Tot welke leeftijd kun je je paard trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 16:11

Ik denk er echt vaak over na (zeg maar liever...piekeren) wanneer ik mijn paard met pensioen moet sturen.
Hij gaat echt zo fijn de laatste maanden, maar zondag, nadat we zaterdag veel te veel hadden gedaan Frusty liep hij niet zuiver op de premiekeuring.
Ik vond het echt vreselijk, maar onder het zadel loopt ie dan prima. Van Rodinde moet ik gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben, rust is slecht.
Vandaag liep hij overigens prima, het is puur stijfheid van de gewrichten als we een keer teveel hebben gedaan, dit komt zelden voor.
Ik heb 'm nu een jaar, ben helemaal gek met hem Lovers en het klikt nu ook heel goed (in het begin totaal niet). Dus vraag ik me af hoelang ik hier nog van kan genieten en wanneer ik moet stoppen...hij is nu 17,5. Lijkt mij wanneer hij het zelf aangeeft... Verward

Groetjes Suzanne

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:16

Volgens mij geef je zelf je antwoord al.
Wanneer hij het aangeeft.
Ik weet niet hoe oud dat soort paarden meestal worden? Ik kan me voorstellen dat de levensverwachting wat korter is dat die van een shet. Maar wanneer hij er geen lol meer in heeft en steeds vaker blessures heeft zou ik er eens over na gaan denken om 'm met pensioen te laten gaan.
Maar ik denk dat als je 'm van veel doen naar niks doen laat gaan dat hij zich dan helemaal belabberd voelt.
Succes

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:19

Ik heb een paard dat in april 17 is geworden en ze voelt zich duidelijk nog kiplekker haar "oude" vel. Ze speelt nog met de 2-jaarse merrie van mijn grootvader, loopt zelf als een jong veulen door de wei, ...
Van mijn instructrice en DA moet ik regelmatig rijden ook al i.v.m. hoefkatrol. Regelmatig een halfuurtje rijden is beter dan vandaag 2 uur rijden en dan binnen twee weken nog eens twee uur.
En je kan nu beter zuiniger op je paard worden, des te langer heb je er plezier van. Ik heb nu 2 keer in de week een half uur tot drie kwartier les. Zelf rijd ik ook nooit langer, zo heb ik (als haar gezondheid) het toelaat veel langer plezier van haar.

Nog veel plezier met je "opa"!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:19

Ik denk dat als je imi op rust zet, dat hij dan zienderogen aftakelt!
Hij moet gewoon in beweging blijven en als hij dingen als Spaanse pas enzo niet meer kan, dan doe je dat toch niet?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 16:25

Hoi!

Hee Dorien, mijn hengst is ook in april 17 geworden!
Hij heeft al enorme prestaties geleverd en kan heel veel, vindt het ook superleuk om te doen. We trainen nu op Z nivo en dat is voor hem een peuleschilletje. Ik rijd ook maar hooguit 3 kwartier per dag, vooral loswerken eigenlijk. Verder komt hij veel los, ik longeer ook gem 3 x pw en hij moet ook bewegen, ivm spat...
Hij zit heel goed in zijn vel (maar niet op vreemd terrein!) en voelt zich prima.

Tja, Kitty, dat vrees ik dus ook dat het hem geen goed zal doen.
Spaanse pas doet hij nog perfect, vindt ie prachtig. Maar ik doe het niet zo vaak omdat het een grote belasting is, die spaanse pirouette al helemaal! Zaterdag dus een clinic met alleen maar die dingen en dat is dus gewoon niet goed voor hem. Hij trekt het zo weer uit de kast, terwijl we het al weken niet hebben gedaan!
Bovendien help je met de spaanse pas zijn stap lekker de vernieling in. Die was juist niet meer zo kort, hij stapte zelfs over! Na die clinic liep hij meteen een heel stuk korter. Vandaar dat mijn instructrice liever niet heeft dat ik die dingen nog doe...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:34

Inderadad, wanner het paard het zelf aangeeft!
Desnoods wat rustiger aan gaan doen voor de zekerheid, maar zeker niet stoppen!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 16:53

immi geeft het wel aan hoor als je merkt dat hij elke keer na het losrijden al onregelmatifg gaat omdat zijn spieren het niet meer trekken is de tijd daar om een weitje te gaan zoeken.
1 van onze merrie's is ook 17 als recreatie paard (al heeft ze wel ooit M gelopen) hoeft ze niet vaker dan 3/4 keer per week een uurtje aan het werk en staat ze verder dag en nacht in het land.Kijk naar Bonfire die heeft op het hoogstenivo gelopen toen ie zooud als je hengstje was. en die van jou hoeft idd voor zijn doen nu maar Z te lopen zolang ze lol hebben.. stond bij ons een pony die met 37 eens in de maand werd gereden die had er zoveel lol van helaas konden haar benen het niet aan dus na het buitenritje van 3 kwartier (alleen maar stappen) kwam ze stopkreupel terug met de eigenaar ennaast en zodra ze dan weer regelmatig ging gingen ze weer naar buiten..sloeg de eigenaar een keertje over at het paardamper.... tja wat moet je dan? Uiteindelijk is ze met 39 de nacht voor oud en nieuw ingeslapen de volgende ochtend lag ze dood in de wei en dat red immi vast ook:) en lottie en maril en de rest:)

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 17:19

Yep Nimber...wat een vreselijk idee he, dat ze hoogstwaarschijnlijk eerder gaan dan jij. Afschuwelijk om aan te denken. En Maril en Lot, tja..die zijn nog maar 5, dan is 17 alweer een hele leeftijd.
Gelukkig staat ie zometeen bij huis en kan hij lekker veel naar buiten, dat zal hem goed doen. Ik denk dat ie voorlopig nog wel fit genoeg is om wat te blijven doen, hij heeft er ook zo'n plezier in!!! Lovers

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:06

Ik ken een 30 jarige, die nog in topconditie is en wedstrijden loopt met veel plezier. Als die nu met pension word gezet, kwijnt ie weg en is ie zo dood.
Maar ik ken ook een 16 jarige die 'op' is en geen plezier meer in het werk had. Die is nu dus met pension.


Dus wanneer je paard het aangeeft.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 18:15

Onze Trammelant is nu 24 en die heeft Z dressuur en M springen gelopen tot zijn 17e. Nu is hij met de VUT, hij wordt nog 4 a 5 keer in de week gereden op M/Z niveau en hij blijft daardoor juist superfit. Hij mag ook niet op rust, daardoor wordt hij juist stijf, dus als hij een keer iets heeft (hoefontsteking en vorig jaar Einschuss, een lymfebaan ontsteking) gaat hij wel de stapmolen in voor wat gecontroleerde lichte beweging.
Wat hierboven al gezegd wordt: let goed op je paard, hij geeft zelf wel aan wat hij nog wel en niet kan.

PonyPower

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 19:32

Bij ons op de manege liepen ook pony's van 27 mee, okee, voor de beginners, maar ze hadden erwel plezier in!
Goldy 1 van die pony's had er ff genoeg van en groot gelijk dat ze een jaar op het land mocht!
Nu zijn alle oude pony's (meeste vanaf 20 jaar) naar de 2e manege gegaan en lopen daar een half uurtje per dag, en kinderfeestjes, Goldy doet weer topfit mee!
Het ligt idd aan het soort pony, wanneer die "op" is!
Met die van jou, kan je beter goed opletten met veel te veel hard werken!
Als je weet dat ie daarna stijven spieren krijgt, kan je hem beter flink lang uitstappen en de volgende dag rustig laten wakker worden en dan weer flink instappen zodat je lekker kan gaan rijden!
Je kan hem ook halve dagen op de wei zetten, zodat ie zelf ook al een beetje los komt te zitten!
Ga iets vaker naar de hoefsmid, om kleine foutjes tot grotere fouten te laten voorkomen!
xxx PP