen platen om de onderste 3/4 dicht te maken in het buitenland. Deels ook om honden binnen/rustig te houden, maar zou mij niks verbazen als wolf ook een deel van de reden is geweest sinds metaal betaalbaar(der) is geworden door industrialisatie.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:00

tamary schreef:
Rizette schreef:
Met winddoek is het fraaie wel weg. Misschien hout met stroomdraden er overheen gespannen. Voorlangs , onderlangs en er overheen.

Toegangshek is al bedoeld als ingang, die minder aantrekkelijk maken is altijd al de uitdaging geweest. Alleen nu komt bij die lijst ook nog eens wolf.
Zat hekken met flinke metalen platen om de onderste 3/4 dicht te maken in het buitenland. Deels ook om honden binnen/rustig te houden, maar zou mij niks verbazen als wolf ook een deel van de reden is geweest sinds metaal betaalbaar(der) is geworden door industrialisatie.

Gaat er ook om dat ze er niet onderdoor graven. Vandaar laag ook stroom.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:13

Onder wolfwerende omheiningen met goed stroom graven ze ook onderdoor. Als de ondergrond het toelaat, zullen ze graven als ze er in willen. En stroom alleen is niet 100% betrouwbaar qua altijd werkende zijn.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:36

tamary schreef:
Onder wolfwerende omheiningen met goed stroom graven ze ook onderdoor. Als de ondergrond het toelaat, zullen ze graven als ze er in willen. En stroom alleen is niet 100% betrouwbaar qua altijd werkende zijn.

Klopt, ik heb ook niet de illusie dat ze er niet in komen. Maar bij alleen een houten hek plaatsen hou je ze nog geen seconde tegen. Hier is ook van alles aangepast maar we gaan ze niet tegen houden op den duur. Maar goed niets doen is ook geen optie. We zitten er mee opgescheept.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:58

Daarom of verharden onder je toegangshek - waarbij de afstand tussen grond en hek max 20 cm is. Of op 20 cm een stroomdraad met voldoende stroom. Voorkeur voor Wolven blijft eronder door graven.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:22

Ik zou er niet vanuit gaan dat hij alleen gaat graven. Mocht het geen optie zijn en hij wil er in gaat hij springen, Ze springen erg hoog en heel gemakkelijk.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:00

Rizette schreef:
Ik zou er niet vanuit gaan dat hij alleen gaat graven. Mocht het geen optie zijn en hij wil er in gaat hij springen, Ze springen erg hoog en heel gemakkelijk.


Uit allerlei onderzoeken blijkt dat springen een uitzondering is. Wel belangrijk om dus op 120 cm een stroomdraad te spannen en dan een stukje voor je hek (10 cm) bijv. met lange isolatoren, voorkeur van een wolf is graven of klimmen, dan heb je 99% afgevangen. 100% is een illusie.