Stro of houtkrullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stro of zaagsel / krullen als stalbedekking?

Stro
38 (55%)
Zaagsel / krullen
21 (30%)
Iets anders
9 (13%)

Totaal aantal stemmen: 68


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:36

De mijne staat op zaagsel maar ik had liever vlas gehad is makelijker weg te brengen (biologies beter afbreekbaar) het neemt meer vocht op en gaat dus langer mee.
Van stro worden ze zo dik en het neemt veel minder vocht op (en veel sneller viese paarden)
Met zaagsel kan te het wel langer goed houden omdat je alleen de drollen eruit kan scheppen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:48

Dat werkt helaas bij mijn paard niet, ze plast in het midden, poept langs de randen, en draait regelmatig rondjes in haar box en werkt zo de schone krul over de drollen heen. Is dus een viespeuk...

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:16

Vlas!
Vlas is echt zo relaxed! ja het is wel wat duurder! dan stro, maar je hebt er veel meer plezier van. Ik vind stro over het algemeen een viezige indruk geven, waar je met vlas helemaal niet zo'n last van hebt. Vlas is ook veel minder werk, het neemt ook meer vocht op dus je hoeft niet de halve stal eerst leeg te halen.
Maar je moet zelf kijken wat je het beste vind!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 17:50

Ik denk dat ik maar begin met een proefperiode van een paar boxen houtkrullen en een paar boxen stro. Dat is denk ik de beste manier om te vergelijken, want als ik al jullie reacties lees, hebben beide voor- en nadelen. Ik vind het moeilijk om zo in te schatten wat het beste is.
Over mestafvoer hoef ik me niet druk te maken. Dit wordt door de verhuurder geregeld en kost me niets extra's. Zaagsel mag ook gewoon op de mesthoop.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:28

ik vind stro ideaal... zeker omdat je paard altijd wat te knabbelen heeft...

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:39

stro, kost nogal wat minder, en ik vind het mooier staan Tong uitsteken

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:49

De mijne staan op zaagsel, mijn pony vreet stro en dan echt helemaal totaan de laatste halm, tja dan blijft er weinig meer over om op te liggen...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 18:52

graciaxxx schreef:
ik vind stro ideaal... zeker omdat je paard altijd wat te knabbelen heeft...


Dat klopt wel, maar als je zorgt dat je paard de hele dag door kleinere hoeveelheden hooi gevoerd krijgt, geldt dat argument al niet meer. Bovendien ben ik bang voor koliek met de grote stro-eters (zoals mijn eigen paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:58

Krullen vind ik fijn.
Voorheen stond Kawa op beukenzaagsel en dat was helemaal ideaal.

Kawa staat overdag toch buiten, dus voor het knabbelen vind ik het dan niet nodig. En dan heb ik ook liever dat ze hooi krijgen
Ik vind krullen ook veel fijner mesten.
Natte plek er elke dag uit en je wipt zo de ballen poep eruit, zo klaar dus.

en Kawa blijft er ook witter in.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:00

stro. dan heeft ze in ieder geval iets te neuzelen en te knabbelen.
zaagsel vind ik maar niks.. tenzij het in combinatie is met stro, dus gewoon stro met een onderlaagje zaagsel.

vroeger at mijn pony trouwens ook al haar stro op, dan lag er gewoon niks meer in de stal. Dit werd wat minder toen ze in een andere stal kwam waar ze net iets meer paarden kon zien (maar verder kon ze niet naar buiten kijken ofzo).
op de stal waar ik nu sta eet ze bijna geen stro meer op, ik denk dat dat vooral komt door de afwisseling die ze hier heeft. ze kan regelmatig even in de paddock, of op het land (zodra het beter weer is gewoon de hele dag) en ze heeft een lichte en ruime stal en veel contact met andere paarden. ik denk dat het stro vreten dus voornamelijk kwam door verveling.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:22

ik zou zelf voor stro kiezen. Het is zoals Heike al zei beter voor de hoeven en de paarden hebben de hele dag wat te doen. Verder vind ik het ook een ramp om stallen uit te mesten waar zaagsel in ligt. Daar gaat echt veel meer tijd in zitten. Zaagsel word ook veel sneller vies is mijn ervaring en nog een belangrijk punt: zaagsel mag niet op de mesthoop (maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al). Enige voordeel aan zaagsel vind ik voor paarden met luchtwegproblemen..maar daar zijn ook andere oplossingen voor.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (sorry ben een beetje lui) dus ik weet niet of ik nu iets heb toegevoegd of niet.
ik wil je iig geval veel succes wensen met het opzetten van je bedrijf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:24

Mesthoop mag wel, ligt eraan wie het op komt halen Lachen

En mesten vind ik juist met stro een ramp Tong uitsteken

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:33

Aubiose, eerder had ik stro maar ivm stof allergie op Aubiose overgestapt. Bevalt me prima. Paarden lopen toch de hele dag buiten en hebben altijd wel hooi.
Vind het ook lekker makkelijk uitmesten. En je kunt er vrij lang mee vooruit. Mest ophalen is hier ook geen probleem.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:14

Stro, eigenlijk om de reden die al gezegd is. Lekker de hele dag door wat te knabbelen.
Verder is het volgens mij goedkoper.

Zolang ik geen reden heb om het niet te doen zou ik paarden er ook altijd op laten staan.

Laatst toen we naar de kliniek in Emmeloord waren mocht ze even in een stal met zaagsel. Ze snapte er duidelijk niets van en begon het gelijk heel fanatiek op te eten, liet het natuurlijk uit haar mond vallen om weer een hap te nemen Verward Haha!
Misschien geur beter opnemen ofzo? Of proberen omdat ze het niet kende, ik weet het niet.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:21

3 paarden gewoon op stro, al heb je daar ook verschillen in, vooral hoe het gesneden is en één heb ik op houtvezel, daar hij alergisch is voor de schimmel, die op de mest zich afzet. Daar ze 2x per dag gemest worden, blijft alles lekker schoon en kost het je aanzienlijk minder stro en houtvezel. Het paard krijgt wel wat stro om te knabbelen in zijn box.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:08

runningkawa schreef:
Mesthoop mag wel, ligt eraan wie het op komt halen Lachen

En mesten vind ik juist met stro een ramp Tong uitsteken


Ow bij ons mocht zaagsel niet op de mesthoop...ik nam eigenlijk aan dat dat dan overal zo was.....weer wat geleerd Haha!.

En tja mesten...dat is denk ik persoonlijk. Met stro kun je lekker grote hopen pakken...bij zaagsel niet..en dan moet je daarna nog met de schep aan de gang...en dat vind ik al helemaal irritant...maar das ieder voor zich Tong uitsteken .

Blijft het feit dat stro beter is voor de hoeven en goedkoper Vingers aflikken

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:43

het maakt mij w.b. uitmesten niet zoveel uit, zo lang ik maar het goede gereedschap ter beschikking heb en niet een vlasbox met een riek hoef uit te mesten of een strobox met een ballenwipper Cool

Overigens nog een tip voor mensen die veel hele vieze stroboxen moeten uitmesten: neem een smalle sneeuwschep (niet breder dan je kruiwagen) , scheelt heel veel tijd! *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:07

Ik heb ze beide op houtkrullen staan. In kombinatie met vloeistofdoorlatende rubbermatten gebruik ik per week voor 2 stallen één baal zaagsel, soms nog wel minder. 's Zomers doe ik er wel 4 weken mee, want dan staan ze meestal buiten.

Mijn meiden zijn heel netjes op stal, graven niet en lopen geen rondjes. Missy plast rechts en Sugar links, dus af en toe verwissel ik ze van stal, zodat de bodem gelijkmatig nat wordt.

Eéns per week de natte troep eruit, dat gaat in de kliko die de gemeente komt legen. 2x p/dag de drollen eruit vissen met een emmertje en dikke rubber handschoenen.

De mest mag over het maisland van de buurman.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:28

Houtkrul (zaagsel) is voor onze paarden beter en goedkoper in gebruik dan stro. Ik heb vroeger stro gebruikt maar dan kan ik iedere dag wel 1 a 2 balen stro per box opstrooien. Zaagsel blijft droger, schoner, en de natte plekken zijn gemakkelijk weg te halen, wat dan ook iedere dag gedaan wordt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:54

Ik gebruik stro, we hebben wel zaagsel gehad maar ik ben daar acuut weer mee gestopt om de volgende redenen:
-overal ligt zaagsel
-uitmesten is een ramp
-je moet er 3 pakken in mikken anders liggen ze hun knieen open
-ik krijg het is m'n ogen met opstrooien
-duurder
-het hele huis ligt onder het zaagsel omdat het aan je kleren blijft zitten en in je schoenen.

gewoon irritant spul vind ik het

Zaza

Berichten: 37
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:13

bij ons hebben ze vlas/vezel gemengd met zaagsel/krullen. het werkt wel goed omdat ze overdag zo lang mogelijk buiten staan en daardoor blijft de stal langer goed. En met uitmesten is denk ik net wat je gewend bent.