Waarom? Ik heb slapeloze nachten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:37

Dat jij hier je mening geeft, heb ik absoluut geen problemen mee. Maar ik word echt gek van iedereen die over de hulpteugels zeurt. Zoals al eerder gezegd zijn veel foto's gemaakt in de manegelessen en dus zijn het vaak manegepaarden. Die rijden zulke verschillende nivo's en onderdelen op een dag, daar valt op basis van die foto's echt niks over te zeggen. Het zijn ook maar momentopnamens. En daarbij, er zijn gewoon paarden die hulpteugels nodig hebben. Zeker paarden die niet dagelijks één uurtje netjes rond worden gereden en verder hun dag op stal of in de wei doorbrengen. Manegepaarden lopen vaak 3 of 4 uur op een dag en de verschillende nivo's zorgen niet echt voor de juiste training. Paarden kunnen hierdoor niet voldoende "groeien" qua rijden en er zijn gewoon paarden die hierdoor hun rug vast gaan zetten, hun achterhand niet ontwikkelen, enz. Die paarden kunnen baat hebben bij hulpteugels!!

* Sorry voor het lange zeurverhaal, maar ik begrijp gewoon niet waarom iedereen zo'n hekel aan hulpteugels heeft en aan de manier van rijden van anderen. Laat iedereen zijn of haar paard rijden zoals hij of zij denkt dat goed is!! Okeey, als het echt uit de hand loopt zeg je er wat van, maar ervan wakker liggen is misschien iets teveel van het goede..*

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:47

Tyrza schreef:
Ik zou wel eens een paar foto's van jou willen zien (oeh, ik kan bijna niet slapen totdat ik ze hier kan zien! Tong uitsteken)


Nou zeg!
Je was me voor, ik wou het net posten Haha!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:25

vindt het inderdaad wel een beetje overdreven, wat maakt het jou nou uit wat andere doen en hoe ze rijden {met of zonder achterhand}
en wacht inderdaad ook vol spanning op jou foto's {met achterhand gebruik}
slaap lekker! Tong uitsteken

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:40

echt een bericht van iemand die zelf nog maar kort weet hoe het eigenlijk hoort en het nu nodig vind deze wijsheid te delen. Slapen
steek deze tijd liever in het trainen van je eigen paard zodat er van jou straks ferfecte foto's op itp staan. Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 17:43

Het enige waar ik nu mee aan het trainen ben is het rijden op de achterhand, het gaat steeds beter en de stukken worden steeds langer. Als je hier zelf mee bezig ben, valt het je pas op hoe weinig er op de achterhand lopen Knipoog Als je er zelf helemaal ziek van word, door alleen maar te trainen op die achtehand dan ga je naar elk paard kijken hoe hij loopt: voorhand op achterhand.
Ik denk niet dat het wat helpt door in elk topic te zetten waar een paard met 2 benen loopt dat ze meer op de achtehand moeten rijden, het word of genegeerd of ik krijg een pb terug van een boze persoon, daar heb ik ook niet echt behoefte aan!!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:51

Dan beperk je je kundigheid tot je eigen pony, wordt die tenminste goed gereden Knipoog

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:04

Sjonniej schreef:
Ik denk niet dat het wat helpt door in elk topic te zetten waar een paard met 2 benen loopt dat ze meer op de achtehand moeten rijden, het word of genegeerd of ik krijg een pb terug van een boze persoon, daar heb ik ook niet echt behoefte aan!!


Daar vragen die mensen toch ook niet om of wel?? En als je zo'n expert bent, heb jou nog niet op de wereldkampioenschappen gezien dacht ik zo Verward Schijnheilig ...

Daarbij is neit iedereen even kundig heeft niet iedereen hetzelfde doel en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Probeer je neit zoveel druk te maken over wat anderen doen en indd steek die tijd dan in je eigen dingen zodat jij het in iedergeval doet zoals jij vindt dat het hoort.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 18:10

Citaat:
Daar vragen die mensen toch ook niet om of wel?? En als je zo'n expert bent, heb jou nog niet op de wereldkampioenschappen gezien dacht ik zo

Ik men alleen, en rij dus pas 2 jaar(mag pas als je 12 jr. bent). Rij sinds de zomer mijn karrepony's onder het zadel!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:19

Lydiia"]
[quote="Tyrza schreef:
Ik zou wel eens een paar foto's van jou willen zien (oeh, ik kan bijna niet slapen totdat ik ze hier kan zien! Tong uitsteken)


Nou zeg!
Je was me voor, ik wou het net posten Haha!
[/quote]

Foto's zijn voorhanden Knipoog
[HAW] Hardy @ Work *tips graag*

Verder sluit ik me aan bij een groot deel van de reacties.
Niet iedereen heeft talent, niet iedereen heeft de juiste begeleiding, niet iedereen heeft de ambitie en niet iedereen heeft een geschikt paard.
En toch probeert iedereen het beste ervan te maken.
Lijkt me geen reden om er slapeloze nachten van te hebben.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:32

Sjonniej schreef:
Ik men alleen, en rij dus pas 2 jaar(mag pas als je 12 jr. bent). Rij sinds de zomer mijn karrepony's onder het zadel!!


Rijden mag vaak vanaf 7, dan wel niet 8 jaar.
Er zijn gelukkig ook nog genoeg mensen die jou dingen kunnen leren. Dat vind ik nou juist het leuke van de paardensport, je bent nooit uitgeleerd.

Je zou het toch ook niet leuk vinden als allemaal mensen die 'beter' kunnen rijden, jou ladingen commentaar zouden geven?

Die mensen die jij zo dramatisch vindt rijden, leren misschien ooit nog wel eens net zo goed als jou te rijden. Niet iedereen is daar even snel mee, en niet iedereen heeft überhaupt de behoefte je paard/pony zo 'goed' te rijden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15463
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:38

Oei een topic van iemand die het allemaal wel erg goed lijkt te weten.
Ik denk altijd maar zo laat een ander in zijn waarde.
Ik rijd zelf (bijna) recreatief, bijna omdat ik nog bezig ben om mijn paardje in te rijden. Ik weet ook wel hoe een een paard hoort te lopen, en kan er ook wel degelijk wat zinnigs over zeggen...Maar zelf paardrijden is toch heel wat anders, aan mijn houding schort ook het een en ander. Maar zolang ik er mijn paard of een ander paard er geen pijn mee doe, laat me dan aub......
En ga lekker slapen....daar wordt je vast minder kriegelig van...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 18:39

Oscar:
Er is sinds 25 sept. niet meer met die pony gedressuurd (mennen)! Dat is de laatste wedstrijd en daarna is hij 3 maanden het weiland in gegaan. Het op de achterhand lopen heeft veel spierkracht nodig en die had hij toen nog niet en hij liep inderdaad op de voorhand. Ben nu met me andere pony sinds 2 weken serieus dressuur aan het rijden onder het zadel, 3x in de week de rest is mennen.
Niet iedereen heeft de amibitie en behoefte om hun paarden egt dressuurmatig te laten lopen + trainen. Maar ik heb het er vooral over mensen die zelf heel erg trots zijn over hun in elkaar getrokken paard, wat op de voorhand huppeld!
Lydiia:
Ja, rijden mag vanaf 2 jaar, alles mag op de weg mag je iedereen de leidsels geven, maar toen ik 8 jaar was dufden mijn ouders mijn echt niet de verantwoordlijkheid van een aanspanning te geven. Je hebt een hoop minder te vertellen als onder het zadel en er kan meer gebeuren. Dus rijd sinds mijn 12e jaar met de wagen en ben sinds die tijd pas gaan trainen op de dressuur + achterhand.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:43

hmm moet ik me aangesproken voelen? ik heb een 11 jarig paard waarmee ik al 4 jaar dressuur rij(poging tot Knipoog ) en ook die mag er regelmatig zn achterhand wat beter onder hebben, en op foto's vertekend het nog eens extra, dus ik denk dat je dan vannacht helemaal niet meer kan slapen als je die bekijkt(link in onderschrift Knipoog )

verder vraag ik me af waarom je zelf met martingaal rijdt, als je het allemaal zo goed weet moet je je pony toch wel zonder martingaal kunnen rijden, dat is immers ook een hulpteugel waarmee je de voorkant begrenst....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:48

Afbeelding
Afbeelding

De achterhand spettert er van af hier?
Zelf ff nog wat bij lessen om het goed te leren misschien?

En je martingaal zou best een paar gaatjes langer mogen, of eigenlijk af, want jij hebt die niet nodig, want je trekt hem niet in de krul schrijf jezelf.

En wat ben je op de 1e foto aan het doen?
je ene been ligt naar achter en je rechterhand trekt zijn hals opzij?
Moet dat wijken gaan worden?

Verder rij je met schoenen zonder hak, levens gevaarlijk.

Nog ff doorgaan?
Makkelijk hè commentaar op anderen Tong uitsteken

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:50

Sjonniej"]
Niet iedereen heeft de amibitie en behoefte om hun paarden egt dressuurmatig te laten lopen + trainen. Maar ik heb het er vooral over mensen die zelf heel erg trots zijn over hun in elkaar getrokken paard, wat op de voorhand huppeld!.
[/quote]

Goed, erg interessant allemaal dat op de achterhand laten lopen etc, mar het moet natuurlijk ook nog in de praktijk komen. En de beste stuurlui staan altijd aan de wal, het blijkt eenmaal bezig toch moeilijker te zijn een paard te rijden dan in eerste instantie gedacht werd.

Als we toch met indelen beginnen,.. dan ben ik erg benieuwd onder welke categorie ruiter/amazone jij jezelf vindt vallen?

[quote="Sjonniej schreef:
Lydiia:
Ja, rijden mag vanaf 2 jaar, alles mag op de weg mag je iedereen de leidsels geven, maar toen ik 8 jaar was dufden mijn ouders mijn echt niet de verantwoordlijkheid van een aanspanning te geven. Je hebt een hoop minder te vertellen als onder het zadel en er kan meer gebeuren. Dus rijd sinds mijn 12e jaar met de wagen en ben sinds die tijd pas gaan trainen op de dressuur + achterhand



Rijden mag niet al vanaf 2 jaar.
Mag je van je ouders pas paardrijden nadat je begonnen bent met mennen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:52

Runningkawa OK dan! beter had het niet gezegd kunnen worden!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:59

Ik krijg slapeloze nachten van de foto's van Brooke Hospital

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:03

Afbeelding

Sjonniej schreef:
Wil er iemand iets zeggen over mijn houding?? (voor zover je het kan zien)



En dan nu een puzzeltje (om het leren leuk te houden):
Je hebt peper en je hebt ....
de .... stop je in een zak en men krijgt..?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:14

Renske20"]
hmm moet ik me aangesproken voelen?
[/quote]

Nee, jij niet, over jou is sjonniej wel te spreken Lachen

[quote="Sjonniej schreef:
Ja, mooie foto's hij loopt heel erg netjes!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:16

Nou ik heb laatst ook commentaar gegeven (stond er zelfs boven dat het mocht!) en een paar boze pbtjes..... tjonge jonge. Je zou nooit weer wat zeggen hier! Maar ja.... ik zeg wat ik zie en wat ik denk hoe het zou moeten...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:33

Sjonniej schreef:
Oscar:......Maar ik heb het er vooral over mensen die zelf heel erg trots zijn over hun in elkaar getrokken paard, wat op de voorhand huppeld!


En ik heb het over mensen die nog amper een paar jaar rijden en ergens de klok hebben horen luiden, maar totaal niet weten waar de klepel hangt.

Let wel: ik rijd zelf ook pas 23 jaar hoor, en moet nog ontzettend veel leren.
Daar doe ik mijn uiterste best voor, maar het gaat nog lang niet zoals ik graag zou willen.
En zelfs daar heb ik geen slapeloze nachten over, laat staan over andere ruiters en paarden Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:35

Lydiia"]
[quote="Renske20"]hmm moet ik me aangesproken voelen?
[/quote]

Nee, jij niet, over jou is sjonniej wel te spreken Lachen

[quote="Sjonniej schreef:
Ja, mooie foto's hij loopt heel erg netjes!
[/quote]

Bloos heb ik weer eens te snel geoordeeld, maar goed, ook ik heb dramatische foto's hoor.

iedereen die hier foto's plaatst doet dat om dat hij/zij blij is met zn paard of pony en wil laten zien hoe t paard er uit ziet en hoe het rijden gaat.

ik heb rijfoto's die ik vroeger geweldig vond(B dressuur met mn pony, 7 jaar geleden) en waarvan ik nu denk, pff dat ging echt slecht toen!

en vergeet niet dat de meeste mensen nog steeds iets bijleren en priveles etc hebben, dus voor hun kan een foto een beeld van vooruitgang zijn, terwijl iemand die niet weet hoe het paard een halfjaar daarvoor liep, het een slechte foto vind, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet blij worden van dit topic.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:09

Zolang Sjonnej zo rijdt als op bovenstaande foto's, is het zonde van de moeite om überhaubt op dit topic te reageren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:19

Daar heb je eigenijk wel gelijk in, maar ja, we moeten bokt van de 49e naar de 48 plaats helpen, dus moeten we ook posten Tong uitsteken

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:07

Ik vind het dikke onzin.
Ik heb mn pony nu 3 weken en ook zij loopt nog niet netjes op de achterhand. Ze heeft veel voor de kar gelopen en wil in draf niet aan de teugel komen/hals strekken, maar blijft 'sterrenkijken'. Geeft niet, dat komt wel.
Eerst wil ik de gehoorzaamheid. Ho is ho, harder is harder, links is links en wel meteen. Daar hoorde het netjes op de hulp aangaloperen ook bij, iets wat ze niet deed/kon. Inmiddels kan ze na slechts 3 weken al vanuit stilstand op mn hulp weggaloperen, terwijl ze eerst altijd hard wilde gaan draven.
Nu ga ik verder kijken wat ik verbeterd wil hebben, en dat is toevallig wel haar achterhand.

Kortom: niet iedereen is bezig met zijn paard op de achterhand te zetten, of aan de teugel rijden. Iedereen heeft zijn eigen manier om dat te bereiken.
En kat niet zo richting mensen die hun paard op hun voorhand hebben lopen sjokken met een hulpteugel, want jij rijdt ook met een martingaal en jouw paard loopt (voor zover ik dat kan beoordelen en voorzover dat op de foto's kan zien) ook op zn voorhand.