dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:12

SANEX schreef:
Wat ik ooit gehoord heb, is dat ze liever op lichtere paarden zitten dan donkere... wat daar van waar is weet ik niet.


Dat is juist andersom. Ze komen sneller af op donkere paarden dan op lichte. Zwart absorbeert warmte, wit kaatst het af. Tenminste, dat heb ik geleerd met natuurkunde Clown
Altijd wanneer ik buiten ga rijden met iemand die een wit paard heeft is mijn paard de pineut. Scheve mond

Knoflook voeren schijnt goed te helpen. Natuurlijk ook niet in de warmste maanden van het jaar.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:46

SANEX schreef:
Wat ik ooit gehoord heb, is dat ze liever op lichtere paarden zitten dan donkere... wat daar van waar is weet ik niet.
Ga er eigenlijk meer van uit dat ze sneller op sterk zwetende paarden zitten dan niet zwetende...
Maar goed, er wordt wel meer verteld in paardjesworld Haha!


Daar is een volkomen logische verklaring voor! Zwart trekt de warmte aan, wit stoot de warmte af Knipoog Vandaar dat in de meeste warme arabische landen ze witte gewaden dragen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:07

Ik gebruik gewoon anti vliegen spray op mijn pony's, maar dan wel een waar op de verpakking opstaat dat ze dazen weghouden. Ik heb verder nooit last van dazen gehad...

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:42

Paarden reageren ook anders op de beten. Mijn ene paard zit onder de mega-bulten, bij de de andere zie je geen bult, maar het bloed loopt langs de schouders.
Dus ze krijgen lekker hun dekentje om Haha!

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:49

vanf nu, februari, maart knoflook bijvoeren. teentje per dag ofzo, heel gezond, en handig. de garantie dat je paard 100% beestenvrij is is er zeker niet, maar ik merk zéker een verschil, als ik bv ga wandelen met andere paarden die géén knoflook gehad hebben...

maar onthou, doe het nu, als je het tijdens de warmste maanden doet helpt het geen zier, het moet al een tidj in het lichaam aanwezig zijn alvoorens het bloed gaat ruiken en proeven naar look.

klein minpunt: als je paard zweet ruikt het ook een beetje naar look Haha! maar liever dit dan een hoorensdolpaard waar niks mee aan te vangen is...

one lookteentje a day, keeps the vervelende beestjes away Knipoog *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:52

Acilon schreef:
...alvoorens het bloed gaat ruiken en proeven naar look.
Dus moeten de beesten eerst bijten voor ze het weten Haha!
Niet alle paarden kunnen goed tegen knoflook (dunne mest) en er zijn ook onderzoeken geweest waar uit kwam dat het juist averechts zou werken.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:07

neehoor, ze ruiken het al van op afstand!!

das bij mensen toch ook zo, muggen komen af op onze zweetgeur en lichaamsgeur, en ze prikken ons meestal in onze slaap , en ik loop geen 6 kilometer en duik dan in me bed... ze hebben een hele goede reukzin!!

over averechts werken, betwijfel ik hard ik heb alleen nog maar positieve resultaten gezien, en mijn buurvrouw verkoopt natturlijke producten en geneesmiddelen op basis van kruiden (aromatherapie) en in de vliegengels zit er wel degelijk knoflook..

het is wél waar dat sommige paarden niet goed tegen de gewone knoflook (keukenknoflook) kunnen. maar er zijn andere familieleden in de lookfamilie die niet voor deze bijverschijnselen (als die er al zijn) zorgen. daar weet ik niet zoveel van, dat zou ik eens moeten vragen aan mn herboriste...

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:28

Dazen zijn inderdaad ellende dingen weinig kan je er tegen doen! je paard gwoon goed insmeren met spul tegen daze is nog wel een beetje uit te houden voor paard. Maar je stallen en paddock volgens mij kan je daar niets aan doen alleen je paard beschermen er tegen en niet overdag gaan rijden want zodra ze gaan zweten wordt je belaagd door die krengen.

succes

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:38

Hmm, naast onze wei staat een heel rijtje eikenbomen. En ik maar denken; het lijkt wel alsof die dazen ieder jaar met meer terug komen.
Het is echt een crime. Boos!
De donkere paarden worden lekgestoken maar de lichtgekleurde pony heeft er geen last van. Pas als de vliegende mieren uitkomen moet de witte binnen blijven. Vliegende mieren zijn dol op lichte kleurtjes. Stoom uit je oren

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:41

Op donkere ook hoor. Sugar wordt er helemaal gek van als er een op land en de vleugels laat vallen.
Ik kam ze dan regelmatig met een luizenkam, zodat ik ze kan 'vangen'.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:59

Wat een idee, een luizenkam. Ik ga met een veerust-spuit het pad af waar ze uit de grond komen en hun vleugeltjes laten drogen. Afgelopen jaar hielp het wel iets, maar als het echt te erg wordt zet ik de paarden binnen. Nu alleen nog iets tegen die dazen. Heb nog niets gevonden wat echt werkt. Op ruiterkamp vroeger smeerde men de pony's met diesel in. Dat hielp echt. Ben er geen voorstander van maar heb er vorige zomer echt aan lopen denken.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:18

Weet jedat in diesel stoffen zitten die door de huid heendringen. Niet gezond dus. Iets wat ik me dus ook afvraag bij sommige chemische anti-vliegenspul.
Jammer dat paarden blijkbaar niet belangrijk genoeg zijn om onderzoek naar te doen.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:27

Ik gebruik altijd vliegenspray van de boerenbond, het is op oliebasis en het nadeel is dus dat je paard er uit blijft zien alsof hij altijd zweet!! Het helpt wel goed tegen dazen, dat is het voordeel. Ook zet ik de mijne niet met een vliegendeken buiten, maar met een zomerdeken. Ze gaat er niet van zweten en ze gaan niet zo snel stuk.(werd een dure zaak iedere maand een andere vliegendeken!!_


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers