Teugel los, paard weg. Iemand een tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:45

Citaat:
overigens heb ik de mazzel dat mijn paard zich rot schrikt als ik er ineens naast lig, en dan dus ook lekker blijft staan


OK dan! Zeer herkenbaar!! Haha!

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:58

ga iig rijden met een teugel-safe, zijn twee elastiekjes maak je vast aan je zadel en aan je teugel, als je eraf valt kan je paard nooit in zn teugel gaan staan. is gewoon te koop bij divoza.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:18

goede tip van die teugelsafe..........!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 10:22

Ja die tip van die teugelsafe neem ik ook mee. Oop ging er niet met mij vandoor. De bocht was wel overzichtelijk, ben geen groentje Knipoog . En verder ander zadel is geen optie, ben verslaafd aan mijn Barefoot (plus geld groeit niet op mijn rug). Is nu in reparatie, beide beugelriemophangingen waren afgescheurd, dus nu de Wintec er weer op. Volgende keer misschien wat vaker nasingelen. Evengoed iedereen bedankt voor jullie bijdrage.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:34

smurf schreef:
Het argument dat iemand noemde dat je eerst eens moet leren zitten voor je de straat opgaat vind ik kul, zelfs de meest ervaren ruiter kan er een keertje afvallen, dat is het risico van paardrijden, overal waar je op klimt, kan je afvallen!


Als je een hele slechte zit hebt en dus niet zo stevig zit dan vind ik het veiliger om wat zit lessen te nemen zodat je steviger in het zadel zit.
Natuurlijk kan iedereen er afvallen, ik val er ook wel eens af, maar de kans dat je er afvalt omdat je niet zo stevig zit is dan een stuk kleiner.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:36

Ik laat 'm los, als ik er op dat moment aan denk. Ten eerste blijft hij waarschijnlijk staan, naast me of wat verder op, ten tweede, als hij gaat kom ik hem bij de veeroosters wel weer tegen (we gaan altijd door het hek en ik geloof niet dat hij die in z'n eentje kan opereren) ten derde heb ik een keer een afschuwelijk ongeluk gezien van iemand die meegesleept werd door een overstuur paard en daarna een paar weekjes het ziekenhuis in mocht. Geloof niet dat hij ooit volledig herstelt is.

Dus tijdens de duikvlucht is het onbewust, maar zodra ik op de grond ben en hij wil paniekerig weg laat ik los. Vervolgens bel ik als de donder de stalhouders dat m'n paard eraan komt...

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:20

Ik hou vast, wat er ook gebeurd, m'n paard hou ik vast. Verstandig of niet, de mijne is hengst en mijn verantwoordelijkheidsgevoel is groter dan m'n eigen veiligheid. Ik moet er echt niet aan denken dat ie ontsnapt en andere paarden tegenkomt...
(en ik heb echt een hekel aan types die hun paard bij de eerste de beste scheet die hij geeft loslaten, zowel in de omgang als bij eraf vallen)

Maar eigenlijk val ik nooit, als we gaan, dan gaan we samen, als hij bijvoorbeeld uit zou glijden ofzo. Gelukkig is dat in de 7 jaar dat hij nu onder het zadel is nog niet gebeurd.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:28

ik hou ze altijd vast. gevolg, een hoef vlak langs mijn keel neergestampt.
maar ik heb het zo geleerd. er werd gebruld dat ik mijn paard NO MATTER WHAT vast moest houden, en als je die losliet kreeg je zo'n hatelijke blik van nou moeten we er weer achteraan.

al een paar pijnlijke klappen gehad van jonge dieren zo, maar het is echt een reflex. overigens wel positief dat hij dan niet op z'n teugels kan gaan staan.

trouwens meestal land ik op mijn voeten na een bok ofzo, weet niet hoe ik het doe, maar dan is het niet moeilijk om de teugels te blijven vasthouden.