ijzers en klonten sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

ijzers en klonten sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 11:40

er ligt hier een dik pak sneeuw Cool opzich wel leuk, maar mijn pony heeft ijzers en als ze in de sneeuw loopt is ze zo 10 centimeters hoger... doordat ze hele dikke brokken sneeuw onder haar hoeven krijgt.

echt balen.. want nu kan zij niet het land op, ik kan bijna niet met haar wandelen. de andere paarden hebben allemaal nergens last van (maar die hebben ook geen ijzers).

Gisteren heb ik het geprobeerd om sokken om haar hoeven heen te doen, dat ging best een klein stukje maar na 5 minuutjes waren ze er alle 4 af Verdrietig
Ik heb wel eens gehoord dat je er ook hoevenvet onder kunt doen, maar helpt dat wel? zijn er nog andere dingen die helpen?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:45

even zoeken hier op bokt onder bijvoorbeeld sneeuw+ ijzers of sneeuw + hoeven!
Zal je denk ik veel opweg helpen!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:48

ja die van mij hebben er ook last van,
en schijnt (is al eens gezegd geweest op bokt) helpt het wel Haha!
Zelf nog niet geprobeerd want meestal is het hoefvet vervrozen en kan ik het niet meer gebruiken Scheve mond

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:49

tja ireentje, ik zit een beetje met hetzelfde probleem, maar ik vrees dat er niks anders op zit dan sneeuwpaarden te maken en daar op te rijden...

er wordt inderdaad gezegd dat hoevenvet helpt, maar dat heb ik ook al geprobeerd, lukt voor geen meter, en metteen zit je weer met plateauschoenen onder de hoeven van je paardje...

ik heb nog niks tegengekomen dat helpt tegen aanplakkende sneeuw dus ik moet je teleurstellen... toch maar genieten van de sneeuw zou ik zo zeggen!

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:51

Een dikke laag vasaline wil wel helpen. Dan door het zand klossen en als het goed is zou je dan minder last hebben van de sneeuw (en het wegglijden)

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:03

ik vind dat het maar helpt de eerste 5 a 10 min (bij mij hoogstens 5) voor de vaseline of andere vetlaag er al helemaal af is...

vind het echt té riskant...
maar wat ik me afvroeg, lukt dat met kalkoenen wel??

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:13

Ik zou kalkoenen afraden... Dat is meer voor grip, en het lijkt me niet dat je paard dat nodig is Knipoog En ik denk ook dat je dan nog last hebt van klonten sneeuw.
De enige tip die ik je kan geven, is dezelfde als die van Dioxide

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:15

en iets van hoefschoenen erover heen? kan dat niet?
heb er geen verstand van hoor...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:07

en iedereen verklaarde me voor gek dat ik een maand geleden nog sneeuwringen liet zetten toen er nieuwe ijzers onder gingen!
Afgelopen vrijdag was ik een ijzer kwijt, heb de smid gevangen en er ook weer een sneeuwring tussen laten zetten, voor die ene euro per ring heb ik geen bonken sneeuw onder de voeten OK dan!

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:39

wat zijn dat precies voor dingen smurf?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:45

dit is een sneeuwring:

Afbeelding

deze is toevallig deze kleur, ik heb nu een groene en een blauwe, maar dat zie je na 3 dagen toch niet meer.....

Hij wordt tussen de hoef en het ijzer vastgezet

je hebt ook sneeuwzooltjes, die sluiten de hele hoef af.

Ik vind het voordeel van zo'n ring dat je de straal bij kan houden.

Door die rubberring valt de sneeuw uit de hoef i.p.v. opstapelen onder de hoef.

Mijn paard kwam er vorig mee uit Oostenrijk, ik had die ringen hier nog nooit gezien, maar ze zijn dus gewoon te bestellen in Nederland

de meeste smeden hebben ze niet op voorraad, maar als je het een week voor je paard beslagen moet worden vraagt, kunnen ze ze bestellen (Kerkaert) en hebben ze ze op tijd in huis.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:10

ik heb bij mijn smid ook zo'n soort kunststof plaatjes gezien. die worden ook tegelijk met het ijzer eronder gezet. ze zijn helemaal dicht en ze hebben ribbels. als je paard nou loopt dan beweegt dat kunsstof en dan valt de sneeuw er zo onderuit!!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:39

hetzelfde sneeuwzooltje als de foto boven, maar dan in gebruik, zit er al een maand tussen:

Afbeelding

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:44

Hey, dat ziet er echt super uit!!! Wat een uitkomst!
Ik heb ook iets heel raars met sneeuw. Bij mijn merrie kwamen er ook altijd van die enorme klonten toen ik haar nog had, en m'n ruin heeft werkelijk nergens last van. Ze hebben beiden dezelfde smid en staan op hetzelfde weiland. Iemand enig idee hoe het kan dat de een er wel last van heeft, en de ander totaal niet?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:01

Ligt ook weleens aan de sneeuw.
Als ik naar buiten wil gaat er een dikke laag hoefvet op, en dan kan ik wel even door de sneeuw. Ik zou hem niet lang laten staan ofzo, maar zo kan hij tenminste nog naar buiten. Dat arme beest is nu al 3 dagen amper buiten geweest, en dan ga ik uitvluchten zoeken. Dan mag hij dus even met een flinke laag vet naar buiten.
Maar sneeuwbeslag heb ik weleens aan gedacht. Heeft dat geen invloed op lopen, of hoelang de ijzers eronder zitten.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:04

Citaat:
Heeft dat geen invloed op lopen, of hoelang de ijzers eronder zitten


zoals ik het eronder heb, met die ringen, maakt het niets uit, het werkt zelfs een beetje schokdempend en de ijzers zitten er even lang onder als anders. Dat ie er eentje kwijt was vorige week, is gewoon pech, had niets met de sneeuwringen te maken. Dit is de 2e keer al dat ze eronder zitten, hij heeft met opnieuw beslaan gewoonde oude ringen er weer tussen gezet.

Die hele dichte sneeuwzooltjes vind ik een beetje eng omdat je dan niet meer kan zien/ruiken of ze rotstraal hebben.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:07

smurf schreef:
hetzelfde sneeuwzooltje als de foto boven, maar dan in gebruik, zit er al een maand tussen:

Afbeelding


hier kan toch nog gewoon ijs onder gaan zitten?
of wat is er de bedoeling van?

want mijn merrie heeft gewoon zooltjes onder haar ijzers,voor een ander probleem,maar het ziet er hetzelfde uit eigenlijk als jouw sneeuwring,en er gaat gewoon harstikke veel ijs onder zitten helaas.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:16

die rubber ring beweegt tijdens het lopen en drukt de sneeuw er weer uit.
Hij kwam met zulke ringen uit Oostenrijk waar hij voor de slee heeft gelopen en ik heb hem nu gewoon buiten staan in de sneeuw en het stapelt niet, de sneeuw valt er gewoon uit!

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:17

Ik heb het ook geprobeerd met hoevenvet ed... maar ben er toch achter gekomen dat gewoon de hoeven NIET uitkrabben toch het beste werkt..!!

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:19

Wat een tip zeg!! Die moet ik onthouden. Zo zie je maar weer, waar bokt.nl wel niet goed voor is!

Anike

Berichten: 1933
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:43

Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:13

Maar mijn pony heeft nooit wat in zijn hoeven zitten. Dus ik krab er niets uit.
Ga toch eens naar die sneeuwzooltjes kijken, wordt dan wel voor volgend jaar. Want ik hoop deze ijzers er in het voorjaar nog onder te hebben zitten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:17

smurf"]
die rubber ring beweegt tijdens het lopen en drukt de sneeuw er weer uit.
Hij kwam met zulke ringen uit Oostenrijk waar hij voor de slee heeft gelopen en ik heb hem nu gewoon buiten staan in de sneeuw en het stapelt niet, de sneeuw valt er gewoon uit!
[/quote]


ah zo
klinkt inderdaad best goed Lachen



[quote="Anike schreef:
Ik heb het ook geprobeerd met hoevenvet ed... maar ben er toch achter gekomen dat gewoon de hoeven NIET uitkrabben toch het beste werkt..!!


ja inderdaad,want dan zit er nog zand in enzo,en kan er niet zoveel sneeuw in.


maar goed,ik doe mickey toch niet naar buiten als ik veel sneeuw ligt enzo.
vandaag was ze toevallig weer even naar buiten,maar ze vond het niet echt leuk,en erna had ze klompen ijs van geloof wel bijna 10 cm onder haar ijzers Bloos!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 23:16

wat handig zeg die sneeuwzooltjes!! zeker een idee voor de volgende winter.. nu hoeft ze toch voorlopig niet naar de hoefsmid.

Ik heb vanochtend expres haar hoeven niet uitgekrabt en haar naar buiten gedaan, dat ging opzich best goed! tot na een kwartiertje.. toen waren de plakken mest uit haar voeten en ik heb bijna ieder kwartier haar hoeven even uitgekrabt en ingevet aan de onderkant. de terugweg was helemaal een ramp, ik heb minstens 5 keer stil moeten staan om even te krabben (en het is echt maar een klein stukje lopen) dus het hoevenvet was geen succes