Examen voordat je een paard aan mag schaffen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Er zou een soort examen moeten komen voordat je een paard aan mag schaffen! (Eenmalig per gezin of huishouden ofzo)

mee eens
22 (28%)
oneens
11 (14%)
zou niet weten hoe het uitvoerbaar zou zijn, maar ben het er wel mee eens
45 (57%)

Totaal aantal stemmen: 78


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:45

PhiaBink"]
Een heel recent voorbeeld.

Sinds een maand staat er een jaarling hengst bij onze buren. Het wordt een leuke E-pony. De eigenaresse is een 8 jarig!!!!! meisje dat voor haar verjaardag dit jaarling heeft gekregen. De ouders, de buren van onze buren Haha! vonden het goed voor haar dat ze met dat beestje samen opgroeid Verward .
[/quote]
De winterdag staan er wel meer jonge dieren thuis.
Mijn dochter heeft ook een jaarling hengst gehad om meer vertrouwen te krijgen in paarden. Niets mis mee.

[quote="PhiaBink schreef:
Dit is vragen om ongelukken! Ouders die niks met paarden hebben en een verwend dochtertje dat gewoon een paard wil hebben. En pa en ma kopen dat!!!!

Ik zit al een poosje tussen de paarden en kan je vertellen dat hoe meer ik leer hoe meer ik erachter dat ik nog maar zeer weinig weet....

Ik ben het er niet mee eens...
allereerst de uitvoer....
ten tweede zullen de handelaren en fokkers blij mee zijn.....

zou dan eerder geneigd zijn om een certificaat te organiseren bij oa papegaaien en dat soort vogels
reptielen en soortgenoten
hamsters en cavia's
eigenlijk dat soort dieren dat je kunt kopen bij de dierenspeciaalzaak

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:22

Alane"]
[quote="PhiaBink"]Een heel recent voorbeeld.

Sinds een maand staat er een jaarling hengst bij onze buren. Het wordt een leuke E-pony. De eigenaresse is een 8 jarig!!!!! meisje dat voor haar verjaardag dit jaarling heeft gekregen. De ouders, de buren van onze buren Haha! vonden het goed voor haar dat ze met dat beestje samen opgroeid Verward .
[/quote]
De winterdag staan er wel meer jonge dieren thuis.
Mijn dochter heeft ook een jaarling hengst gehad om meer vertrouwen te krijgen in paarden. Niets mis mee.

[quote="PhiaBink schreef:
Dit is vragen om ongelukken! Ouders die niks met paarden hebben en een verwend dochtertje dat gewoon een paard wil hebben. En pa en ma kopen dat!!!!

Ik zit al een poosje tussen de paarden en kan je vertellen dat hoe meer ik leer hoe meer ik erachter dat ik nog maar zeer weinig weet....
[/quote]

Kijk een verschil. Jij heb zelf paarden, je rijdt paard en jij weet wat een jaarling kan doen!!. Je weet ook dat het dier opgevoed moet worden. De ouders van het meisje weten net de voorkant van de achterkant te onderscheiden.

Het jaarling staat bij 2 paarden die al meer dan 15 jaar bij elkaar staan. Het zijn 2 ruinen van 17 en ver in de 20. Het jaarling krijgt geen gelegenheid om hooi te eten, wordt weggejaagt. Hij loopt wat doelloos rond en heel erg onderdanig te doen. Spelen doen die andere paarden niet, ze staan een beetje hier en een beetje daar te staan. Er wordt niks met die paarden gedaan. Ze worden 's morgens naar buiten gegooid en als het hun uitkomt komen ze weer naar binnen. Als het echt rot weer is, onweer, noodweer, stormen, -10 maak niet uit, ze moeten buiten blijven. Er is geen beschutting of wat dan ook. De paarden staan bij het hek dat ze naar binnen willen.
Als ik mijn 2 Welsh Atjes in het land doe, dan loopt dat jaarling meteen richting ons land en staat te gillen en te roepen. De Welshjes zijn aan het spelen en aan het ravotten. Dat jaarling wil dat ook.

De fokster was hier 2 weken geleden of ik wist waar er een zwart jaarling hengst is gebracht. Ik zei dat er bij de buren een zwart jaarling stond sinds een paar weken. Dat was dus haar gefokte jaarling. Ze had het beestje verkocht en hij is weer doorverkocht. Ze is naar de buren gegaan en ze schrok toen ze hem zag. Hij was erg mager en dof. Ze snapte ook niet dat ze aan een meisje van 8 is verkocht die niet eens rijdt. Dat meisje wilde gewoon een paard hebben voor haar verjaardag Verward .

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:10

Heb op mee-eens gestemd. Denk dat de basiskennis op het gebied van paarden noodzakelijk is. Er zijn te veel gevallen geweest van mensen die een pony/paard aanschaften en na een half jaar van iemand horen dat zo'n beestje toch wel regelmatig beweging moet krijgen. Dat soort dingen kun je mensen leren bij zo'n examen. Niet iedereen zal daarna ook zo blijven handelen, maar veel ongelukken gebeuren door onwetendheid.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:36

Binnenkort komt er een folder uit over de verzorging en omgang met paarden.....
Daarbij worden er meer honden en katten op de verkeerde manier gehouden en nog maar te zwijgen van vogels en andere beesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:38

zou niet weten hoe het uitvoerbaar zou zijn, maar ben het er wel mee eens

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:29

Nee, dit vind ik niet kunnen.

Ik zou maar al te graag willen dat iedereen die een paard koopt goed voorbereid is, maar dit systeem is naar mijn idee erg overdreven. Je kan even goed een manegepaard op een ongelukkige manier verknoeien, als een verzorgpaard als je eigen paard.

Ik zie wel dat het idee uit een groot idealisme voortkomt, maar het is naar mijn idee erg absurd. Dan zou je even goed kunnen zeggen dat mensen die een kettingzaag willen kopen ook eerst moeten bewijzen dat ze veilig een boom kunnen omzagen.

Veel zinvoller is volgens mij het verplichten van een ruiterbrevet (met theoretisch en praktisch examen) voor mensen die met hun paarden op de openbare weg komen. Dan pak je niet alleen de kopers aan, maar iedereen die zich in het verkeer begeeft en dus een gevaar op de weg KAN betekenen. Ik zou dan wel ook werken met een soort proef-rijbewijs zodat ruiters de kans hebben om te oefenen in het verkeer (om naderhand dan een praktische proef te rijden).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:41

Het idee vind ik goed, of het uitvoerbaar is dat denk ik niet, je krijgt waarschijnlijk een hoop illegalen paarden en pony's hier in Ned waarvan de eig. het brevet niet heeft of niet wil/kan halen, deze dieren worden "uit het zicht" gehouden en de leefomstandigheden zullen er niet beter van worden, denk ik.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:44

Ach ja, iedere debiel kan zich proberen voort te planten, en daar heb je ook geen examen voor nodig. Dus je kan zomaar kinderen op de wereld zetten en niet opvoeden. Moeilijker dan autorijden, maar daar is wel een examen voor nodig.

Als het al niet nodig is om jezelf voort te planten, dan zal het al helemaal niet komen voordat je een dier aanschaft.

Ik ben het er wel mee eens, het zou beter zijn als iedereen eerst wat basisdingen weet en daar een 'examen' voor moet afleggen.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:48

Kleintje schreef:
Ach ja, iedere debiel kan zich proberen voort te planten, en daar heb je ook geen examen voor nodig.


Dit is precies waar ik ook aan dacht bij het lezen van dit topic.

Als je een examen moet afleggen voordat je een paard koopt, waarom dan niet voordat je kinderen neemt (of een hond... of kat....)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:18

deels mee eens. je hebt mensen die kopen (zoals hierboven vast al is gezegd) pony's voor hun kinderen, met als gevolg dat de beestjes zwaar verwaarloosd worden, en vaak ook nog slechte gewoonten aanleren omdat de kinderen ze nooit straffen, maar je hebt ook mensen die bijv. een paard hebben die in de wedstrijdsport wordt gereden, en zelf er eigenlijk niet naar omkijken, alleen sponsor zijn van dit paard. het lijkt me niet echt nuttig deze laatste testen te laten afleggen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:24

Mee eens, maar heb geen idee hoe je moet uitvoeren...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:32

PhiaBink schreef:
Een heel recent voorbeeld.

Sinds een maand staat er een jaarling hengst bij onze buren. Het wordt een leuke E-pony. De eigenaresse is een 8 jarig!!!!! meisje dat voor haar verjaardag dit jaarling heeft gekregen. De ouders, de buren van onze buren Haha! vonden het goed voor haar dat ze met dat beestje samen opgroeid Verward .

Dit is vragen om ongelukken! Ouders die niks met paarden hebben en een verwend dochtertje dat gewoon een paard wil hebben. En pa en ma kopen dat!!!!

Onze buren zijn nogal apart, dus zeggen niet van dat is niks voor zo'n meisje een hengst en vooral geen jaarling. Een jaarling hoort bij zijn leeftijds genoten in een heel groot weiland te lopen en niet bij 2 oude paarden.
Die oudjes jagen dat kleintje weg en krijgt niet de kans om hooi te eten. En 3 bij elkaar is altijd 1 te veel en vragen om ongelukken.

Ik ben er mee eens om een soort van certificaat te halen om voor een dier te mogen zorgen/houden. Of het nu een paard, hond of kat is. Waarom zijn de asiels zo over vol. Waarom staan er veel paarden 24 uur per dag op stal, waarom moet de dierenbescherming verwaarloosde dieren in beslag nemen.


toen ik 8 jaar was kreeg ik een hengstje van 3 maanden.. hij zou anders naar de slacht gaan.. een welshje en op dat moment was ie nog kleiner dan 1 meter. nu ben ik 17 en dat beestje is nu ruin.. ik moet eerlijk zeggen dat het goed was dat ik met hem ben opgegroeid, ik heb een goede band met hem... en kan alles met hem doen. toen ik hem net kreeg op 3 maanden leeftijd van hem beet hij en sloeg hij. ik heb hem zelf in kunnen rijden. het is echt een schat van een beest. hij zal me nooit bijten of trappen, (wat ie oevrigens bij veel vreemden, mijn vader, moeder, broer en af en toe bij mijn zus) wel doet.

om eerlijk te zijn ben ik het er niet mee eens,