[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:36

Haha ja ik ook, heel onrustig word ik er van. Sommige paarden stonden iets meer op de uitkijk als ze in de schuilstal stonden maar over 't algemeen was iedereen veel relaxter als ik. Ook geen schade gelukkig, ondanks windkracht 7. Wel is het op veel plekken lekker droog gewaaid _/-\o_

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:12

Ik ook, bij mij waren de paarden ook veeeel kalmer dan ik :+

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 08:11

Hier is alles weer rustig. Geen schade gelukkig.
Leuk om te zien, de paarden hebben hun slaapplaats aangepast. Onder de bomen aan deze kant, liggen ze meer uit de wind als deze uit het zuid westen komt.
Links de zwart witte vlek en grijze vlek met streepje witte manen :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 23:00

Dit was tof, vlakbij de paarden te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:56

Wow! Wat een prachtige foto’s, ik was te laat en heb het gemist. Hebje die foto’s met een camera gemaakt?

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 08:33

Ja, met camera op statief. Met het blote oog was er een gloed te zien. Met telefoon ook wel iets. Maar met lange sluitertijd en diafragma op F1.8 was bovenstaande te zien. Ik vond het wel lastig om goed op de foto te zetten, maar heel gaaf om een keer te zien en te doen. En gewoon in Nederland.
Vanavond schijnt het weer te zien te zijn.

jeetje77

Berichten: 3478
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:21

Oh wauw, wat onwijs mooi.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:13

Wauw prachtig wat mooi.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 23:58

Bedankt!

Pfff, zijn jullie de regen ook zo zat? Ik mag eigenlijk niet klagen. In de regen ligt er wel water op de track, maar met een droog uur is 75% alweer weg gezakt. En eigenlijk is het alleen bij een aantal voerplekken echt slecht.
Dit was vanmiddag, toen het regende.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het hoogste deel. Heel soms staan er een paar plassen. Maar meestal is het droog.
Afbeelding

Maar dit was gister. Dan zie je dat het voor de wei wat glad is. Maar verder is het eigenlijk gewoon droog :+


Regen heeft ook wel een voordeel. Ik heb al een week geen water hoeven te halen dankzij onze regenton.
Afbeelding

En gewoon omdat ze zo leuk zijn :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:19

Ximo is toch ook wel een lekker bekkie hè? :D

Lys_PPA

Berichten: 1356
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:50

Ik ben de regen meer dan zat.. bahbah.. Maar ben wel blij dat mijn pony's ook nog voldoende droge/moddervrije stukken hebben. Die laatste 3 foto's, cute <3

Ik geef mijn paarden eigenlijk altijd kraanwater ipv regenwater, ondanks dat de regenton naast de drinkbak staat. Ik denk dat die kieskeurige pony's hier het niet eens zouden drinken >;)

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 17:12

Haha gelukkig zijn ze niet zo moeilijk hier. Normaal krijgen ze grondwater, we hebben een pomp. Maar dat moet ik in een waterzak met de kruiwagen halen en dan in de bakken gieten. Met de regen schuif ik gewoon de bakken onder de ton, zet het kraantje open en klaar :+

Wat een mooie dag is het vandaag <3
[ITP] F*ck de track, zadel erop en gaan!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:07

Volgende projectje.
Het zou heel fijn zijn als ik echt onbeperkt kan voeren. Momenteel voer ik voor ongeveer 24 uur. Meer plek heb ik niet, zeker nu met de nattigheid. En die kleine netjes zijn leuk om te bewegen, maar grotere netten toch wel praktisch om een grotere hoeveelheid te kunnen voeren.
Dus ik ben al een tijdje aan het bedenken: hoe ga ik dat doen?
Ik heb nu wat grotere netten tussen palen. Maar het liefst zou ik bakken hebben op tegels, waar ze omheen kunnen staan. Gewoon puur voor het behoud van de bodem, omdat dat op de voerplekken toch wel slecht wordt als ze maar aan 1 kant kunnen staan.
Ik heb al een hooihuisje, maar die is nogal kostbaar in aanschaf. Houten kuubskisten vind ik het mooiste qua uitstraling, maar die zijn dicht aan de onderkant, met snel schimmelvorming. Het hooihuisje ook overigens, zeker met een slowfeeder erin blijft er echt rommel onderin achter. Dus iets met een open kant zou handig zijn. Op de vorige stal hadden we van die grijze plastic kuubskisten met van die open zijkanten en onderkant. Die in groen of bruin zouden nog acceptabel zijn :+
Maar man, wat zijn die krengen duur geworden :=

En toen kwam er ineens een advertentie op de weggeefhoek hier voorbij van een bedrijf dat houten palletkratten over had. Houten zijkanten en onderkant, stevig, open maar niet breed genoeg voor een hoef. Het is het proberen waard :D
Ik moet nog wel wat spijkers verwijderen van de deksels die er op zaten (en er bij mij niet op gaan), maar dit heeft wel potentie :j

Ik heb er 2 opgehaald voor nu. Ik heb 2 plekken in gedachten waar ze wat hoger kunnen staan en er omheen kunnen lopen. Plan is om in ieder geval op 1 plek er tegels onder te doen. Ik heb nog 30x30 liggen en rubberen tegels. En dan een slowfeeder er in voor een half baaltje. Dan zou ik met de plekken die ik nu kan gebruiken, voor 2 dagen kunnen voeren met 2,5 baaltje hooi en 3/4 baaltje stro.
Afbeelding

En werkt het niet, gaan ze de weggeefhoek weer op als kachelhout :D
Werkt het wel, dan kan ik er nog wat op komen halen, want hij heeft regelmatig kratten staan.
Van het voorjaar krijg ik een partijtje grindtegels, dus dan kan ik nog 1 of 2 verharde plekken maken als ik wil. Potentie in hergebruiken van materiaal! Ik hou er van :D

Sintara

Berichten: 7448
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:00

Maar, gaan die van jou dan echt dag en nacht stilstaan als je op een plek voert?
Wij hadden eerst over 3 a 4 verschillende plekken op de track hooi en hebben nu al het hooi naar 1 plek verplaatst (wel nog steeds diverse slowfeeders hoor, maar dus allemaal bij elkaar in de buurt).

En we merken dat ze minstens net zoveel rondlopen, misschien wel meer dan voorheen. Zeker als het weer een beetje mooi is staan ze overdag maar weinig bij het hooi. Ze gaan alleen terug naar de tegels om te eten en te schuilen.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 15:08

Geen idee. Ik heb sowieso altijd minstens 5 plekken, dus ze lopen sowieso wel.
Op mijn vorige stal hadden we ook zoveel plekken, maar meer paarden. En dan bleven ze wel langer bij die bakken hangen. Hooguit een beetje tussen de bakken scharrelen. Met deze 2 kratten kan ik wel weer verder uit elkaar voeren. Dus dan bewegen ze ook wel weer veel als ze tussen de bakken heen en weer scharrelen.
Ik voer bij echt nat weer alleen bij stal en dan staan ze ook wel vooral daar. Dan lopen ze duidelijk minder. Vandaar dat ik altijd wel ergens anders ook hooi hang of leg.

Sintara

Berichten: 7448
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:26

Ja precies, daarom zijn we een beetje teruggekomen van het voeren op meer plekken.
Dat kleine stukje sloffen wanneer de eerste bak of het eerste net leeg is schiet ook weer niet echt op bij onze paarden..
Als ze nu bv aan de weg gaan gluren bij de buren moeten ze zo een meter of 200 teruglopen voor hooi of water, en dat doen ze dan graag op tempo. Voorheen was die afstand dan veel korter terug naar een hooipunt en een waterbak

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:01

Ik zelf heb twee oude badkuipen op pootjes gezet en dan licht aflopend naar "de stop" zodat het water af kan lopen. Ik heb er dan een groot hooinet in hangen. Heel makkelijk schoon te maken ook. Is wellicht ook nog een tip, vaak kun je zo'n badkuip wel ergens gratis ophalen.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 08:40

Ik heb wel echt in alle hoeken voerplaatsen. Dat helpt met lopen. Ze lopen hier nu echt wel minder. Ik voer nu vooral in en bij stal bij de verharding. Maar ook altijd nog een net in de bomen, achter in op de track (droog) en op het nieuwe stuk. Dat ligt ver uit elkaar en lopen ze dus toch nog. Alleen zo hoeven ze niet over de slechte plekken heen. Het voorste deel is het laagste en snel nat. Dat kan ik afsluiten, maar door ze daar niet overheen te laten lopen, blijft dat nog steeds goed genoeg.

De ene bak heb ik inmiddels ontspijkerd en in gebruik genomen op het nieuwe stuk. Hier ligt puin onder en heeft een bult zand op gelegen. Dus dat is hoog en droog. Er zit een slowfeeder in waar 3 plakken in kunnen. Daar op heb ik wat los gegooid.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:49

_O-

Sintara

Berichten: 7448
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:40

Fijn dat je nog steeds toch nog zoveel droge stukken hebt :D onderweg zie je toch wel veel plekken met problemen nu

jeetje77

Berichten: 3478
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:46

Weet je zeker dat je niet een kruising met een hert hebt lopen daar?

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:49

_O-

Punz

Berichten: 8587
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:24

Heerlijk, zo'n blij paard!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 17:54

Vandaag boompjes geplant. De wilg had ik vorige week al geplant en vandaag een gele kornoelje en appelboom (elstar) in de grond gezet. Dankzij de gemeente kon ik deze gratis ophalen. Die hadden een actie voor meer bomen in de gemeente. Super blij mee! Dat ze maar goed mogen wortelen en groeien <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De hooibak is ook goed in gebruik. Ik gebruik ‘m zonder slowfeeder. Dat bevalt eigenlijk beter. Ik heb nu op een paar plekken los hooi en een paar plekken slowfeeders. Ik meek dat ze hierdoor rustiger eten en veel meer pauzes nemen.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 19:26

Vandaag even een laag hooi om de boompjes gelegd tegen de vorst.
Afbeelding

En ik heb vandaag eindelijk de heuvel betrokken hij de track. Nu nog onderdeel van een pad, maar ik ga even kijken of ik 2 paden parallel naast elkaar ga laten lopen. 1 met heuvel en 1 zonder.
Het inzaaien heeft wel geholpen. De wortels van de planten hebben ‘m enorm verstevigd. Je zakt echt niet meer weg nu.

Afbeelding

En bezigheidstherapie opgehangen. Paar snacknetjes en losse wortels en ruwvoermix. Ze zijn lekker aan het zoeken gegaan.

Afbeelding