niet tot 39e in bak rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

niet tot 39e in bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:16

heej ik ben nu 13 en heb sosm het gevoel als ik aan het rijden ben ....ja ik vind dit leuk ik wil verder komen..ik wil niet tot mijn 39e rondjes in de bak rijden...hebben jullie dat nooit? en hebben jullie tips of ideen om toch verder te komen?

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:18

Ik denk dat iedereen dat wel heeft of heeft gehad.
Misschien mag je met je verzorgpony wel naar les en kan je misschien wel wedstrijden rijden. Dan kom je wel wat verder dan de manege lessen.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:23

ja mijn verzorgpony is een shetlander hihi..lijkt me niet dat ik daar erg ver mee kan komen...

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:24

t ligt eraan waarop je, je wilt richten.
Wil je springen? Dressuur? Iets anders?
Als je dat weet, kan je je specifieker gaan richten op dat onderdeel.
Ik rijd vooral dressuur en daarnaast Spaans. De ene dag rijd ik veel simpele figuren zoals veel grote voltes, slangevoltes en keertwendingen. Daarvan wordt je paard heel soepel en die van mij loopt dan binnen de kortste keren aan de teugel zonder dat ik er iets bijzonders voor hoef te doen. Heel fijn is dat.
De andere dag neem ik de tijd en ga ik moeilijkere oefeningen proberen, zoals schouder binnenwaarts, travers, wijken e.a.
Je moet er rekening meehouden dat je paard ook veel afwisseling nodig heeft. Hij vindt het ook niet leuk om dag in dag uit alleen maar rondjes te lopen in de bak. Precies als jij zelf.
Het ligt eraan wat voor paard je hebt. Wil die graag voor je werken of is het meer een ondeugd wat van spelletjes houdt? In dat laatste geval kun je gewoon eens de bak ingaan met je paard en dan maar is wat spelletjes verzinnen. Als hij dat leuk vindt, groeit het vertrouwen tussen jullie en dan wil hij de volgende dag weer voor je werken en zal ook vaker doen wat er van hem gevraagd wordt.
Alleen hierdoor kom je al veel verder dan alleen maar rondjes door de bak te rijden.

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:28

Maar goed, ik geef toe met een shetlander is het heel moeilijk om het gevoel te krijgen dat je verder komt en dat ook werkelijk komt.
Ik heb ook een paar jaar een shetlander verzorgd en veel verder dan rondjes rijden, kleine sprongetjes en buitenritjes kwam ik ook niet.
Je kan er veel lol mee hebben, maar veel meer ook niet. Of hij moet aangespannen kunnen lopen, dat kan ook helemaal te gek zijn!

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 13:29

emiheido daar heb je helemaal gelijk in..maar niemand andere ideen om toch verder te komen?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:33

Je bent nu 13, en hebt een verzorgpony. Als je straks wat ouder bent dan heb je misschien wel een eigen paard? Dan zul je nog wel ontdekken waar jullie talenten liggen.
Ik ben nl. 39 en ik rij ook wel rondjes in de bak, maar wedstrijden rijd ik endurance, dus lekker buiten.
Nu kun je lekker onbevangen op de shetlander rondrijden en ik zou zeggen geniet er maar van. Ook van zo'n shetlander kun je een hoop leren.

LovePollY

Berichten: 235
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:27

ik verzorgde 2 shetlanders en daar heb ik ook veel van geleerd heb ze 4 jaar verzorgt helaas zijn ze nu verkocht.. op het begin konden ze ook alleen maar rondjes lopen door de bak maar na een tijdje ''trainen'' konden ze aan de teugel in stap,draf,(soms)galop en ze konden wijken en al dat soort oefeningetjes ze konden van stilstaand naar draf/galop en ze konden voor de kar maar dat mochten wij niet doen.. we mochten wel als de eigenaar erbij was even mennen . je kan ook vrijheidsdressuur met hem doen? een shet kan ook best wel goed springen en dat vind hij ook leuk meestal,, ik weet niet hoe groot hij is en hoe groot jij bent maar een shetlander kan je veel leren als je zijn vertrouwen hebt en een goeie band met hem hebt en dat hij voor je wil werken! dus ik zou gewoon lekker dingetjes uitproberen Veel succes!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:39

Jep, had ik ook.
Toen hebben we op een gegeven moment onze haflinger verkocht en nu hebben we een KWPN'er.
Het gaat echt stukken beter, heb veel meer zin om te rijden enz. enz.
Alleen werkt het weer en de tijd de laatste tijd even niet mee Boos!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:41

en met paarden bezig zijn is niet alleen paardrijden. je leert ook heel veel over de omgang met paarden en dat ontbreekt bij nogal wat mensen vind ik. dus gewoon lekker rijden en plezier maken *LOL*
je leert elke dag bij Knipoog

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:57

babli schreef:
emiheido daar heb je helemaal gelijk in..maar niemand andere ideen om toch verder te komen?


Gaat het alleen om het rijden? Of wil je in het algemeen beter worden met paarden?
Kijk dan eens in de richting van Natural Horsemanship....

Wel eens een shetlander gezien die zonder hoofdstel voor een karretje liep, (en daarbij nog volledig bestuurbaar was Knipoog ) en ook achterwaarts kon en voltes e.d.
Of een shetlander die vliegende galopwissels en pirouettes aan de hand kon?
Allemaal mogelijk met NH
En alles wat je daarbij leert, kun je later gaan toepassen op een groter paard of misschien wel je eigen paard...

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:31

Ik heb 3 jaar een shet gehad en wilde ook verder, toen ben ik mijn shet wat moeilijkere oefeningen gaan leren...
Dat is toen ook gelukt hij deed wissels, alleen onder de X of VOOR je van hand gaat veranderen niet of de ..-pas ofzo..
Keertwendingen, wijken enz.
Je moet alleen wel zelf de oefeningen beheersen anders heeft het weinig nut....
Maar ik leste ook nog (op manege paarden) dus zo kon ik dat overbrengen op mijn shet.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 21:02

de shet is 1.09 en ik ben 1.53