[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:33

Is dit topic nog actief?

Zijn er nog mensen die een kleine beetje mee willen denken met mijn ideeën?

We wonen in de Betuwe en hebben nu een oude schuur (grijs vierkant) die als paardenstal in gebruik is (2 boxen), een kleine paddock die gedraineerd is, maar eigenlijk wel toe is aan een opknapbeurt, en daarnaast nog drie kleine weides. Totaal is dit ongeveer 3500 m2. We zitten op heerlijke kleigrond, dus in de natte periodes is de wei niet bruikbaar en de paddock staat regelmatig blank.

Onze twee pony's hebben dan ook maar de twee stallen en een verharde uitloop als het echt slecht weer is. De stallen staan overdag gewoon open en de paddock is normaal gesproken ook altijd open. In principe hebben ze dus wel ruimte, maar ik wil een grondige herinrichting van mijn achtererf inzetten de komende jaren.

Mijn ene pony (shet) kan niet op het gras (HB) en de ander (Welsh) wordt ook al snel tonnetje rond, dus die weides staan er nu vooral voor de leuk. Ik heb speciaal minischaapjes gekocht voor het gras.

Ik zou graag nog een derde pony er bij willen zetten in de toekomst. Ik rijd niet meer en wil dus geen paarden, maar houd me bij de kleine pony's (<1,25m). Ik zou graag het mennen op willen pakken, maar dat komt nu even niet zo van de grond, helaas.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Ik heb een ontwerp gemaakt:
Afbeelding

De paddock wordt vergroot naar een gedraineerde bak.
Er komen nieuwe paardenstallen (3 boxen) onderaan de weide, tegen de tuin aan, met aan de zijkant gekoppeld een mestplaat, en een verhard pad met een pleintje wat jaarrond bruikbaar is.

Er komt een wadi, op de plek waar het nu al steeds nat blijft. Met de afgegraven grond willen we een heuvel maken, waar het pad overheen loopt. Indien mogelijk komt er nog een loswerkcirkel.

De weides worden gesplitst door de paden.
Afscheidingen maken we met takkenrillen, heggen en hagen. In het paars staan de vaste omheiningen.

Binnenkort willen we met de gemeente in gesprek en ik wil offertes gaan opvragen en her en der nog advies inwinnen. Ik zit nog in de orientatie-fase.

Ik weet dat dit een duur grapje gaat worden, mede vanwege de klei, maar aan de andere kant levert de helft van mijn erf nu niet veel waarde op voor mij en de pony's en zie ik twee paddockstaarders een groot deel van de dag stilstaan.
Het is dan ook wel een meerjarenplan, maar de bak en de stal zou toch wel dit jaar vorm moeten krijgen, als eerste stap.

Wat zien jullie in dit ontwerp?

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:45

Ziet er super uit
Ik zou nog meer wadi 's in de weides doen
Dit jaar hebben wij twee extra gedaan, in de hoeken zeg maar
Niet super diep dus in de zomer gewoon te gebruiken als weide maar scheelt echt met water op de track

Is paars een pad en dikke gele lijn ook? Dat is me nog even niet helder

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:05

Paars is de vaste omheining.
Geel de paden. Als ik dat goed lees.

Mogen ze de bak ook gebruiken dan zou ik links achterlangs nog het pad door trekken. Verder super leuk. Rood is de heuvel?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:29

Paars is inderdaad de vaste omheining in het onderste plaatje.
De dikke gele lijnen zijn de beoogde paden.

Ik heb om de bak een takkenril bedacht; dat is de bruine lijn om een deel van de bak heen. Die heb ik nu deels ook al en dat werkt wel fijn tegen de wind en biedt ook mooie schuilplaatsen voor andere diertjes.

De rood-bruine vlek moet inderdaad de heuvel worden, omdat we her en der wat grond moeten afgraven en zo blijft het mooi op eigen erf.

Extra wadi's is zeker een goed idee! Ik heb de wadi nu ingetekend op de plek waar het nu standaard al steeds blank staat. Dat komt ook omdat daar het water van het pleintje en de oude paardenstal zich verzameld. Dat zal in de nieuwe situatie niet anders zijn.

Aan de linkerkant en de achterkant loopt een greppel/sloot om ons erf. Dus ik ga even nadenken waar nog een logische plek zou zijn.

In principe zouden ze de bak en de loswerkcirkel ook mogen gebruiken. Ik zou deze wel af willen sluiten als het nodig is, bijv bij bepaalde weersomstandigheden of als ik met een pony aan het werk ben en de andere er even niet bij kan gebruiken. Daarom heb ik over de lengte van de bak nog wel een pad ingetekend, zodat er geen onderbreking is van de route.

En de Welsh heeft een nieuwe hobby sinds een paar weken; gaten graven, dus dat is wat minder fijn. Ik hoop dat hij met de nieuwe mogelijkheden dit niet meer nodig heeft, omdat er genoeg andere dingen zijn om te doen.

Monsera, wat bedoel je met 'links achterlangs het pad doortrekken'?

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:35

Zorg ook voor een goede stal voor je schaapjes en de mogelijkheid om ze heel makkelijk elke nacht op stal te zetten. Wolf wordt rap ernstiger, maar ook veel in handen zijn maakt de schapen een stuk leuker en makkelijker te verzorgen (hoefjes is amper werk als je ze elke maand doet bv). En heel regelmatig verzetten van stukje gras maakt je grasmat veel beter en zorgt ook voor meer ander leven aan kleine dieren, vogels en insecten.

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:04

greendragon schreef:
Paars is inderdaad de vaste omheining in het onderste plaatje.
De dikke gele lijnen zijn de beoogde paden.

Ik heb om de bak een takkenril bedacht; dat is de bruine lijn om een deel van de bak heen. Die heb ik nu deels ook al en dat werkt wel fijn tegen de wind en biedt ook mooie schuilplaatsen voor andere diertjes.

De rood-bruine vlek moet inderdaad de heuvel worden, omdat we her en der wat grond moeten afgraven en zo blijft het mooi op eigen erf.

Extra wadi's is zeker een goed idee! Ik heb de wadi nu ingetekend op de plek waar het nu standaard al steeds blank staat. Dat komt ook omdat daar het water van het pleintje en de oude paardenstal zich verzameld. Dat zal in de nieuwe situatie niet anders zijn.

Aan de linkerkant en de achterkant loopt een greppel/sloot om ons erf. Dus ik ga even nadenken waar nog een logische plek zou zijn.

In principe zouden ze de bak en de loswerkcirkel ook mogen gebruiken. Ik zou deze wel af willen sluiten als het nodig is, bijv bij bepaalde weersomstandigheden of als ik met een pony aan het werk ben en de andere er even niet bij kan gebruiken. Daarom heb ik over de lengte van de bak nog wel een pad ingetekend, zodat er geen onderbreking is van de route.

En de Welsh heeft een nieuwe hobby sinds een paar weken; gaten graven, dus dat is wat minder fijn. Ik hoop dat hij met de nieuwe mogelijkheden dit niet meer nodig heeft, omdat er genoeg andere dingen zijn om te doen.

Monsera, wat bedoel je met 'links achterlangs het pad doortrekken'?


Graven is vaak ook verveling heb ik t idee dus dat wordt vaag beter met dit mooie plan!

Kijken v wadi waar natste is idd goed plan
Verder zou ik op basis vd tekening ondiepe wadis linksboven en rechtsboven in de tekening, in de hoek van de weide dus. Dan blijft pad daar veel droger
Pas/track aanleggen op klei vraagt wel even goede aanpak!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:20

Zie foto. Dan heb je nog meer keuze voor ze om langs te lopen.
Ik kan de bak inderdaad ook afsluiten. Heel handig.

Afbeelding

Ik verwacht dat als je plekje er zo uit ziet het graven ook wel stopt. Zo veel meer te beleven en te onderzoeken. Zou wel veel voerplekken maken over het hele terrein.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:13

tamary schreef:
Zorg ook voor een goede stal voor je schaapjes en de mogelijkheid om ze heel makkelijk elke nacht op stal te zetten. Wolf wordt rap ernstiger, maar ook veel in handen zijn maakt de schapen een stuk leuker en makkelijker te verzorgen (hoefjes is amper werk als je ze elke maand doet bv). En heel regelmatig verzetten van stukje gras maakt je grasmat veel beter en zorgt ook voor meer ander leven aan kleine dieren, vogels en insecten.


Ja die schaapjes zijn weer een hoofdstuk apart in mijn masterplan en dat hoofdstuk heb ik nog niet helemaal helder.

We wonen in de Betuwe en tot nu toe zijn daar geen wolven gevestigd, maar ze komen wel eens op doortocht. Twee jaar terug bij ons in de buurt een paar schapen gesneuveld en zichtmeldingen. Sindsdien niets meer. Op dit moment is blauwtong een veel grotere dreiging.

We hebben nu 8 Ouessantjes. Ze houden het gras in het groeiseizoen niet bij. In de winter eten ze het langzaam kaal. In het voorjaar is het dan goed genoegd begraasd om de mesthoop uit te rijden. Als we ons plan doorvoeren, zal er veeel minder gras zijn.

Dan hebben we waarschijnlijk teveel schapen hiervoor. Bijvoeren kan altijd. Ik maak me eerder zorgen over de afrastering, want uit ervaring weet ik dat ze tussen stroomdraden doorkruipen en over netten heen springen of met hun koppies door de mazen heen draaien en dan vast komen te zitten.

Juist daarom heb ik twee jaar geleden de hele weide laten voorzien van nieuwe afrastering met 110cm hoog gaas met kleine mazen.

Dus als ik de paden, en daarmee de kleine weitjes niet hermetisch afsluit, zal het er waarschijnlijk op neer komen dat ze overal kunnen komen en naar eigen inzicht over het hele achtererf gaan zwerven. Wegdoen is ook niet echt een optie, want wie gaat het gras dan wél opeten?

Als ze blijven kan ik ze altijd opsluiten in de paardenstal in de nacht bij nood, of ik zet nog ergens een schuilstal neer, die ik ombouw naar schapenstal.
Nog even goed over nadenken!

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:19

Symke schreef:
Graven is vaak ook verveling heb ik t idee dus dat wordt vaag beter met dit mooie plan!

Kijken v wadi waar natste is idd goed plan
Verder zou ik op basis vd tekening ondiepe wadis linksboven en rechtsboven in de tekening, in de hoek van de weide dus. Dan blijft pad daar veel droger
Pas/track aanleggen op klei vraagt wel even goede aanpak!



En die verveling snap ik maar al te goed! Hopelijk kan ik dat voor ze oplossen.

Ik ga je voorstel meenemen als we de paden kunnen aanleggen. Ik heb geen idee wat de gemeente gaat zeggen over ons plan. Misschien gaan ze helemaal niet akkoord. Omdat het kleigrond is, wordt het lastig om te sjoemelen. Met alleen een paar paddockplaten verstopt onder het gras, gaan we er niet komen. Zandpaden vallen wel behoorlijk op, op luchtfoto's. :\

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:33

monsera schreef:
Zie foto. Dan heb je nog meer keuze voor ze om langs te lopen.
Ik kan de bak inderdaad ook afsluiten. Heel handig.

Ik verwacht dat als je plekje er zo uit ziet het graven ook wel stopt. Zo veel meer te beleven en te onderzoeken. Zou wel veel voerplekken maken over het hele terrein.


Ah, ik snap wat je bedoelt. Die had ik eerst ook ingetekend, maar weer weggehaald en de schuine track daarvoor in de plaats gezet, omdat ik dan de bak kan afsluiten, zonder een route te blokkeren. Maar als aanvulling zou misschien kunnen.

De ruimte tussen de vaste omheining links en de paddock is maar een meter of 5. Als daar nog een track in komt te liggen, dan blijft er maar een heel smal strookje groen over; een meter of 2 a 3.

Ik zat zelf, voor deze pony's, te denken aan een gemiddelde trackbreedte van 2 meter, en niet 3, zoals voor paarden als standaard wordt gebruikt. Ook een beetje om kosten te sparen, en omdat de ruimte in totaal nou eenmaal niet super groot is. Omdat de shet beter helemaal geen gras kan eten, is een pad aanleggen met alleen een afrastering zetten, niet echt een optie.

Zou 2 meter breed werkbaar zijn?




Ik reken nu even met een bak die 30 meter lang wordt. Dan hou ik achter de bak nog 30 meter over tot aan de vaste omheining aan de achterkant. Met een track van 2 meter breed én nog een heg erlangs aan de achterkant van de weide, blijft er nog 27 meter aan weide over, waar dan ook de schuine track nog doorheen loopt. Het is wel een beetje passen en meten...
Wordt het niet te petieterig allemaal?

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:29

2 m v pony's, helemaal als ze goed overweg kunnen is prima mijns inziens
Heb hier met paarden ook een stukje van 2m zelfs

Petieterig denk ik niet hoor, juist uitnodigend vd pony's als die mogelijkheden en routes. Haag is ook echt zo n verrijking, zowel vd pony's als v jezelf en vd vogels en insecten <3

XladyX

Berichten: 1351
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:41

Greendragon wat betreft schapen, ik heb ook 5 quessantjes en in mijn ervaring kun je wel aardig stroomdraad gebruiken om ze op een bepaalde plek te houden zolang er nog redelijk te eten/gras is en al helemaal als ze in het voorjaar geschoren zijn, zodat ze het stroom beter voelen. Ik heb ze in de winter met de natste periodes in een soort “paddock” met gaas, maar de rest van de tijd lopen ze hier op het gras achter stroomdraad en zolang er genoeg gras is blijven ze daar wel lopen. Of je kunt schapennetten gebruiken, in combinatie met die op stroom zetten. Misschien een idee voor de toekomst zodat je wel kan verweiden, beter voor de wormendruk ook. In de zomer gebruik ik ze alleen om de slootkanten etc te begrazen, daar hebben ze dan genoeg aan maar mijn paarden eten dan de rest, dat is bij jou dan wel lastig.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:28

greendragon schreef:
monsera schreef:
Zie foto. Dan heb je nog meer keuze voor ze om langs te lopen.
Ik kan de bak inderdaad ook afsluiten. Heel handig.

Ik verwacht dat als je plekje er zo uit ziet het graven ook wel stopt. Zo veel meer te beleven en te onderzoeken. Zou wel veel voerplekken maken over het hele terrein.


Ah, ik snap wat je bedoelt. Die had ik eerst ook ingetekend, maar weer weggehaald en de schuine track daarvoor in de plaats gezet, omdat ik dan de bak kan afsluiten, zonder een route te blokkeren. Maar als aanvulling zou misschien kunnen.

De ruimte tussen de vaste omheining links en de paddock is maar een meter of 5. Als daar nog een track in komt te liggen, dan blijft er maar een heel smal strookje groen over; een meter of 2 a 3.



Ik zou hem inderdaad wel als extra aanvulling doen.
Die 2/3 meter die overblijft zou ik een eetbaar bosje van maken. Nog leuker een pad van 2 meter en dan een bosje van 2 meter en nog een sluipweggetje van een meter. Maar moet wel betaalbaar blijven natuurlijk.

Hier ook paden van 2 meter. Kan gemakkelijk.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:10

Ik heb gisteren met prikpaaltjes mijn ontwerp uitgezet in de weide. Geeft wel gelijk een gevoel voor grootte. Paden van 2 meter voelen wel ok, maar ik denk dat ik ze op sommige punten wat breder ga maken, om het minder statisch te laten lijken.

Ik zag wel dat de plaatsing van mijn loswerkcirkel misschien beter kan, door de heuvel iets te verschuiven en de longeercirkel hier tegen aan te leggen, als dat technisch mogelijk is. Anders krijg je van die gekke hoekjes en inhammen.

Dan kom ik hierop uit:

Afbeelding

De wadi heb ik even groot ingetekend, want dat is nu de echt natte plek, maar die zal waarschijnlijk in het echie niet zo breed worden.

DJZ

Berichten: 3119
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:24

Vandaag kon ik via meerbomen.nu een aantal struikjes en boomstekjes ophalen.
Daarnaast had ik nog een els en 2 berkenstekjes staan die nog de grond in moesten en heb ik wat planten van mijn moeder gekregen, die ook wat aandacht nodig hadden.

Van meerbomen.nu heb ik 3 rode kornoelje, 2 stronken wilgen, een vlier, een aalbes, een berk en een druif. Heel benieuwd wat er gaat aanslaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van mijn moeder had ik ook een voerbuisje voor vogels gekregen, maar die is ook voor de kippen erg leuk :))

Afbeelding

En nog wat decoratie opgehangen :P

Afbeelding

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:55

Heb je bewust die vlier aangeplant ? Ik heb hier een flinke zooi vlieren en wil er juist vanaf

DJZ

Berichten: 3119
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 01:07

Jep. Vooral omdat ie niet giftig is voor paarden en het goed doet op zandgrond :)

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 02:45

Vlier is wel giftig heb ik altijd begrepen. Maar ze eten hem echt niet.

DJZ

Berichten: 3119
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 03:05

Naja, Google zegt (meerdere pagina's bekeken) dat ze voor paarden niet giftig zijn, maar ze inderdaad ook niet van een vlier eten.. Voor vogels en andere beestjes heeft het wel waarde, vandaar dat ik er 1 stekkie van genomen heb :)

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:49

Vlier wordt hier af en toe wat van gesnoept. Het vermeerdert als een idioot en zou vliegwerend zijn. Het staat in het stuk bos tussen mij en de buurman.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:05

Vlier heeft wel het voordeel dat het snel groeit en je snel wat volume hebt. Je moet wel regelmatig snoeien en die takken kunnen dan weer in een takkenril...

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:11

Cyanide kan echt heftige klachten geven en is in alle delen van de plant aanwezig. Echter, ze eten het niet uit zichzelf (op een enkele uitzondering na wellicht). Ik heb ze ook gewoon geplant want ze groeien inderdaad snel, worden niet gegeten en bieden bloemen en bessen om te verwerken. Er zijn ook veel mooie varianten met donker, bont en/of meer gekruld blad.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:26

Aaah er zijn meer mensen met stokken in de grond :+ zoals mijn moeder het noemt.
Ik heb recent mijn paardenhaag gepland (met 9 verschillende eetbare stekjes) die uiteindelijk een mooie haag moeten vormen natuurlijk.maar voor nu zijn het dus stokken in de grond.

Heb ook ene rode kornoelje, een meidoorn, mispel, tamme kastanje, moerbei, vijg, pruim, kers (voor mijzelf) en had al els en berk staan (groot formaat).
Ben heel benieuwd. Voor klein kapitaal stokjes gekocht :+

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:34

Hier op de klei groeit het allemaal heel snel en zijn ze de stokjes fase snel voorbij. Onze haag staat nu 2 jaar en is echt al zo'n 1,5e meter hoog (met uitschieters naar 4 meter omdat ik die bomen een stuk boven de haag wil gaan knotten) en behoorlijk vol op de meeste plekken. We hebben zeker 40 meter haag staan en dat bevalt uitstekend.

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:59

Hier op zand zijn het na een jaar iets grotere stokjes :+
Er komt bij de meesten wel blad aan. Wat dit jaar geen blad heeft gaat er nu echt uit. Vorig jaar had ik een paar twijfelaars of het wel aan zou slaan. Dus dat is even afwachten.
Ik heb wel weer wat nieuw spul in de grond gezet en morgen ga ik het laatste plantgoed ophalen. Knuffelwilg en rozemarijnwilg. Deels voor bij de paarden, deels voor in de achtertuin. Ik vind ze zo mooi <3