westernzadel voor recreatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:00

mijn vriend rijdt ook recreatie met een westernzadel, bevalt hem prima hij wil geen ander zadel meer! Zelf vind ik het wat minder zitten maar dat is persoonlijk.
Mijn vriend heeft ook niet echt een duur western zadelik dacht dat ie er toen de tijd 650 gulden voor had betaald.
Succes!!

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:40

Ik zal eens goed opletten op wat voor zadel ik morgen rijd.
Ik heb al gehoord dat het heel relaxed zit op een westernzadel.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:28

Ik rijd recreatief op een westernzadel. Hier krijg ik tenminste geen zere achterwerk als ik weer een buitenrit van een paar uur maak.
In het begin is het heel erg wennen aan de stijgbeugels. Ik heb er nl. lederen stijgbeugels aan. Verder is de hoorn ervoor wel lastig als je moet bukken voor laaghangende takken. Maar daarbij vind ik het zadel ook wel stoer staan op mn Haf. Knipoog
Afbeelding

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:35

Het paardje (Hofnar de Haflinger) waar ik voor Sikiley (IJsco) op reed, reed ik ook met een westernzadel voor de recreatie.
Nou ik vond het super en Fnarremans ook! OK dan!

Maar als ik nu weer een zadel zou kopen, zou ik denk ik gaan voor een barefoot, daar heb ik een heel goed gevoel bij, dat boomloze gedoetje
In april komt het westernmodel uit!
Pmarena weet er meer van: www.boomloosrijden.nl

Maar een westernzadel kan ik je sowieso aanraden! Volgens mij had ik ook zo'n Divozageval (weet het niet zeker!), maar de vulling van de zitting slonk nogal en op den duur werd ie keihard > zit nie fijn meer dan

Succes ermee!!

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 07:03

Waarom noemen ze zo'n zadel eigenlijk "boomloos"?

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 10:44

Die barefoot zadels zijn inderdaad ook wel interessant...! Iemand daar toevallig ervaringen mee?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:59

www.zadelmarkt.nl

Echt super veel keus in westernzadels. Echt goede middenklasse!
Ga er binnenkort ook mijn westernzadel halen. Ook voor recreatief rijden.
Zadels hier niet duurder naar 400 euro....
Zeker even gaan kijken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:06

En als aanvullende tip op die van Oliver wil ik je twee spreekwoorden meegeven:

1. Alle waar naar z'n geld

en

2. Waar rook is is vuur.

Maak zelf het verhaaltje verder af en kleur de plaatjes in....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:11

Oliver schreef:
www.zadelmarkt.nl

Echt super veel keus in westernzadels. Echt goede middenklasse!
Ga er binnenkort ook mijn westernzadel halen. Ook voor recreatief rijden.
Zadels hier niet duurder naar 400 euro....
Zeker even gaan kijken. Haha!


En in dat geval moet je zeker iemand meenemen die er verstand van heeft....Lips are sealed En voor die tijd even de zoekfunctie gebruiken...

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:24

Ik vind de zadelmarktzadels nu niet echt middenklassers Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:24

Ann schreef:
Ik vind de zadelmarktzadels nu niet echt middenklassers Lips are sealed


Vind ik van een Divoza van 225 euro ook niet Lips are sealed

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:27

Een middenklasse zadel begint voor mij bij de 700 euro nieuw Clown

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:28


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:17

Inderdaad daar vind je genoeg!
En AUB geen zadelmarkt discussie! Niet weer... Clown

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:05

ik rij zelf western en ik rij op bepaalde paarden ook licht hoor is geen verschil met eenengelszadel er zijn wel wat andere dingen bij een western zadel dan bij een engels zadel Bloos
want:
1. er zijn allemaal verschillenden soorten je hebt pleasure reining en cuttuing zadels en die zijn voor verschilleden onderdelen
2. je kunt niet de zelfde singels gebruiken want wij hebben singels met 1 gesp!.
ik zou geen engels zadel meer trug willen.
3. met een western zadel kan je best springen over boomen en zo.
4. iedereen zegt dat je niet kan lichtrijden op een western zadel en in het begin is het ookm wel ff rijden maar als je er mee kan springen waarom zou je er dan niet op kunnen lichtrijden??
en als je een cutting zadel hebt klopt het dat je niet zo goed kan buigen voor takken maar een reining zadel kan dat makkelijk en trouwens als je probleemen hebt met een westernzadel om licht te rijden en in verlichte zit te gaan maak je je beugels toch gewoon wat korter
want ik heb zelf 4 jaar engels gerden en ik moet zeggen dat het maar net is wat je zelf fijn vind je kan ook best met korte beugels rijden op een western zadel!

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 19:58

Ik de zoekfunctie al gebruikt voor de boomloze zadels! Ik was iets te snel met vragen...En veel vertrouwen in zadelmarkt had ik al niet, dus daar hoef ik verder niet over na te denken. Maar 700,- euro vind ik echt teveel geld..En als je geduld hebt kom je vanzelf wel een keer iets tegen..Mijn veelzijdigheidszadel, Kieffer Aachen, heb ik gekocht voor 500 GULDEN. En ik vind het een geweldig zadel..! Ik ken ook mensen die een zadel hebben voor 300,- euro en daar nu al een aantal jaren nog steeds gelukkig mee rondrijden..Ik wil hier verder niemand mee aanvallen, maar ik heb soms het idee dat iedereen het goed vind als het maar duur is.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:02

Ik heb een westernzadel maar gebruik die alleen voor de recreatie.

Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont mag je hem wel een keer proberen hoor als je wilt. Pb mij er maar over.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:11

Het ligt er maar aan waar je voor koopt. Als ik een zadel koop ga ik ervan uit dat het bij veel gebruik (wij leggen gemiddeld 1000 km per jaar af denk ik en dat word in de toekomst nog wel meer) minstens 15 jaar meegaat. En daar ben ik bereid in te investeren als dat betekend dat m'n paard en ik die 15 jaar in uitstekend comfort doorbrengen.

Stel je minder hoge eisen dan is dat prima. Het hoeft ook heus niet nieuw te zijn. Maar er zijn twee belangrijke eisen - het moet passen en het moet veilig zijn. Als je voor 400 euro een fijn tweedehands middenklasse zadel op de kop kan tikken dan zou ik daar heel blij mee zijn in jou geval. Maar pas op voor de tweedehands Zadelmarktjes. Daar zijn er verdomde veel van te koop namelijk... Als ik jou was zou ik eens kijken of er een westernruiter bij jou in de buurt is die mee wil gaan kijken naar een zadel. De kwaliteitsverschillen zijn enorm. In de westernwereld is het helaas wel zo dat goede spullen al snel de hoofdprijs kosten...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:22

Ik rij dus ook recreatief met western zadel OK dan!
Ik heb vorig jaar een nieuwe aan moeten schaffen en het was ook niet mijn bedoeling om een duur zadel aan te schaffen,ik zat zelf te denken aan een kunststof westernzadeltje,zien er niet verkeerd uit en zit ook nog eens lekker,helaas lag ie niet helemaal goed op mijn haf en heb toen een andere geprobeert Verward
Deze lag dus wel super en hij zat/zit heerlijk hij was wel verschrikkelijk duur,maar ja net wat de anderen al zeggen hij moet ook goed op je paard liggen en dat ligt deze dus. Verward Haha!
Helaas voor mijn beurs Haha! maar ik moet je zeggen ik kan gerust een paar uren rijden zonder dat ik mijn kont helemaal stuk rij Tong uitsteken Haha!
Het is jammer dat je niet in de buurt woont,anders zou ik zeggen kom eens langs en probeer het zelf maar eens uit. OK dan!
Niet dat je nu niet langs mag komen hoor Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:35

bevertje schreef:
Maar 700,- euro vind ik echt teveel geld..En als je geduld hebt kom je vanzelf wel een keer iets tegen..Mijn veelzijdigheidszadel, Kieffer Aachen, heb ik gekocht voor 500 GULDEN. En ik vind het een geweldig zadel..! Ik ken ook mensen die een zadel hebben voor 300,- euro en daar nu al een aantal jaren nog steeds gelukkig mee rondrijden..Ik wil hier verder niemand mee aanvallen, maar ik heb soms het idee dat iedereen het goed vind als het maar duur is.


Dat is niet helemaal waar. Maar wat je ook niet moet vergeten is dat de meeste westernzadels toch nog steeds uit Amerika moeten komen (laten we de Mexicaanse import van de Zadelmarkt even vergeten) en dat transport en invoer ook nog een schepje bovenop de prijs doen. Het is een feit dat je gewoon meer kwijt bent voor westernspullen (niet dat westernruiters daar zo blij mee zijn of dat gewoon accepteren) dan voor Engelse spullen, want dat wordt in grotere getale gemaakt en hoeft meestal niet van ver te komen.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 00:03

Ok, ik geloof je ook best wel hoor, ik heb van western namelijk 0,0 verstand...Maar ik had het nu even over zadels in het algemeen...en dat het me soms gewoon opvalt dat mensen op duurheid gaan kopen, als je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Maar daar wil ik het verder ook niet over hebben, ik wil gewoon graag dood gegooid worden met ervaringen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:25

Mijn ervaring is dat je niet doodgegooid wilt worden met ervaringen (of je ze nu zelf maakt of van een ander hoort). Jij wilt een zadel dat meteen goed past...geen zadel waar je de rug van je paard naar de vernieling mee helpt. Je wilt goed advies, en het liefst geen geld verspillen. Want laat ik je dit zeggen: als je een zadel koopt via de Zadelmarkt, zul je dat niet zo snel knap kunnen doorverkopen (als dat al lukt) Een kwaliteitszadel behoudt zijn waarde altijd, en mocht je om een of de andere reden het zadel weg willen doen of weg moeten doen, vaar je beter met een kwalitatief goed maar duurder zadel, dan wat jij de "middelklasse" noemt.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:33

Ik rijd endurance met een westernzadel. Voordeel: ik kan er uren in zitten Lachen, maar een nadeel is dat niet iedereen er uren in kan zitten (lichtrijden), omdat de kniewrongen op den duur gemist worden.
Het is even wennen, maar ik zit niet lekker meer als ik op mijn oude VZH zadel zit Haha!
Voor de hogere klasses wil echter op zoek naar nog meer comfort voor mij en mijn paard en zal ik dus mijn zadel verkopen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:39

ik wil dus ok nog ene western waa rik okmee door het water kan.dus alleen voor recreatief

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:06

Dan moet je op zoek naar een westernzadel van kunstleer zoals o.a. Wintec, maar of de fleece onderkant dat prettig vind betwijfel ik ??