Jaarling met bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Jaarling met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 20:44

Hallo bokkers,
Mijn verzorg veulen/jaarling van 1½ jaar oud krijgt af en toe eens een hoofdstelletje in om te laten wennen. Het grappige hiervan is dat hij het bit niet los wilt laten als je het hoofdstel af doet .
Herkennen jullie dit?? Scheve mond
Kuz

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:50

hoort volgens mij niet hier thuis maar bij PP

daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik het persoonlijk niet verstandig vind om nu al te beginnen met dit soort dingen bij zo'n jong dier...
maar dat moet je zelf weten Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:53

Nog zo 1. Bij ons op staal ook. veulen is 7 mdn(!) en die doen ze al een hoofdstel in . Want dan kan hij al wennen. Dus ik heb vriendelijk gezegd: Dat ik er geen nut in zie en het zeer zielig vind. Lekker jong en veulen laten ipv zulke onzinnige dingen doen. En deze tip geef ik gelijk aan jou. Als ze 3 zijn kunnen ze nog zat wennen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:00

ik ben ook van mening dat het te vroeg is. maar om antwoord op je vraag te geven:mijn pony wil ook nog wel eens zijn bit vasthouden als ik het hoofdstel eraf haal

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:02

ik vind ook dat ze nog te jong voor zijn!
maar mijn pony laaat dr bit ook weleens niet los

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:03

En dat is waarschijnlijk vanwege ooit een nare ervaring dat 't bit tegen z'n tanden aanklapperd. Geen fijn gevoel.

misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 21:18

Oke thanks..!

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:41

Van KS naar VMR.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:15

toen ik bij mijn exverzorgpaardje voor het eersyt een bitje in deed bleef hij hem ook vasthouden, dit heeft een hele tijd geduurt.
Mij verzorgpaardje was trouwens 2 1/2

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:33

ik snap niet waarom je dat beestje nu al een bit indoet Verward

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:55

beautyfull_mickey schreef:
ik snap niet waarom je dat beestje nu al een bit indoet Verward

Ja idd..
Maar Mar hoeso beginnen jullie er nu al zo vroeg mee?

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:51

ik wil niet té grof overkomen maar ik wil het er toch even uitflappen :
stommeling !!!!!!!!!!!! Boos!
LAAT DAT BEESSIE GENIETEN VAN Z'N JEUGD,niet moeilijk dat hij het bit niet loslaat
Hoe zou jij voelen, als je op je 3 jaar ofzow, al een werkje moet doen waar een 6 jarige al moeite mee heeft (dom voorbeeld)
Verdorie seg ... pff, dit vind ik nou echt ERG Boos!

*sorry voor de 'afblaffende' reactie, maar ik wou dit gewoon eventjes kwijt Stoom uit je oren *

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:56

je kunt beter prikkeldraad gebruiken dan laat hij hem wel los, anders prikt het zo Schijnheilig

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:58

Ik vind wel dat er een groot drama van wordt gemaakt!
Ik zou zelf ook wat langer wachten, maar het paardje zal er echt geen trauma of depressie aan overhouden. Ik neem aan dat ze het in alle rust af en toe doen, daar houdt hij toch geen lichamelijk of geestelijk gebrek aan over. Kijk met sommige dingen verpest je het als je te vroeg begint (bv rijden/longeren).

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:29

HorseyLover schreef:
ik vind ook dat ze nog te jong voor zijn!
maar mijn pony laaat dr bit ook weleens niet los


Omdat hij het niet snapt wat hioj ermee moet?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:34

Het bit wat er in dat hoofdstel zit zal waarschijnlijk niet passen voor een paard van anderhalf jaar, het zal te groot zijn en op plekken drukken waar het bit normaal niet hoort te zitten. Niet voor niets wordt er geadviseerd om voor de eerste keer beleren / bit in de tandarts de mond te laten controleren en eventuele doppen te laten verwijderen. Dat is in jullie geval nog niet gebeurt....

Ook de manier waarop je het hoofdstel indoet is erg belangrijk om een paard er geen aversie tegen te laten ontwikkelen. Ik zou als ik jullie was nog even wachten met het indoen van het bit.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:42

zo erg is dat toch niet???
een hoofdstelletje aandoen???
daar is toch niks mis mee. als je maar niet teveel wilt doen al met het beestje. lekker in de wei spelen is goed,maar een beetje omgang met mensen is echt niet verkeerd hoor.
anders wordt ie als hij 3 is even van de wei geplukt (zoals dat heel vaak gaat) en snel snel ingereden om weer te verkopen. ik vindt dat er niks mis mee is, als je maar niet verder gaat dan het bid indoen. en laat hem nog even genieten van zijn jeugd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:45

Carola, ik heb mijn tweejarige ook in handen gehouden vanaf het moment van de geboorte tot nu met haast twee jaar. Maar er is nog geen bit ingeweest. Ze heeft een halster omgehad, kan meelopen, voetjes geven, ik heb haar vastgezet, zelfs gewassen. Ze kan aan de hand meelopen over een zeiltje, ik heb wandelingen met haar gemaakt, ze kan wijken voor druk en achterwaarts aan een halster. Ook heb ik haar een paar keer op de trailer gezet, zelfs een rondje mee gereden dat ze op de trailer stond (want we hoefden nergens naartoe). Maar een bit heeft ze tot de dag van vandaag nog niet ingehad. En ze wordt straks ingereden op een halster.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:48

ja,dat kan.
maar dat is weer iets anders natuurlijk he.
dan heb je een andere stijl van rijden.
maar opzich vindt ik er niks mis mee hoor dat een jong paard een bidje inkrijgt. als ie maar voldoende weidegang krijgt toch?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:50

ik vindt dat iedereen maar moet doen wat ie wil. zolang de dieren er maar niet onder hoeven te lijden. als je maar zorgt dat het diertje het goed heeft en gezond en gelukkig is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:51

Vertel mij eens wat voor andere stijl van rijden je krijgt als je een paard op een halster inrijdt? Ik heb het hier wel over de eerste paar keer op zijn rug, in een longeerkraal, aan de longe, of zonder longe. Het paard kan geen kant uit, dus als hij gaat rennen dan laat je hem rennen. Dus waarom zou je met bit beginnen? De kans is alleen zoveel groter dat je hem ongewild pijn doet als hij wel gaat bokken...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:53

tja,ik heb ook al genoeg paarden ingereden en als je nog niet goed kunt rijden moet je geen paard inrijden. als jij zonder bid wil rijden dan vindt ik dat okee, maar je moet ook anderen respecteren in wat ze doen. je kunt een dier altijd pijn doen als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.............

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:53

appie_rulez schreef:
hoort volgens mij niet hier thuis maar bij PP


Waarom dat !! ik vind het hier juist wel passen, het is toch een vraag! maarja ...

Mij lijkt het ook een beetje vroeg om nu al met hoofdstel te beginnen. Maar meschien proeft het paardje iets in het bit?? Verward lijkt me sterk maar ja!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:54

Door een snoepje voor zijn mond te houden met het comando LOS willen ze vaak het bit wel loslaten, ga er zeker niet aan lopen trekken en rommelen.

Zorg er wel voor dat het bit passend is in de mond.

Als je het een keer of 3 a 4 hebt gedaan dan hoef je het niet meer te herhalen, aangezien paarden een zeer goed geheugen hebben.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:58

ach,mijn paardje is nu 11 en die houd zijn bid ook nogal eens vast als het uit moet hoor. gewoon rustig aan doen en niet aan gaan liggen trekken, dan laat ie het vanzelf wel weer los