HOE?? paardjes aan et elkaar laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

HOE?? paardjes aan et elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:41

ik heb een haflinger gekocht en die komt zaterdag naar zijn nieuwe plekje toe..ik heb al een shetlander en daar komt ie gewoon bij in de wei te staan.. Haha!
wat is de beste manier om aan elkaar te laten wennen?
wil ze het liefste meteen bij elkaar zetten..maar moet ik dan hooi neergooien? Verward
hoe zouden jullie dit aan pakken??
hoop op duidelijk en bruikbare reacties ! OK dan!

Karaat_the_newforest op Instagram


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:44

Eerst ff naast elkaar zetten in stal bijv.. Dit paar nachtjes volhouden en dan samen in de bak. Zorg wel dat je nieuwe paardje de bak beetje kent alvast..
Zo heb ik het ook bij mijn paard gedaan....

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:44

Eest gewoon bij elkaar neerzetten ZONDER VOER!! Misschien dat de haf wel voernijd heeft en dan blijft er weinig van je shet over, om het zo maar even te zeggen..
Blijf zelf ook in de wei met een zweep of iets anders, zodat je gelijk in kan grijpen als er iets fout gaat!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:46

SymO schreef:
Eerst ff naast elkaar zetten in stal bijv.. Dit paar nachtjes volhouden en dan samen in de bak. Zorg wel dat je nieuwe paardje de bak beetje kent alvast..
Zo heb ik het ook bij mijn paard gedaan....

Als je geen stal tot je beschikking hebt, kan dat niet...

Maar ik ben van mening dat als je een wei hebt, waarin de paarden genoeg ruimte hebben je ze gewoon bij elkaar kan zetten...
Vind het een beetje onzin om ze naast elkaar te zetten, schiet je niet echt veel mee op en vooral niet als het om een shet gaat, die misschien niet eens boven de staldeur uitkomt dus ook niet kan snuffelen...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:52

Ieder heeft zo zn eigen manier, maar voor het grootste deel ligt het aan de paarden zelf,

Als je een dominante shet hebt die zn eigen stekkie goed verdedigd (of de haf is erg overheersend), zou ik er persoonlijk voor kiezen om ze even een paar dagen apart te zetten met een stroomdraadje ertussen, kijk goed hoe ze op elkaar reageren en bekijk vanuit die situatie of ze al bij elkaar kunnen of niet, anders zou je eerst met ze aan de hand kunnen wandelen.

Lijken ze elkaar vanaf het begin te mogen en geen dreigementen dan kun je proberen om ze gelijk bij elkaar te zetten, met bv voldoende hooi (verschillende hoopjes maken met zeker 3 a 4 m. tussen ruimte).

Al probeer je het nog zo voorzichtig als ze elkaar niet mogen slaan ze mekaar toch wel ,ook als ze elkaar wel liggen moeten de kaarten geschud worden en zullen er waarschijnlijk een paar happen en schoppen voorbij vliegen dat is normaal en vaak binnen een paar dagen beklonken.

Heel soms is het gelijk koek en ei en staan ze vanaf minuut 1 hand in hand in de weide, maar dat is echt sporadisch en verwacht dit dus niet.

succes, ps blijf er altijd bij de eerste tijd of ze nu wel of niet apart staan,niet alleen vanwege de veiligheid maar ook om in te kunnen schatten hoe het verdere verloop zal zijn tussen die 2.

Hooi kan afleiding zijn maar ook een rede voor strijd, is je pony erg met zn voer bezig? en ook als ie voernijd heeft zou ik eten achterwege laten bij het bij elkaar zetten van nieuwe paarden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:53

haha neej..ik heb wel een stal..normale grote zegma..maar daar kunnen ze zelf in en uitlopen..en ik ben er sowieso wel bij..denk inderdaad dat ik beter GEEN voer kan geven,me shet wint het toch niet.en ze is al zo onderdanig..

Karaat_the_newforest op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 21:56

cissie schreef:
Ieder heeft zo zn eigen manier, maar voor het grootste deel ligt het aan de paarden zelf,

Als je een dominante shet hebt die zn eigen stekkie goed verdedigd (of de haf is erg overheersend), zou ik er persoonlijk voor kiezen om ze even een paar dagen apart te zetten met een stroomdraadje ertussen, kijk goed hoe ze op elkaar reageren en bekijk vanuit die situatie of ze al bij elkaar kunnen of niet, anders zou je eerst met ze aan de hand kunnen wandelen.

Lijken ze elkaar vanaf het begin te mogen en geen dreigementen dan kun je proberen om ze gelijk bij elkaar te zetten, met bv voldoende hooi (verschillende hoopjes maken met zeker 3 a 4 m. tussen ruimte).

Al probeer je het nog zo voorzichtig als ze elkaar niet mogen slaan ze mekaar toch wel ,ook als ze elkaar wel liggen moeten de kaarten geschud worden en zullen er waarschijnlijk een paar happen en schoppen voorbij vliegen dat is normaal en vaak binnen een paar dagen beklonken.

Heel soms is het gelijk koek en ei en staan ze vanaf minuut 1 hand in hand in de weide, maar dat is echt sporadisch en verwacht dit dus niet.

succes, ps blijf er altijd bij de eerste tijd of ze nu wel of niet apart staan,niet alleen vanwege de veiligheid maar ook om in te kunnen schatten hoe het verdere verloop zal zijn tussen die 2.

Hooi kan afleiding zijn maar ook een rede voor strijd, is je pony erg met zn voer bezig? en ook als ie voernijd heeft zou ik eten achterwege laten bij het bij elkaar zetten van nieuwe paarden.


malibu is niet met dr voer bezig..dr heeft 2 maanden een merrie shet bij gestaan.die was vrij dominant..en die mochten elkaar ook niet.gevolg was dat malibu altijd buiten stond te eten..

Karaat_the_newforest op Instagram

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 21:58

eerst aan elkaar laten ruiken met en hek of iets dergelijks ertussen
afhankelijk van hoe ze reageren kan kje bijelkar zetten. ik zou er geen hooi bij doen. mischien gaan ze wel vechten om het eten.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:00

Is je haf een merrie of ruin?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 22:07

de haf is een ruin en me shet een merrie:D

Karaat_the_newforest op Instagram

Yessy

Berichten: 23019
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:24

ik zou ze gewoon bij elkaar zetten, en erbij blijven (evt met iemand anders samen, en een longeerzweep of iets dergelijks voor als het fout gaat). voer of geen voer weet ik niet, maar ik zou als je voer erbij doet wel op meerdere plaatsen (iig de eerste paar keren)

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:32

Je kan ook eerst tijdelijke paaltjes op je weide zetten,
om de wei in twee delen te scheiden, dan leren ze elkaar al wat kennen aan de draad enzo, en na een dag of twee, haal je die gewoon weg, de draad.
Haha!

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, een ruiter zonder paard is maar een mens!! *LOL*

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:02

Als er bij ons op stal een nieuw paardje komt, gaat die overdag gewoon in het weiland naast de andere paarden. Dit ongeveer een week of iets langer. En daarna bij de rest in. Dit gaat tot nu toe altijd goed, ze zijn heel rustig met elkaar.

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:15

toen wij onze nieuwe pony kregen hebbe hem gewoon op het land gegooid.. toen de andere er al opstonden.
ze konden lekker rennen en aan mekaar wennen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Anouk_H, BarbaravdW, beegee, Fling, IASCrawler, jaap_2005, JumpingWolf, Kabayo, Sigge, Tijn8, WillemijnL, xsurfdiary en 83 bezoekers