[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:31

Olympia96 schreef:
Mijn vaste hooi leverancier zei vorige week dat hij mij per direct niet meer kon leveren, omdat de partij die hij zou krijgen hem door z’n neus geboord is. Ik schrok me wild.

Gelukkig een nieuwe gevonden en gelijk 7 balen laten komen. Mijn mestwatermerrie is mestwater vrij sindsdien. En ze heeft weer keutels *\o/* Ik hoop dat dat zo blijft.

Heb ook een monster opgestuurd voor een test. Ik zou dolblij zijn als ik niet meer hoef te weken. Bevroren netten, bevroren slang, bevroren hooi 8)7

Iemand van jullie een idee wat dit is? Ik vermoed iets maar ben benieuwd naar wat jullie denken. Is een soort horizontale barst.

[ [url=m/AELpy5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lUIWYP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is meestal de doorbraak van een hoefzweer in d3 kroonrand die nu aan het uitgroeien is.

Het zou ook een wondje geweest kunnen zijn in de kroonrand.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:01

Thanx Joyce. Die richting dacht ik ook op. Het zou dus kunnen betekenen dat hij niet bevangen is geweest. De smid had in z’n hoeven ook nooit tekenen van bevangenheid gezien, dus ik hoop hoop hoop dat dit een hoefzweer is geweest die zorgde voor het enorm slechte lopen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:27

Afbeelding

Ik ben zó blij met m’n nieuwe hooi! Ga proberen of ik zonder weken kan voeren. Goed voor Haf met insuline resistentie én merrie van het mestwater af voor het eerst in jaren (verschillende hooi soorten proberen). *\o/*

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:48

Fijn!

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:43

Zeker mooi! Waar heb je gehaald?
(Ps: je bent bewust dat je adres zichtbaar is?)

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:08

Ja zag ik later (van m’n adres). Maar goed ben makkelijk traceerbaar, onder andere via andere topics en het feit dat ons dorp klein is haha.

Bij een kennis uit Yde. Heb er gelijk 26 gereserveerd.
Die kennis vertelde dat er ook een andere afnemer is die dit hooi koopt, uit elkaar haalt en mengt met een andere hooisoort om ze vervolgens te verkopen in kleine baaltjes voor een hoge prijs. Had er geen benul van dat dat ook gebeurt…

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:40

Kak. Daar ging mijn hooihuisje. Niet goed genoeg verankerd :\
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:12

Wat balen! geen verdere schade door het wegwaaien?

Belker

Berichten: 15336
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:20

Wat balen Dayhio.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:44

Lynn_Nikita schreef:
Wat balen! geen verdere schade door het wegwaaien?

Ja wat palen gebroken. Hij is in de omheining van mijn weitje blijven steken. Maar goed, alles weer gerepareerd. En grootste deel van mijn hooi lag gelukkig nog in de trailer. De rest voer ik vandaag wel op. Huisje is helaas niet meer te redden.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:23

Oh wat balen. Gelukkig alleen materiële schade, je zal zo’n ding maar op je kop krijgen.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:32

Ik wil op mijn wei een nieuw pad maken en daar ook een nieuw perkje in maken met een boom en vaste planten en kruiden. Waar de paarden kunnen lopen, lopen ze het gras vanzelf wel weg, maar hoe krijg ik het gras weg waar ik wil planten? Uiteindelijk zal er wel weer gras komen, maar ik wil de planten graag eerst de kans geven om te groeien. En ik wil liefst niet iemand in huren om met machines het gras eraf te schrapen. Zou karton leggen en daar gaten in maken voor de planten en dan grond over het karton gooien kunnen werken? Iemand een beter idee?

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:05

Zelf een frees huren bij Boels?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:12

Ik heb de planten er zo ingezet en daarna boomschors er omheen gedaan.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:06

Dat helpt bij mij helemaal niets, groeit het dwars doorheen. Terwijl er een goed dikke laag ligt.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:26

Frezen heeft hier ook weinig effect gehad. Ik had gefreesd, daarna ingezaaid met bloemenmix. Dat kwam wel op, maar er kwam ook gewoon gras tussendoor. Jaar erna weer doorgezaaid met bloemenzaad, maar gras nam de overhand.
Ik ben nu stroken aan het mulchen met een dikke laag stro. Eens kijken wat dat doet.

Als je struiken plant (kaal wortelgoed) hoef je niet per sé gras weg te halen. Als de struiken groter worden, verdwijnt het gras vanzelf. Duurt alleen een paar jaar.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:27

Bij ons eigenlijk ook niet, waardeloos advies van mezelf. :')

Als je het echt netjes wilt; frezen, karton erop en daarop flink houtsnippers. Dat ga ik tenminste proberen dit jaar.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:37

_O-

Karton doet het hier wel goed. Laagje tuingrond, laagje compost van paardenmest daarop zaaien en dan nog een laagje tuinaarde. Ik zaai het dan dus wel gelijk in.
Ik had voor de winter als probeersel een zaaibed gemaakt. Maar daar komt nu gewoon onkruid op :+
Gelukkig wel eetbaar, dus ze krijgen nu paardenbloem en dovenetel ipv het gezaaide bloembed :=

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:13

Mmmm,ik was al bang dat het moeilijk zou worden. Voor een haag hadden we wel het gras eraf laten schrapen, daar staat nu ook weer volop gras. Dat is voor die struiken niet zo’n probleem al snoei ik het wel rond de struikjes die niet zo hard groeien. En tegen onze berg staan bessenstruiken en daar gooi ik steeds hooiresten tussen, maar gras zoekt gewoon een gaatje en groeit dan nog steeds. En ik had zulke visioenen van perkjes met mooie bloemenplanten :+ Dat zal het wel niet gaan worden dan.

Ik had vorig jaar ook stroken gefreesd met een gehuurde frees, ofwel mijn man had met gevaar voor eigen leven de frees bediend :D . Dat ding had nogal temperamentvolle versnellingen. En toen voor veel geld aan biologische bloemenzaadjes gestrooid. Meer dan een paar zonnebloemen en kaasjeskruid is toen niet opgekomen.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:17

Dit waren mijn bloembedden vorig jaar. Ik had op dit stukje goudsbloem en kamille gezaaid. Op karton. Er langs zie je hoog gras, maar de bloembedden zelf deden het prima. Je moet het karton wel goed dik (onbedrukt) hebben en goed overlappen. Anders vindt het gras inderdaad elk gaatje :D
Afbeelding
Afbeelding

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:14

Nog even een dagje genieten van het drogere weer, dan kunnen we weer genieten van extra regen en wind. Iedereen al een beetje in kaart gebracht wat te verbeteren aankomend seizoen? Wij zitten hier erg met de regels van de gemeente dus mogelijkheden best beperkt. Maar wel in kaart gebracht waar de lage punten in het weiland zijn, waar gootjes moeten komen.

jitskenienke

Berichten: 376
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:22

Zijn er nog bokkers die intresse hebben in boompjes van heg & landschap? Ik heb er een aantal over.. Ik heb nog aantal zwarte populier, fladderiep en winterlinde. Ik weet niet precies hoeveel want ik moet er nog een aantal planten. Maar ik weet dat ik er wel teveel heb. - omgeving Gorinchem

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:01

Je zit een beetje te ver weg voor mij.

NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:03

Kom even in dit topic neuzen naar inspiratie en gelijkgestemden.

Ik wil eerdaags een soort paddock paradise aanleggen op kleigrond en ben nogsteeds aan het twijfelen over de ondergrond.

Het plan is nu om de graslaag af te schrapen, daarop worteldoek en ongeveer 20 cm drainagezand.
Dit zowel voor de paddocks alsmede de looppaden.

Hoe hebben jullie de ondergrond aangelegd, welke materialen en ben je achteraf blij met je keuze?

Ik heb al enkele jaren een rijbak met 180/230 zand, dit is nu na jaren dichtgeslibd en toe aan vervanging. Merken jullie het dichtslibben ook op de looppaden? Hoe pak je dit aan of voorkom je dit?

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:22

als je zoekt op klei in dit topic kom je veel info tegen