Manegepaard: welke eisen stel je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:54

als ik ,bij jou zou komen,(helaas te ver weg),dan zou ik een dressuurmatig gereden paardje willen ,zeg m-nivo,liefst wat ouder,(de pubertijd eruit!) en goed voor het been!
en het is hier al eerder gezegd geloof ik:ik zou ipv echte pon's welch cobs of hafliner,etc nemen,zowel voor kind als volwassene geschikt.

verder blijf ik het een super idee vinden!!!!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:28

Heike schreef:
Ik werk op en manege. Een oude brave rot is echt een must. Er zijn namelijk altijd ruiters die beginnen of die een lange tijd niet gereden hebben. Die vinden trouwens meestal een kleiner paard fijn.

Verder moet je een groter sterk paard hebben voor de mannen die willen komen rijden.

Eentje die wel een uitdaging is. Een die ook al wat hoger in de dressuur heeft gelopen.

En natuurlijk ook altijd een paar (kunnen ook bovenstaande zijn) die wel willen springen. Hoeft niet hoog, maar veel ruiters willen ook graag een sprongetje maken.

Een kleine pony is altijd leuk voor kinderen die nog te jong zijn. Dat kan dan mooi een handpony zijn. Bovendien een fijn maatje voor op de wei, met een paard die niet echt samen kan.

Wij hebben een aantal zeer brave grotere ponies waar kinderen en volwassenen op kunnen en die ook aardig wat dressuur kunnen. Altijd handig.

Juist, net zo als Heike zegt: je moet een beetje opzoek gaan naar verschillenende type's paarden zo dat je een breder publiek kunt laten rijden.

Een groot stevig paard waar grote mannen sowieso op kunnen rijden.
Een brave oude pony en/of paard voor de beginners.
Een die braaf is aan de longe voor longe lessen.
Een beetje zo van alles wat.

Een paar snelle slimme pony's voor de gevorderde kleine ruitertjes en een paar leuke jonge paarden voor gevorderde volwassenen.

Ook zo als Heike zegt is een kleine pony, een welsh Atje of zo vinden kleintjes ontzettend leuk!
Een die al wat op leeftijd is en waarmee de kinders lekker mee kunnen tutten.

Veel verschillende type's paarden en pony's dus.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:31

idd.
ik rij ook ngo op manege. en we hebben veel evrschillende paarden staan.
qau ras en karakter.
zo hebben we
tinkers
kpwner
arabier
draver
shetlander
welsh
brave wat meer ondeugende paarden..
onmg jongste paard is 6 en de oudste 25.
dat is ook t leulste vppr de ruiters!

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:25

Yorghos schreef:
- Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan?

paard, ik ben gewoon te lang voor een pony het liefste toch wel met een stokmaat boven de 1,65 ....

- Leeftijd: moeten het jonge paarden zijn, of rijd je liever een oude rot in het vak?
wij hebben zelf op de manege een aantal jonge staan maar ook een stel ouwe rotten Knipoog de oude rotten zijn ook wel leuk om op te rijden want dat geeft toch wat meer voldoening als je zo eentje nageeflijk krijgt en wat hogere oefeningen kan laten doen ... maar met de jongere paarden is het leuker om mee te werken omdat die meestal nog niet afgestompt zijn
- Is het ras van belang?
nee totaal niet
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden?
de meeste paarden die bij ons mee lopen kunnen minimaal een L proefje lopen en de meeste hebben dat ook gelopen... behalve dan de twee paarden die bij ons zadelmak gemaakt zijn...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:34

Yorghos schreef:
- Stokmaat, moet het een pony zijn, of juist een paard? En vanaf welke stokmaat denk je dan aan?
Omdat ik zelf redelijk groot ben zit ik liever op een paard tijdens een serieuze les, gewoon omdat ik me daarop beter voel en makkelijkere (been)hulpen kan geven.
Ik heb liever geen jong paard onder mijn kont, ik ben dan altijd bang dat ik het dier 'verpest' en ik wordt erg onzeker en bang wanneer een paard niet luisterd (dit kan dus ook zijn wanneer ik niet begrepen word wat bij jonge paarden soms is) Ik vind het ras niet van belang, maar op een arabiertje of een ander slank gebouwd paard zie je me minder snel omdat ik me ook daar weer minder 'veilig' op voel.

Citaat:
- Het niveau van africhting: moet het manegepaard waarop jij graag rijd prestaties hebben geleverd op een bepaald niveau, of heb je liever een braaf recreatiepaardje waarop je een uurtje ontspannen kunt rijden? Zijn er nog andere zaken die je van belang vindt?

Het hoeft niet hoog gelopen te hebben in wedstrijdsport, dit vind ik niet belangrijk, maar het paard moet wel de basisoefeningen een beetje beheersen. Dus afbuigen, wijken en goed reageren op beenhulpen versta ik daaronder. Een manegepaard moet voor mij vooral erg betrouwbaar zijn. Niet zomaar weg springen bij een geluidje en (bijna) altijd rustig blijven. ik moet een paard echt kunnen vertrouwen wil ik er goed op kunnen rijden.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:02

Je wilt je richten op mensen die al wat langer rijden..
Ik neem aan dat je dit natuurlijk allang hebt onderzocht, maar wat ik me afvraag: is er wel een markt voor lease-ponies??
Heb zelf ook heel lang op een manege "gewerkt" en wij hadden ook lease-klanten. Eigenlijk allemaal volwassenen.
Ik denk dat ouders met "teveel" geld, hun kind een eigen pony gegeven ipv dat ze er een leasen. De overige ouders houden het bij 1x in de week lessen voor hun kinderen.
Denk dat in een manege ponies heel erg belangrijk zijn, maar dat in jouw constructie misschien 1 of 2 d-e ponies meer dan genoeg is.
Maar misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind? Knipoog
Ook lijkt het me makkelijker om een lease-paard te verhuren aan volwassenen, gezien verantwoordelijkheidsgevoel ed.

Verder zou ik dus gaan voor
2 brave d-e ponies met wel wat pit.
Misschien 1 tinker idd
2 paardjes zo rond de 1.60
3 paardjes tussen de 1.62 - 1.72

Alle ponies/paarden liefst met wedstrijdervaring.
Zeer braaf in de omgang.
Engels gereden. Verkeersmak.

Ben benieuwd!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:08

je kan er een jong paard bijzetten. of bv steeds 1 of 2 paarden in doorverkoop, en er je ervaren ruiters op laten rijden. dan kunnen ze gelijk nog wat ervaring opdoen.

Dubbeltje

Berichten: 82
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Siebengewald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 17:30

Hai!

Ik denk dat variatie in de paarden ook wel belangrijk is. Voor een beginner is bijvoorbeeld een heel braaf paard veel belangrijker, dan een paard waar alle knopjes op zitten. Het lijkt me ook voor een beginner wel fijn dat een paard makkelijk en fijn zit, dus wat vlakke gangen heeft. Voor de meer gevorderde ruiters/amazone's is het leuk om een paard te rijden dat al wat meer kan natuurlijk.

Dus een aantal paarden voor echte beginners (die hoeven volgens mij niet echt een nette L-proef te kunnen lopen) en een paar paardjes voor de meer gevorderden.

Over de maat gesproken... Ik ben een volwasse (alhoewel... eigenlijk meer een te groot geworden kleuter Haha! ) van 1.70 groot (60 kg), maar ik hou helemaal niet zo van grote paarden. Ik geef bijvoorbeeld de voorkeur aan fjordjes/haflingers/tinkers. maar ja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak...

Succes met de samenstelling van je 'team'!!

Groetjes,
anke

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 17:40

Ik richt me inderdaad hoofdzakelijk op volwassenen. Jongeren zijn natuurlijk van harte welkom, maar ik verwacht dat 16+ ers meer interesse zullen hebben in deze constructie. Vandaar ook dat ik geen pony's wil aankopen die kleiner zijn dan (ong.) 1.45.
Qua africhtingsgraad en stokmaat zal ik proberen om zoveel mogelijk variatie aan te houden. Er zullen wel een paar dieren tussen zitten met wedstrijdervaring, voor de ambitieuze ruiters onder ons.
Verder gaat het natuurlijk om een startgroep. Als ik merk dat er dieren zijn waar klanten niet graag op rijden, of dat de samenstelling van de groep niet helemaal klopt, dan gaan er paarden weg en worden er nieuwe aangekocht. Het zal dus zeker in het begin een dynamische groep paarden zijn om het aanbod zo goed mogelijk op de vraag af te stemmen.
In dit topic probeer ik de startsituatie te inventariseren.

Bedankt voor al jullie antwoorden tot zover. Ik kan hier zeker mee uit de voeten.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:15

Klinkt zoals ik het ook in gedachten had! *LOL*
Je moet inderdaad ook ergens beginnen!
Je kunt als het inderdaad niet klikt met een paard altijd nog besluiten een ander te zoeken. En met wedstrijdervaring bedoel ik eigenlijk alleen maar dat ze dus gewend zijn buiten op ander terrein te komen, en dus waarschijnlijk ook iets makkelijker zullen zijn op onbekend terrein.
(Hoeft natuurlijk niet). Verder zijn deze paarden meestal wel verkeers- en trailermak, en dat heeft zo ook zijn voordelen!
Hou mijn ogen en oren voor je open!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:58

Mexx2 schreef:
als ik ,bij jou zou komen,(helaas te ver weg),dan zou ik een dressuurmatig gereden paardje willen ,zeg m-nivo,liefst wat ouder,(de pubertijd eruit!) en goed voor het been!


Heb je enig idee wat een goed gezond paard wat ong 8 jaar is, en op dat niveau is, kost?

Ik neem aan dat ze het niet bij 3 paarden wil laten.

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:11

Jah en niet te gevoelig!! De basis moet goed bevestigd zijn, maar de meeste echt goede, gevoelige paarden worden gesloopt als er verschillende mensen op rijden. Wij hebben altijd hele goed paarden, ontzettend leuk om op te rijden, maar je merkt gewoon dat je ze na een tijdje ook in de beginnersles kan neerzetten en niet meer in de gevorderden, omdat ze recht de hoek doorgaan en niet op of omkijken! .