[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7796
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:23

Ik heb gehakseld tarwestro in de schuilstal. Ze plassen er helaas wel veel in, poepen valt mee.
Mijn schuilstal is gedeeltelijk dicht, je merkt wel dat dat minder aantrekkelijk is dan een gehele open wand. Ze vinden het dan toch sneller spannend of te donker.
Ik heb een behoorlijk grote schuilstal (45 m2 ongeveer) en heb in de uiterste twee hoeken een "bedje" liggen. Mijn jaarling slaapt elke nacht binnen, beide bedden zijn dagelijks duidelijk beslapen. Mijn oudste gaat toch buiten slapen tenzij ze opgesloten staat. Mijn tweejarige wisselt af, liever buiten maar als het erg nat is gaat ze binnen liggen.
Hier de ene helft, aan de andere kant is er dus ook zo'n plek in de hoek.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:38

Leuke vragen/ideeen allemaal, heb alleen geen tijd om uitgebreider te reageren.

Hier een lijstje met bomen/struiken die wij gaan aanplanten als gemengde singel. Alleen de Amberboom is niet paardproof, de rest wel.
Afbeelding

Wat betreft bodembedekking, ik zou zeker een balk plaatsen om uitloop te voorkomen. Wij hebben in de schuilstal op matten een laag hennep (maar vlas kan ook) met daarop een dunne laag stro. Die combi werkt het beste, ze hebben wat extra's te knagen én op deze manier het laagste verbruik. Bij ons wordt er ook meer op geplast dan ik zou willen maar dat neem ik maar voor lief. Op dit moment is dit bij ons de enige plek waar ze droog kunnen liggen.

Hopelijk volgende week -na levering 5 kuub zand- buiten ook meer droge ligplekken.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:07

Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden en suggesties. De helft dicht maken vind ik niet fijn i.v.m. ruimte om weg te komen. Dat raam en het deel daarboven wordt tzt wel nog dicht. In het midden een deel dichtmaken zou eventueel nog kunnen. Echter is dat dan iets voor 'de lange termijn'. Wilde eerst wat simpeler proberen om te kijken hoe het gebruikt wordt, zodat ik daarna kan optimaliseren.

De uitneembare panelen vind ik ook een goede, thanks!

En gehakseld stro, koolzaadstro en hennep ga ik ook overwegen als optie als bodembedekking. Heb geen verstand van bodembedekking, maar dat ze vlas gaan eten en gevaarlijk kan zijn wist ik al niet. Dus fijn om toch even jullie ervaringen te horen :)

monsera
Berichten: 3089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:21

Daihyo schreef:
Is een gemengd voedselbosje met struiken geen idee? Ik denk dan aan wilgensoorten (amandelwilg, boswilg, grauwe wilg, etc), zwarte bes, braam, hazelaar, haagbeuk, meidoorn, rosa rugosa of canina. Dat groeit niet super hoog, maar wel compact en geen probleem met de suikers.


Zo zou ik het ook doen. Alleen de braam niet. Die stond hier al en we zijn al bijna 4 jaar bezig om hem uit te roeien.

Je kunt het eerst 2 jaar goed laten wortelen en dan inderdaad een pad er langs of er doorheen zodat ze het zelf kunnen bijsnoeien.

Bij ukie paddock paradijs kun je ook kijken die heeft ook een langwerpig stukje met een pad er door.

monsera
Berichten: 3089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:28

Hier werd het alleen gebruikt als wc. Ze kwamen van achter terug lopen om daar te gaan plassen en liepen weer terug. Dus voor de beweging was het wel goed haha. Slapen doen ze buiten op het zand. Als het 3 dagen regent kunnen ze 3 dagen niet liggen. Maar de dag erna is het weer droog en slapen ze weer languit.

Mocht het echt langdurig regenen of vriezen gooi ik wel vlas in de schuilstal. Er liggen wel rubberen matten, maar daar liggen ze hier nooit op.

Symke
Berichten: 831
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:33

Bij de helft dichtmaken krijg je idd een beschutte hoek. Maar ook een doodlopende hoek.
Hangt er vanaf hoe goed ze samen kunnen of dat goed gaat

Ethelate

Berichten: 21124
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:46

Wilde ook Ukie’s PP noemen voor het voedselbos idee, haar stuk is 18x18 en leuk bosje met pad er doorheen. Op haar insta staat nu ook beeldmateriaal van bovenaf, geeft mooi overzicht.

Hier nu sinds 2 weken 1 stal gevuld met gehakseld stro, 1 heeft er een keer in gerold, verder af en toe als toilet, maar ze doen er nog niet veel mee. Maargoed, ze hebben de optie..

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:20

Mijn stroomapparaat laat niet meer op. Gelukkig heb ik brave paarden die er achter blijven. Morgen even checken wat het nu is. Hopelijk gewoon een erg lege accu of een draadje los. Of een kapotte accu. Hopelijk geen kapot apparaat.

Ik heb ze nog dagelijks even op de wei staan. Al komen ze er wel meteen af als ik met hooi aan de gang ga. Staat geen gras meer op :+
Afbeelding

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:22

Olympia96 schreef:
[ [url=m/8SeJs0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie ideetjes? We hebben een halve Haf met EMS en zitten eraan te denken om een stuk weide meer te beplanten. Het gaat om het stuk waar de blauwe streep (een watertje dat we willen aanleggen voor het rondpompen van water uit de vijver) en de groene streep (tijdelijke bult, die misschien wel blijft) in staan op de foto.

Hoe begin je zoiets? We hebben al genoeg fruitbomen en daar wil ik met het oog op de suikers niet meer van. Heb een dagtaak aan het verwijderen van laaghangend fruit en alles wat op de grond valt.

Bij de gele hoek heb ik een paar berken geplant en bij de oranje staan zwarte Elsen. De vijver gaan we nog wat uitbreiden zodat het een beetje yin/yang model (1 helft daarvan dus haha) krijgt.
[ [url=m/cvI3wt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die weide is onze natste weide, dat is ook wel belangrijk denk ik. We zouden eventueel de grond van de extra heuvel erover kunnen verdelen zodat het iets hoger komt.
Dit is de tweede bult. [ [url=m/rLRcbL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb ook wel het eea op mijn Instagram staan over ons voedelsbos (in wording). Staat onwijs veel in. Rozen, wilgen, hazelaar, berken, fruit, name it en het staat er.

@ddierendal op Instagram. Kan later wel even wat uitgebreider reageren over hoe en wat wij hebben staan.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:38

Wij hebben de middelste helft van de schuilstal dicht, dus zowel links als rechts is de hoek open en lopen ze elkaar dus niet vast. Die zijde was eerst helemaal open maar dat vond ik erg onprettig ivm de wind.
Ze vinden het nu heerlijk en maken er uuuuren per dag gebruik van.
Een aantal kunnen niet met elkaar overweg maar toch kunnen ze op deze wijze prima met zn alle in de stal.

Op de bodem hebben we een aantal rubber matten liggen in een U vorm en daartussen opgevuld met Aubiose. Echt fantastisch spul!

Ze liggen er graag op. Het waait niet weg omdat de rubber matten een soort buffer vormen.

Verder slapen ze ook graag buiten in het zand maarja dat is nu wel errug nat allemaal. Dan liggen ze echt regelmatig op de matten of het Aubiosebed.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:54

Even om een beeld te scheppen van de openingen in de stal:
Afbeelding
We waren bezig met het leggen van de matten maar moesten gedwongen pauze houden omdat de knappe jongeman even een dutje wou doen _O-

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:00

Wat een heerlijk plaatje SH! <3

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:37

Super bedankt voor het meedenken allemaal! Ga er nog eens rustig voor zitten en wat tekenen.

Mzorro, dichtmaken zou ik ook niet direct doen. Of zorgen dat je dan een raam erin hebt. Wij hebben een paar jaar geleden, toen we nog geen schuilstal hadden, ook een constructie gemaakt bij twee lege boxen. Echt tijdelijk vanwege de vele sneeuw, maar ze wilden er niet graag in. Ondanks de verlichting en vreterij binnen 8-)
Afbeelding
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:03

Daarom hebben wij ook de buitenste hoeken open, dat is een veel vrijer beeld.
Open stallen vangen toch nog wel veel wind, of het moet heeeel diep zijn.

Ik zou inderdaad nooit de hoek zo dichtmaken.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:45

Wat leuk die houten hooibakken (met een hartje!). Dat wil ik ook. Maar dat mag ik niet, ik heb gezellige rode kunststofbakken binnen staan. Dat is echt prima, kan het geld beter ergens anders aan uitgeven.

Hier is het super opgedroogd gelukkig! Ik maakte me even zorgen over de vorst maar dat hoeft gelukkig niet. Vanmiddag flink slepen en dan komt het goed hier. :D Hoe is dat bij jullie?

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:54

Klopt SH maar we moesten wat. De wind stond pal op de stal vanuit het Oosten.

Dat hartje zit in het mandje waar onze zwerfkater in overnachtte haha.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:56

@Olympia en @SafeHaven, bedankt voor het delen van jullie plaatjes en ervaringen!

De stal in het midden deels dichtmaken en aan de buitenkanten open laten, zou ook nog kunnen. En eventueel dan aan een van de zijkanten ook deels dicht, zodat er 3 uitgangen zijn.

Ze staan er nu ook erg graag in en kunnen daar echt uren door brengen, maar zou lekker voor ze zijn als ze daar ook kunnen liggen.

Ah fijn, ik kan hier zeker wat mee. En de aubiose zag ik ook voorbij komen. Ga ik ook eens bekijken!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:51

Haha grappig want ik heb ook 3 openingen := die andere zit bij de hooiruif links onderin op de foto, kun je net niet zien.

Hier is ook al het water bijna weggezakt! En het zand is lekker vlak en stevig door het gewicht van het water dus slepen niet nodig gelukkig.

Afbeelding

Wel een heerlijke dag zeg zo met de kou en het zonnetje. Eindelijk winter *\%/*

Belker

Berichten: 15378
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:01

Hier ook mooi vlak en droog.
Gisteren hebben we de laatste struiken de grond ingedaan. Bosje wilg en rode kornoelje.
Wij hebben nu langs het hekwerk een stuk haag staan, de wal van de mesthoop is beplant met diverse rugosa soorten en bij de wadi hebben we dus langs de track bosje wilgen en kornoelje. Tussen paddock en wei een haag van esdoorn en beukenhaag. Mogelijk volgend jaar de andere kopse kant ook een beukenhaag/hazelaar/esdoorn haag.

Komend jaar wil ik de schuilstal vergroten en verplaatsen.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:48

Klinkt goed Belker! Leuk ook weer plannen maken voor t komende jaar! Zijn wij ook druk mee bezig. Nog wat verder de punten op de i zetten. :D

Belker

Berichten: 15378
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:50

Grotere stal us nodig omdat ons jonkie augustus naar huis komt.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:56

Belker schreef:
Grotere stal us nodig omdat ons jonkie augustus naar huis komt.

Oh leuk zeg!!

Wij hebben vandaag alles gevlakt met de hark en met de trekker en sleep. De paarden staan nu even op een klein stukje zodat alles netjes vlak kan opvriezen. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen hier! Er is toch wel veel water weggelopen in 1 dag hoor!

Daihyo

Berichten: 88123
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:15

Lekker groen straks Belker!

Hier nog wat stekjes van de zwarte bes en een roos geplant voor de mesthoop om deze een beetje te maskeren.

Hier was alles op de gebruikelijke slechte plekken na weer droog. Ik wilde woensdag zand storten, maar mijn auto moest voor de apk en is afgekeurd -O-
Ze kunnen het wel repareren, maar dat duurt een paar dagen. Dus ik durf de aanhanger (kipper) niet te reserveren. Maar het is wel de beste dag, want dan is de grond zo keihard dat ik er met de auto op kan rijden en ik niet alles hoef te kruien. Even kijken hoe ik dat ga doen :+
Maar op het laatste moment bellen voor de aanhanger denk ik. En dan duimen dat ie er nog is.

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:52

Hier was het ook al een heel stuk beter te doen dan gister. We hebben dit weekend nog 2 voedselperken aangelegd. Erg leuk werk vind ik.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:52

Belker schreef:
Hier ook mooi vlak en droog.
Gisteren hebben we de laatste struiken de grond ingedaan. Bosje wilg en rode kornoelje.
Wij hebben nu langs het hekwerk een stuk haag staan, de wal van de mesthoop is beplant met diverse rugosa soorten en bij de wadi hebben we dus langs de track bosje wilgen en kornoelje. Tussen paddock en wei een haag van esdoorn en beukenhaag. Mogelijk volgend jaar de andere kopse kant ook een beukenhaag/hazelaar/esdoorn haag.

Komend jaar wil ik de schuilstal vergroten en verplaatsen.


Ik dacht dat esdoorn afgeraden werd vanwege zaailingen die flink giftig kunnen zijn, of heb ik dat mis?

En wauw, schuilstal vergroten en verplaatsen. Klinkt als een flinke klus!