Warming-up voor paarden, is dit goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:12

Myra1"]
[quote="Cassidy schreef:
Ach, die opmerking krijg ik zo vaak...tot ze me een keertje helemaal kapot van het paard zien stappen....Haha!


Nou, dan krijg ik vervolgens ook nog naar mn hoofd dat ik geen conditie heb...
[/quote]

Hmm.. waar ken ik dat van.. Schijnheilig


Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:35

Paardrijden is niet zo intensief als bepaalde andere sporten, maar het hangt er ook een beetje vanaf waar je het mee vergelijkt. Als je een uur intensief rijdt, gebruik je naast de spieren in je benen bijvoorbeeld ook je buikspieren en spieren in je rug en schouders. Daarnaast ben je de hele tijd geconcentreerd en bewust bezig met de manier waarop je je beweegt, je geeft de hulpen immers weloverwogen (dat lijkt mij in ieder geval de bedoeling). Bovendien komt er ook voor de ruiter een stuk coƶrdinatie bij kijken: je moet verschillende spieren onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.
Paardrijden vergt hierdoor een vrij goede conditie van het hele lichaam en je geest en bijzondere conditie van bepaalde delen van het lichaam. Ik denk dat je paardrijden bijvoorbeeld kan vergelijken met yoga, tai chi en bepaalde vormen van gymnastiek. Ik denk niet dat je moet zeggen dat je dezelfde soort inspanning levert als bijvoorbeeld bij sprinten (te voet of op de schaats) of waterpolo.
ALs hartpatiƫnt moet ik weloverwogen keuzes maken over de activiteiten die ik doe, ik mag bijvoorbeeld geen hele hoge hartslag krijgen. Als vervanging van eerdere trainingen ( voor de triathlon, wedstrijdzwemmen en waterpolo) kon ik kiezen uit verschillende opties, waaronder tai chi. Toen heb ik zelf paardrijden voorgesteld en dat vond mijn cardioloog een goed alternatief omdat de inspanning dus vergelijkbaar is.
Wat ik dus wil zeggen, is dat mensen die zeggen dat paardrijden geen sport is vaak een nogal beperkt beeld hebben van wat sport eigenlijk inhoudt![/u]

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers