tinker voor de kar... ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

tinker voor de kar... ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 20:35

Hallo allemaal,

Onze tinker heeft van haar eigen goede, brede hoeven. Onze smid kan wel uren mijmeren over die 'superhoeven'. Ze heeft daarom nog nooit ijzers gehad, in haar korte, bijna 4-jarige bestaan.

Maar nu ze ook voor de kar loopt, hebben we gemerkt dat haar hoeven toch wel erg snel slijten. Er springen ook stukjes langs de randen uit. Dus zoals het nu gaat, zullen we niet langer door kunnen gaan. Er moet hoe dan ook iets gebeuren aan die hoeven. Want nu rijden we nog maar rustige korte ritjes (van max. 3 kwartier) en zoveel mogelijk over zandwegen. We zijn dus echt niet intensief bezig.

Ik heb de discussie over ijzers doorgelezen en ik vrees dat onze tinker bij de 2% van de paarden hoort die bijna niet zonder ijzers kan. Destiny wordt bereden en loopt dus ritjes voor de kar.

Nu weet ik wel dat ijzers een noodzakelijk kwaad zijn en dus ook heel wat nadelen hebben. Ik ben wel ongeveer zeker dat de hoefsmid ijzers zal willen aanbrengen. Maar... ik wil me graag nog een laatste keer laten informeren. Een kwestie van de hoefschoen-voorstanders (en andere mensen die voor een alternatieve weg gekozen hebben) ook nog eens aan het woord te laten. Maar zijn hoefschoenen wel interessant voor betuigde paarden die onvermijdelijk regelmatig op de verharde weg lopen?

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:04

laten beslaan

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:11

Waarom zouden hoefschoenen niet interessant zijn?
Maakt het zoveel verschil uit als ze voor de kar lopen of onder de man?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:15

Gewoon op ijzers zetten.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:30

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn a-pony heeft te kleine hoeven voor hoefschoenen (Smit-Rijssen is te ver weg).
We rijden nu al twee jaar af en toe met de kar (2 keer per week), niet te lang op de verharde weg en ik moet zeggen dat dit lukt. Alleen zoals je al zei, langere tochten zitten er niet in.
Twee maal per week masseer ik Laurierszalf op de kroonrand (voor bevorderen van de hoefgroei).....

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:00

Mijne heeft 3 jaar op ijzers gestaan, ze gingen er zaterdag af en ze heeft totaal geen last gehad! Gewoon lekker beslaan dus!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:53

gewoon lekker op ijzers zetten dat paard!! het kost mischien wel even wat maar het is wel voor het behoud van je paard... hij moet zijn hele leven met zijn hoeven doen. ze wordn echt niet slecht hoor van ijzers....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 00:33

graciaxxx schreef:
gewoon lekker op ijzers zetten dat paard!! het kost mischien wel even wat maar het is wel voor het behoud van je paard... hij moet zijn hele leven met zijn hoeven doen. ze wordn echt niet slecht hoor van ijzers....

Hoeven worden wel slechter van ijzers, behalve natuurlijk in het geval dat je heel slechte hebt, wat hier niet aan de orde is. Hoefschoenen is dan een veel handiger oplossing, want die doe je alleen aan als ze echt nodig zijn en voor de overige tijd kan het paard op z'n gezonde blote voeten lopen.
Bij ijzers speelt ook heel sterk mee hoe goed je smid is, en dat is in veel gevallen discutabel

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:09

Blijkbaar rijden jullie toch te vaak op de weg om het zonder hoefijzers te kunnen stellen. Slijten is 1, maar als er echt stukjes vanaf "brokkelen", dan is het toch wel zaak om er wat aan te doen.

Suusje1986

Berichten: 1152
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:17

Ik ken het probleem, mijn verzorg(Belgisch trek)paard heeft ook superhoeven, de hoefsmid was elke keer ook weer erg te spreken over haar hoeven. Maar toen ze voor de kar ging sleten de hoeven ineens toch best hard en er gingen idd ook stukjes van de zijkant af... Ze staat nu op ijzers (vierkant) en 't gaat hartstikke goed. Ik zou haar gewoon laten beslaan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:05

ik zou ook voor hoefschoenen gaan. Verniel je de hoeven tenminste niet.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 13:02

Dookie"]
Waarom zouden hoefschoenen niet interessant zijn?
Maakt het zoveel verschil uit als ze voor de kar lopen of onder de man?
[/quote]

Ik zou het echt niet weten. Het leek me alleen dat die schoenen wel harder belast zouden zijn. Vooral in bergop op betonweg. Dan zet het paard zich echt af met zijn achterhoeven tegen de ruwe grond. Misschien dat de hoefschoenen dan wel sneller slijten dat wanneer je gewoon onder het zadel rijdt. Met een koets is het ook vaak aangenamer voor het paard om een stukje te draven in de bergop, dat maakt het trekken veel lichter.

[quote="Tessebes schreef:
Blijkbaar rijden jullie toch te vaak op de weg om het zonder hoefijzers te kunnen stellen. Slijten is 1, maar als er echt stukjes vanaf "brokkelen", dan is het toch wel zaak om er wat aan te doen.


Wel ja, ze heeft echt van die brede hoeven. En de kroonrand steekt zo echt een stukje 'uit'. Nja, hoe kan ik het uitleggen. Vooral aan de zijkant zijn de hoeven extra breed. Ideaal voor gewone korte ritjes onder het zadel, want het hoefmechanisme werkt zo perfect. Maar nu begint die rand toch wat af te zien. De hoefsmid had gezegd dat het buitenste er normaal standaard wordt afgedaan bij paarden, maar het bij haar zo stevig was dat het niet snel zou scheuren of brokkelen. Maar dus wel voor de kar... ze heeft dus niet echt brokkelhoeven, dus ik denk dat het ook wel gedaan zal zijn als de ijzers heeft.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:22

Als je echt regelmatig de straat opgaat, dan lijkt het mij handiger om je tink op ijzers te zetten. Hoefschoenen lijken mij makkelijker als het om een enkele keer gaat...

* To Belg, or not to Belg *

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:34

Ik zou voor ijzers gaan. Ik heb zelf geen ervaring met hoefschoenen, maar een vriendin van mij wilde haar pony eerst hoefschoenen omdoen, maar dit werd haar sterk afgeraden. Ze wilde met haar pony namelijk ook gaan mennen en ook over het strand enzo, maar zij kreeg te horen dat die schoenen dan door het zeewater vol zouden lopen met water en het zou ook onhandig zijn in het zand enzo. Ik heb er niet echt verstand van, maar het werd haar dus sterk afgeraden, door allerlei onhandigheden die je ermee tegen zou komen.
En met ijzers heb je dit helemaal niet, daarmee kan je overal door. Succes met je keuze in ieder geval en veel plezier met je paard!!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:25

Ik zou zeggen laat haar eens bekappen volgens de Strasser methode? Ik en veel van mijn kennisen hebben hun paarden zo laten bekappen ook mijn vriendin die daagelijks minstens meer dan een uur met haar fjord op verharde wegen rijd. Als je meer info wilt hier is de site
http://www.rafanteunis.be/index.jsp
Meer ga ik er hier nu niet over zeggen want dan krijg ik waarschijnlijk weer 8 pagina's discussie op mijn nek van mensen die het niet willen geloven zonder dat ze het ooit proberden. je kan me ook PBen als je wilt. Suc 6

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:51

Ik zou je Tinker ook laten beslaan, ik heb al mijn menpony's op ijzers, en heb nooit problemen

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:06

Quinzy schreef:
Ik zou zeggen laat haar eens bekappen volgens de Strasser methode? Ik en veel van mijn kennisen hebben hun paarden zo laten bekappen ook mijn vriendin die daagelijks minstens meer dan een uur met haar fjord op verharde wegen rijd. Als je meer info wilt hier is de site
http://www.rafanteunis.be/index.jsp
Meer ga ik er hier nu niet over zeggen want dan krijg ik waarschijnlijk weer 8 pagina's discussie op mijn nek van mensen die het niet willen geloven zonder dat ze het ooit proberden. je kan me ook PBen als je wilt. Suc 6


Ja ik ken de straser methode, werk ook super goed bij mijn buren...
Ijzers zijn niet goed voor de benen van je paard, want hij verliest de natuurlijke vering die de hoef biedt, ijzers zijn zonde van zijn brede hoefjes zou ik zeggen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Yaffie en 89 bezoekers