[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:49

Fijn dat het doel behaald is *\o/*

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:06

Hoi TS, ik zag dat je terrein archeologisch is en je dus geen waterpoel kan aanleggen. Mocht je toch ook wel een waterpoel gaan aanleggen stuur me dan even een bericht, ik ben archeoloog en werk met vergunningen en ook wel archeologie vriendelijk bouwen en er is vaak wel een oplossing. Ik kan er altijd eens naar kijken voor je

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 14:02

Oh dat ga ik onthouden. We willen eerst even het jaar rond afwachten, kijken hoe het land zich houdt, waar het water heen loopt. Ik heb wel een idee, maar het is goed om te kijken wat er gebeurt als ze op de track gaan lopen.

Voor vandaag ben ik begonnen een rondje JKK verwijderen, want mijn man was later vandaag en dat is een klusje dat ik prima alleen kan. Ik had al gezien dat er veel stond. Ik heb alleen al op het stuk track dat we hadden gemaakt al een kruiwagen uitgestoken :oo
Nog 3 weitjes voor en het hele achterste deel te gaan :=
Afbeelding

Weer netjes opgevuld met grond
Afbeelding

En er groeit ook gelukkig veel (on)kruid op diverse plekken, zoals brandnetel, kleefkruid en weegbree. Ik heb nog een kruidenmengsel, dus daar wil ik alleen maar meer van zaaien :D
Afbeelding

Alles onder toeziend oog van Ximo.
Afbeelding


Toen mijn man er was zijn we weer met palen en lint aan de gang gegaan. Helaas de lintverbinders vergeten, due dat moeten we morgen even netjes afwerken :+
Er staat nog geen stroom op, dus dit kon even prima. Dat gaan we morgen doen en dan ook meteen met gronddraad verbinden aan de weitjes binnen de track. Voor de binnenomheining hebben een 2e stroomklok.
We hebben vandaag het deel om de bomen gedaan. Er komen in totaal 4 doorgangen. Een smalle aan de ene buitenkant. Ik twijfel nog of ik hier de escaperoom voor de shets maak en een draadje doortrek tot de de wei bovenin, zodat zij een ruimte van ongeveer 10x2 voor zichzelf hebben zonder die grote lummels. Dan kan daar ook een hooinetje hangen. Maar dat bekijk ik als alles klaar is.

Hier hebben we geen doorgang gemaakt, want hier zitten wat wortels en afgezaagde boomstronken. Hier willen we nog wat kreupelhout neerleggen voor klein wild, egels, muizen, enz.
Afbeelding

Deze boom wilden we in eerste instantie niet omheinen, maar vrij laten. Alleen blijkt er allemaal hulst naast te staan en daar wil ik de paarden dan weer niet bij. Plus ook hier boomstronkjes met wortels. Dus palen slaan en lint er omheen was makkelijker :+
Hier hebben we nog een klein grasstrookje open gehouden. Dit gaan we frezen en hier komen kruiden of bloemen.
Rechts staat nog een stuk prikkeldraad met lange palen. Dat gaan we morgen aanpakken. Hier zit een doorgang van 4 meter breed. Daar staat ook nog een berk, zonder planten er omheen. Dus kan best zijn dat we dit nog breder maken en de berk vrij laten staan. Gaan we morgen even bekijken.
Afbeelding

Deze doorgang is net geen 3 meter breed. Beide paden die er door geschakeld worden zijn 5 meter breed, dus dan kan het wel een smalle doorgang hebben. Let nog even niet op het geknoopte lint, daar komen morgen netjes verbinders op en dan kunnen we het ook strak trekken. Het lijkt net of het gedraaid zit, maar het komt zo van de rol en wil nog niet helemaal lekker strak spannen. Dat komt wel goed :j
Afbeelding

Dit zijn 4 bomen bij elkaar. De klimop laten we voorlopig zitten, vanwege nesten. De takken hangen nog laag over, maar die zullen wel gesnoeid worden door de paarden. En dat mag ook :D
Afbeelding

Dit is de smalste doorgang. Ik denk 2, max 2,5 meter. Dit is voor de shets prima, maar voor die lummels van mij denk ik wat smal. Maar als ik vanaf de paal links recht naar achter mij een draad op 1 meter span, en de doorgang bij die achterste 2 palen ook verbind op 1 meter draad, dan hebben de shets wel een mooi stukje voor zichzelf. Nog even over nadenken.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:17

Ziet er erg leuk uit al.

Fijn dat jullie zo rekening houden met de andere dieren zoals egels en muizen.

GroeneRoos
Berichten: 20
Geregistreerd: 14-01-22

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:37

Wat een super plek gaat dit worden, heerlijk ook zo dichtbij huis. Super leuk om van begin tot eind te zien. Ik ben heel benieuwd hoe het er van de zomer uit gaat zien als alles begint te groeien en bloeien.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 22:49

Ja ik ook!
Je ziet het echt opknappen :j

Leuk feitje. Ik was met de auto (en spullen) en mijn man kwam later op de elektrische fiets. We gingen tegelijk naar huis en kwamen daar tegelijk aan. Maakt dus niets uit in tijd of je nu op de fiets gaat of met de auto. Super relaxt!

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 07:35

Met de huidige aanpassen ben ik weer gaan tekenen. Leuk om te zien dat het zo ook als plattegrond steeds meer vorm krijgt.
Ik twijfel nog steeds over de zandpaddock.
Ik wil sowieso een deel bestraat en een deel zand bij de stal. Het plan was nu zand in de stal, om de stal in L-vorm bestraten en daaraan vast een zandpaddock van 10x10.
Maar zand is duur werd ik al voor gewaarschuwd. Dus 10x10 werd al snel 10x5.

Maar als ik wat verder nadenk is het misschien handiger om het zand meteen aan te sluiten bij de stal.
De stal is 7x2.7. Van die zeven gaat er nog 1.2m af van de zadelkamer en met de luifel erbij is de diepte 3. Dus blijft er 5.8x3 ongeveer over. Als ik daar nu 4 meter aan plak, dan krijgen we 5.8x7 meter zand, waarvan een deel in de schuilstal dat in een zandpaddock uitloopt als het ware. Buiten kan ik de varkensroosters er onder leggen, zodat het altijd droog en stevig blijft. Daar heb ik genoeg roosters voor. Daar omheen dan treinbielzen om het op te sluiten
En dan aansluitend naast de stal en bij de ingang van de zadelkamer 10x10 tegels ofzo. Handig ook met de kruiwagen en hooi en kan ik daar meteen een poetsplaats van maken met houten hekken waar ook weer hooinetten aan kunnen hangen en extra draadjes aan kunnen om af te sluiten.
Dan wordt het dus zoiets. Rood is de stal, geel het zand, bruin de bielzen, grijs de stenen, roze meidoornstruiken, blauw waterbak onder de regenpijp, zwart een houten hek en groen hooiplaatsen.
Afbeelding

En het totaalplaatje ziet er nu zo uit.
Afbeelding

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:48

K_nolan schreef:
Hoi TS, ik zag dat je terrein archeologisch is en je dus geen waterpoel kan aanleggen. Mocht je toch ook wel een waterpoel gaan aanleggen stuur me dan even een bericht, ik ben archeoloog en werk met vergunningen en ook wel archeologie vriendelijk bouwen en er is vaak wel een oplossing. Ik kan er altijd eens naar kijken voor je


Bij ons geldt ook archeologie 3, maar we hebben wel vergunning gekregen voor het graven van een flinke poel.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 14:24

Wel goed om te horen. Zeker interessant voor de toekomst :j

Vandaag nog een deel prikkeldraad weggehaald en tijdelijk draad gespannen. Dat moet nog iets anders ingericht worden, maar dat kan niet, want dan moet eerst de oude stal weg. En die gaat pas weg als de nieuwe er is :D

En dan wordt dit weiland ook track met wei van 20x40m
Maar ook dat kunnen we pas goed uitmeten als de nieuwe stal er staat. Ximo neemt het er nog even van. Dat is echt een blij ei <3
Afbeelding

Hier bij dat hoge gras komen de composthopen. Dat frezen we eerst. En er komen waarschijnlijk steenschotten omheen als wand. Het worden 6 compostbakken van 2 meter lang en 1 meter breed.
Afbeelding

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:19

Voor composthopen heb ik nog nooit gevreesd of iets met het gras gedaan, hoogstens de paarden het kort laten eten. In het gras zit al een stuk bodemleven, etc. die helpt je composthoop starten, eerst freezen sloopt dat bodemleven.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 15:25

Goed punt. Niet frezen.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 15:22

De insectenhotels zijn besteld. Donderdag komt de schuilstal. En dan het weekend erna de boel inzaaien. Ik had gehoopt dat we dat dit weekend hadden kunnen doen, maar helaas, de frees is nog niet gerepareerd.

Wel het laatste deel prikkeldraad weg gehaald, dus de wei is nu echt prikkeldraad vrij :):)
We hebben de definitieve omheining staan, maar omdat er nog wat pallets stenen liggen en een tuinhuisje staan dat we voor opslag gaan gebruiken, hebben we nog een tijdelijk draad gezet zodat de pony’s daar niet bij kunnen.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de achterste wei. Daar komt ook nog een wei binnenin en een track omheen. Achterin komt een overkapping van 4x4 over de track heen als overdekte voerplaats. De overkapping komt uit een tuin van een kennis. We maken de track dan ook 3.75m breed, zodat hij er precies overheen kan.

Dat losse paaltje is ook nog een overblijfsel van een omheining. De rest hebben we verwijderd, maar deze hadden we nog ff nodig. Als we daar bezig zijn zetten we het af voor de pony’s, zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Afbeelding

Verder hebben we een deel bestaande palen kunnen laten staan. Omdat de palen laag zijn heb ik overal nog afstandsisolatoren op gezet voor een extra draadje. Aan de kant van de klimop/heg van de buren zodat ze er niet bij kunnen en aan de kant van de buurpaarden, zodat ze daar ook niet direct contact mee kunnen hebben.
Afbeelding

Aan de kant van de buren staat ook een esdoorn. Ik heb al zaailingen verwijderd. PlantNet is niet eenduidig.
Dus mocht iemand het weten, ik hoor het graag. Hier staan de foto’s: [VSW] Welke esdoorn is dit?

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 17:00

Morgen komt de schuilstal. Ter voorbereiding hebben we het stuk waar hij komt te staan gefreesd. Ik had een tuinfreesje op een landbouwveiling gewonnen. Die startte niet. Kleine reparatie en hij doet het weer *\o/*
En ook voor mij heel handzaam. Het weekend gaan we ook de bloemenstrook inzaaien. Dus heel blij mee!

Maar terug naar de stal. Het hoekje is er klaar voor. Ben zo benieuwd!
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 15:07

We hebben een stal :):)
Super blij mee!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met bergruimte met slot
Afbeelding

Verder nog wat snoeiwerk en jkk gestoken vandaag.
Ximo was blij met het snoeiwerk van de berk die tegen het draad hing :9
Afbeelding

Verder een aantal uitlopers van de gewone esdoorn vakkundig vermoord
Afbeelding

En nog eens goed naar de bomen gekeken. Helaas dus een gewone esdoorn. Maar die ernaast is geen gewone. PlantNet geeft de Italiaanse esdoorn aan. Nog even uitzoeken of deze giftig is.
Afbeelding
Afbeelding

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:10

Ziet er al goed uit. Fijn dat de stal er staat. Is die kleine ruimte naast de schuilstal voor opslag?

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 15:12

Ja klopt :j
Ik wil kijken of ik daar een zadelkast in kwijt kan met een extra slot en nog wat andere spullen als halsters en poetsspullen enzo. Voor de rest (kruiwagens, mestboy, schep, enz.) hebben we een andere opslagruimte. En voor het hooi komt er ook nog een aparte opslag waar zo’n 45-50 baaltjes in passen.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 17:26

Oh we hebben ook nog een begin van de takkenwal gemaakt. Deze komt tussen de berken waar de paarden niet bij kunnen, maar er wel ruimte is voor knagers.

De konijnen hebben de weg maar onze habitat al gevonden. Ze hebben een hol gegraven midden in 1 van de snackweitjes. Handig die biodiversiteit :+
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:39

Het wordt wel heel mooi, inclusief biodiversiteit. :D

Ik vind Ximo ook wel een leuk bolletje.

Ik was je even kwijt bij het tuinfeestje dat je gewonnen had en vervolgens niet opstartte. Lezen is ook een vak.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 17:53

_O-

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 19:11

Vandaag hebben we weer veel werk verzet.
De bloemenstrook was aan de beurt. Aangezien er een dik pak gras stond, was dat niet zomaar kaal. Eerst kort gemaaid en daarna er met de tuinfrees over. Behoorlijke krachtinspanning, want het loopt schuin en de frees wil naar een vlak stuk. Dus continu tegenhouden. Ik hoef niet meer naar de sportschool :+
Maar uiteindelijk was het zo goed als kaal en los.
Afbeelding

Daarna alle zaaimengsels die we hadden bij elkaar gegooid en gemengd. Bij elkaar denk ik een kilo zaad. Maar de strook is dan ook 70 meter lang.
Zaaien, bedekken, aanstampen, water. Het werd een soort mantra :+
Afbeelding

En daarna hebben we de 4 insectenhotels verspreid op de palen gehangen. Wel even goed vastgeschroefd tegen diefstal.
En schuin, zodat het water er af loopt. Vandaar dat het plaatje van Natuurmonumten scheef hangt.
Afbeelding

Is toch een tof vooruitzicht als dit straks 1 bloemenzee is <3
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:40

Wat gaan jullie hard! Dat word echt een paradijsje. :D

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 19:46

Zeker! We moeten nog wel veel doen. Maar je ziet het opknappen. Heel tof :j
Ik hoop nog wel dat het gras in de snackweitjes gaat groeien :+
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:00

Dat wordt echt mooi als er straks zo'n bloemenzee tussen beide afscheidingen staat.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:06

Wat is dat mooi aan het worden! En als straks de bloemen bloeien en er vlinders en bijen en hommels vliegen wordt het nog mooier <3 Er komen ook vast zwaluwen volgend jaar!

Over je smalle pad, dat kan best, zeker als de kudde elkaar straks goed kent en het pad niet heel lang is. Ik heb brede en smalle paden. Het enige waar ik dan voor zorg is dat ze wel op het pad kunnen draaien. Dat kan je zelfs een keertje met ze oefenen. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paarden niet in één keer van vierkante wei naar ponyparadijs gingen maar dat ik steeds ergens een paadje tussen heb gemaakt. Ze gingen dan heel rustig op verkenning.

Wat ook nog leuk is, is een heuveltje maken of boomstammetjes neerleggen. Vooral bij de stammetjes gaan ook veel insecten zitten.

Je hebt me in ieder geval geïnspireerd om ergens nog een bloemenstrookje te maken en een insectenhotel op te hangen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110771
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:09

Jeetje, wat gaan jullie hard zeg! Die schuilstal is gaaf! :oo
Staat zo'n stal ook diep vast in de grond gezekerd? Ik vraag me altijd af of zoiets niet gaat vliegen/omvalt tijdens een flinke storm :P
Een kilo bloemenzaad voor 70 meter klinkt wel wat weinig :D Maar dat zal wel meevallen! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! *\o/*