Overgang manegebrok naar ander voer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Overgang manegebrok naar ander voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 16:57

Wat als je een pony van een manege afhaalt, om de pony met pensioen te laten gaan ?
Ik ben gewoon benieuwd.

Voorbeeld :

pony van dik in de 20, C pony, krijgt manege brok, 2x per dag 1kg, loopt zo'n 2 uur per dag ( zondag niet, krijgt ze 1x brok ) en krijgt ook kuilgras 1x per dag. ( zondags 2x )
Mocht deze pony nou van die manege afgaan, af en toe ( 1-3x per week ) nog een kort ritje maken en de rest van de dagen lang stappen, kan je het voer dan veranderen ? In onderhoudsbrok en seniorenbrok ? En hoeveel lijkt jullie verstandig, van welke soort brok ? En hoeveel hooi ? ( hooi heeft mijn voorkeur boven kuilgras )
Eventueel nog iets bijvoeren oid door de leeftijd ? Dat is nooit gedaan, maar is dat wel nodig ?

sorry, veel vragen, maar hoop op antwoord !

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:19

ik ben er geen expert in, maar heb net een stuk over voer gelezen.
je kunt het voer altijd veranderen, maar daar heb je ongeveer 2 weken voor nodig. Je moet in iedergeval minder brok gaan voeren, want de pony loopt niet meer zovel en anders heeft ze teveel energie.
het beste is ongeveer drie plakken hooi per dag, hooi kan je bijna niet te veel geven, het is juist goed dat het paard blijft kauwen.
iets bijvoeren lijkt me niet nodig, als de pony gewoon hooi en wat voer krijgt. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:19

tja, dat verschilt per paard, het hangt er ook vanaf of ie dan buiten komt enzo. Ik zou iig onbeperkt hooi en/of kuil geven en meerdere keren (2 of 3x per dag) minder brok geven, bijv een halve kg, evt nog minder. Ik denk dat een seniorenbrok prima zou kunnen zijn, maar stap niet te abrupt over op een nieuw soort brok (meng eerst de nieuwe met de oude ofzo).

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:29

ja de oude mengen met het nieuwe lijkt me ook handig
maar zelf dacht ik aan 2x 0,75 kg per dag, vanaf de 1e dag meteen, de pony eet nu toch niet haar 1kg helemaal zelf ( fjord er naast eet ook deel weg Scheve mond )
En dan na een tijd echt 0,75 onderhoudsbrok en 0,75 seniorenbrok per dag, dus 1,5 kg ? en natuurlijk veel hooi, is dit wat ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:52

Manegebrok? Is het een nieuw soort brok?

Maar ik zou de pony langzaam 'af'voeren en als het goed is kan hij dan wel alleen met hooi/kuilgras. Maar bouw het rustig af. Pony's hebben zelden echt veel brok nodig. Je kunt je manege ook vragen waar ze de brok vandaan hebben, ik neem aan een goede basisbrok, en het daar ook kopen. En dan langzaam afbouwen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 18:55

LuvdaTossa schreef:
Manegebrok? Is het een nieuw soort brok?

Maar ik zou de pony langzaam 'af'voeren en als het goed is kan hij dan wel alleen met hooi/kuilgras. Maar bouw het rustig af. Pony's hebben zelden echt veel brok nodig. Je kunt je manege ook vragen waar ze de brok vandaan hebben, ik neem aan een goede basisbrok, en het daar ook kopen. En dan langzaam afbouwen.


ja manegebrok krijgen ze, weet het ook niet precies, maar er moet wel veel inzitten.
Pony blijft wel wat brok krijgen, maar uiteindelijk natuurlijk niet erg veel meer, maar ze zal af en toe nog een kort ritje maken omdat ze niet stil gezet mag worden met artrose.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:59

Nou als ze af en toe een ritje gaat maken zou ik haar helemaal van de brok halen! Kijk maar even of ze alleen met hooi /kuil kan. Lekker langzaam afbouwen. Met een week kun je wel zonder brok.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 19:03

Ze blijft brok krijgen, dit krijgt ze al haar hele leven erg veel, dus in een week afbouwen gaat niet lukken, bovendien moet ze genoeg binnen krijgen en van hooi weet ik niet zeker of dit lukt. Brok blijft ze krijgen, ze heeft een tijd ( 3 weken ) ergens gestaan omdat ze erg kreupel was, geen brok gehad, wel gras en hooi, toen was ze aardig ingevallen. Ik weet natuurlijk ook niet precies wat ze kreeg, maar ik denk dat wat brok ( niet erg veel, natuurlijk een stuk afbouwen ) beter is. In elk geval niet binnen een week alles weg, misschien na een tijdje wel.