13 jarige laten keuren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:33

Gewoon laten keuren, iig klinisch Lachen.

Vorig jaar heb ik Kevin gekocht, hij was toen 11. Ook gewoon klinisch laten keuren. Rontgenologisch heb ik het niet laten doen, als hij al wat zou hebben dan is ie er in elk geval zonder problemen 11 mee geworden.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:10

ik vind het zo dat je een paard altijd moet laten keuren, dan heb je toch nog iets van zekerheid, stel dat ie straks in eens kreupel wordt, en je had het kunnen voorkomen door hem te laten keuren, hoef je je zelf geen klap voor je kop te geven, maar ik vind het zo dat bij een jong paard bij de keuring, allemaal 1ntjes moeten staan hoog uit 2, en bij een ouder paard mag het wel iets hoger zijn, liever niet. maar die heeft al een hele tijd achter de rug, en een jong paard heeft nog een hele toekomst voor zich

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:13

Klinisch moeten ze super zijn, hoe oud dan ook. Rontgenologisch wil ik ze super hebben omdat ik ze weer wil verkopen. Als ik een paard voor mijzelf zoek die ik nooit meer wil verkopen, doe ik niet moeilijk over een 2 of een 3tje. Paarden worden bijna nooit kreupel aan botkreupelheid, maar meestal op de weke delen. Mochten dat soort paarden een drietje hebben, word dat vaak de schuld gegeven. Terwijl het meestal iets anders is.

Verzekeringen stellen deze eisen, daardoor is het zo ellende geworden.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:21

Gewoon laten keuren,wil de verkoper dit niet dan zou ik toch mijn bedenkingen hebben bij dit paard!
Verder hebben er al genoeg mensen hun mening gegeven en daar sluit ik me helemaal bij aan!
Sucses ermee en blijf op je hoede!
Lundi

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 02:02

leeftijd maakt niet uit,
in mijn ogen moet je gewoon altijd keuren

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:02

Inderdaad, mijn pony was 16 toen ik haar kocht en heb ik klinisch laten keuren. De toenmalige eigenaresse had haar een paar weken daarvoor ook al rontgenlogisch laten keuren. Dat had van mij niet echt gehoeven, maar het is toch leuk om te zien dat ze nauwelijks slijtage heeft aan de botjes

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:06

Je moet gewoon klinisch keuren. (Goed wij hebben dat niet gedaan maar goed) En bij afkeur de kosten voor de verkoper en bij goedkeur de kosten voor de koper en neem een onafhankelijke DA

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:11

runningkawa schreef:
[Verder zou ik persoonlijk wel rontgologish laten keuren.
Misschien kan het wel zo zijn dat een 13 jarige niet meer vlekkeloos op de foto staat, maar tussen niet vlekkeloos en niet vlekkeloos zit bij mij een enorm verschil.
[/quote]

Zo heeft een vriendin van mij een paard gekocht en die laten keuren door haar veearts. Dat was tevens de veearts van de verkoper. Foto's toonde een 3 aan, maar omdat het paard nooit kreupel stond (en zo'n veearts kan dat dan ook weten), werd het paard toch goedgekeurd (terecht blijkt achteraf ook, want het is een degelijk beest).

Maar stel, ze hadden een vreemde veearts gehad, die het paard niet kende, dan zou dit paard onterecht afgekeurd zijn. Ik betwijfel daarom of foto's zin hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:17

Dat is niet waar Desiree,
ik heb voor een paar jaar terug een 12 jarige verkocht, de koper wilde hem persee ook op de foto hebben.
Nou was hij voor zijn leeftijd echt goed op de foto's, op de sesambeentjes na, daar had hij drietjes voor. Maar de dierenarts (Wellink in dit geval, dus niet zomaar eentje) keurde hem zonder te twijfelen goed.
Het dier was klinisch echt top, zelden een betere gezien, zowel op het harde als zachte, op voltes of recht en ook in de buigproeven.
De verzekering nam het dier ook gewoon op, zonder een speiale clausule waarin de sesambeentjes uitgesloten zouden kunnen worden.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:19

ik zou de moeite niet nemen het dier te laten keuren en lekker verder kijken naar een ander paardje , als de eigenaresse al moeilijk doet over een keuring is er iets loos , anders zou ze zich niet druk hoeven te maken dat zij zou moeten betalen bij afkeur .als ze weet dat er niks aan de hand is met het beestje , zou ze ook niet bang hoeven te zijn dat ze moet betalen bij afkeur .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:15

Kato schreef:
Als jullie een 13-jarig paard zouden willen kopen zouden jullie hem dan laten keuren? De huidige eigenaresse heeft al gemeld dat zij de keuringskosten niet wil betalen bij afkeur, zij heeft hem 3 jaar geleden ook niet laten keuren omdat haar VA toen zei dat een paard van deze leeftijd al gauw word afgekeurd bij de buigproef.

wat zouden jullie doen?


3 jaar geleden was dit paard pas 10. Mijn paard kochten we ook toen hij 10 was en we hebben hem laten keuren. Hij heeft de buigproeven prima doorstaan. Sterker nog, bij het wegdraven heeft hij niet 1 pas kreupel gelopen. Een 10 jarige wordt dus niet 'al gauw' afgekeurd op de buigproeven...

Ik vind het niet meer dan normaal dat de huidige eigenaar de kosten van een klinische keuring betaalt, als het dier wordt afgekeurd. Als het om een lagere prijsklasse paard gaat, kan ik me er trouwens wel iets bij voorstellen dat de kosten van een rontgenologische keuring bij afkeuring niet worden betaald.

Toen ik mijn vorige paardje verkocht, heb ik er ook direct mee ingestemd om de kosten te betalen van de keuring als hij niet goed zou zijn. Ik heb daar niet eens een seconde over na hoeven denken. Ik wist dan ook gewoon 100 procent dat het beestje helemaal in orde was. En dat was ook geen heel jong paardje meer.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:49

Pipo schreef:
Klinisch moeten ze super zijn, hoe oud dan ook. Rontgenologisch wil ik ze super hebben omdat ik ze weer wil verkopen. Als ik een paard voor mijzelf zoek die ik nooit meer wil verkopen, doe ik niet moeilijk over een 2 of een 3tje. Paarden worden bijna nooit kreupel aan botkreupelheid, maar meestal op de weke delen. Mochten dat soort paarden een drietje hebben, word dat vaak de schuld gegeven. Terwijl het meestal iets anders is.

Verzekeringen stellen deze eisen, daardoor is het zo ellende geworden.


De eisen die de hk comissie stelt, gaat toch ook uit van een 3 gaat niet door?

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:01

Ik zal hem ook gwoon laten keuren. Het scheelt gwoon een hoop als je het doet. De kosten vallen ook wel mee voor een klinische keuring

gr

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:21

Ik zou hem iig klinisch laten keuren!
Straks heeft hij iets en heb je er spijt van dat je hem niet hebt laten keuren!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:59

Mijn 12 jarige fjord is vorig jaar nog met gemak door de buigproef heen gekomen dus of ze bijna altijd worden afgekeurd hierop.. Mwa.. zal wel mee vallen..