[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:17

Symke schreef:
Je kunt haag planten in verschillende hoogtes kopen ( hoe groter hoe duurder natuurlijk)
Als je ze dichter op elkaar plant is t sneller dicht

V dicht en straks te snoeien zou ik gaan v meidoorn of haagbeuk. Op den duur dicht genoeg v zonde draadje maar niet meteen

Je zou als je in wilg wilt blijven ook nog een levende wilg hek/heg kunnen maken! Die zien er ook echt gaaf uit!
Staan wel heel veel voorbeelden v op Pinterest


Een levende wilgen schutting heeft dat niet ook een beperkte levensduur? Die wilgentenen worden uiteindelijk ook bomen?

Ik ga eens even nadenken over een heg van meidoorn of iets.



We gaan binnenkort naar de open dag bij Hulder 10. Even kijken wat we daar voor ideeën op kunnen doen. En hopelijk komt binnenkort een landschaps adviseur van het Geldersch Landschap.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:18

Er kan geen pad paralel aan lopen. Ons terrein is echt heel klein en moet veel functies vervullen. We hebben wel al een heuvel in de huidige ronde. En dat bevalt heel erg goed. Wat wel zou kunnen is dat ik alleen in het noorden een dijkje maak en dat ze daar apart op kunnen lopen. Dus dan zou het op de blauwe plek komen.
Afbeelding

Maar dat heeft denk ik niet heel veel meerwaarde.

Dan maak ik denk ik liever beplanting eilandjes in dat deel van de paddock.

En ja, op dit deel van het terrein mag ik ook een schutting plaatsen (alleen op het grotere gele stuk in het Noorden dus) inderdaad. Dat is een alternatief maar bied niet dezelfde leuke uitdagingen natuurlijk.

Overigens komt hier tussen het pad van de paarden en het huis ook een levende wilgen schutting. Dat kan prima. Gewoon blijven snoeien en dus weer aan de paarden voeren (ideaal!).

En de stal zal in eerste instantie gewoon de containerstal zijn. Later komt er een grote romneyloods te staan met een inloopstal van maximaal 5,5 x 7,5 maar waarschijnlijk 5,5 bij 4.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:48

greendragon schreef:
Symke schreef:
Je kunt haag planten in verschillende hoogtes kopen ( hoe groter hoe duurder natuurlijk)
Als je ze dichter op elkaar plant is t sneller dicht

V dicht en straks te snoeien zou ik gaan v meidoorn of haagbeuk. Op den duur dicht genoeg v zonde draadje maar niet meteen

Je zou als je in wilg wilt blijven ook nog een levende wilg hek/heg kunnen maken! Die zien er ook echt gaaf uit!
Staan wel heel veel voorbeelden v op Pinterest


Een levende wilgen schutting heeft dat niet ook een beperkte levensduur? Die wilgentenen worden uiteindelijk ook bomen?



Die wilgen worden door je paarden gesnoeid dus zullen nooit bomen worden. Maar mss wordt het dan ook niet hoog genoeg als echt muurtje.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:31

Wilgen en paarden gaan heel goed samen als in: worden heel goed gegeten. Hier staan de wilgen achter hoog draad omdat ze de planten er gewoon uit trekken of kort snoeien als ze de kans krijgen.

Haagbeuk of meidoorn zijn snelgroeiend en eten ze wat minder graag. Maar ook dat moet eerst achter draad.
Gevlochten wilg is zeker leuk. Kan ook wel, als je het niet erg vindt dat de bast er af getrokken wordt. En je zult elke tak vast moeten zetten. Dan zou het wel kunnen.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:25

Ik wist niet dat er zoveel verschillende soort wilgen zijn. ik kende alleen de standaard knotwilg die hier overal langs de landelijke wegen staan. Ik heb er ook een paar langs de sloot. Leuk om mee te gaan experimenteren.

Haagbeuk heb ik al veel in mijn tuin en in de haag langs het weiland. Is wel elk jaar flink snoeien, want inderdaad groeit het snel. Maar wel goed om te weten dat die ook gewoon bij de paarden kan.

Meidoorn heb ik niet. maar dat komt ook waarschijnlijk omdat hier veel boomgaarden zijn. De buren hebben peren staan, maar zijn nu met pensioen en de pereboomgaard gaat er uit, begreep ik. Toch even onderzoeken of dat wel een acceptable plant is voor hier in de omgeving..

Ik moest even opzoeken wat een romneyloods is, maar dat is ook waar je huis op is gebaseerd toch Malenka? Gaat wel mooi bij elkaar passen dan. Maar nu nog de containerstal.
Waarom ga je die verplaatsen? Staat deze nu niet goed?

Ik heb nog zoveel om over na te denken. Komt best veel bij kijken zo'n aanpassing aan je erf...
ik heb nu nog een oude schuur waar twee ponyboxen in zijn geknutseld van hout. Pony's gaan elke nacht netjes op stal en ze liggen dan heerlijk te slapen en krijgen elk eigen portie hooi.

Maar de schuur is aan vervanging toe, dus wil iets nieuws neerzetten. bij PP hoort natuurlijk een open schuilstal. Maar ik kan maar niet aan het idee wennen dat de pony's snachts niet in een veilige ruimte en ook elk een eigen ruimte zouden staan. Dus ik neig toch weer naar individuele boxen...
Maar dat is ook weer een stuk duurder dan een schuilstal. En als ik de offertes zie, schrik ik toch weer even... Ik ben er nog lang niet uit...

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:41

Inderdaad hetzelfde type gebouw als ons huis. Hij wordt alleen een segment korter. Verder is het hetzelfde. Dus dezelfde breedte en hoogte. Is denk ik heel mooi uiteindelijk.

De container stal staat nu op onze oprit en daar heb ik geen paddock. Ik moet ze nu dus telkens door de tuin heen aan de hand van en naar de stal brengen. Als hij straks in/aan de paddock staat is dat veel handiger en kan ik zelfs als ik ze op stal zet nog een uitloop je de paddock in geven. Bovendien heb ik dan de oprit weer vrij. Wat wel heel fijn is want er zijn hier geen openbare parkeerplaatsen.

Mijn uiteindelijke stal krijgt ook gewoon boxdeuren naar buiten en een verwijderbare wand zodat ik er twee boxen van kan maken als ik dat wil. Het is ontzettend fijn om ze apart op stal te kunnen zetten bij een blessure of om wat extra te eten.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:43

Klinkt mooi Malenka, in stijl met jullie toffe huis!
Westenwind is natuurlijk wel meestal de heftige wind. Maar qua kou is het meestal oostenwind. Kan je niet (eventueel ergens anders) een mooie windbreker maken dat ze bij westenwind iig keuze hebben om uit de wind te staan?

Hier hebben ze 2 opties en zo kunnen ze altijd echt uit de wind staan. De kleine schuilstal gebruiken ze duidelijk met gure oosten wind. De rest staan ze bij de grote stallen. In een stal kan eigenlijk geen wind in, maar met veel wind staan de meeste paarden juist liever niet opgesloten.

Bizar hoeveel soorten wilg (een ook andere planten hoor) je leert kennen zo hè :D
Hier ondertussen 9 soorten verzameld en nog wel een wensenlijstje :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:17

Ja je hebt er echt bizar veel. En ze zijn allemaal op hun manier mooi.
En vooral eetbaar :D

Kennen jullie dat? Dat je bij de paarden aankomt en denkt: hoe dan?
Ik had net weer zo’n moment :+
En het is niet dat er geen eten is ofzo. In een paar netten en bakken zit nog wat hooi. En er omheen ligt ook genoeg. Lijkt wel of ze aan het voetballen zijn geweest :+
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:24

Ik heb ook dichte en open stallen. ( 2 met deur en 2 stallen met voorkant open met mogelijkheid om ook ooit front erbij te kopen)
Ik ben er wel blij mee, ook met opzadelen of als een vriendin met paard komt dat ik ook dichte stallen heb
S`nachts heb ik de track dicht maar de paddock open. Voorheen stonden de 2 merries samen op paddock en de 2 aparte stallen open en beide kozen er voor om veel op stal te staan, ieder in haar eigen stal, de ruinen hebben ook een paddock en hun eigen stal. Zo pakken ze meer rust dan in de kudde en 1 open stal waar voorheen de ruin in ging staan en de rest niet durfde.

Ook fijn nu ik een nieuw paard erbij heb, kan alles schuiven en apart houden van elkaar

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:28

Zo'n bak fungeert waarschijnlijk als een heerlijke krappaal :))

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:40

Malenka, ja, dat klinkt logisch als je nu je stallen niet direct gekoppeld hebt aan de uitloop. Is niet handig.

mijn boxen staan dat wel en staan overdag ook gewoon open. Ze staan daar overdag ook regelmatig te dutten, hun waterbakken zitten daarin. Alleen ze kunnen niet met zijn tweetjes in één box. Welshje is een ruin en kan behoorlijk claimen, waar shetje (merrie) altijd heel netjes plaats voor maakt. Met meer ruimte (schuilstal) zal dat effect minder zijn, maar ik denk dat shetje het wel kan waarderen om niet steeds alert te hoeven zijn.

Lynn_Nikita ik heb jouw stallen wel eens op de foto langs zien komen. Een combi van individuele stallen en een schuilstal. En jouw redenatie voelt voor mij ook het fijnste. Een voorwand als optie voor later houden, is misschien ook wel idee. Toch iets geld besparen op de korte termijn en dan later eventueel weer aanpassen.
Ik wil eigenlijk een derde pony erbij, eentje die gezond is en waar ik mee aan de slag kan. Maar ik heb nu maar twee boxen.. Dus als ik ga vervangen...


Daihyo. Ik moest echt even drie keer kijken, maar ik zie het. Wat een stelletje vandalen... :-) Zo'n bak weegt ook niets he...

Ethelate 9 soorten al. wauw. ML wil morgen naar de boomkweker dus ik zal eens kijken wat hij op zijn lijstje heeft gezet. Hij werd in ieder geval erg enthousiast van al die verschillende soorten ;).

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:26

Sportieve paarden Daihyo. :')

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:42

@greendragon. Hier heb ik stallen voor de nacht of slecht weer. Mooi ruim. Buiten hebben ze de paden, een schuilstal, bomen en de hele rambam. Ze willen elke avond naar binnen tegen de schemer. Ze voelen zich echt prettiger in hun stal.
Het mooie van alles zelf kunnen doen is dat je ook alle kanten op kan en rekening kan houden met wat je zelf prettig vind en wat aansluit bij je dieren. Ik zou niet vast houden aan het moeten leveren van een totaalconcept

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:38

Fijn om te horen BB. Je hebt dus een apart schuilstal én boxen.

Ik las net het bericht van de pony die was aangevallen in de wei.. Zo sneu. En dan zit ik hier echt niet in risico gebied, maar het zou mij toch ook wel rust geven als ze veilig kunnen staan in de nacht.

Ik heb nu ook een camera in de stal en ik kijk ook echt regelmatig, ook in de nacht als ik even wakker ben, of ze goed staan. Is ook wel heerlijk zen paardentv momentje.. Niet dat dát nu een belangrijk argument is om ze in een box te zetten natuurlijk....

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:52

greendragon schreef:
Fijn om te horen BB. Je hebt dus een apart schuilstal én boxen.

Ik las net het bericht van de pony die was aangevallen in de wei.. Zo sneu. En dan zit ik hier echt niet in risico gebied, maar het zou mij toch ook wel rust geven als ze veilig kunnen staan in de nacht.

Ik heb nu ook een camera in de stal en ik kijk ook echt regelmatig, ook in de nacht als ik even wakker ben, of ze goed staan. Is ook wel heerlijk zen paardentv momentje.. Niet dat dát nu een belangrijk argument is om ze in een box te zetten natuurlijk....


Ik heb inderdaad beide. Ik slaap beter als ze op stal staan. Nog voor dat hele wolven gedoe er bij kwam. De schuilstal is dus voor overdag. In de winter tegen regen en wind en in de zomer tegen warmte en vervelende vliegen. Dat werkt hier heel goed.
Ze hebben een periode 24/7 buiten gestaan maar raakte uitgeput en gestresst.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:38

Hoi allemaal, ik ben stille meelezer maar benieuwd naar jullie creaties. Volgende maand komt hier de loonwerker weer een hebben we een heel stuk nieuw gedraineerde track erbij waar ik graag een lekker schuur-ding zou willen maken. Ik heb nu al een borstel aan een paal, maar deze wordt niet gebruikt. Hoe hebben jullie dit vormgegeven?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:30

Gewoon een paal in de grond gezet.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:33

Marieke1495 schreef:
Hoi allemaal, ik ben stille meelezer maar benieuwd naar jullie creaties. Volgende maand komt hier de loonwerker weer een hebben we een heel stuk nieuw gedraineerde track erbij waar ik graag een lekker schuur-ding zou willen maken. Ik heb nu al een borstel aan een paal, maar deze wordt niet gebruikt. Hoe hebben jullie dit vormgegeven?


Voor doen haha. Na het rijden, als ze nog iets bezweet zijn, er naar toe brengen, eventueel nog borstel mee en dan zo borstelen dat je bij de paal uitkomt. Hebben ze zo door


Hier ook op een paal. Ze vinden het heerlijk. Inmiddels zijn de borstels al aan vervanging toe!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:07

Ik heb een boom :+
Afbeelding

En een voerbak :+ _O-
Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:48

Hier schuren ze ook aan de bomen. Ik ga geen paal voor ze plaatsen. Dat gaat enkel om of stuk hier.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:52

Hier helaas geen boom waar ze tegen kunnen schuren, vandaar mijn vraag. Maar lees vooral de simpele paal terug dus. Dan toch dat nog maar eens proberen!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:06

Ik zie ook vaak een dikke balk of biels in de grond met bezems er op. Dat was mijn eerste plan, maar de boom is net zo effectief, dus ik heb het plan weer los gelaten.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:57

@Daiyho, ik heb tegen het schuiven van voerbakken paaltjes in de grond gezet waar de voerbak 'klem' in staat. Zo kunnen z m niet door het draad heen duwen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25465
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:13

ik heb een biels verticaal en er 1 schuin horizontaal tegenaan met bezems, schuurmatten en kokosmatten ertegenaan, rondom en ze hebben allemaal een voorkeur om aan te krabben

hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:58

Ik heb hier ook een dikke paal met borstels, maar een houten voerbak blijft leuker voor de shets }>
De grote gebruiken wel braaf de paal.

Hier ooit een houten voerbak op de kop gevonden. Geen idee hoe ze dat voor elkaar kregen :')