[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:19

Lekker dagje hier! :D 6 bomen geplant; Zwarte Els, Okkernoot, Tamme Kastanje, Iep en voor in de tuin een Appelboompje (Delcorf).

Helemaal blij. :D

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:31

Nice!
Hier komt het appelboompje al mooi in bloei <3
Afbeelding

Sommige plantenborders doen het heel goed. Met name de roos en meidoorn.
Afbeelding
Afbeelding

Maar de andere borders hebben het moeilijker. Van de kornoelje doet maar 1 het. Van de hazelaars 3 van de 5. Wilgen hebben het moeilijk op de zandgrond. Met name de amandelwilg. De schietwilg en boswilg lijken het wel weer aardig te doen.
Heb op een nattere plek de roze katjeswilg en rozemarijn wilg geplaatst. Die doen het beter.

Maar dit blijven toch wel een beetje sprietjes :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:43

Hier was het mest-ophaal-dag vandaag. Altijd fijn als de boel weer leeg is.

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:59

En weer iets van de todo lijst geschrapt: de mesthoop wat afschermen. Ene stuk met schapenhek en daarnaast een knabbelwal met wilgentakken.

Work in progress
Afbeelding

Waar de mannen lekker op de wei staan, is Noura enorm nieuwsgierig. Niet per sé heel praktisch :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het eindresultaat. Er is nog wat ruimte voor takken, maar dat komt volgend jaar wel weer :D
Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:20

Netjes daihyo, ik vind die schapenhekken heel mooi maar erg duur, zelfs tweedehands niet te doen helaas

Volgende week paard en plant dag.
Ik heb al heel veel eetbare bomen struiken en planten vd paarden. Maar natuurlijk kan en moet er nog wat bij :))

Wat is jullie absolute aanrader die niet mag ontbreken op een paddock paradise?

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:24

Lastig. Het is toch wel heel situatie afhankelijk. Zelf probeer ik me nu meer te focussen op planten die langs de rand kunnen staan en laag blijven. Die ze wel mogen eten maar meestal met rust laten. Tot nu toe staat er citroenmelisse, munt, brandnetel en geranium.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:07

Symke ja die prijs is niet leuk. Ik heb deze via Marktplaats gevonden hier in de buurt voor een leuk prijsje. Je moet ook nog goed uitkijken of je geen robinia hebt. Dit is hazelaar, dus prima voor de paarden. Het liefst heb ik er nog 5 meter bij aan de linkerkant. Maar niet nieuw. Dus ik hoop nog een rol tegen te komen. En zo niet is het ook prima.

Qua planten let ik tegenwoordig ook steeds meer op goed voor de biodiversiteit. Dus iets met een bloem, waar de bijen en hommels iets aan hebben. Qua zaaigoed gebruik ik het bloementuintje van Ukie. En qua planten doen hier vooral de rozen en meidoorn het erg goed. En katjeswilgen. Maar ik moet goed opletten waar ik die neerzet ivm de snel droge grond.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:52

Wat een rust hier, iedereen lekker buiten aan het klussen?

Vraagje! We hebben iets opgeruwde betonvloer in de schuilstal liggen. Op een deel liggen rubber puzzelmatten. Ze liggen niet klem en de buitenste matten worden daardoor steeds losgetrapt en zwerven dan door stal. Ik de matten dus opsluiten. Het liefst met een zo simpel mogelijke en veilige oplossing. Hebben jullie ideeen hoe je dat zou aanpakken? Met zo min mogelijk schade aan de vloer. De matten zijn 0,5-1 cm dik.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:28

Kun je niet aan een paar extra puzzelmatten komen en die op maatsnijden? Of eventueel een ander stuk rubber dat je ernaast passend maakt?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:27

Nee, onze schuilstal is vrij groot. Dus 2 zijkanten liggen vrij.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:23

Opsluiten met latjes?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:32

Hoe zou je die bevestigen?

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:11

Stevigste is met schroeven/ankers. Maar dat wil je niet denk ik. Ik weet niet of kit sterk genoeg is?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:22

Daihyo schreef:
Stevigste is met schroeven/ankers. Maar dat wil je niet denk ik. Ik weet niet of kit sterk genoeg is?

Dit is precies wat ik me ook al een tijdje afvraag. :') Daarnaast ben ik een beetje bang dat de lat/balkje op een zeker moment loskomt (afbreekt, afgeknaagd, whatever) en dat er dan een schroef los in de ruimte uit de vloer steekt (waar dan een paard op gaat staan met alle gevolgen van dien). Maar ik sta bekend om het verzinnen van allerlei doemscenario's dus wellicht overdrijf ik? :7

Ik dacht ik stel de vraag heel open hier, misschien dat iemand nog met andere creatieve ideeen komt. :D

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:21

Haha ja dat gevoel ken ik. Ik zou nog bijna zeggen: smalle tegels met tegellijm vastmaken als opsluitband ipv een latje.
Maar geen idee of dat werkt :+

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:33

Heb hier een boomstam in de stal liggen om te voorkomen dat ze al het strooisel mee naar buiten lopen. Wellicht wat zware stammen los rond je matten leggen?

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:54

Heb je misschien een foto voor het idee? Dat kijkt wat makkelijker mee voor ideeen. Wij hebben ook een betonvloer in de schuilstal en eromheen en wil in de toekomst hierin bodembedekking gebruiken (als het volgende winter weer zo nat wordt, want onze dikke zachte rubber matten waren niet uitnodigend genoeg om om te slapen aldus onze paarden.. Die zijn overigens 2x5 meter dus bleven van zichzelf liggen) en dan wil ik ook een dikke rand maken aan de voorkant. Nou hebben wij maar 1 kant open maar wel 6 meter, dus zal denk ik ook iets van metalen L profiel moeten gebruiken voor het midden om een balk of stam op zijn plek te houden.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:45

Hier de matten in de stal

Afbeelding

En de rand, op t stuk waar ze ook liggen trappen ze bij t opstaan de matten los. Hier heb ik ze net weergoed gelegd.
Afbeelding

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:54

Het zijn vrij dunne matten, dus met een klein hardhouten latje zou je al aardig ver moeten komen. Misschien schroeven/bouten nemen met iig een grote, platte kop om ze mee vast te zetten en in het hout laten vallen zegmaar. Maar ik denk niet dat je eraan ontkomt om hierbij in de vloer te boren of je moet een volledige "omkisting" maken maar om dat stevig te krijgen is best een uitdaging.

Of je moet het over een andere boeg gooien en de matten juist aan elkaar maken. Dat is denk ik de kortste klap, als het een geheel is zal het er niet zo gauw meer gaan schuiven. De puzzelranden zijn duidelijk niet genoeg om ze op hun plek te houden, misschien zou je ze dan met een extra stuk rubber aan elkaar kunnen verlijmen. Of een simpele oplossing zoals ducttape (aan de onderkant) om het idee iig te proberen (dan wel goed schoonmaken en ontvetten voor het plakken anders heeft het geen kans denk ik).

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:36

Spoorbielzen er omheen? Kan er ook ruim bodembedekking in Bielzen kunnen aanelkaar en vast aan de muur, kan alles nog steeds los voor grote schoonmaak.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 22:22

Ir111 schreef:
Wat een rust hier, iedereen lekker buiten aan het klussen?

Vraagje! We hebben iets opgeruwde betonvloer in de schuilstal liggen. Op een deel liggen rubber puzzelmatten. Ze liggen niet klem en de buitenste matten worden daardoor steeds losgetrapt en zwerven dan door stal. Ik de matten dus opsluiten. Het liefst met een zo simpel mogelijke en veilige oplossing. Hebben jullie ideeen hoe je dat zou aanpakken? Met zo min mogelijk schade aan de vloer. De matten zijn 0,5-1 cm dik.


Een balk in de muur vast zetten is ook geen optie?

Wij zijn wel druk geweest, geen planten of bomen zoals vele hier (dat moeten/willen we ook echt eens doen!).

Wel de ingang van onze (nieuwe) inloopstal veranderd.

Van een smal pad

Afbeelding

Naar een mooie grote uitloop <3


Afbeelding

Ja het is indd een helling. Vanuit een andere hoek


Afbeelding

Foto 1 was opzich prima functioneel maar niet ideaal met een grote kudde dus heel blij met deze verbetering. Zeker gezien we dit weekend totaal 5 nieuwe paarden bij komen. Vandaag de 1e 2 waaronder onze eigen pony Jip


Afbeelding

Zondag nog 3, ze staan dan nog apart in een weide.

Dan heeft nog 1 iemand voor najaar een plekje gereserveerd maar dan zitten we echt vol (al 2 paarden meer dan de bedoeling :') ). Na dit weekend dan 16 paarden.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 26-04-24 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 22:24

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:
Stevigste is met schroeven/ankers. Maar dat wil je niet denk ik. Ik weet niet of kit sterk genoeg is?

Dit is precies wat ik me ook al een tijdje afvraag. :') Daarnaast ben ik een beetje bang dat de lat/balkje op een zeker moment loskomt (afbreekt, afgeknaagd, whatever) en dat er dan een schroef los in de ruimte uit de vloer steekt (waar dan een paard op gaat staan met alle gevolgen van dien). Maar ik sta bekend om het verzinnen van allerlei doemscenario's dus wellicht overdrijf ik? :7

Ik dacht ik stel de vraag heel open hier, misschien dat iemand nog met andere creatieve ideeen komt. :D


Ik zie nu dit pas en de foto's. Mijn 1e gedachte was gewoon weghalen? Wat is de meerwaarde van deze matten voor jou?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:29

Ik bespaar enorm op stro/hennep op deze manier. Liggen nu met z'n 3en naast elkaar te tukken hier, half op de matten half op t stro. Als er alleen matten liggen gaan ze niet liggen.

Maarrrrrr, ik heb besloten dat ik balkjes/latten ga lijmen met kit die speciaal is voor verlijming hout/beton. Eens zien hoe dat gaat.

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:48

Hoe hebben jullie de ondergrond bij perkjes? Ik heb enorm veel grasgroei en alles bijhouden is geen doen. Laten jullie het gras, houtsnippers of iets anders?
ook heb ik bloemzaadjes gekocht, kamille, zonnebloemenen, oranje gitane, dille en nog enkele. ik heb echt geen groene vingers. Ik wil ze graag in dezelfde borders dan waar nu dat hoge gras staat, kan ik nu het beste dat gedeelte spitten, egaliseren en dan inzaaien en nat houden?

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:04

Maaien, frezen, zaaien. Maar, dat heb ik vorig jaar gedaan en inmiddels staat er gewoon weer gras.
Dus ik heb er dit jaar voor gekozen om met karton te werken. Eerst kort gemaaid, karton er op en een laag tuinaarde van 5cm ongeveer.
Vorig jaar zaaibedden op karton gezaaid. In de winter daar een mulchlaag overheen gelegd van oud hooi en stro en daar kwam nu een mooi zaaibed onder vandaan. Dus minimaal werk. Grond een beetje losmaken en zaaien.