Slechte bakbodem, effect op paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Slechte bakbodem, effect op paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 12:54

Ik sta dus op een stal waar de bak als het ook maar even geregend heeft veranderd in een zwembad en blubberpoel. Met blubber bedoel ik dus niet gewoon erg nat modderig zand, maar echt bagger, van dat half vloeibare zuigende prut. In het voorste deel van de bak is het gewoon niet veilig lopen, je zakt zelf al tot over je enkels weg, en laarzen zijn zeer aan te bevelen, schoenen ben je kwijt. De rest van de bak is erg hobbelig, vaak flinke kuilen en onder veel van de plassen ook weer van die bagger, de paarden zakken erg ver weg.
De stalhouder sleept de bak vrijwel nooit, waardoor de hobbels en kuilen in de bak blijven zitten, en je dus vaak met een flink hoogteverschil zit. Omdat de bodem op een gegeven moment, zeker met nat weer, erg vast word (met uitzondering van de blubberplekken dus) loopt het water ook niet meer weg, en blijft het vooral in de kuilen staan.
Nu klagen we dus regelmatig over de bak, maar er wordt gewoon niets aan gedaan. We stellen ons aan en de paarden kunnen daar best tegen als ze tot de kogels in de bagger lopen.... Maar naar mijn idee is dit toch echt niet goed, ik merk gewoon dat hij moeite heeft om normaal te lopen, de bak is glad en zuigt erg, en dan ook nog eens die kuilen... Ik rijd er dus gewoon vrijwel niet in, hooguit wat stapwerk en kleine stukjes draf.
Maar wederom wordt er gezegd dat ik maar eens écht moet gaan rijden in die bak, want daar wordt hij alleen maar sterk van en pezen en spieren kunnen echt wel wat hebben. Ik heb dus altijd geleerd dat dit erg slecht is, kan iemand me vertellen of we ons echt aanstellen of kan een paard hier wel flinke schade van oplopen?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:56

zo''n bak is idd absoluut niet goed voor je paard... je paard kan hierdoor behoorlijke peesblessures oplopen.
nog een keer klagen en anders misschien op zoek naar een andere stal met goede bak??

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:06

Een slechte bodem is niet alleen rampzalig voor pezen, maar voor het hele gestel van het paard.
Ga je zelf maar es na.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:12

mijn mening: wegwezen daar! een slechte bodem kan funest zijn voor je paard. ga zelf maar eens een stukkie hardlopen op vergelijkbaar terrein, mul strand of zo...nog niet te denken aan de slijtage die je paard ervan krijgt, op deze manier kan je geen spieren opbouwen en krijgen de botten t zwaarder te verduren. ik heb op diverse stallen gestaan, met heel verschillende bodems, maar een goeie bak is heel wat waard, ook voor jezelf.
geen frustraties meer omdat er weer eens water in staat, maar gewoon kunnen rijden en datgene kunnen doen waarvoor je je paard hebt gekocht, nl rijden!!!

sjalalala....twiedeliediedie!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:15

zo is onze bodem ook wel eens. Ik rij dan gewoon een paar dagen niet en wacht af toe de bodem weer normaal is. Ik heb als ik wil nog de mogelijkheid om uit te wijken naar een binnenbak of een gedraineerde buitenbak in de buurt. Daar moet ik dan wel voor betalen. MAar dat liever dan rijden in die prutbak.

De hond is de betere mens

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 13:26

Voor onze bodem weer aardig te rijden is, moet het toch wel een week echt droog weer zijn. Binnenbak of goede buitenbak heb ik niet in de buurt.
Zodra de mogelijkheid er is ga ik ook naar een andere stal toe, dit is echt niets.... Er was een tijdje geleden een bokker hier op stal, die echt schrok van de prijs/kwaliteit verhouding hier, ik betaal er namelijk wel €200,- in de maand voor.
Meer klagen heeft geen nut, de stalhouder is er van overtuigd dat een paard geen nadeel heeft van zo'n bak. Ik wordt er alleen gek van dat hij iedere keer beloofd de bak te slepen (als de grond wat losser is, is het al een heel stuk minder), maar het gewoon niet doet.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:29

succes met het zoeken naar een andere stal, ik hoop dat je snel wat vindt want met al die regen van de laatste tijd zal je niet veel gereden hebben...

sjalalala....twiedeliediedie!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:37

Ik vind 200 euro erg veel voor zo'n bak....ik betaal hetzelfde, onze bak is ok niet geweldig, maar onze staleigenaar doet wel de moeite de bak zo goed mogelijk te krijgen.
Houtsnippers, de bak trekken en gelijk maken en ga zo maar door.
Dan klaag ik al een stuk minder snel als er eens een kuiltje in zit.

Ik zou zo snel mogelijk weggaan daar, hij heeft makkelijk praten maar uiteindelijk is het niet zijn paard wat straks met de problemen loopt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:50

Het is niet alleen niet goed voor je paard, het ontneemt jou volgens mij ook een hoop plezier in het rijden!

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:53

bij mij op stal is ook zo'n "bak". Ik rij er nooit meer in, want het is een modderpoel.

De rijvereniging is op een half uur stappen van stal, maar daar waren de bakken ook erg slecht, zelfs de lessen waren afgezegd. Slechte zaak, want daar betaal ik dus contributie voor!

Ik rij alleen maar buiten dus....

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:59

Ik zit in een soortgelijke situatie. Onze bak is echt knudde. Het gros van de mensen op stal heeft al 6 weken niet meer gereden. Ik kan gelukkig naar een rijvereniging in de buurt waar ze wel een goede bak hebben. Dat kost wel veel tijd dus het blijft vervelend.

Bij ons kan je echt niet rijden. Je paard houdt geen benen meer over. Als ik jou was zou ik dus maar niet luisteren naar je stalhouder. Het is wel degelijk schadelijk voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:28

Idd is het niet goed want je vraagt wat van je paard en ontspanning zal ook wel ver te zoeken zijn!
Niet goed dus!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:35

Haha en ik maar denken dat dit alleen bij ons was. Gelukkig sta ik daar niet met paard. bak is nog maar 2 of 3 jaar oud en van af 't begin nooit goed geweest. Als 't regen modder, heel zwaar zand er zitten kuilen in. Als 't vriest vriest de bak mee. Ik les er 1 x in de week, maar sta nu ergens waar de (nieuwe) bak stukken beter is.

- Offline -

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:29

Margreet schreef:
Het is niet alleen niet goed voor je paard, het ontneemt jou volgens mij ook een hoop plezier in het rijden!


Ja, bij mij zou alle plezier in ieder geval verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Het is niet goed voor je paard, hij kan de ontspaning niet vinden en dat heeft uitwerking op alle ledematen in zijn lijf.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:50

Mijn mening: hoe loop je zelf in blub? Moeilijk en voorzichtig, je spant al je speiren aan. Dat zal een paard in dit geval ook doen waardoor hij blessures kan krijgen een een hoop spierpijn!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:06

De toestand van de bodem van een binnen of buiten manege is erg belangrijk, Is hij te hard, dan kan dat op den duur problemen geven t.a.v. de gewrichten en de hoeven. Is hij te mul(klapzand) dan wreekt zich dat weer met name op de pezen en is hij te klef(modder) dan zijn vooral de distorsies(verdraaingen) van de kogel te verwachten. Wees voorzichtig met je paard bij afwijkende bakken!!

I love my Arabian horses

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:16

zwikken door de kuilen is ook niet goed voor de benen. Ik zou idd of een andere bak zoeken waar je mag rijden of op een andere stal gaan staan. Ik vind € 200.00 ook vrij duur. Ik betaal € 113.50 p/maand en de bak ik vaak nog te rijden ook (rijd alleen niet maar toch).

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:41

Het is niet zo eenvoudig, van daar bevalt het me niet meer, dus stap ik maar even over. €200,- vindt ik best meevallen, daar mijn paarden op een manege staan waar je €345,- moet gaan betalen en ook en buitenbak hebben, die op dit moment voor Arabieren ook niet ideaal te noemen is, maar als de accommodatie voor de rest goed is, pas je je trainingen maar aan, daar ik ruim 12 jaar al daar sta met al z'n ups en downs. Wacht op een lot uit de loterij om uiteindelijk iets voor mezelf te beginnen en tot die tijd, doe ik het er maar mee en werk ik hard om mijn paardjes zo goed mogelijk te laten presteren.

I love my Arabian horses

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:53

smurf schreef:
bij mij op stal is ook zo'n "bak". Ik rij er nooit meer in, want het is een modderpoel.

De rijvereniging is op een half uur stappen van stal, maar daar waren de bakken ook erg slecht, zelfs de lessen waren afgezegd. Slechte zaak, want daar betaal ik dus contributie voor!

Ik rij alleen maar buiten dus....


Maar klaas doet er wel wat aan, hij sleept wel en van de zomer is er nieuw zand in gedaan, hij is nu ook beter dan vorig jaar.

De 'plaat' (= vlakte zonder omheining) op de rijvereniging blijft vrijwel het hele jaar goed... Alleen de bakken (=met omheining) worden een stuk blub, maar ik zag dat ook daar een nieuwe bodem in komt, ze waren er van de week mee bezig in ieder geval...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-04 11:53

Paduc schreef:
Het is niet zo eenvoudig, van daar bevalt het me niet meer, dus stap ik maar even over. €200,- vindt ik best meevallen, daar mijn paarden op een manege staan waar je €345,- moet gaan betalen en ook en buitenbak hebben, die op dit moment voor Arabieren ook niet ideaal te noemen is, maar als de accommodatie voor de rest goed is, pas je je trainingen maar aan, daar ik ruim 12 jaar al daar sta met al z'n ups en downs. Wacht op een lot uit de loterij om uiteindelijk iets voor mezelf te beginnen en tot die tijd, doe ik het er maar mee en werk ik hard om mijn paardjes zo goed mogelijk te laten presteren.


€325,- voor alleen een (slechte) buitenbak zou ik nooit betalen.
De rest van de accomodatie is hier ook niet al te best, kleine stallen, en om in de meeste stallen te komen moet je door de stal van een ander paard heen.
We hebben ook nog een longeerbak / paddock, die is ook niet begaanbaar. De omheiningen van de longeerbak en de gewone bak, bestaande uit schriklint, hangen ook over grote stukken los.
Verder hebben we geen was/poetsplaats, en is er de hele winter en herfst geen weidegang mogelijk.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:59

in de herfst/winter geen weidegang zul je wel vaker vinden. Maar de rest moet gewoon goed zijn.
Ik zou daar heel erg snel weg zijn...

Je suis Charlie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:28

Wij hebben zo'nzelfde bodem maar mn pony loopt er geen stap minder om, wij rijden gewoon om dr prut heen en op wedstrijden gaat het nog steeds super..
Onze stalhouder is van mening dat als hij er een nieuwe bodem in legt dat de paarden dan niet meer in de bak los mogen overdag dus hij gaat er voorlopig niks aan doen, aangezien ik de enige dresuurdert ben op stal en de rest gewoon naar buiten gaat als de bak prut is.
Ga wel binnenkort voorstellen om dan in ieder geval ander zand erin te doen omdat de paarden nu ook het goeie gedeelte van de bak kapot gaan lopen en de paddock niet gebruikt wordt omdat deze nog 100x erger is.
Dan wordt de 225 die ik nu betaal wel erg veel als de bak niet meer te rijden is. Liever ene te zware bak dan een baggerbak als ik dan toch moet kiezen... en ne ik ga niet weg want de stal is verder prima maar dit jaar is de bak wel heel erg...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:56

Citaat:
Maar klaas doet er wel wat aan, hij sleept wel en van de zomer is er nieuw zand in gedaan


ik sta er vanaf 3 mei, in die tijd heeft 1 keer gesleept met een dichte bak aan de trekker, niet met de sleep die achter ligt en wat zand van de bak op de plaat gegooid om de hoek wat lager te krijgen.
Wil je een echt goed berijdbare bak krijgen, dan zal er drainage in moeten, blinde pijp in grintbedjes, maar daarvoor ligt de bak precies op de verkeerde plaats. Dus een goede bak om in te rijden, zomer en winter, zal het nooit worden!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:19

Dat zeg ik ook niet, ik vind de bak alleen al een stuk beter dan vorig jaar... Vergis je ook niet in de hoeveelheid regen die we de afgelopen tijd gehad hebben he... Volgens mij is er nu geen enkele buitenbak echt goed rijbaar...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:45

Lissalover schreef:
Volgens mij is er nu geen enkele buitenbak echt goed rijbaar...


Onzin. Het vergt alleen wel een flinke investering en dat zie je dan natuurlijk ook weer terug in het stalgeld. Bij ons op stal mankeert er niks aan de buitenbak, ligt er perfect bij, niks geen blubber.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, GrapeshotBot, Liaan, lletam, Miesemuisje, miszblueeyes, Rainer, XxMariellexX, Yentaah en 144 bezoekers