Van stal veranderen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Van stal veranderen of niet?

Ja, ik zou daarheen gaan
6 (11%)
Nee, ik zou in Nederwetten blijven
46 (88%)

Totaal aantal stemmen: 52


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 23:20

Ja moeilijk he, inderdaad...
Ik was net op stal, en heb er nog eens goed over na gedacht. De stal was lekker schoon, een dik pak vers stro erin, dat was fijn. Maar met de wind was het een groot tochtgat, dus maar snel de roldeur dicht gedaan. De bak was ook redelijk, er hing vandaag al veel stof omdat het hout wat ze erin hebben gegooid nu begint te verpulveren.
Als ik aan stal X terug denk, komen iedere keer dat dunne laagje stro en die grauwe wanden mij tegemoet! Het is echt een probleem als ze niet veel buiten kan, en ik zie het ook niet zitten dalijk een stijve plank te moeten rijden omdat ze zich pijnlijk heeft gerold op haar paar centimeter stro. Nee, ik denk dat ik nog maar ff bij Teunisse blijf...

Ik ga alsnog met vriendin/bijrijdster Camilla een keer kijken, en hoop dan ook de staleigenaar te spreken. Vandaag had ik een rondleidinkje van stalruiter Jan van zo`n 15 jaar denk ik. Maargoed, hij of staleigenaar zelf, de faciliteiten blijven natuurlijk hetzelfde.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:38

Maar kan ze op stal 2 niet elke dag de wei op dan? Als dat niet kan zou ik lekker op stal 1 blijven, je weet nu wat je hebt, je moet maar afwachten hoe stal 2 is als je er uiteindelijk staat!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:03

Aramat schreef:
Maar kan ze op stal 2 niet elke dag de wei op dan? Als dat niet kan zou ik lekker op stal 1 blijven, je weet nu wat je hebt, je moet maar afwachten hoe stal 2 is als je er uiteindelijk staat!


Ja, dit en dan ook nog is je reistijd naar je andere stal lijken me ook wel heel belangrijk bij je beslissing... want als het echt heel veel tijd scheelt en er wat weidegang betreft wat geregeld kan worden...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 07:50

En ook ik zou lekker blijven staan waar je nu staat, het is goedkoper er zijn beter voorzieningen behalve de spuitplaats. En uit de manier hoe je het er neerzet vindt je volgens mij zelf ook dat je eigenlijk niet weg wilt, stal 1 beschrif je positiever dan stal 2 nl.
Dus lekker blijven staan!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 10:00

Ja dat klopt inderdaad een beetje. Ik had stal 2 natuurlijk ook heel mooi kunnen beschrijven, maar dan zegt iedereen meteen: gaan!
Nouja, eigenlijk zou je het moeten zien, stal 1 is ook niet super mooi hoor, het is er soms echt een paasei! Maar idd, ik heb het er best goed.
Stal 2 leek me ook erg fijn vooral omdat het zo dichtbij is, en ik soms gewoon `s avonds geen zin heb met de auto naar mn huidige stal te rijden Bloos Ik denk dat ik de benzine kosten er zeker wel uit kan krijgen, ik rij toch over het algemeen zo`n 5 keer per week op en neer, enkele reis is ongeveer 4 km, dus 8 km per dag, is 40 km per week en dus 160 per maand. Dat is toch wel 15 Euro aan benzine of niet?
Maar goed, ik denk op de eerste plaats aan Koortje dr confort (dus wei en stal) en daar valt nog het een en ander aan te bedenken. Het is dus fifty-fifty.

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:08

4 kilometer is toch ook te fietsen, of ben ik nu zo Blond
Ik sta op 12.5 km van mijn huis. We gaan er elke dag heen. Per dag verrijden we dus 2 liter diesel. Is 45 euro op maandbasis.
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan. Elke stal binnen de 7 km is in mijn ogen te fietsen. alles waar ik met de fiets binnen 30 minuten ben is te doen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 10:40

Natuurlijk kàn ik ook fietsen, maar als je ziet wat voor een weg het is, daat ga je niet graag in het donker overheen fietsen... Een weg zonder fatsoenlijke verlichting, zo`n landweggetje waar auto`s met 90km per uur overheen rasen en waar geen fietspad is... In het weekend of zomers doe ik het wel eens als het licht is, maar nu dus niet.
Verder, als je de hele dag gewerkt hebt en druk bent, heb je niet altijd zin om in het Hollandse weer je stalen ros te pakken en nog eens een eind te gaan fietsen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:05

Koortje schreef:
Verder, als je de hele dag gewerkt hebt en druk bent, heb je niet altijd zin om in het Hollandse weer je stalen ros te pakken en nog eens een eind te gaan fietsen!


Nou dat is een eind! Ik fiets iedere dag 5 km naar m'n werk en 5 km terug, ik vind het juist lekker. Even verstand op nul en een frisse neus halen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:06

Ik zou ook niet van stal veranderen,... Voor mij zijn de criteria toch de stallen (opstrooien), de weidegang en de instructie. Als die 3 dingen me goed bevallen op een stal, zou ik niet zo snel verhuizen. Ik moet ook 20 minuten rijden naar mijn huidige stal, maar ik heb het er graag voor over omdat mijn paard er toppie staat. Maar dat zijn mijn eigen redenen. Als jij de afstand belangrijker vind en je te veel ergert aan de ponyclub e.d., tja, dan kan ik me jouw keuze ook wel voorstellen. Maar de mijne zou het dus niet zijn,... Knipoog

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:08

Ik zou blijven staan waar je nu staat, zij/hij kan daar iedere dag naar buiten toe en ze worden uitgemest. Ben je meer een recreatieruiter of meer dressuurmatig?. Ik moet 35 km rijden om bij m'n paardje te komen, ik denk dat 4 km nog wel meevalt Pling .

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:36

Nou zo ver zou ik dus nooit gaan staan!
Ik denk dat ik nog maar even blijf staan. Ik vind het zo slecht nog niet, en dan maar een eindje rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:42

Koortje schreef:
Nou zo ver zou ik dus nooit gaan staan!
Ik denk dat ik nog maar even blijf staan. Ik vind het zo slecht nog niet, en dan maar een eindje rijden.


Sorry hoor, maar je mag in je handjes knijpen dat je paard slecht 4 km bij je vandaan staat. Ik mag blij zijn als ik straks mijn binnen een straal van 15 km kan stallen. Ik denk dat je het even moet relativeren hoor!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:36

Je hebt Randstad en je hebt niet-Randstad!

En ik ben blij dat ik in de niet-Randstad woon en geen uur hoef te rijden om een stal tegen te komen! Hier in Brabant zijn er veel meer stallen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:41

Ja, maar wat is nou 4 km? Dat fiets je in een kwartiertje, dat is toch een lachertje?!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:47

Tessa, ik heb al aangegeven waarom fietsen niet echt te doen is, met name `s avonds! Boos!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:27

Koortje schreef:
Tessa, ik heb al aangegeven waarom fietsen niet echt te doen is, met name `s avonds! Boos!


En dat is echt zo, ik ken de weg en daar ga je echt niet voor je lol over fietsen,... Met de auto is het al heel donker, je moet een kanaal oversteken en een heel stuk langs een bos zonder verlichting. Daar zou ik me ook niet aan wagen hoor .

Nogmaals, ook ik vind 4 km. echt heel weinig, maar ieder zijn eigen keuze hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:33

Anoukie"]
[quote="Koortje schreef:
Tessa, ik heb al aangegeven waarom fietsen niet echt te doen is, met name `s avonds! Boos!


En dat is echt zo, ik ken de weg en daar ga je echt niet voor je lol over fietsen,... Met de auto is het al heel donker, je moet een kanaal oversteken en een heel stuk langs een bos zonder verlichting. Daar zou ik me ook niet aan wagen hoor .

Nogmaals, ook ik vind 4 km. echt heel weinig, maar ieder zijn eigen keuze hoor!
[/quote]

Ja ok, als het echt niet te fietsen is, dan ga je met de auto, maar 4 km vind ik gewoon heel weinig. Ik zou voor de afstand niet verhuizen iig!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:30

inderdaad, 4 kilometer is absoluut niet ver. 15 minuten fietsen of 5 tot 10 minuten met de auto (naar mijn stal moet ik buitenom zo'n 3,5 km en dat is 5 minuten. Fietsend is het korter en ook zo'n 5 minuten)
Ik vind dat nog heel dichtbij!!! Ga daar staan waar jij en je paard je allebij het fijnst voelen...

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:40

ik zou op de huidige stal blijven.

Zeker om 15 euro zou ik het echt niet doen, das toch niet veel benzinegeld?

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:47

Ik snap idd een ding niet wat Aramat ook al zei, wat ik er uit begrijp is dat ze op stal 2 wel de hele dag op het land mogen alleen moet je het zelf regelen..
Het is toch vlak naast je huis, dan kan je je paard toch buitenzetten smorgens? En vaak kan je onderling ook afspraken maken.
Heel moeilijk.. overal is wat.. maar ja, als je het verder nog redelijk naar je zin hebt op je huidige stal, op kleine irritaties na (en waar heb je dat niet) dan zou ik zeker blijven staan.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:27

Iedereen roept wel dat je bij stal 1 moet blijven, maar als je je 90% van de tijd zit te ergeren op je paard (over anderen wel te verstaan) dan zie ik daar de lol ook niet van in. Je rijdt voor je ontspanning.

gilian
Berichten: 303
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:49

ik zou bij jou oude stal blijven staan

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:50

Mikkie schreef:
Iedereen roept wel dat je bij stal 1 moet blijven, maar als je je 90% van de tijd zit te ergeren op je paard (over anderen wel te verstaan) dan zie ik daar de lol ook niet van in. Je rijdt voor je ontspanning.


Ja, maar overal is wat. Bij de ene stal erger je je aan dit, bij de andere weer aan wat anders. Ik vind het welzijn van het paard het belangrijkst en die lijkt bij stal 1 het beste te zijn.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:58

Is er verder nog verschil in aantal mensen op stal tussen de beide stallen? Want als het aantal het zelfde is en je hebt dus ook 1 bak minder en een binnenbak die kleiner is, dan rij je elkaar helemaal in de weg.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:26

Goed, over het fietsprobleem zijn we hopelijk uit, thanks Anouk ook... Knipoog

Ik erger me niet in zoverre mate dat ik alleen daarom zou willen verhuizen. Soms zie je ineens dingen waarvan je denkt: gatver, daar irriteer ik me aan, en de volgende dag valt het ineens allemaal mee.
Het valt in feite ook wel mee allemaal, ik was gewoon gaan kijken ter vergelijking, niet omdat ik met alle geweld asap daar weg wil.
Wat mij bij de andere stal trok, is dat het echt dichtbij is. En zoals ik al schreef wat eerder in dit topic, valt er echt wel benzine te besparen, zoals ik had uitgerekend. Daarintegen is deze stal idd 15 Euro duurder, dus waarschijnlijk zal het in totaal niet veel schelen met mekaar. Wat me daarna trok zijn de meerdere buitenrij mogelijkheden. Waar ik nu sta, moet ik een heel eind over de weg en door het dorp wil ik een beetje buiten komen. Als ik naar het bos wil moet ik een uur langs de weg. Op de andere stal ga je een lang pad af, en ben je bij het kanaal met zandpad. Als je dat een eind afgaat ben je zo in een bos. Niet dat het voor mij als dressuurruiter essentieel is, maar ik denk dat ieder combi paard/ruiter, welke discipline dan ook, het op zn tijd lekker vind even buiten aan een lang teugeltje uit te waaien...
Qua aantal ruiters is het op mijn huidige stal veel drukker. Daar staan zo`n 60 paarden/pony`s, en op de andere stal zo`n 20 momenteel schat ik, zover ik heb gezien.
Over het buiten zetten op de wei, dat is momenteel nog een beetje onduidelijk. Ik had van die jongen begrepen dat ze dus twee keer per week buiten worden gezet, maar hoe lang ze dan buiten staan was me onduidelijk. Hoe het de andere dagen valt te regelen weet ik dus verder ook niet, behalve dat ik haar eventueel zelf op de wei kan zetten. Ik weet niet of ze er dan de hele dag mag blijven staan, dat wist die jongen ook niet zo goed. En verder wil ik niet afhankelijk van iemand zijn om Kore binnen of buiten te zetten, onder de andere ruiters bedoel ik dan. Ik weet geeneens wie er allemaal staat, waarschijnlijk een hoop mensen die net als ik overdag werken. Misschien hecht niet iedereen daar evenveel waarde aan het buitenkomen als ik, er staan idd niet zo heel vaak paarden op de wei daar.
Goed, zoals ook al eerder genoemd ga ik bij terugkomst uit Parijs dinsdag de stalhouder nog eens bellen, om die onduidelijkheden uit de weg te helpen. Daarna zal ik beslissen wat ik ga doen.