Problemen met paard, hoe kan ik haar helpen?

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

KeeK

Problemen met paard, hoe kan ik haar helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 16:37

Een meisje bij mij op stal heeft de laatste tijd problemen met haar paard.
Zo durft ze eigenlijk niet meer z’n stal in omdat het dier dan zijn achterhand naar haar toekeert en rijden doet ze ook al niet meer, eigenlijk. Als ze de lef heeft gevonden om het dier te bestijgen stapt ze vijf of tien minuutjes en gaat ze afzadelen. Voor de rest van de tijd ‘gooit’ ze haar paard even in het paddock en haalt hem eruit als hij pas bij het hek staat, omdat ze dus niet naar hem toe durft te gaan als het los in de paddock staat. Je kan begrijpen dat dit soms wel een hele tijd duurt (voor het paard bij de ‘bakrand’ staat) Dit is gekomen na een val van haar paard. Ze heeft toen een paar dagen niet gereden, omdat ze bang is geworden. Dat wordt alleen maar erger omdat het paard fit is met rijden en ze dus bang is dat hij er vandoor gaat. Ze komt erg onzeker over in de stal en het paard hoeft maar een minste beweging te maken en ze staat alweer aan de andere kant van de staldeur. Het paard heeft gewoon een consequente hand nodig. Het is een diertje van 6 jaar en is op zich keurig opgevoed, jammer dat het zo naar de knoppen gaat… Ik heb haar al aangeboden te helpen, maar ik weet eigenlijk zelf niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik ben eigenlijk een held op sokken, maar ik zie ook dat dit zo niet langer kan. Ze wilt ook geen hulp, dan schaamt ze zich. Ze heeft mij gevraagd er verder met niemand (stalgenootjes) over te praten, dat ze dus problemen met haar paard heeft. Maar ondertussen overweegt ze wel om haar paard te verkopen en helemaal te stoppen met de paarden. Zonde, want ik voor haar val zag ik altijd een vrolijke meid, vol zelfvertrouwen die stralend op haar paard zat. Ik werd er vrolijk van, zelfverzekerder als ik die twee zag rijden. En nu, nu zie ik een bang meisje dat als een muis voor een olifantenpoot wegschiet.. om het zo maar even te zeggen. Wat kan ik doen, en wat kan ik haar aanraden? Moet ze 'professionele' (lees: iemand met een stuk meer verstand van dit soort dingen) hulp zoeken, en zo ja, hoe kan ik haar overhalen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet het ook niet meer zo.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:42

mischien moet ze eerst het vetrouwen terug krijgen op een andere pony??
lees: een iets oudere pony(of een hele rustige), die een beetje stevig gebouwt is, en lekker veilig zit.

En haar helpen met haar pony uit het land/bak halen..
Veel met die pony knuffelen, en als je der ziet lopen met die pony, der op af lopen, en de pony knuffelen, en een gesprek voeren over het beesie, mischien dat ze hem vanzelf ook een aai geeft, en een beetje knuffelt..
vragen of je mag helpen met poetsen enz. maar haar het meeste werk doen, en veel laten aaien.
Mischien durft ze na een tijdje wel de pony weer te longeren, en kan het weer verder gaan, zoals der op zitten, en iemand de pony longeert.
Maar als ze echt niet verder meer wilt, dan kan je der beter laten gaan denk, mischien dat ze ove een tijde de pony`s gaat missen, en er weer opnieuw mee begint.
je weet maar nooit

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:45

Ik zou haar idd proberen over te halen iemand erbij te halen...jij geeft zelf al aan niet zo'n held te zijn en dat heeft ze op dit moment wel nodig geloof ik.

Hoe minder beweging het paardje krijt hoe erger het zal worden, en dan zal ze het paardje ook niet normaal kunnen verkopen.

Misschien kan jij er als ze echt niet wilt op rijden?
Gewoon weer lekker hard aan het werk zetten, dan is die frisheid er zo vanaf *de overdreven frisheid dan he*

En overhalen om er iemand bij te halen:
Ze moet zelf bedenken of ze haar paard wil houden *dus heel veel moeite ervoor doen* of zo in 1 keer wilt verkopen.

Vertel haar gewoon wat je ook hier neer gezet hebt, dat je haar weer graag stralend en zelfverzekerd op haar paard wilt zien.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie