Kosten van een veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Kosten van een veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 19:06

Mijn paard is misschien niet meer geschikt voor de sport dus misschien wil ik dan met der gaan fokken.
Weet iemand voor mij wat voor kosten hier aan vast zitten of heeft iemand zelf misschien een keer een berekening gemaakt?
Laat me het dan even weten.

Groetjes Ilona


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:11

ik denk niet echt dat je er rijk van wordt.
van haflingerhengsten weet ik dat ze verkocht worden tegen de gemaakte kosten.
dekgeld bij een goede hengst bedraagt al gauw 200 euro, dan heb je dierenartskosten (controle vooraf en veulenprik ed), en nog andere variabele kosten. en antuurlijk is een veulen krijgen toch ook wel een risico. er kan iets mis gaan met je merrie, maar ook kan het veulen ziek worden waardoor je meer kosten hebt dan dat het opbrengt.
met een merrieveulen kun je vaak wel wat leuke winst maken.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 19:13

Sorry ik heb het ook niet helemaal goed gezegd... met fokken.. ik bedoel meer voor me zelf een paardje erbij. Ik kan het namelijk niet over me hard verkrijgen om me paard te verkopen dus ik dacht een veulentje van haar is natuurlijk wel bijzonder! dus vandaar..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:26

ik zou zeggen, waarom niet?
alleen dan moet je dus wel 3 a 4 jaar wachten voordat je er mee kan rijden, daarvoor heb je ook al wel kosten, maar je poedersuiker het beetsje mooi zelf opvoeden, het leert je goed kennen, en je kunt er voor zn derde ook al vanalles mee doen.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 19:28

Dat is dus wat ik zo fijn vind... je kent het paard. je weet wat het heeft meegemaakt, en je kan het zelf inrijden en beleren dat is het fijne van zo'n jong beessie. Het is idd wel lang wachten maar ik wil dus vragen of iemand een berekening heeft van ongeveer de 1ste 3 jaar van dat veulen, dit dus incl. het dekken enz.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:33

Pff, nee, ik heb geen idee...
Ik zou eens rondkijken op het internet of je kunt vinden wat het dekgeld is voor het soort hengst wat je erop zou willen hebben, en wat de evt. kosten voor inschrijving bij het stamboek enzo zijn.

Waar je natuurlijk wel op moet letten (maar ik ga er vanuit dat je dat zelf al hebt bedach) is dat je goed moet kijken of je paard nog wel geschikt is om mee te fokken als je er niet meer mee kunt rijden. En dat je paard niet te oud is om te beginnen met haar te fokken (een eerste bevalling kan zwaar zijn, en voor oudere paarden kan dit een probleem zijn, maar dit kun je natuurlijk het beste aan je DA vragen *LOL*. Edit: Ik zie net in je profiel dat het paard nog maar zo rond de 3 jaar is. Dan zou de leeftijd sowieso nog geen probleem moeten zijn. Knipoog

In elk geval zou het natuurlijk wel heel leuk zijn, een veulen van je eigen paard, wat je dan ook nogeens helemaal zelf kunt opvoeden enzo. Ik heb ooit een veulen verzorgd, en ik vond het prachtig leuk om met dat beestje bezig te zijn. Je kunt er echt héél erg veel plezier mee hebben, ook al voordat je kunt rijden enzo. Lachen

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 19:36

Mijn paardje is pas 3.5 Knipoog dus ik mag toch 'hopen' dat ik er nog mee kan fokken. Ik moet eerst nog even afwachten hoe het nou verder met haar gaat alleen ze heeft een botwoekering aan haar been... vandaar dat ze waarschijnlijk niet eer de sport in kan. Het zit namelijk aan de binnenkant van haar achterbeen op koothoogte. Het kan niet geopereerd worden en ik moet nu dus iig 2 maanden stappen. Ze voelt zich verder wekl goed want ze is fris en vrolijk.... en anders.... wordt het waarschijnlijk recreatief rijden... en ik wil het vak in.... dus vandaar dat het een beetje moeilijk ligt...

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:38

dekgeld is natuurlijk afhankelijk van welke hengst je neemt. ik heb totaal geen verstand van prijzen (kan je op internet wel vinden natuurlijk) maar ik heb wel eens bedragen van 1500 euro voorbij zien komen. dan moet je veulen natuurlijk nog zo'n 2 jaar naar de opfok, hoe duur dat is kan je wel op bokt vinden, geloof dat dat rond de 150 per maand is ofzo. wat natuurlijk ook veel scheelt is als je thalys ergens anders stalt waar ze lekker veel het land op kan, scheelt je zo 150 euro aan stallingskosten wat je dan weer aan je veulen kan besteden
Laatst bijgewerkt door _Michelle_ op 22-02-04 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamble

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:39

3.5 en niet meer geschikt voor de sport, misschien recreatief?
Wat voor een paard heb je?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 19:45

Een 3 jarige kwpn merrie maar ze is een keer misgestapt uit de trailer en sindsdien heeft ze dus een litteken en een botwoekering op der been... dit valt niet te opereren zegt de da maarja... als de 2 maande die ik nu moet stappen geen verbetering opleveren ga ik denk ik zowiezo nog even bij een andere da informeren of het echt niet operatief weggehaald kan worden...

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:48

Jeetje wat een nare tegenvaller. Heb er zelf geen ervaring mee dus met die botwoekering.

Heeft ze er pijn aan?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:52

reken eens 250 euro voor een goede dekhengst,
nog eens 250 euro voor de dierenartskosten tot en met hij geboren is, en daarna nog 250 euro voor alle inentingen, verder maar net wat er gebeurd...
300 euro voor het bekappen,
verder is het maar net of ie thuis staat of in een pensionstalling,
wormkuren 250-300 euro aan wormkuren,
nou ja verder halsters, halstertouwen, evt. veulenbrok, etc.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:55


Gamble

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 20:05

Thnx allemaal!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:19

missnynke schreef:
reken eens 250 euro voor een goede dekhengst,


KWPN? Echt niet. Denk eerder aan 600-800 als je een fijne ggk hengst wilt (maar geen topnaam, dan mag je er nog een paar honderdjes bijleggen)

Citaat:
nog eens 250 euro voor de dierenartskosten tot en met hij geboren is,


Dan mag je in je handjes knijpen, als het daarmee lukt. Een of twee keer een checkup, eventueel de VA op een godsachterlijk uur 'snachts erbij en je zit al ruim over de 250. Ik zou ruim 500 inramen, en dan nog moet alles goed gaan.

Rest van de kosten zijn vooral afhankelijk van waar je het beestje neer kan zetten. Heb je bij huis een groot veld waar hij met een vriendje opkan dan hoeft het niet duur te worden, moet hij de opfok in dan heb je er duidelijke maandelijkse kosten aan.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:24

ArwenLune"]
[quote="missnynke schreef:
reken eens 250 euro voor een goede dekhengst,


KWPN? Echt niet. Denk eerder aan 600-800 als je een fijne ggk hengst wilt (maar geen topnaam, dan mag je er nog een paar honderdjes bijleggen)

Citaat:
nog eens 250 euro voor de dierenartskosten tot en met hij geboren is,


Dan mag je in je handjes knijpen, als het daarmee lukt. Een of twee keer een checkup, eventueel de VA op een godsachterlijk uur 'snachts erbij en je zit al ruim over de 250. Ik zou ruim 500 inramen, en dan nog moet alles goed gaan.
[/quote]

Inderdaad,
Voor haflingerhengsten betaal je ongeveer 250 euro maar een KWPNer wel wat meer.
Ik heb afgelopen jaar mijn merrie laten dekken en zit nu op ongeveer 900 euro. Dat is dus dekgeld en dierenartskosten (opvoelen, insemineren, scannen, enten enz) Nu ben ik wel behoorlijk voorzichtig ermee, laat liever de dierenarts een keer teveel komen (wat ook een paar keer is gebeurt) dan een keer te weinig

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:10

Vergeet daarnaast de stamboekkosten niet.
Dekregistratie+geboorteregistratie+paspoort+schetsen is al gauw meer dan 100 euro.
Over het dekgeld komt trouwens ook nog eens 19% BTW.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers