Zin/Onzin imprinten van je veulen!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:27

Ik was ook niet van plan om veel te gaan zeulen met het veulentje van claudina, als die geboren is.
Lijkt me niet goed. Juist op grote stallen zie je ze ook niet hele dagen prutsen met de veulens, en ik heb niet het idee dat die paarden later achter lopen op de paarden die wel ingeprint zijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:22

Als Par der veulen er is ga ik vooral op mijn gevoel af.
Natuurlijk ga ik ook boeken lezen en lees ik ze nu al.
Maar het eerste half jaar staat ze bij ons op stal bij haar mams, en dan wil ik gewoon Par kunnen rijden en met veulenlief om kunnen gaan.

Dus zo snel mogelijk aan alle aanrakingen laten wennen, halstertje om, hoefjes geven, netjes meelopen en dat soort basis dingen.

Na dat half jaar gaat ze de opfok in en kan ze dan lekker dartelen en doen met de andere.
Naar mijn idee en naar wat ik tot nu toe gelezen heb zal ze als ze dan als 2 en een half of 3 jarige terug komt lekker handbaar zijn en toch alle vrijheid gehad hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:46

Volgens mij is dat de enige goede manier.......... wellicht kan je ze ook nog een aantal keren met mams in de trailer zetten....... is ook altijd erg handig

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:47

gijsenkim schreef:
Volgens mij is dat de enige goede manier.......... wellicht kan je ze ook nog een aantal keren met mams in de trailer zetten....... is ook altijd erg handig


Logisch Haha! Ze moet ook met de trailer naar de opfok

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:10

Sily"]
[quote="gijsenkim schreef:
Volgens mij is dat de enige goede manier.......... wellicht kan je ze ook nog een aantal keren met mams in de trailer zetten....... is ook altijd erg handig


Logisch Haha! Ze moet ook met de trailer naar de opfok
[/quote]

Het klinkt logisch idd, maar er zijn zoveel mensen die er niet op komen. De meeste veulens gaan voor het eerst op de trailer als ze naar een opfok moeten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:19

Sjuimpje schreef:

Ik heb laatst een hele documentaire gezien over het zadelmak maken van wilde paarden, een klein vrouwtje ging 2 dagen aan de slag met een 6/7 jarige hengst die nog nooit eerder mensen had gezien en op dag drie reed ze er gewoon mee over de prairie. Zo noodzakelijk is die imprinting dus helemaal niet.



Kelly marks

Ach, toen ik mijn veulen voor het eerst zag heb ik haar in mijn armen opgetild om haar bij haar moeder te brengen...
Het eerste wat ze zag was een mens, en daardoor (:?) was ze ontzettend mak. TE mak. Af en toe wenste ik dat ze wat schuwer was en zich wat meer als een veulen gedroeg.
Als ze los liep, liep ze ontzettend vaak (van jongs af aan) achter mij aan ipv achter haar moeder aan, dat soort dingen

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 21:21

Citaat:
Kelly marks

Ach, toen ik mijn veulen voor het eerst zag heb ik haar in mijn armen opgetild om haar bij haar moeder te brengen...
Het eerste wat ze zag was een mens, en daardoor (:?) was ze ontzettend mak. TE mak. Af en toe wenste ik dat ze wat schuwer was en zich wat meer als een veulen gedroeg.
Als ze los liep, liep ze ontzettend vaak (van jongs af aan) achter mij aan ipv achter haar moeder aan, dat soort dingen


Diet wil ik dus echt proberen te voorkomen daar krijg je inderdaad alleen maar ellende van Scheve mond
Hoe is het verder gegaan teon ze wat ouder was??