Hoe een schonere stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:00

ongeveer tussen een 3/4 - 1 baal stro maar dan laat ik achter in de stal een strook vrij waar ik ligjes wat stro overheen gooi (want daar kwak je uiteindelijk al je mestballen naar toe en liggen doen ze daar dan ook niet). Dus ik verdeel het stro over ong. 4/5 van de stal.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 16:03

Dus vandaag schep ik de ballen naar achter, laat een laagje liggen en gooi er twee plakken stro bovenop? En dit houden jullie zo vol, of doe je dit tijdelijk tot ze begrijpen hoe ze een schone stal houden?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:44

joelledsr schreef:
Dus vandaag schep ik de ballen naar achter, laat een laagje liggen en gooi er twee plakken stro bovenop? En dit houden jullie zo vol, of doe je dit tijdelijk tot ze begrijpen hoe ze een schone stal houden?


Als de ballen goed zichtbaar zijn dan schep ik ze er wel eens uit.. maar Sandor loopt ze ook door zijn hele stal dus vind ik er vaak weinig van terug..
Je moet een paar dagen doorbijten om de onderlaag te laten liggen.
Maar als deze laag dik genoeg is blijft de toplaag dus mooi schoon.
Ik verbruik verhoudingsgewijs maar heel weinig stro. Als ik de onderlaag eruit haal en de zijkanten los haal heb ik dus heel veel schoon stro over. Dat gaat dan weer in het midden.. etc etc.. Ik haal max 1 maal per 2 maanden zijn hele box een keer leeg..
Je moet het echt 2 dagen laten liggen voordat je goed resultaat ziet.. en echt genoeg strooisel gebruiken dat is het belangrijkste OK dan! Succes

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:07

joelledsr schreef:
Dus vandaag schep ik de ballen naar achter, laat een laagje liggen en gooi er twee plakken stro bovenop? En dit houden jullie zo vol, of doe je dit tijdelijk tot ze begrijpen hoe ze een schone stal houden?


Ja zo werkt het....en dan 1x per week of 1x per 2 weken gaat de stal leeg.....voordat ik begin schraap ik heel losjes de droge laag eraf en leg dat in een hoek....schep vervolgens alles weg....laat de stal ff drogen.....leg als bodem dat weer neer wat ik in de hoek had gelegd....en dan daarop weer schoon stro.
En nee....dit doen wij niet tijdelijk maar eigenlijk altijd.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:18

Je kan ook (als je toch iedere dag de stal leeg moet halen Knipoog ) een keer op zaterdag ochtend uitmesten, daarna ga je 's middags nog een keer naar de stal en haal je het nog redelijk schone stroo weg (dat leg je in een hoop op de hoek ofzow...)
de nieuwe laag stroo strooi je uit en het al gebruikte stroo strooi je daar weer overheen. Het stroo ruikt dan niet meer zo lekker vers en je paard (die van mij tenminste Lachen ) eet het stroo dus niet meer op!
daarna blijft de stal dus veel langer schoon, omdat hij al het verse stroo niet meer weg eet...
veel hooi verdeeld over de dag geven kan het stroo eten ook tegen gaan.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:19

met de nieuwe laag stroo, bedoelde ik natuurlijk het nieuwe schone stroo wat gewoon nog in plakken zit Lachen

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:23

mijn paard eet het stro niet, want ze kan de hee dag hooi eten, maar het is echt het rondtrappen van de vuiligheid en niet op 1 plek mesten

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:33

Onze box paarden staan ook op pot stal.
Haal ze eens per 3 maanden helemaal leeg.
Dan 2 balen stro er in en daarna dagelijks 2 tot 3 plakken stro.
Vind het super werken.
Had ook altijd vieze stallen, en al heel veel geporbeerd maar dit is het beste, schonere paarden en drogere stallen.

Stands worden wel dagelijks gemest en opgestrooid.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:07

als je een ruin of een hengst hebt, heb ik uit Oostenrijk de volgende tip:

gooi op de plek waar jij wilt dat ie gaat mesten een paar ballen mest van een andere hengst/ruin, dikke kans dat ie die lucht niet wil en er overheen gaat mesten!

Op de stal waar ik gewerkt hebt zetten ze altijd de ruinene/hengsten naast elkaar en die mesten altijd tegen de tussenmuurtejes aan (ze hebben scheit aan elkaar!)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 08:37

Heb een redelijk nette pony, altijd in dezelfde hoek en een heel vies paard. Hij mixed het vieze en schone stro altijd door elkaar en slaapt het liefst met zijn hoofd in de mest, lijkt het wel.
Ik heb een ontstoken schouder en kan niet meer dagelijks uitmesten. Ik doe het zo, het gaat vrij goed: paardenstal wordt om de vier à vijf dagen helemaal uitgemest (ongeveer 7 kruiwagens). Uiteraard bewaar ik schoon stro. Onderin de stal gaan twee emmertjes houtkrul en daarop 2 balen stro. Elke box is 3 x 3 en ze staan er alleen 's nachts in. Het werkt beter dan weinig stro, vrienden van mij doen nooit meer dan 1/2 baal in de box en dat is elke dag helemaal vies en hun paard ligt altijd op de koude vloer.

Het meest ideaal is wat een vrindin van mij doet die paarden opfokt en inrijdt: ze verwijdert elke dag de mest en de nattigheid en gooit er een of twee plakjes schoon stro bij en een half emmertje zaagsel. Haar paarden staan voornamelijk op stal, maar haar stallen zijn eigenlijk altijd droog.
Er gaat maar 1/2 tot 1 kruiwagen per dag uit, ik heb het een tijd geprobeerd, maar het kost wel veel tijd per box en ik hield het dus niet vol met mijn schouder.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:46

Jippie schreef:
Dan gooi je er gewoon te weinig in. Vergeet niet dat veel paarden behoorlijk wat stro naar binnen werken. En een paard produceert heel wat kilo's mest en liters urine op een dag. Er is behoorlijk wat stro nodig om een dikke laag op de bodem te creeren.


Mijn paard at het op, nu staat ze op zaagsel, ..en er lag echt niet te weinig in! Elke dag was het goedbedekt na het mesten, en de volgende dag was het meeste al op. In de week gingen er best veel pakken door heen,aangezien het voor 1paard was. ( en nee...ze krijgt niet te weinig hooi ofsow Tong uitsteken )

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:04

Ik weet niet of dit al gezegt is maar ik had even wel genoeg gelezen Tong uitsteken
Mijn merrie maakte er in het begin ook echt een puinhoop van...
Ik werd er echt helemaal gek van..
ik hb is een keer haar hele stal leeg gehaald en toen alle Poep (schijt hoe je t ook wilt noemen) gewoon echt die drollen geen stro ofzo...
heb ik allemaal in een hoek versprijd achterin de box.
en voor de rest allemaal schoon stro..
Nu poept ze alleen nog maar achterin dr box Haha! benk heel blij mee Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:11

SuusJa"]
[quote="Jippie schreef:
Dan gooi je er gewoon te weinig in. Vergeet niet dat veel paarden behoorlijk wat stro naar binnen werken. En een paard produceert heel wat kilo's mest en liters urine op een dag. Er is behoorlijk wat stro nodig om een dikke laag op de bodem te creeren.


Mijn paard at het op, nu staat ze op zaagsel, ..en er lag echt niet te weinig in! Elke dag was het goedbedekt na het mesten, en de volgende dag was het meeste al op. In de week gingen er best veel pakken door heen,aangezien het voor 1paard was. ( en nee...ze krijgt niet te weinig hooi ofsow Tong uitsteken )
[/quote]
Leg mij eens uit waarom het erg is dat je paard veel stro op eet? Het is misschien vervelend voor je protemonnaie maar als je paard zo veel stro eet heeft hij daar vast en zeker behoefte aan. Mijn paard eet ook erg graag stro, ondanks dat hij super veel kuil krijgt.

capopjekop

Berichten: 30650
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:52

Mist schreef:
Vlas + Potstal, ik heb ook zo'n varken ! Na mijn verhuizing naar
Belgie kon ik geen stro meer opslaan, dus maar houtkrullen (geen success!) daarna vlas ! ik wou dat ik DAT eerder had geweten !


ja vlas is fijn Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:00

Citaat:
ja vlas is fijn

ik heb vandaag een "ballenwipper"aangeschaft, want ze mesten mijn vlasbox nooit uit, reden: gaat niet met een riek Verward Boos!
nu is er dus geen excuus meer om die box niet uit te mesten Cool
(je verhuurt volpension of niet....)

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:00

Jippie"]
[quote="SuusJa"][quote="Jippie schreef:
Dan gooi je er gewoon te weinig in. Vergeet niet dat veel paarden behoorlijk wat stro naar binnen werken. En een paard produceert heel wat kilo's mest en liters urine op een dag. Er is behoorlijk wat stro nodig om een dikke laag op de bodem te creeren.


Mijn paard at het op, nu staat ze op zaagsel, ..en er lag echt niet te weinig in! Elke dag was het goedbedekt na het mesten, en de volgende dag was het meeste al op. In de week gingen er best veel pakken door heen,aangezien het voor 1paard was. ( en nee...ze krijgt niet te weinig hooi ofsow Tong uitsteken )
[/quote]
Leg mij eens uit waarom het erg is dat je paard veel stro op eet? Het is misschien vervelend voor je protemonnaie maar als je paard zo veel stro eet heeft hij daar vast en zeker behoefte aan. Mijn paard eet ook erg graag stro, ondanks dat hij super veel kuil krijgt.
[/quote]

Kzeg nie dat het erg is, goed voor de darmen, maar het kijk zo zielig als je volgende dag kijkt en er ligt zo weinig in Tong uitsteken
Maar nu staan mijn beide paardjes op vlas ( wegens stofallergie van mijn pony) en nu poept ze op een hoop!! HEERLIJK Bloos ! ben nu veel sneller klaar met mesten!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:44

Maywood is echt de ergste viespeuk die ik ooit meegemaakt heb. Als ze op vlas staat roert ze haar uitwerpselen er letterlijk doorheen. Resultaat: na twee dagen heb je nog een dikke natte smurrie over.
Nu staat ze op stro en dat betekent gewoon veel erin gooien en goed uitmesten. We beginnen met 2 pakken en er gaat iedere dag zeker een half pak bij. De drollen worden er iedere dag uitgeschept (behalve op zondag Bloos ), de natte stukken worden eens in de twee, drie dagen meegenomen. Als het echt te vies wordt (ongeveer eens in de twee weken) wordt het helemaal leeggehaald.
Persoonlijk vind ik het fijn als een vies paard op stro staat. Schone paarden kunnen op zaagsel staan, want dan kan je makkelijk de uitwerpselen verzamelen en de rest laten liggen. Maar bij van die paarden die alles door elkaar roeren wordt het al snel best nat, en dan wil ik altijd het liefst alles eruit halen. Misschien helpt het ook hier als je er gewoon heel veel ingooit, nog nooit geprobeerd want ik wil de eigenaresse niet op kosten jagen!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:07

Lars is ook een smeerpoets.
Hij staat nu op zaagsel met een laag stro erover.
De hele week door haal ik de mest uit de stal, haal het stro opzij en gooi over de natte plek in het zaagsel een laag schoon zaagsel (haal ik gewoon aan de zijkanten weg). Erg nat stro gaat er ook elke dag uit. Daarna het stro er weer overheen en 3-4 plakjes erbij (van 20kg baaltjes). Ik heb door de weeks elke dag een halve kruiwagen mest. Op zaterdag mest ik goed uit en haal er dan ongeveer 3 kruiwagens uit. Alles wat dan nog "schoon" is, gaat aan de kant waar hij plast en mest en dan begint het hele feest weer van voor af aan.