wat van een jong paard verwachten kwa 'kunstjes'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:52

Ik neem alles meteen mee met inrijden. Volgt ook logisch op het voorbereidende grondwerk. Dus een paard dat ik nog niet lang onder het zadel heb, kan een pasje wijken, voorhand omzetten, achterhand omzetten, achterwaarts etc.

Ik zie deze dingen niet als DOEL, niet als kunstje. Het is een MIDDEL om het paard sterker te maken, evenwicht te geven, en soepel te maken/houden.
Dus waarom niet meenemen?
Hoeft allemaal niet perfect. MAAR: als het paard het makkelijk oppakt en aanbiedt, waarom zou je het dan niet meteen netjes meenemen?
Gaandeweg in het werkje worden die oefeningen steeds makkelijker omdat het paard sterker en leniger wordt en alles beter gaat begrijpen, en dan gaat het niveau qua rijden in het algemeen wel omhoog.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:36

Zep schreef:
Ik vind L2 nog niet zo'n torenhoog niveau hoor... Knipoog



Ik ook nog niet, maar omdat jullie allemaal praten over een paar pasjes wijken en nog niet hoe het in de proef wordt gevraagd.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:39

Ik denk dat je idd niet zoveel al kan vragen van zo'n jong beestje. Kijk... als de knoppen er al op zitten is dat makkelijk meegenomen. Ik heb nu een 3,5 jarige merrie net een half jaartje onder het zadel, ze staat nu even stil maar ze zou een B-proefje kunnen lopen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:20

Ik heb zelf dus ook een 3.5 jarige merrie en ik neem aan dat je mij bedoeld met dit topic want ik heb je dit zelf verteld over msn, ik probeer het gewoon wat uit met mijn beesje en ze heeft er neem ik aan dus wel veel aanleg voor en wil het ook graag leren, ik zet er helemaal niet veel druk achter, en als ze het nog niet wil ga ik er ook niet verder op in, maar mijn paardje kan dus al wel wijken, schouderbinnenwaarts, stap->galop, galop-stap, de wissels, veel sluiten ingalop, stap->contragalop, en gewone contragalop. mijn paardje heeft zowizo nog gewoon 2 keer per week vrij, en ik rijd helemaal niet met veel druk er achter, ik probeer het gewoon wat uit, wat ze al wel en niet kan.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:24

en ik denk dat ik het niet fout doe

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:25

het verschilt denk ik gewoon per paard de een neemt het makkelijker aan dan de andere.. maar dan is die van mij zowizo heel makkelijk hoor, ze is wel een hittepetit maar nergens bang van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:31

Pasje opzij, pasje schoudervoor, dat neem ik ook vrij vlug een stukje mee.
Maar dan puur om eenzijdige beendruk te leren begrijpen zodat er goed begonnen kan worden aan rechtrichten.

En ze worden er snel iets sterken van in het achterbeen, zonder iets te forceren.

Verdere trucjes doe ik nog niet na een half jaar.

al heb ik er ook verschillende wel in een half jaar parcours klaar gehad met gemak, zonder moeite. ook een wisseltje erop.
Maar als ze een beetje in balans galloperen lukt dat vaak ook wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:32

2 keer per week vrij voor een 3,5 jarige vind ik weinig,
dus in zo'n geval zou ik zeggen dat het paard wel te zwaar wordt belast.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:11

ik vind dat je het in een rustig tempo moet opbouwen, die van mij is nou 4,5 bijn 5 en moet nu m2 starten, af en toe ging het ook wel wat snel, heb ik gewoon een "pauze" genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:31

rockey schreef:
en ik denk dat ik het niet fout doe


Ik zal niet zeggen dat je het fout doet, maar naar mijn mening is 5x in de week werken voor een 3.5 jarige (veel) te veel. Zou mijn keuze niet zijn.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:18

Hoi,
ze kan dan wel 5 keer in de week werken, maar als het weer lekker weer wordt, mag ze elke dag 2 uur in de wei, ik zal mijn rijrooster eens laten zien haha Knipoog maandag-vrij rijden, meestal rijd ik dan maar 20 minuutjes, alleen laag en diep en rond. dinsdag-half uur priveles. woensdag-los in de bak. donderdag-lichte tour amazone rijd haar. vijdag-half uur priveles. zaterdag-vrij rijden meestal rijd ik haar dan 20 minuutjes, laag,diep,rond. zondag-los in de bak of aan het halster longeren. en af en toe doe ik op maandag wat balkjes mee draven in de springles. Naar mijn gevoel is dit echt niet teveel voor mijn paard, ze wordt met weinig druk gereden, en wordt elke dag afgespoten, en elke dag onder het solarium gezet....

maarja meningen verschillen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:04

rockey schreef:
Hoi,
ze kan dan wel 5 keer in de week werken, maar als het weer lekker weer wordt, mag ze elke dag 2 uur in de wei, ik zal mijn rijrooster eens laten zien haha Knipoog maandag-vrij rijden, meestal rijd ik dan maar 20 minuutjes, alleen laag en diep en rond. dinsdag-half uur priveles. woensdag-los in de bak. donderdag-lichte tour amazone rijd haar. vijdag-half uur priveles. zaterdag-vrij rijden meestal rijd ik haar dan 20 minuutjes, laag,diep,rond. zondag-los in de bak of aan het halster longeren. en af en toe doe ik op maandag wat balkjes mee draven in de springles. Naar mijn gevoel is dit echt niet teveel voor mijn paard, ze wordt met weinig druk gereden, en wordt elke dag afgespoten, en elke dag onder het solarium gezet....

maarja meningen verschillen



Dus ze mag 2 keer in de week even los in de bak en de rest van de week komt ze hooguit een half uur per dag buiten als je haar rijd?
Dat vind ik zieliger als die vijf keer per week rijden, maar goed.
Paard houdt van beweging, het maakt hem niet uit of hij nu wel of niet afgespoten word of onder een solarium staat Verward

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:10

hoi,
je begrijpt me verkeerd, ik rijd haar 5 keer per week, die 2 keer per week staat ze zowizo een half uur los in de bak, en als het beter weer wordt staat ze ook nog eens elke ochtend 2 uur buiten, dus ze komt wel buiten hoor, en als het beter weer wordt ga ik ook nog de bossen in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:11

De verhouding vrije tijd/werk zou ik niet prettig vinden voor zo'n jong dier.
Maar zoals je zelf al zei; ieder z'n eigen manier.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:17

rockey schreef:
hoi,
je begrijpt me verkeerd, ik rijd haar 5 keer per week, die 2 keer per week staat ze zowizo een half uur los in de bak, en als het beter weer wordt staat ze ook nog eens elke ochtend 2 uur buiten, dus ze komt wel buiten hoor, en als het beter weer wordt ga ik ook nog de bossen in..


nee, hoor begrijp je heel goed.
Zohee, wel een half uur in de bak OK dan!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:19

Meningen verschillen van iedereen op deze topic, maar jullie moeten niet vergeten dat de dieren ook verschillen.

Het ene paardje vindt werken leuk, heeft een goeie conditie en kan al veel.
Als jullie naar andere gaan kijken kan je pony wel net zó als hun paard worden, maar misschien vind je paard het helemaal niet zo leuk als hret paard van iemand anders.

Ik vindt dat je de oefeningen naar aan leiding van je paard moet kiezen.
Als hij het moeilijk vind, niet de hele tijd er aan lopen flikflooien, want dan vind hij het ook niet leuk meer, dan kan hij het na een tijd wel, maar dan vind hij het niet leuk meer...

Belker

Berichten: 15324
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:47

vonneke schreef:
ik heb de mijne in november zadelmak gemaakt en helaas nog niet de mogelijkheid gehad om de heide op te gaan.

Joris was begin oktober zadelmak en is voornamelijk in het bos gereden. ondanks dat is hij wel rechtgericht en kan hij die kunstjes ook Haha! . Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Juist buiten kun je ze sterk maken en rechtrichten. Die oefeningen komen spelenderwijs als ze de eenzijdige beenhulp begrijpen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:12

Assiej, voor geen enkel jong paard is het gezond om op zeer frequente basis veel kilometers te maken en dat is wel wat ik uit de post van Rockey haal.
Dat ze straks elke dag 2 uur buitenkomt is daar totaal geen compensatie voor, mijne staat elke dag van 7 uur 's ochtends tot donker buiten. Zou ik hem dan elke dag 2 uur kunnen rijden? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:42

mm de mijne kan dan nog weinig tot geen kunstjes maar ze komt wel iedere dag minstens 4 uur los, of lekker inde rijhal of buiten als het lekker weer is.

daarnaas rijd ik haad ongeveer 5 keer in de week

maar het word tijd om lekker door de bossen te gaan rijden en het dressuren te verlagen tot 2 x per week.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:43

Hoi,
nou ja jullie moeten maar vinden wat jullie willen, maar mijn paardje vind het gewoon super leuk om alles aan te leren, ze heeft er ook de aanleg voor. Zoals ik al gezegt heb ik probeer het en als ze het doet is is leuk meegenomen, nou alles wat ik tot nu toe heb geprobeert deed ze meteen, dus ook alles is al bevestigd. maarja wat jullie vinden over het loskomen enzo ze heeft het hartstikke goed bij mij... maarja ik doe wat ik zelf wil ik heb een goede instructrice dus die zal het ook wel weten neem ik aan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:08

kom maar op dan met je Z proef als alles al bevestigd is (als je durft)

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:18

hier boven heb ik de oefeningen verteld die ze kan en bevestigd zijn, dus dat is ook nog geen Z proef, het zijn misschien een paar kleine oefeningen van de Z maar ik neem aan dat een 3,5 jarig paard nog geen Z proef hoeft te lopen, dat zou wel een beetje teveel van het goede zijn;)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:27

mm ok dan, maar toch is het vlug hoor dat je al bevesigde oefeningen hebt op zo'n jong paard

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:30

het is gewoon een super fijn paard, ze wil alles snel leren, daarom probeer ik het allemaal een beetje spelender wijs, en zij doet het meteen, en dat is mooi meegenomen.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:41

Kan Rockey wel begrijpen, ik heb ook een jong paard dat alles supersnel oppikt. Je kan er dan beter nu aan beginnen zodat het een beetje spelenderwijs gebeurt dan direct opeens snel geforceerd.
En Oki staat trouwens elke dag buiten, vanaf 7.30 tot 18.30 ongeveer. Tussendoor soms gereden, anders daarna, +- 5 keer per week.