welke personenautos mogen een 2paards trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:54

davy"]
[quote="Supertje schreef:
Het gewicht wat in de trailer staat maakt niets uit, het gaat om het totale gewicht van de trailer + laadvermogen.
Dus stel, de trailer weegt 750 kg, laadvermogen is 1400 kg, is dat 2150 kg. Dit moet je auto kunnen trekken om ermee te mogen rijden.


Klopt volledig. En bij mijn weten is er geen enkele wagen die een 2 paardstrailer MAG (niet kan) trekken.
De meeste dubbele paardentrailers wegen tussen de 800 en 900 kg en hebben gemiddeld een laadvermogen van 1.800 kg tot 2 ton. Ik ken geen enkel personenwagen die 2.600 kg mag trekken.
[/quote]

2prds paardentrailer gewicht is incl laadvermogen die 2000kg en er zijn wel degelijk auto's die dat mogen trekken (zien mijn vorige bericht)

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:10

Ik ga met Vippie mee: er zijn personenwagens die een 2-paards kunnen trekken. Vaak kunnen mercedessen het ook trekken, helaas zijn die een beetje boel onbetaalbaar. Voorbeeld:

Onze trailer weegt leeg: 720 kg.
Maximaal laadvermogen: 1280 kg
Totaal gewicht: 2000 kg.

Auto mag 2000 kg trekken. Weegt leeg zo ongeveer 1700 kg (kan iets minder zijn). Combinatie samen is dus 1700+2000=3700 kg. Dat komt boven de grens uit van wat je met B alleen mag trekken (3500 kg).

Wij hebben 2x KWPN die beide rond de 600 kg wegen. De een wat minder dan de ander. Let wel: beide paarden zijn rond de 1.64m/1.65m dus echt niet extreem hoog ofzo. Samen wegen ze dus 1200 kg en daarmee hebben we dus een marge van 80 kg op de totale combi.

Da's niet overdreven veel, maar omdat de totale combinatie heel fijn op de weg ligt levert het absoluut geen problemen op.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:28

chocogirl schreef:
Dank je wel Joyce B. Ik begon al te denken dat ik de enige was die met een opel Omega reed (althans, mijn vriend) Haha! . Wij rijden er ook alleen met een pony in, soms met een pony en shetlander.
Wil je trouwens een paard van 600 kilo hebben, moet je toch een paard hebben dat flink aan de maat is.



Maar dit is niet wat de topicstarter vroeg. Die had het erover dat ze met twee paarden op stap ging en dan mag het dus niet.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:51

Hier kun je kort over zijn:
Met een B-rijbewijs mag je NOOIT een twee-paards trailer trekken.
Er is geen enkele personenauto in NL die 2000kg MAG trekken, uitzondering zijn sommige MPV's, maar als je geen bus wilt, dan wel een MPV? Wat is dan het verschil?
Lang niet elke bus mag 2000 kg trekken.
Welke auto je ook koopt, koop ALTIJD die met de grootste motor (vermogen/koppel)

Tot slot, om de boel een beetje te jennen, dat gereken rond B en B-E zou wel eens spoedig kunnen verdwijnen en dan is het: aanhanger meer dan 750kg totaal toegestaan gewicht -> B-E rijbewijs. De rekenaars zijn gewaarschuwd.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:59

Ikke, heb jij hier misschien een idee over dan. Wij hebben een stationwagen dus, een volvo 850 T5R.
Ik kan zo snel niet opzoeken wat hij exact mag trekken, maar ik dacht altijd dat het wel mocht.
Het is een 2.5, met een vermogen van 270 pk, en een koppel wat bij 2700 toeren tegen de 400 Nm aan ligt.
Zou dit nog te weinig zijn dan?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:12

Met die motor zit het wel snor, maar als Volvo opgeeft die de wagen bijvoorbeeld maar 1600kg mag trekken, dan is dat je limiet.
Ik heb kennissen ooit aanbevolen een Vito 110 (100pk) te kopen i.p.v. een 108 (80pk), echter ze waren eigenwijs (lees: wilde de extra kosten niet betalen). Toen deze wagen echter twee jaar later werd gestolen hebben ze zonder nadenken een 110 gekocht. De 108 had gewoon te weinig vermogen, zoals ik al had voorspeld.
Ik mag achter mijn Land Rover 109 Stationwagon ook 2000kg hangen; of ik dat ooit van plek ga krijgen met een 4-cilinder Diesel van 62 (!!)pk is me een raadsel, maar het mag dus wel.
Aan de andere kant heb ik deze zelfde 109 vanuit Zeeland gehaald op een auto-ambulance en ik kan je verzekeren dat dat geen pretje was. De trailer woog 650kg, de auto 1700kg (de trailer was eigenlijk te licht) en daar had ik een Range Rover (3500kg trekgewicht) voor staan. Ik was zeeer blij dat ik thuis was en niet omdat de trailer overbeladen was, maar omdat het absoluut geen pretje was om met deze combi te rijden.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:37

Ik heb het even nagekeken en de conclusie is:
de trailer weegt zelf 588 kilo en heeft een maximum laadvermogen van 1012 kilo, dit is in totaal 1600 kilo.
Wanneer je dan een auto hebt die 1400 kilo weegt en die 1700 kilo aan maximum geremd gewicht mag trekken mag je met je BE rijbewijs daar twee (kleine) paarden mee trekken. Pling

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:53

Een Volvo X70 mag het wel, die mag 2400 kilo trekken. (da's pas echt een mooie wagen!!!) OK dan!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:16

Kitty schreef:
Ja maar Concorde, het moet ook mogen.
Voor zover ik weet, is er geen enkele personenauto die een tweepaardstrailer met twee paarden mag trekken.
En al zou er een zijn die het wel mag, dan zou ik het onverantwoord vinden. Het is toch twaalfhonderd kilo levend wezen wat je moet vervoeren.
Gewoon trekken is vaak niet eens het probleem, maar de vervelende situaties zijn gevaarlijk. De trailer neemt dan al snel het roer over en je hebt er dan met je personenauto niets meer over te zeggen.

No Way dat ik er ook maar 2 paarden inzet hoor, ik peins er niet over. M'n pony is hooguit een x 500 kilo.
Ik geloof dat Haarbal een hele oude volvo heeft die wél 2 paarden trekt. Maar of dat dus ook mag, don't ask me.