wat van een jong paard verwachten kwa 'kunstjes'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:49

toch nog iemand die het een beetje met me eens is Lachen maar ja ik doe wat ik denk dat het beste is

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:56

rockey, heel fijn dat je paard het zo snel oppakt, maar je moet het niet té snel gaan doen, want wat wou je hem gaan leren als hij 6 is? dan is er volgends mij geen reed meer aan voor jou, omdat hij alles al kent, dus dan heb je over een paar jaar een perfect paard, vind ik niet leuk hoor.
Mijn pony werd ingereden toen hij 2,5 jaar was, en dat vind ik echt véélste vroeg , maar daarna is hij bij zoveel nieuwe eigenaren geweest dat hij bij ons nog heel veel kan leren, en daar leer ik ook weer van dus dat zijn alleen voordelen....

Ik vind het fijn voor je dat je paard het zo snel oppakt, maar je moet niet te snel gaan, neem ook pauze en leer hem andere dingen. Afwisseling is 1 van de belangrijkste dingen!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:04

Waar je met een jong paard dat het werk makkelijk oppakt voor moet oppassen is dat de kunstjes niet het hoofddoel van je rijden worden. Als jij je paard alle dagen rijdt Rockey, vind ik het eigenlijk geen wonder dat ie z'n oefeningen doet. Als je het maar vaak genoeg herhaalt kun je een geit series leren springen...

Op zich ben ik geen zeikerd met mijn jonge paarden, en ik zet ze zeker flink aan het werk, maar het gaat om de manier waarop je dat doet. Hoe vaak zie je geen 6/7 jarige paarden die misschien een hoop oefeningen kunnen maar die nooit geleerd hebben om fatsoenlijk op eigen benen te lopen?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:23

Hoi,
ik dacht al dat hier weer vragen over zouden onstaan, maar ik zal het proberen duidelijk uit te leggen, Ik rijd mijn paard dus niet met veel druk, ik probeer haar in de training gewoon lekker los te laten zijn en rijd veel overgangen, ze is dus ook helemaal niet moeilijk te buigen, en ze is goed voor mijn been. Ik rijd dus ook echt niet elke dag oefeningen, daarmee bedoel ik dat ik de ene dag echt alleen maar laag diep en rond rijd en dan veel voltes, galop stap en draf bijv, de volgende dag doe ik weer een keer een stukje wijken en meer sluiten ingalop, die dag daarna doe ik weer alleen diep en rond en een B proefje oefenen, en dan heb ik bijv weer les en doen we weer wat andere oefeningen, maar ik hamer die oefeningen er echt niet in hoor, maar ik kijk gewoon wat ze kan en wil, en wat ze al doet is meegenomen, en dan laat ik het weer even rusten, dan weet ik dat ze het kan, en doe ik het bijv over 3 weken weer een keertje, en ook laat ik mijn paard gewoon op eigen benen lopen, daar ben ik ook mee begonnen, dat doet ze heel goed. mijn paard is trouwens ingereden toen was ze denk ik 3 jaar en 1 maand. ze is nu 4 maanden onder het zadel dus. Ik hoop dat ik jullie nu weer een beetje beter heb geinformeerd, en zodat jullie niet het idee krijgen, dat ik haar heel de baan door laat passageren ofzo, en dat ze elke dag helemaal met wit zweet terug uit de bak komt, eigenlijk is ze nog geen een keer nat geweest, maar ze is ook geschoren, dus zo zwaar heeft ze het echt niet bij mij, ik doe het ook op mijn gemak, als het straks op wedstrijd goed gaat komen we er toch wel..

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:32

oke k verlaat deze topic, want iedereen doet het toch zowiezo op zijn eigen manier en aan het einde van deze topic zal het nergens meer over gaan. Ik denk dat je het goed doet zo, helemaal mee eens voor de rest, maar je moet het niet te snel gaan doen, je moet veel afwisseling maken: naar buiten, wandelen , springen, zonder zadel rijden enz. Afwisseling is belangrijk, erg belangrijk.

Aandacht; knuffelen, spelen, uitgebreid poetsen enz is ook belangrijk voor een goeie band waar je later ook nog heel veel aan hebt.

Voor de rest veel succes met je paard, en niet alles te snel leren he! Tong uitsteken OK dan!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:34

Hoi,
ik verlaat dit topic ook want ik doe het toch op mijn manier, nou aan aandacht komt ze niks te kort, ze wordt de hele dag door geknuffeld, en we stappen veel, van de zomer wil ik ook wel eens een keer een buitenritje gaan maken, maar daar is ze nu nog veel te fel voor, dus dat doe ik nu nog maar niet. en van de zomer willen we ook naar zee gaan... nou iedereen veel plezier met zijn of haar paard

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:40

Zep schreef:
Op zich ben ik geen zeikerd met mijn jonge paarden, en ik zet ze zeker flink aan het werk, maar het gaat om de manier waarop je dat doet.

OK dan!

Bij mij hetzelfde, had vroeger een zeer talentvol paard staan (4 jaar), waar ik alleen maar basis werk mee deed, toen kwam er een "bekende" amazone kijken die hem graag wilden kopen voor het "grotere" werk, die tikte hem een paar keer aan op zijn achterbenen, d'r kwamen drie vier mega aparte passage passen uit, leuk dan weet je dat ie het kan, verder d'r vanaf blijven komt wel als ie een jaar of zeven is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:43

rockey schreef:
daarom probeer ik het allemaal een beetje spelender wijs, en zij doet het meteen, .


Waarom rijdt je instructrice haar dan ook nog, dat lijkt me toch om haar sneller op een hoger niveau te krijgen of niet? Anders kun je haar natuurlijk netzo goed zelf rijden?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:48

samsam, ze heeft volgends mij de topic al verlaten, maar waar lees je dat de instructrice em ook rijd? ik wil je niet aanvallen ofzo, maar ik kan het gewoon niet vinden Tong uitsteken:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:54

rockey schreef:
donderdag-lichte tour amazone rijd haar.


Misschien verwarring met deze amazone
of
misschien is dit de instructie

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:55

oke ik weet het nu Lachen maar kga nu echt weg bij de topic... groetjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:07

rockey schreef:
het is gewoon een super fijn paard, ze wil alles snel leren, daarom probeer ik het allemaal een beetje spelender wijs, en zij doet het meteen, en dat is mooi meegenomen.
Das heel mooi,
maar waarom dan toch 5 dagen rijden?
Ik vind dat veel hoor, ik zit nog niets eens 5 dagen in de week op mijn Z paard.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:34

Ik heb een merrie die nu net geen half jaar onder het zadel is. Ik ben van mening dat de "kunstjes" wel erg handig kunnen zijn in het verdere stadium en nu leren ze nog het meest en dus doe ik ook af en toe ene keer een wissel (waarna ik haar meestal kwijt ben) en beetje wijken etc. Maar ik ben voornamelijk bezig met rechtrichten en vreselijk veel slangevoltes, rij als een bezopen ruiter door de bak. Dat vind ik fijn om te oefenen.

Ik rij ook zeker 3 keer per week, longeren doe ik ook meestal 2x per week (probeer ik) en ze staat, mits het weer het toelaat elk dag buiten. Of het te veel is, tja wie zal het zeggen? Als ik haar weinig rij wordt ze vervelend en gaat ze slopen Boos! Dus dan is rijden en beweging geven toch het beste remedie denk ik?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:56

masja schreef:
Ik heb een merrie die nu net geen half jaar onder het zadel is. Ik ben van mening dat de "kunstjes" wel erg handig kunnen zijn in het verdere stadium en nu leren ze nog het meest en dus doe ik ook af en toe ene keer een wissel (waarna ik haar meestal kwijt ben) en beetje wijken etc. Maar ik ben voornamelijk bezig met rechtrichten en vreselijk veel slangevoltes, rij als een bezopen ruiter door de bak. Dat vind ik fijn om te oefenen.


Dat heeft dus totaal nog geen gymnatische waarde en is dus ook totaal niet handig, je wordt er niet beter van dus schoot je er niks mee op.

En waarom rijd je als een bezopen ruiter door de bak?? De nk je dat ze losser en gehoorzamer wordt als je maar vreslijk veel slangenvoltes rijd?

Ben benieuwd, no offence hoor maar vraag me af waarom je dat doet.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:08

rockey schreef:
toch nog iemand die het een beetje met me eens is Lachen maar ja ik doe wat ik denk dat het beste is


Dat doet iedereen, en niet iedereen heeft de meest ideale omstandigheden, je doet het op je eigen manier.
Maar om nu te beweren dat jouw paard het goed heeft omdat hij elke dag afgespoten word en onder het solarium gaat, is echt te debiel voor woorden.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:01

Suzanne F."]
[quote="masja schreef:
Ik heb een merrie die nu net geen half jaar onder het zadel is. Ik ben van mening dat de "kunstjes" wel erg handig kunnen zijn in het verdere stadium en nu leren ze nog het meest en dus doe ik ook af en toe ene keer een wissel (waarna ik haar meestal kwijt ben) en beetje wijken etc. Maar ik ben voornamelijk bezig met rechtrichten en vreselijk veel slangevoltes, rij als een bezopen ruiter door de bak. Dat vind ik fijn om te oefenen.


Dat heeft dus totaal nog geen gymnatische waarde en is dus ook totaal niet handig, je wordt er niet beter van dus schoot je er niks mee op.

En waarom rijd je als een bezopen ruiter door de bak?? De nk je dat ze losser en gehoorzamer wordt als je maar vreslijk veel slangenvoltes rijd?

Ben benieuwd, no offence hoor maar vraag me af waarom je dat doet.
[/quote]

Masja is met name bezig met rechtrichten van haar paard en overgangen om Tiara braaf te krijgen. De slangevoltes rijdt ze omdat Tiara nogal heet kan zijn in het begin en gaat rennen zodat er een gevaarlijk ongecotroleerd projectiel door de bak vliegt. Door slangevoltes of voltes te rijden kan ze Tiara bij zich houden en zodra de controle er weer is gaan we verder met rechtrichten en overgangen.

Niet iedereen is zo geweldig goed dat ze het allemaal in 1 X goed op kunnenm lossen. Ik hoop dat dit antwoord bevredigend is ook al heeft het niet veel meer met dit topic te maken.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:48

ik denk, dat ze het handig vind om nu alvast veel dingen te leren, omdat ze nu zowiezo nog veel moeten leren. Ze kunnen denk ik best snel in de war raken, want elke keer maak je denk ik met een oefening wel een iets andere beweging. Ik vind het wel slim om de standaard dingen zowiezo al goed onder de aandacht te brengen, en pasjes opzij enzo ook.
IK vind dat 5 dagen in de week wel teveel. Hij heeft dan wel 2 dagen rust, maar de dagen dat hij rijd moet hij, (voor een jong paard) toch wel intensief rijden. Dus het lijkt mij voor een jong paard nog best veel omdat hij nog veel moet leren enz. Hij krijgt er wel een goeie onditie door, maar ik denk dat je paard wel al eerder versleten is.