Rijden op paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:22

Jacksel schreef:
Ik ben compleet in de paardenwereld opgevoed en heb dus geleerd dat een paard met artrose zeker doorgereden moet worden, zodat ie goed in de spieren blijft en vooral alles goed in beweging blijft, zodat het paard zo lang mogelijk pijnvrij blijft en dus zo lang mogelijk door kan blijven gaan. Klonk voor mij altijd heel erg logisch tot vandaag...

Ik had net een gesprek met iemand, weet wel wat van paarden, maar zit helemaal niet in de paardenwereld, rijdt zelf ook niet en die had een beetje een andere mening: Zo'n dier heeft slijtage en pijn, vervolgens ga je, terwijl hij die slijtage heeft er ook nog op zitten om hem beweging te geven, hetzelfde idee als dat jij bijvoorbeeld last aan je knie hebt en je vervolgens met een zware rugzak op moet gaan trainen. Daardoor zou de pijn dus erger worden en de slijtage alleen maar sneller erger worden...

Wat is jullie mening hierover?



Dan ben ik toch ook een beetje benieuwd tot aan welke leeftijd je dan zo'n paard door kan rijden? Ik zelf ben er ook niet zo in thuis op het gebied van artrose maar heb wel het één en ander gezien waar denk ik de meningen toch over verdeeld kunnen zijn Verward

Stelling: Kan je bijvoorbeeld een paard wat de 18 gepasseerd heeft en atrose heeft en vaak niet regelmatig loopt (pin of geen pijn Verward ) nog (fanatiek) berijden en longeren en daarbij nog aan allerlei hulpstukken blootstellen? Of verdiend dit paard nu toch onderhand toch zijn oude dag rust?

Ik ga voornamelijk voor het laatste ik denk dat hij/zij zijn beweging lekker in het land moet hebben en dat hij/zij zijn sportcarriere achter zich moet laten! en moet genieten van alle graspalmpjes en paardenbloemen! Bloos op het land!

Ben benieuwd hoe jullie mening hier dan over zijn en waar je dan die grens trekt?

Primadonna

Stal Centaurus


akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:22

een van mijn bijrijdpony's eeft ook artrose. 'gelukkig' maar in 1 achterbeen. bij hem is het bij toeval eigenlijk ontdekt doordat ie 2x een andere smid had die totaal anders besloeg dan zijn 'oude' smid. daardoor gaan kreupelen en op de foto gezet. inmiddels zijn we al bijna 1,5 jaar verder, is hij weer bij zijn oude smid. die hem op advies van de da iets anders heeft bekapt en iets aan de ijzers heeft veranderd. hij word regelmatig gereden (eerder zelfs elke dag of stukje stappen aan de hand, nu ivm eigen pony iets minder) juist als hij veel stil staat wordt hij onrgelematig. hij loopt wel dag en nacht buiten. hij wordt ook wat chagrijniger als ie niks doet. ik doe zowat alles met hem, zelfs soms longeren. en heel af en toe nemen we een klein sprongetje (hij is zeer gek op springen).
oh ja hij wordt dit jaar 16.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:56

Ik weet niet of het te vergelijken is maar ik heb zelf artrose.
Voor mij is het belangrijk dat ik wel blijf bewegen maar met mate.
Doe ik te veel dan heb/krijg ik pijn, beweeg ik niet genoeg dan word ik stijf.
Ik denk dat het met een paard ook zo is.
Zolang het gaat en het paard wil, dan kun je hem gerust (aangepast) laten bewegen, als het paard pijn heeft en niet meer wil, dwing hem dan niet, artrose kan erg pijnlijk zijn.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers