Ik zoek info over lucht zuigen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 12:38

Ik kan een paard leasen, welke een stalgebrek heeft, namelijk luchtzuigen. De eigenaresse zegt dat het paard met 14 andere paarden op stal staat, dat geen enkel paard het heeft overgenomen en dat ie een luchtzuigersband draagt. Wie kan me hier meer over vertellen? Kunnen andere paarden het overnemen? Zou een pensionstal zo'n paard weigeren? Kun je er iets aan doen? Wat is het precies? En wat voor gevolgen heeft het?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:41

Mijn pony doet het ook en soms hebben luchtzuigers een slechtere conditie maar dat is niet altijd.
Het gebeurt idd wel eens dat een ander paard het overneemt maar Robin staat nu bijna een jaar op deze pensionstal en geen een paard heeft het overgenomen. Zon band helpt wel heel goed. Ze zullen het soms nog wel proberen maar meer niet. Ik denk ook niet dat een pensionstal zo'n paard snel weigert. Ik ken genoeg stallen waar er minstens 1 van op stal staat.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:41

Ik ken ook een luchtzuiger, heeft ook een band om en idd de andere paarden nemen het niet over.
Ik denk dat het per pensionstal verschilt of ze het een probleem vinden.
Als de band goed helpt kun je er een heel leuk paard aan hebben waar je gewoon alles mee kunt doen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:43

Wie kan me hier meer over vertellen? ik.

Kunnen andere paarden het overnemen? Ja, als je hem geen band om doet kunnen andere paarden het overnemen, vooral jonge paarden.

Zou een pensionstal zo'n paard weigeren? Zou kunnen als jij hem geen band om wilt doen of als hij het toch blijft doen met band om.

Kun je er iets aan doen?
Ja een band om doen als die helpt of laten opereren maar het is niet altijd gezegd dat het niet meer terug komt.

Wat is het precies? Paard hapt lucht in en dit werkt verslavend dus paard blijft het meestal doen en leert het niet meer af.

En wat voor gevolgen heeft het?
Paard kan koliek krijgen als je hem gewoon laat zuigen of als band niet helpt. Gevolg van koliek kan doodgaan betekenen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:46

Luchtzuigen is een gewoonte wat het paard zich heeft aangeleerd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard dat van een ander heeft geleerd, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Ik heb zelf een luchtzuiger gehad die dat voornamelijk deed om zijn pijn en frustratie te uiten. Mijn idee is dat juist de paarden die deze 'tic' hebben ontwikkeld een bepaalde frustratie hebben opgebouwd. Dat geldt ook voor weven, kribbebijten en tandenknarsen. Wat ik wel heb meegemaakt dat de aanleg tot ontwikkelen van zo'n gewoonte erfelijk is. Ik ken een merrie, die weeft, waarvan een zoon weeft, een luchtzuigt en de andere tandenknarst.

Mits het paard goed reageerd op een luchtzuigband en dus niet meer zuigt of een poging doet tot is er voor het paard absoluut geen belemmering om 'gewoon' te leven.

Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand mijn vorige paard weigerde omdat hij luchtzoog. Zorg voor een goede band (ik had zo'n miracle collar en dat ging vele male beter dan die goedkopere varianten).

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 13:38

Lois zuigt ook lucht en ik heb sinds een week ook een miracle collar. Ziet er banketstaaflig uit, maar werkt super. Hij schijnt het al van jongsafaan te hebben en doet het vooral na het eten. Hij heeft nooit koliek gehad en een beregoede conditie. De andere paarden hebben geen last van hem bij ons op stal.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 13:56

Ik voeg me helemaal bij mytens. Niets meer niets minder.

Zo'n operatie kost 6 mille.
Het is verslavend en leren het nooit meer af (kijk maar naar mijn paard). Het lichaam maakt endorfine aan tijdens het luchtzuigen, en dit werkt verslavend. Zo'n miraclecollar help doorgaans heel goed. Ze zuigen er meestal niet doorheen. Maar dat heb je altijd met welk duurder product dan ook; duurder is beter!! Koop daarom ook nooit rommel voor je paard.
Mijn paard is totaal niet gefrusteerd. Hij heeft het als buurjongetje op zijn vorige stal overnomen van zijn buurmeisje die het al jaren deed

gr,
prima

_________________
En maak van het leven een avontuur, geen routine!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prima op 2001-09-17 14:14 ]</font>

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:05

Maar je moet er wel rekening mee houden dat andere paarden het wel kunnen overnemen. De paarden gaan dit doen uit verveling.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 22:35

Hai,
in de hoefslag van 16 augustus staat een heel stuk over luchtzuigen, goed artikel.
Heb zelf ook een luchtzuiger op stal, doet het idd alleen als hij iets lekkers heeft gehad, conditie perfect, mankeert nooit iets, de andere paarden hebben het niet overgenomen, ze lopen bij ons dan ook heel veel buiten, hebben ze niet zoveel reden om te zuigen.
Hoop dat je er iets aan hebt, als je de hoefslag niet kunt krijgen, pb me ff, stuur ik je een copy van het artikel.
groetjes,

Geral
(Amanda)

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 22:56

ja paarden kunnen het overnemen,
vele mensen denken hier nogal luchtig over, maar jonge paarden doen hun groepsgenoten na.
luchtzuigen werkt verslavend bij paarden ze zuiken lucht naar binnen en dit werk verslavend.
slik zelf wat lucht in dan weet je ongeveer wat dat paard voelt.
sommige paarden kunnen niet meer zonder en proberen het op allerlei manieren (zelfs met zuigband om)
ik ken een paard die deed het gewoon op andere paarden (op de rug daarvan)
daarna maken ze een soort "boerend geluid"
net als iedereen weten we dat paarden niet echt kunnen boeren, maar daar lijkt het wel op
dat paard heeft nu een speciaale band om die ze in amerika gebruiken en is er nu zo goed als van af.

de conditie van dezer paarden is er niet slechter op oor ik ken zelfs luchtzuigers die gewoon concours lopen

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 22:58

Nou is mijn vraag nog... doen ze dit alleen op stal? Of ook tijdens het rijden en in de wei?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 07:36

sommigen doen het ook in de wei en die kunnen de hele omheining slopen. (de mijne gelukkig alleen maar op stal als ie z'n band niet aan heeft). Of er paarden zijn die het tijdens het rijden doen weet ik niet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:11

Het ligt aan de manier hoe ze het doen.
De 'beginnelingen' doen het meestal door hun tanden ergens op te zetten en dan te zuigen. De meer 'gevorderde' kunnen het meestal ook zonder ergens aan vast te bijten. Dat doet die van mij dus. Dus ook buiten doet hij het. Tijdens het rijden, longeren, wandelen en al die dingen doen ze het niet want dan vervelen ze zich niet.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 17:52

Hai,

Heb ook het tweede hoefslag artikel hierover voor je, doe ik dinsdag op de post.
De eerste heeft wat lang geduurd, maar heb een beetje pechweek achter de rug.
Sorry hiervoor.

Groetjes,

Geral
(Amanda)

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:08

hoi had toevallig een plaatje upgeload van een luchtzuigband ( toen ik er zelf een vraag over stelde) dus hier is ie werkt niet altijd maar meestal wel.
[img]../upload/595/luchtzuigband.jpg[/img]

groetjes heleen

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 00:07

Hoi,
Ik heb een paard verzord dat luchtzoog. Deze had ook een miracle-collarband om maar zoog hier gewoon dwars doorheen. Toen we het wilden gaan proberen met een muilkorf (het was dus een kribbebijter + luchtzuiger) kreeg hij gaskoliek en is hieraan 2 dagen daarna aan overleden.
Dus heel goed om er goed op te letten, wat helpt wel wat niet.
Op de zelfde manege waard mijn verzorgpaard stond staat ook een andere luchtzuiger, deze heeft nu een muilkorf maar presteert het zonder iets vast te pakken lucht te zuigen (daar komen ze ook snel achter dat dat ook kan!)
Je kan ook nog speciale vies-smakende sprays op de plekken spuiten die hij vast pakt.
Maar het is erg moeilijk te bestrijden, want ze vinden het heerlijk (zie andere reacties hierboven)
Geef er aandacht aan, succes!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 02:11

Citaat:
Op 2001-09-17 18:05, schreef Yootha:
Maar je moet er wel rekening mee houden dat andere paarden het wel kunnen overnemen.

Ik heb nog géén paard meegemaakt dat ook is gaan luchtzuigen doordat ´ie het heeft afgekeken



De paarden gaan dit doen uit verveling.


Dit geloof ik zeer zeker! Ik ken een Hafi, dat graag zou willen "werken", helaas heeft z´n baas op het moment weinig tijd voor hem (had eerst een ernstig ongeluk en moet nu de oogst mee binnen halen, is de zoon van de boer waar we met de paarden staan) en dus is die arme Anton begonnen met luchtzuigen; echt zonde, het was niet nodig geweest, als hij z´n zus op hem had laten rijden Boos! !

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 07:50

Ik heb begrepen dat een band alleen werkt als je er snel bij bent. Maar je ziet ze die gewoon doorgaan met band en zelfs die op de band luchtzuigen.
Wat ik erg zielig vind is als jonge paarden dit gaan doen uit verveling omdat men ze op stal houdt, niet genoeg buiten zet of niet naar een inscharing brengt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:33

Ik heb een paard gehad dat luchtzoog over de staldeur heen (geen kribbebijter) en weefde. Geen enkel paard op die stal heeft het van haar overgenomen. Mijn paard liep overdag altijd buiten en als ik de miracle collar afliet, ging ze over de bakrand hangen om lucht te zuigen.

Het was een ex-renpaard en in de training aldaar heeft ze zichzelf dit aangeleerd. Gek hè, 23 uur per dag op stal, 6 kg haver en 3 kg bix per dag en 2 handjes hooi, geen stro in de stal maar houtmot. Beest heeft zich als jong paard te pletter verveeld en barste van de energie. En als die gewoonte er eenmaal inzit, krijg je het er bijna niet meer uit.

Koliek heeft ze nooit gehad, gelukkig!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:39

Lethal deed het ook, hij heeft het zelf uitgevonden (die slimmerik)...(hij doet kribbebijten, dus hij moet iets beetpakken om het te doen..)
Een band hielp niet, ook niet die nieuwste band (met die dubbele band, 1 voor en 1 achter zijn oren).
Dus nu hebben we zijn vast voerbak eruit gehaald en zijn waterbak naar beneden gedaan. Nu kan hij dus niet meer zuigen, omdat hij zich ergans aan moet vasthouden omte zuigen.
Verder heeft mijn paard geen mindere conditie gehad en/of snel last van koliek. Ben ik wel errug bij om..
Succes er verder mee...
Ps. Ik sta gewoon op een pensionstal en daar hebben ze dus die voerbak eruit gehaald en die waterbak verlaagd..echt tof van ze...

_________________
http://www.xs4all.nl/~denenwen, ga eens kijken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: prakkie op 2001-09-28 10:41 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:40

Wij hadden op stal een manege paard als luchtzuiger staan. Ze was erg mooi en een goed beestje. De verzekering heeft haar moeten ophalen.

Toen ze op de manege kwam, was ze mager. We deden haar gelijk een luchtband om, en het leek alsof het hielp.
Een paar maanden later, kwam ik net terug van een wedstrijd, en keek ik bij Amiera de stal binnen. In een mum van tijd was ze ontzettend dik geworden. Ik haar longeren. HEt lucht kwam er een beetje uit, maar dus niet helemaal.

De veearts adviseerde ons, om haar 24 uur in de bak te zetten, zonder eten. In de bak kon ze namelijk niet luchtzuigen. Toen we haar weer in de stal zetten, begon ze weer luchttezuigen. Het was met een kleinbeetje begonnen, en het werd van kwaad tot erger.

We hebben haar met veel pijn en moeite weggedaan, want wat ik al eerder zei: Amiera was een topper, voor alle kinderen en volwassenen, iedereen was gek op haar. Maar, ze zou te veel leiden, en we hadden de ruimte niet, om haar dag en nacht in de wei te gooien.

Na 24 uur, was ze weer ontzettend mager, het leek alsof ze dik was, door de lucht wat er in haar zat. Het bestuur had haar weggebracht in onze trailer.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het je allemaal een hoop ellende KAN schelen. Ik zal nooit van mijn leven een luchtzuiger willen hebben. En, naar mijn beter weten in, kunnen andere paarden het wel overnemen.

suc6 met je beslissing.