Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:03

Mijn paard staat ook op rubber matten die zijn loeizwaar en laten geen voch tdoor. Ik sta op stro en mijn stal is altijd heel nat wel vervelend gooi iedere dag het stro in een hoek en gooi het dicht vlak voor ik naar huis ga. Wel tijdrovend dus. Heb nog nooit eronder (koeieput) schoongemaakt omdat die dingen loeizwaar zijn maar moet het wel een x doen. toen ik in oktober een schep er tussen stak kwamen er rode wurmpjes uit. Precies in de hoek waar ik mijn natte hooi altijd neerlegde. bah...wel een nadeel van die matten moelijk te reinigen eronder, erboven wel emmertje water erver heen en natrekken met een trekker.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:03

Mijn paard staat ook op rubber matten... het voordeel daarvan weet ik eigenlijk niet echt... het lijkt me iets minder koud als hij gaat liggen, verder, geen idee Verward

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:08

Ik moet zeggen dat sinds ik (gewoon dicht) rubber in mijn stal heb liggen ik wel een stuk makkelijker en sneller uitmest. Mits het buiten een beetje droog weer is blijft de stal ook lekker droog. Ik gooi er wel ongeveer een halve baal stro/dag bij.

Mijn paardje ligt 's nachts altijd (overdag wil hij dat trouwens ook graag doen) en ik vind dit zelf toch een iets prettiger idee. Het kan wel glad worden...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:36

sonjabelgium schreef:
Mijn tinker staat ook op rubber matten, van die tegels die poreus zijn. We hebben de boel op maat gemaakt en drie keer per jaar ongeveer gaan ze eruit om de boel te ontsmetten eronder. De urine dringt er zeer snel door ook . Vroeger was m'n hengst erg gevoelig aan rotstraat en sinds ie op die matten staat (al dan niet met stro erover heen) heeft ie daar geen last meer van! De matten zijn erg flexibel en zacht, dus ze kunnen ook best zonder stro. In de winter gebruik ik wel stro, maar val ik zonder ga ik zeker niet paniekeren hoor Knipoog


die heb ik dus ook, bij Roosen in belgie vandaan

tegels van 1m bij 1m en heel erg zwaar om op te tillen, maar wel zacht, en worden ook niet glad

regelmatig spuit ik ze schoon en 2x per jaar haal ik ze echt helemaal uit de stal en wordt alles compleet schoongemaakt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:25

Wij hebben een van onze paarden op rubber staan. We konden er goedkoop en makkelijk aankomen en wilden het eens proberen. Ik vind het fijn. 1x in het jaar alles eruit en grote schoonmaak, verder is het makkelijk mesten. Je schept de stront er zo uit. De urine gaat makkelijk weg, maar dat komt ook doordat we een goede afvoer hebben.
Ik ben er tevreden mee!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:11

Die van mij zijn 50 x 50 cm, komen deels van bij de Gamma en deels van bij de Makro waar ze goedkoper zijn

mayra
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:48

positief, de hoeven gaan niet snel kapot en het is makkelijk schoon te spuiten. je moet er nog wel stro over heen doen anders is het veel sneller smerig!!


Rodi schreef:
Hallo Allemaal,

Heeft er iemand ervaring met van die rubbermatten op de grond in je stal? Maakt dat echt zo makkelijk schoon als ze zeggen en de urine van de paarden blijft dat gewoon als een plas liggen enzo?

Hoor graag de positieve en negatieve ervaringen.

Alvast bedankt,

Groetjes Marcia

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:17

Ik heb in mijn stallen ook rubber matten, hiertoe heb ik besloten omdat mijn ene paard (3x raden welke Boos! ) het voor elkaar kreeg om haar achterhoeven aan de zijkant af te slijten bij het opstaan. Verder heb ik vlas en een mini-potstal en het bevalt heel erg goed ! de matten hebben profiel aan de onderkant waardoor de pis (in theorie) in de afvoer loopt. zo'n 2x per jaar alles eruit halen (wel de matten met een krijtje nummers geven zodat je weet in welke volgorde ze weer terug moeten Haha! - geloof me, dit is zeer belangrijk !!!!) hogedrukspuit erop en weer puzzelen !.

Ik vind het trouwens ook een fijn idee dat ze niet op de betonnen vloer kunnen gaan liggen !

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:16

Hmmm.... heel interessant, echter heb ik de indruk dat er hier twee soorten rubbermatten door elkaar gehaald worden. Ik heb de ervaring dat rubbermatten in twee cathegorieën ingedeeld zouden kunnen worden:

1) van die zwarte, dunne matten met een glad opppervlak. Vaak zijn die op een rol verkrijgbaar en kunnen die dan op maat gesneden worden. Deze matten zijn niet vocht-doorlatend.
2) van die 'poreuze' matten, die van een vocht-doorlatend materiaal gemaakt zijn. Ze hebben een 'anti-slip' oppervlak en aan de onderkant kanalen waardoor het vocht af kan vloeien. Deze zijn meestal in tegelvorm verkrijgbaar, vaak van een vierkante meter, zodat je bijvoorbeeld in een box van 3 x 3 meter, negen van die tegels nodig hebt.

In beide gevallen heb ik het idee dat het rubber isoleerd, de box is warmer, behaaglijker. Uiteraard is de vloer minder hard in beide gevallen. Het voordeel van de eerste cathegorie is dat de matten door het gladde oppervlak makkelijk te reinigen zijn, in die zin dat ze afspoelbaar zijn. Reinigen bij de tweede cathegorie ervaar ik echter als een hel Bloos het vuil blijft aan het grove oppervlak vastzitten en het kost echt veel tijd, moeite en water om dat eraf te krijgen. Groot voordeel van de poreuze matten is dat ze dus vocht doorlaten, wanneer de box dan net een tikkie afloopt en er een afvoer is, heb ik de ervaring dat er een merkbaar verschil is in de natheid (of droogheid) van de box; het verbruik van strooisel is aanzienlijk minder. Wel moet goed worden opgelet dat het "systeem" niet verstopt, want zand wordt vaak met het vocht meegenomen, waardoor de kanalen verstoppen.
Wat ik ook vaak zie bij de eerste cathegorie matten dat een deel van de box ermee bekleed wordt..... daar ben ik ook niet zo'n fan van. Zeker wanneer er dan zaagsel of iets dergelijks overheen gaat. Dat gaat er namelijk vaak onder zitten, tussen zitten enz. Het rubber komt omhoog en wordt gewoon gevaarlijk.
Persoonlijk heb ik niet echt voorkeur voor één van beide cathegorieën. Het schoonmaak-voordeel van nr. 1 weegt dat op tegen het afvoer-voordeel van nr. 2?
Uiteindelijk denk ik dat het vooral makkelijker is om in een al bestaande box, matten uit nr. 1 aan te brengen. Immers is het dan vaak moeilijk een afvoer aan te brengen in de stal, wat ik dan erg belangrijk vind is dat de matten wel exact passen in de box, niet kunnen schuiven en niet omhoog kunnen komen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:33

marloezzke schreef:
... alleen rubber maten kan lelijke wonden veroorzaken en kan soms erg glad zijn...

Mijn paard staat nu op een stal, waar vroeger (western) show- en wedstrijd paarden stonden.
Een aantal boxen hebben rubbermatten, de rest niet. De boxen met matten, waren voor die paarden, die -vooral- aan shows meededen en dan nergens een kaal plekje mochten hebben door het liggen op een betonnen ondergrond (natuurlijk wel met zaagsel opgestrooid Knipoog !).
Dikke heeft toevallig een box met matten erin, maar ik strooi hem net zo op (met zaagsel) als ik het vroeger deed, toen ´ie nog in een box met betonnen vloer stond.
Ik vind rubber niet makkelijker/moeilijker uit mesten dan beton. Het enige verschil, is dat ik in de winter, als het erg hard vriest, geen laag stro meer onder het zaagsel doe, om de ondergrond minder koud te laten zijn.
Een nadeel vind ik wel, dat de matten niet millimeter precies op elkaar aansluiten en tussen de kieren de prut (aangekoekt zaagsel met pies) gewoon blijft zitten Scheve mond !
Voordat Dikke in die box kwam te staan, heb ik alle aangekoekte viezigheid er met een aardappelschilmesje tussen uit geprutst en daarna de hele box ontsmet
Citaat:
... ik vind het daarnaast erg onnatuurlijk om alleen matten in de stal te leggen zonder andere bodembedekking er over heen.
in mijn trailer gaan er ook altijd krullen overheen, ik vind zonder gevaarlijk dan is de kans op uitglijden veel groter

Ik zou mijn paard ook niet op de matten zonder op te strooien neer zetten Scheve mond . Is misschien een gevoelszaak (míjn gevoel Knipoog ), dat het imo prettiger ligt als het opgestrooid is én ik weet dat mijn paard niet graag piest, als ´ie het idee heeft dat het tegen z´n benen spetterd Clown .

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:29

Mijn paarden hebben 7 jaar lang op drainerende matten gestaan.......

EEN RAMP !!!!!!!

Ik moet toegeven dat ze er ondanks dat het er niet vrolijk uit ziet wel graag op stonden. MAAR: de urine trekt er alleen door als de mat echt schoon is en nog vrij jong...... na een aantal jaren gebruik, slibben de porieën dicht en liggen de paarden puur in hun eigen smurrie.

MAAR wat ik nog belangrijker vind..... de verzenen van de hoeven van de paarden vliegen in kwaliteit achter uit........ na een paar jaar op matten staan krijgen de paarden platvoeten met hele zwakke weke verzenen......

Ze staan in verhouding te veel op de ballen van hun voeten, doordat ze iets in het rubber zakken. Daar ontstaat de afwijking door....

Geen van mijn paarden kon zonder ijzers.......nu een jaar later (ze staan in een andere stal op stro) lopen ze allemaal op blote voeten......

Trek je eigen coclusie.....

Dan is de "maandelijkse" schoonmaakbeurt van boven en onderkant van de matten een heel zwaar karwei.

Ik ben blij dat ik er van af ben......

Roos73
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:07

Waar hebben jullie die matten gehaald, en wat kosten ze ongeveer??
Ik wil graag die vocht doorlatende matten.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:58

ik heb Govaflex-matten te koop, voor een stal van ong. 3 x 3.
1 jaar oud. Wegens verhuizen naar een andere stal te koop.
Nieuwprijs 450 euro, doe een bod !
dit zijn de goede 1x1 meter matten 4 cm dik vochtdoorlatend.

Mayflower18
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:32

Ik ben ook van plan misschien rubberen matten in stal te legen
maar is dit wel goed voor het paard zijn benen !! mij is geleerd
dat als en paard op harde ondergrond staat dit beter is voor zijn hoeven
en spieren & pesen in dr benen ! voor de door bloeding van zijn benen
en op rubber staat die niet hard

_Marjolein
Berichten: 1388
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Schoonrewoerd

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:43

Mijn pony heeft ook rubbermatten in haar stal gehad, eigelijk geen idee waarom we die er toen ingelegd hebben. Vond het niet fijn, omdat het vocht niet door de matten heen ging en de stal erg snel 'nat' & vies werd.

heudensfreak
Berichten: 147
Geregistreerd: 04-12-07
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:37

Op de stal waar mijn paarden staan zijn rubberen matten.
de staleigenaar had liever geen bodembedekking erover omdat de matten gemakkelijker alleen te kuisen waren
(1x per dag uitvegen met borstel). de paarden hebben er een kleine week opgestaan (om eens te proberen) en
telkens deden ze er een héééél klein beetje vlas over.
De paarden vonden het echter niet aangenaam. ze stonden de hele dag in hun eigen stront en pis en durfde hun niet
te gaan leggen. eentje was dan na een paar dagen echt moe omdat hij zijn benen niet kon ontspannen.

Dus hebben we er sindsdien altijd een goed pak vlas bij gedaan , dat er dus een bodem was van eeen 5 a 10 cm.
je merkte echt in de manier van doen van de paarden dat ze blij waren en nu liggen ze ook gewoon.

een enorm nadeel van die matten vind ik dat het echt enorm stinkt!
de staleigenaar heeft 5 ijslanders en die staan alleen op rubberen matten. het ruikt er echt naar een vieze koeienstal!
voordeel is wel dat die matten extra isoleren en dat je beetje minder strooisel in de stal moet doen want daaronder is het niet koud

cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:53

Ik heb ook de vochtdoorlatende matten, in dagelijks gebruik zijn ze prima, ik doe er overigens wel gewoon stro op. Maar alles blijft droger en het mesten is een stuk makkelijker.
Alleen het (ik doe dat 1x per jaar) schoonmaken is een drama, ze zijn niet te tillen. Ik spuit ze af met de hogedrukspuit en laat ze dan een dagje drogen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:39

Hier liggen o.a. dichte, ruwe, flexibele matten van ongeveer een cm dik. Die bevallen mij het best omdat ze minder glad zijn en niet snel omhoog krullen.

In de stallen hebben we er deels een laag (ongeveer 10cm) strooisel overheen liggen (zaagsel of hennepvlas) zodat ze daar kunnen plassen en liggen. Dat doen ze ook graag en door elke dag de drollen en regelmatig de natte plek er uit te halen blijven de stallen ook schoon en fris. Ze gaan dus niet stinken zoals wanneer je rubber matten zonder strooisel gebruikt. Alleen als je de natte plek er uit haalt stinkt het even.

Elk jaar halen we de matten even aan de kant, laten de stal goed drogen en vegen hem uit en eventueel spuiten we hem nog schoon, en dan gaan de matten er weer in.

Ik zou geen vochtdoorlatende matten willen in een stal zonder roosters/afvoer eronder en zeker niet zonder strooisel. tenzij het een inloopstal is waar de paarden alleen maar hoeven te schuilen als het slecht weer is. Als de paarden het als toilet gebruiken, en in de winter bij koud en nat weer, is strooisel erover wel zo fijn.

hijnebol
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:18

wij hadden matten in de stallen, maar strooide daaroverheen stro, het vocht kon niet weg, de matten werden glad, paarden lagen vast. Hebben nog geprobeerd om kleine gaatjes erin te boren, maar nee het was het allemaal niet. Nu zijn de matten gebruikt als wandbekleding, lekker zacht, voorkomt beschadiging aan stal en paard en de paardjes staan lekker op stro, daaronder een ruwe klinkervloer waar de urine snel weg kan.

annttje1
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: zuid holland

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:39

hoi hoi
Je kan het beste rubberen matten nemen waar de urine van je paard door heen kan een goeie optie is koeien matten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:37

hijnebol schreef:
wij hadden matten in de stallen, maar strooide daaroverheen stro, het vocht kon niet weg, de matten werden glad, paarden lagen vast. Hebben nog geprobeerd om kleine gaatjes erin te boren, maar nee het was het allemaal niet. Nu zijn de matten gebruikt als wandbekleding, lekker zacht, voorkomt beschadiging aan stal en paard en de paardjes staan lekker op stro, daaronder een ruwe klinkervloer waar de urine snel weg kan.


Qua Milieuregels (puntvervuiling) mag een klinkervloer niet meer in een vaste paardenstal. Er moet een vloeistofdichte vloer zijn, of een roostervloer met vloeistofdichte gieropvangput er onder/naast.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:44

Wij zijn ons ook aan het orienteren voor rubber matten.
de paarden daar staan nu op beton en hebben de mogelijkheid om op zacht dik pak stro te gaan liggen.
Misschien een gedeelte met rubber matten en dat opstrooien met wat vlas en de rest beton laten...?!
(dit gaat dan om groepsstallen)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:50

of juist een deel opstrooien met vlas (geeft stevige, maar ook zachte vochtopnemende bodem om te liggen en als toilet) en de rest met stevige rubber matten zodat de hoeven minder te lijden hebben van het staan en lopen op beton?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Rubber op de grond in je stal positief of negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:54

Voor de hoeven zo ik ze juist graag op beton laten staan!
Word het hoefmechanisme benut, slijten ze mooi af (scheelt hoefsmid)
Maar voor het liggen vind ik het wel belangrijk dat de paarden warm en zacht kunnen liggen.

redshadow
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Laag-Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:58

hey wat is fijner van die matten met soort van gaten of dichte weet het namelijk niet echt :)