waarmee een witte staart wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:05

Ja zorg dat de gevlochten staart in een waterdichte staartzak zit en heb je dit niet voorhanden dan was ik het met waspa, uit de supermarkt of ik heb in de zomer ook wel eens de witte staart ingespoten met spray blond uit de drogisterij. Zilvershampoo hielp bij mijn paard niet zo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:45

runningkawa schreef:
Groene biotex is toch helemaal niet agressief?

toen ik bv een ingegroeide teennagel had en onstoken was, moest ik na verwijdering van de nagel in de badedas, groene zeep of biotex gaan zitten.
Dit was zuiverend, maar juist niet agressief en gaf rust aan de huid, volgens mijn arts dan. Haha!



De paardehuid is anders dan een mensenhuid. Heel veel coolinggels voor mensen moet je ook niet voor paarden gaan gebruiken, want die zijn te agressief. En ik heb brandwonden gezien op een paardenrug die veroorzaakt waren door een zadeldekje die op een concours in de WIPP Express was gewassen en niet goed was uitgespoeld. Door de combinatie van hitte, transpiratie van het paard en zeepresten in het dekje waren de haren weggevreten, en lag de hele huid op de rug open. Het zag er echt heel erg uit!

Biotex, maakt niet uit welke kleur pak, droogt uit. Het wordt door mijn hoefsmid ook afgeraden om de hoeven in Biotex te weken i.g.v. een opengesneden hoefzweer, maar gewoon Soda te gebruiken.

Een staartzak is heel snel in elkaar gezet, of desnoods voor een paar Euro te koop. Je zult de discipline moeten hebben om de staart eens per week uit de vlecht te halen, eventueel te borstelen/uit te pluizen, wat antiklit er doorheen te doen, en weer in te vlechten. Je kunt rijden met staartzak, en hij kan er gerust een week om blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:19

Dat mensen spullen idd niet voor paarden zijn, ben ik met je eens.
En als je iets van zeep gebruikt dat je erg goed moet uitspoelen.

En zo zie ik het nut ook niet om je paard elke week te wassen, ook al is het een schimmel. Want wassen is nu eenmaal niet goed voor de huid.
Dat je dan bv de billen waar een gele vlek op zit wast kan ik snappen als je naar concours gaat, maar waar het dek heeft gelegen?

En pas heb ik toch nog weer ergens gelezen dat een hoefsmid wel biotex aan rade, geloof tegen rotstraal, maar zeker weten doe ik dat niet, wel dat het biotex was.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:21

Dat doen ze wel vaker..... biotex schijnt mega goed te ontsmetten en als een soort van trekzalf te werken......... badje met biotex Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:34

Ik heb laatst biotex gebruikt en idd.....de staart werd er weer wit van.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:30

betadine shampoo!! echt waar werkt geweldig ook op witte voetjes

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:43

Geen biotex!

Ik heb eens een paard gezien dat gewassen was met biotex (schimmel ook): ALLEMAAL BULTEN! Ze had er helemaal uitslag van gekregen. Gebruik dan liever (ook voor hoeven) gewone soda.

Voor vieze plekken: insmeren met houtskool en daarna uitpoetsen. Schijnt echt te werken.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 02:49

biotex kan ook de kroonrand aantasten..dus ook niet gebruiken voor hoefzweren..gebruik hier ook betadine shampoo..
wat soda betreft dit is schadelijk voor het milie en ik heb begrepen dat het eigenlijk niet meer mag.. dus mijn advies bljft betadine!!
scrub wert idd ook erg goed op de voeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:02

Dan is het gewoon niet goed uitgespoeld.

En houtskool werkt voor geen meter.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:29

Uitspoelen moet je altijd goed, wat je ook gebruikt!!

Houtskool werkt idd niet. Krijg je alleen maar grotere en viezere vlekken van, die je er bijna niet uitkrijgt. Betadine werkt niet in de staart. Dan moet je te veel gebruiken, vind ik.

Wij zweren echt bij Vanish. Gewoon een schepje poeder oplossen in warm water, in een emmer. Daar de staart tot de wortel inhangen, flink inwrijven een kwartier lang. Dus in de oplossing houden.
Daarna in een emmer schoon warm water hangen en uitspoelen. Net zolang tot het schoon is. Desnoods meerdere emmers schoon water gebruiken.
Dan wassen met shampoo met conditioner.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:29

Foogul schreef:
Geen biotex!

Ik heb eens een paard gezien dat gewassen was met biotex (schimmel ook): ALLEMAAL BULTEN! Ze had er helemaal uitslag van gekregen. Gebruik dan liever (ook voor hoeven) gewone soda.



Zelfde effect op een few-spot appaloosa die met hondenshampoo was gewassen (voor witte honden). Hij heeft echt drie weken lang met korsten gelopen, en een jeuk dat dat arme dier had!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:31

runningkawa schreef:
Dat mensen spullen idd niet voor paarden zijn, ben ik met je eens.
En als je iets van zeep gebruikt dat je erg goed moet uitspoelen.


De biotex was gebruikt om het DEK te wassen, en niet het paard. Maar door de zeepresten die achtergebleven waren in het shabrak, in combinatie met transpiratie van het paard en de warmte onder het zadel...het zag er echt vreselijk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:33

Ik heb eens die groene fles van equistar gebruikt voor schimmels.
Dat moet je op een mestplek spuiten, in laten werken en uit borstelen.

Gelukkkig probeer ik iets nieuws nooit uit op het hele paard, maar op een klein stukje.
Nou gelukkig maar, leek wel of hij op dat stukje in een bijen nest had gerolt.

En een voormalige hoefsmid van me had zijn paard ingespoten met een anti vlieg middel, het hele paard is kaal geworden Verdrietig

Dus uiteindelijk heb je met alles wat he gebruikt risico.
Want als je paard net allergisch is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:34

Cassidy"]
[quote="runningkawa schreef:
Dat mensen spullen idd niet voor paarden zijn, ben ik met je eens.
En als je iets van zeep gebruikt dat je erg goed moet uitspoelen.


De biotex was gebruikt om het DEK te wassen, en niet het paard. Maar door de zeepresten die achtergebleven waren in het shabrak, in combinatie met transpiratie van het paard en de warmte onder het zadel...het zag er echt vreselijk uit!
[/quote]
Kan ik me voorstellen dat het eruit zag Verdrietig

Dekje laat ik in de wasmachine om die reden ook altijd een keer extra na speolen.

Gebruik ook altijd vrij weinig zeep, word met een klein beetje ook wel schoon.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:03

Mijn paard was ook een beetje allergisch voor vliegenspray. Ze heeft een week met bulten gelopen...Lips are sealed

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:20

Ik gebruik bij Memuska en Twister zilvershampoo, en als hij echt héél vies is Biotex of van die shampoo van bij het Kruidvat voor mensen met grijs haar. Tip gekregen van iemand, en het werkt perfect!