Crossen en dressuur ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Crossen en dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 16:26

Dit wou ik even vragen,valt dit te combineren?
Buiten gaan crossen(crosscountry),en dressuur doen ?

Mijn vriendin zei overlaatst dat het heel goed is voor de afwisseling en heel goed voor te strekken.Maar dat het slecht is voor zijn verzameling,zijn nageeflijkheid en dat er veel risico's aan verbonden zijn voor verwondingen...

Heb ik zo mijn twijfels bij...Wat denken jullie ?

[center] Vriendjes zijn? Alleen op de wereld Vriendjes zijn? [/center]


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:35

Okee, mijn pony was dus crosscountry opgeleid toen ie bij mij kwam, en had nog nooit van zijn leven een bak gezien. Hij kon daar dus ook alleen maar crossen.
Nu, 7 jaar later, gaat het lekker in de bak (western) en buiten is ie nog steeds pittig. Niet in stap, maar draven is niet leuk voor hem. Het is vaak OF stappen OF galoperen en dat gaat er nooit meer uit. Dus ik zou er even over nadenken als ik jou was. Succes!

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 16:38

Mijn paard is al M2 dressuur en ik vroeg me af of ik deeltijds in het bos een keer kon gaan crossen en springen.En af en toe een cross-wedstrijdje.Kan dit kwaad ?

Geen reacties meer Verdrietig Vriendjes zijn?

[center] Vriendjes zijn? Alleen op de wereld Vriendjes zijn? [/center]

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:34

Nee zo af en toe een crosswedstrijd is echt niet erg hoor! Doe ik ook zo vaak met mijn pony en dan ga ik bijvoorbeeld de dag erna weer lekker dressuren of weet ik veel wat!
Een pony die alleen maar dressuuroefeningen moet doen vind dat echt niet leuk hoor iedere dag weer! Zo op zijn tijd een sprintje of een sprongetje vinden ze alleen maar leuk!

Live,LOve,'ndLaugh

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:00

Jordentjeuh schreef:
Mijn paard is al M2 dressuur en ik vroeg me af of ik deeltijds in het bos een keer kon gaan crossen en springen.En af en toe een cross-wedstrijdje.Kan dit kwaad ?

Geen reacties meer Verdrietig Vriendjes zijn?


Ik zou niet weten waarom het kwaad zou kunnen.
Met een sgw wedstrijd moet je toch ook een dressuurproef rijden!
Dressuur is immers de basis van alles!

Brabantse Fries ;)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:21

Het kan echt geen kwaad hoor om crossen en dresuur samen te doen!

Zoals ReBaTi al zei moet je met een SGW wedstrijd ook dressuur rijden. Zelf ben ik met mijn Z SGW paardje L2 dressuur (bijna M1) dus het wil wel hoor!
Dressuur is immers de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:30

Jordentjeuh schreef:
Dit wou ik even vragen,valt dit te combineren?
Buiten gaan crossen(crosscountry),en dressuur doen ?

Mijn vriendin zei overlaatst dat het heel goed is voor de afwisseling en heel goed voor te strekken.Maar dat het slecht is voor zijn verzameling,zijn nageeflijkheid en dat er veel risico's aan verbonden zijn voor verwondingen...

Heb ik zo mijn twijfels bij...Wat denken jullie ?


Sterker nog, als je samengestelde wedstrijden rijd (dat is dus die tak van sport, waar de cross een onderdeel van is), dan maakt het rijden van een dressuurproef deel uit van de wedstrijd. Maar dat werd eerder ook al genoemd.

Risico's voor verwondingen zijn inderdaad groter dan bij een normaal springparcours of bij het rijden van een dressuurproef. Maar je kunt de risico's aanzienlijk verkleinen door goed les te nemen en op die manier dus verantwoord met je paard aan de gang te gaan.

Mijn instructrice rijdt overigens ZZ-zwaar dressuur en M samengesteld (dat is dus met de cross) met hetzelfde paard.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:50

Inderdaad zijn de risico's groter bij dit soort wedstrijden.
Maar waarom zou je het niet een keer proberen? Het valt goed te combineren, en de afwisseling is goed voor je paard..

gomir

Berichten: 25512
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:30

Majo schreef:
Okee, mijn pony was dus crosscountry opgeleid toen ie bij mij kwam, en had nog nooit van zijn leven een bak gezien. Hij kon daar dus ook alleen maar crossen.


Dat lijkt me sterk....

Verder ga ik met de overige reacties mee Crossen en dressuur gaan prima samen Zonder dressuurmatige basis kun je zelfs niet eens crossen
Ik reed met mijn pony M2-dressuur, M-springen en M-SGW. En die wist precies wat er wanneer van hem verwacht werd hoor

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:57

Ik vind er niks verkeerds aan en volgens mij is het voor je paard ook wel eens lekker om even helemaal los te gaan. Ieder paard moet af en toe es zijn energie kwijt, zeker als je heel veel dressuurt.
En verwondingen zal niet zo'n probleem zijn want dat kan ook gebeuren als ie los in de bak loopt.

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:27

Er bestaan niet voor niets samengestelde wedstrijden.
Het valt dus goed te combineren, en idd voor de afwisseling is het leuk. Als het paard het dan ook maar leuk vind tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:50

gomir"]
[quote="Majo schreef:
Okee, mijn pony was dus crosscountry opgeleid toen ie bij mij kwam, en had nog nooit van zijn leven een bak gezien. Hij kon daar dus ook alleen maar crossen.


Dat lijkt me sterk....

Verder ga ik met de overige reacties mee Crossen en dressuur gaan prima samen Zonder dressuurmatige basis kun je zelfs niet eens crossen
[/quote]

Dat lijkt me zeker geen goed idee, levensgevaarlijk...

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:58

Wat moet je eigenlijk doen met een samengestelde wedstrijd? is dat springen en dressuur tegelijk ofsow?? Dacht altijd dat dat cross ofsow wat *schaam*

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:26

Gebruik de zoekfunctie en je vind er vast wel wat over aangezien vaker die vraag word gesteld.
Maar iig, je rijd een dressuurproef, springparcour en uithoudingsproef (crosscountry) in 1 wedstrijd.

Brabantse Fries ;)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:44

SuusJa schreef:
Wat moet je eigenlijk doen met een samengestelde wedstrijd? is dat springen en dressuur tegelijk ofsow?? Dacht altijd dat dat cross ofsow wat *schaam*


Eerst een dressuurproefje, eventueel een uithoudingsrit, dan een cross, en dan een springparcour.
Tussendoor dierenartscontroles etc.
Je bent wel een hele dag kwijt met een sgw Knipoog

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:48

Tegenwoordig is de volgorde: dressuurproef, springparcours, cross. Alleen internationaal wordt het springparcours nog na de cross verreden.

Maar idd, crossen zonder dressuur gaat niet. Het is IMO zelfs levensgevaarlijk om te gaan crossen als er geen dressuurmatige basis is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jordentjeuh

Berichten: 64
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Limburg (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:28

Bedankt voor de reacties...
Overigens... *SCHOP* Haha!

[center] Vriendjes zijn? Alleen op de wereld Vriendjes zijn? [/center]

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:37

iemand die bij mij in de club zit, gaat dit jaar over naar M2 en sinds vorig jaar doet ze ook mee aan de cross, waar dus ook dressuur moet gereden worden, dus ik zou zeggen waarom niet?? als je paard het graag doet zou ik er zeker mijn slaap niet voor laten Haha!

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:49

Ik had uit een eerder topic van jou begrepen dat je een jong paard had en nu is hij opeens M2 Verward
Jordentjeuh schreef:
Ik heb nu sinds een paar weken mijn prachtige KWPN-hengst (Roy M x Paola) thuis op stal staan Hij is pas 11 maanden oud,maar hij is al 1.54m groot.

Of heb ik iets gemist?

On-topic nu
Afwisseling is alleen maar goed voor een paard. Zolang je maar weet waar jullie grens ligt...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:10

Misschien heeft ie 2 Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:02

Het belangrijkste vindt ik controle, als je die hebt kun je met een gerust hart gaan crossen springen enz. Zonder controle zou ik nog enven dooroefenen in de bak, dat is dan veiliger. Ik vind trouwens afwisseling altijd goed voor een paard. Buitenrijden, crossen, springen, dressuur, longeren, los spelen in de bak!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:46

ik denk dat het belangrijk is hoever je bent met de dressuur en hoever je nog wilt komen.. Als je gaat crossen met je paard.. is de kans natuurlijk hoger op blessures.. Dus wil jij echt ver komen in de dressuur sport, zou ik uitkijken met dingen die je paard sneller kunnen blesseren. Zeker als je paard het niet gewend is..

'Moonlight Holly'

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 08:05

IMO kun je dressuur, springen en sgw combineren tot op Z niveau, daarna moet je keuzes maken. Pablo loopt nu L2 (bijna M), L springen en B sgw (mag naar het L) en hij vindt het geweldig Haha!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 08:43

Als je geen fatsoenlijke dressuurproef kunt rijden blijf je nergens meer in de uitslag van een cross. Alleen bij het springen kan het wel eens problemen opleveren. Tijdens een cross heb je liever dat een paard wat ruimer gaat (is vaak iets minder gesloten) en soms ook vroeg afzetten om geen tempoverlies te hebben.

In een springparcours heb je je paard liever wat meer gesloten zodat je evt. nog een pasje extra kunt maken. Gisteren in de crosstraining zei de instructeur ergens op een combinatie dat hij liever zag dat het paard een galopsprong minder maakte ertussenin. Terwijl we met springen juist oefenen om meer pasjes ertussen te kunnen maken op dit moment. Mijn springinstructrice zegt dat het dus wel lastiger wordt met springen als je veel crosst.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 08:53

gomir"]
[quote="Majo schreef:
Okee, mijn pony was dus crosscountry opgeleid toen ie bij mij kwam, en had nog nooit van zijn leven een bak gezien. Hij kon daar dus ook alleen maar crossen.


Dat lijkt me sterk....
[/quote]

Wat lijkt je sterk? Dat ie alleen maar kon crossen daar? Joh, daar heb ik genoeg problemem mee gehad hoor, het is echt waar. Vraag maar aan Jupiter, of Matti90, of Jessy88. Die kunnen je daar nog fijne verhaaltjes over vertellen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers